Gå til innhold

725 nye smittetilfeller..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å gratulere :(

reagerer sterkt på at innland ikke får test resultat før etter 4-5 dager. Det betyr 4-5 dager med fri flyt av nærkontakter ute i samfunnet! Klarer de ikke ta unna blir det bare verre og verre! 

• Liker 7
Skrevet

Husker at jeg og flere andre advarte mot dette i sommer/tidlig høst men det var endel nolduser som trodde covid-19 hadde dratt til månen og aldri kom tilbake igjen. Men det hele er som forventet. Regjeringen åpnet opp for reiser til en drøss med land, råd som er forvirrende, Ikke hatt obligatorisk testing for alle som har vært utenlands, alt for milde tiltak og nesten ikke konsekvenser for folk som bryter påbud/regler. Når man da har en drøss med folk som driter i smittevern, avstand, fester i hopetall, ikke bruker munnbind osv osv så er det ikke så rart at smitten har gått opp drastisk... 

• Liker 20
Skrevet

Kan ikke si jeg er overrasket, mange som gir faen. Håper på strengere tiltak jeg.

• Liker 14
Gjest pangolina
Skrevet (endret)

.

Endret av pangolina
Skrevet

Dette er kombinasjonen av virusets natur og "vi prøver å holde meteren, hehe". 

Nei, de slappe rutinene virket faktisk ikke da det var lav smitte i landet. Da var det bare lav smitte og dårlig smittevern. Nå er det høy smitte og fortsatt for dårlig smittevern. 

Vi kommer over 1000 per døgn. Ikke vits å bli redd av tallene. Beskytt deg og dine så godt du kan, og prøv å være et forbilde i sosiale medier. Det er alt vi kan gjøre. Dessverre.

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er ikke alt vi kan gjøre. Ny lockdown er desverre det eneste fornuftig nå.... men at kjæresten kan få komme og at man kan være mer utendørs (fysik trening!) enn vi turte i mars....

Gjest Trykksjakta
Skrevet

Er nok mange offentlige ansatte her på KG som håper på ny lockdown. Det er oppsiktsvekkende mange som roper om dette. Det er lettere å gjøre det når man har sikre jobber i det offentlige. De behøver ikke tenke på økonomiske tap siden de hverken vil ble permittert eller miste jobben. 

En ny nasjonal lockdown vil være fullstendig uansvarlig og direkte galskap. Nesten all smitte er i Oslo og Bergen, og derfor er det der de strengeste tiltakene må være.

Man stenger ikke ned områder der det er lite eller ingen smitte.

Skrevet (endret)
29 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Er nok mange offentlige ansatte her på KG som håper på ny lockdown. Det er oppsiktsvekkende mange som roper om dette. Det er lettere å gjøre det når man har sikre jobber i det offentlige. De behøver ikke tenke på økonomiske tap siden de hverken vil ble permittert eller miste jobben. 

En ny nasjonal lockdown vil være fullstendig uansvarlig og direkte galskap. Nesten all smitte er i Oslo og Bergen, og derfor er det der de strengeste tiltakene må være.

Man stenger ikke ned områder der det er lite eller ingen smitte.

Vi får se i Danmark om lokal nedstenging virker. Danmark har fått flat trend nå, så det blir spennende. De har satt inn mye strengere tiltak enn Norge i regioner med mye smitte.  Spørs om ikke kort og streng nedstenging blir billigere for Norge i lengden enn det vi driver med nå. Men om de virkelig trenger og stenge ned nasjonalt, det er det ikke sikkert nei. De mindre stedene ser ut til og greie og slå ned utbrudd. Men det avhenger sikkert at byer med med mye smitte som Oslo og Drammen må ha mye strengere tiltak enn nå. Dette blir veldig halvveis. Tiden trekker ut... og fører til at næringslivet rammes lenge isteden for kort og brutalt. Holden utvalget kom også frem til dette så hva de driver med nå skjønner jeg ikke. Dette vil i hvert fall ramme i lang tid, samtidig som sykehusene vil fylles opp og liv vil gå tapt. Samtidig rammes restaurant livet og treningssenter i uendelig lang tid sikkert i Oslo og Bergen. For de kan vel ikke åpne opp med økende smittetrend. Hadde vi slått ned smitten med en gang det økte, kort og brutalt ,samtidig med de nye strenge innreiseregler vi har fått, kunne vi sannsynligvis gått julen og nyttår lyst i møte, og smittesporere hadde gjenvunnet kontroll. Med enda mer testing kunne vi sikkert kontrollert smitten frem til vaksinen kommer, med det smittenivået vi hadde i sommer. 

Endret av J.E
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, NorthernLight skrev:

Husker at jeg og flere andre advarte mot dette i sommer/tidlig høst men det var endel nolduser som trodde covid-19 hadde dratt til månen og aldri kom tilbake igjen. Men det hele er som forventet. Regjeringen åpnet opp for reiser til en drøss med land, råd som er forvirrende, Ikke hatt obligatorisk testing for alle som har vært utenlands, alt for milde tiltak og nesten ikke konsekvenser for folk som bryter påbud/regler. Når man da har en drøss med folk som driter i smittevern, avstand, fester i hopetall, ikke bruker munnbind osv osv så er det ikke så rart at smitten har gått opp drastisk... 

Jeg husker jeg leste innlegg fra deg 😊 gode innlegg 👍🏻 Var ikke medlem her da men tittet innom her av og til. Leste hvordan folk trodde at vi på magisk vis skulle være kvitt viruset for alltid...og latterliggjøring av de som tok dette alvorlig. Og « bare vent 14 dager haha « var en latterliggjørende kommentar til de som tok dette alvorlig. Selvfølgelig har ingen oppegående personer her forventet at det skulle ta kun 14 dager og havne der vi er nå. Det bygger seg jo gradvis opp, helt til det ikke lenger kan kontrolleres. Det er vel der Norge er nå. Jeg har ikke så mye tro på disse tiltakene fordi ingen land har fått det til på denne måten. Det kunne sikkert hjulpet om dette ble innført dette tidligere i høst. Men sannsynligvis kom tiltakene for sent, og da blir nåværende tiltak for milde. Når flere tusen smittes i uken så forstår jeg ikke hvordan sykehusene skal greie dette. Når så mange nå i eldre aldersgrupper også blir syke må man forvente at en viss andel  av disse kan trenge innleggelse. Vi har mangel på intensivsykepleier og plasser. Jeg er veldig bekymret på Norge sin vegne. Takk til deg og alle her som forstår alvoret, støtter tiltakene og prøver og nå ut til personer som bagatelliserer.

• Liker 4
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/866rBG/er-norge-i-ferd-med-aa-bremse-smitteboelgen-tre-nye-tall-tenner-et-lite

Ro ned litt. 

Smitem har vært lavere enn jeg selv forventet i hvertfall denne uken. Helt tilbake til tirsdag forrige uke var vel tallene opp i 700, så den eksplosive veksten har vel roet seg ned. 

Så må vi vente litt med å se den nye effekten av nåværende tiltak. 

Tallene fra i går viser også at det er hovedsakelig fire kommuner som står for veksten. Oslo, Bergen, Drammen og Bærum. Det er med andre rundt våre to største byer at hovedinnsatsen må legges ned. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
13 minutter siden, J.E skrev:

Jeg husker jeg leste innlegg fra deg 😊 gode innlegg 👍🏻 Var ikke medlem her da men tittet innom her av og til. Leste hvordan folk trodde at vi på magisk vis skulle være kvitt viruset for alltid...og latterliggjøring av de som tok dette alvorlig. Og « bare vent 14 dager haha « var en latterliggjørende kommentar til de som tok dette alvorlig. Selvfølgelig har ingen oppegående personer her forventet at det skulle ta kun 14 dager og havne der vi er nå. Det bygger seg jo gradvis opp, helt til det ikke lenger kan kontrolleres. Det er vel der Norge er nå. Jeg har ikke så mye tro på disse tiltakene fordi ingen land har fått det til på denne måten. Det kunne sikkert hjulpet om dette ble innført dette tidligere i høst. Men sannsynligvis kom tiltakene for sent, og da blir nåværende tiltak for milde. Når flere tusen smittes i uken så forstår jeg ikke hvordan sykehusene skal greie dette. Når så mange nå i eldre aldersgrupper også blir syke må man forvente at en viss andel  av disse kan trenge innleggelse. Vi har mangel på intensivsykepleier og plasser. Jeg er veldig bekymret på Norge sin vegne. Takk til deg og alle her som forstår alvoret, støtter tiltakene og prøver og nå ut til personer som bagatelliserer.

Som Nakstad selv sier, så må man treffe på riktig tidspunkt. Det er ikke noe poeng å innføre strenge tiltak når folk ikke er redde, for da vil de ikke følge dem. 

Samtidig er det rettslige grunnlager viktig. Ved sterke tiltak er kravet for høy smittefare stort. 

Ha litt mer tillit til helsemyndighetene. :)

Endret av Example
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Example skrev:

Som Nakstad selv sier, så må man treffe på riktig tidspunkt. Det er ikke noe poeng å innføre strenge tiltak når folk ikke er redde, for da vil de ikke følge dem. 

Samtidig er det rettslige grunnlager viktig. Ved sterke tiltak er kravet for høy smittefare stort. 

Ga litt mer tillit til helsemyndighetene. :)

De skulle gjort noe med importsmitten forlengst. Helst da vi åpnet opp.  Det var aldri for tidlig og innføre krav om negativ test, og obligatorisk karantene. Galskap. Vi mangler tross alt 500-1000 intensiv sykepleiere. Det er veldig alvorlig...kommune har ikke råd til nok munnbind så det ikke alltid brukes i forhold til eldre og sårbare. Det er fortsatt mangel på utstyr i forhold til testing, slik at svartiden er for lang. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, J.E skrev:

De skulle gjort noe med importsmitten forlengst. Helst da vi åpnet opp.  Det var aldri for tidlig og innføre krav om negativ test, og obligatorisk karantene. Galskap. Vi mangler tross alt 500-1000 intensiv sykepleiere. Det er veldig alvorlig...kommune har ikke råd til nok munnbind så det ikke alltid brukes i forhold til eldre og sårbare. Det er fortsatt mangel på utstyr i forhold til testing, slik at svartiden er for lang. 

Det kunne man gjort, særlig i høst. Samtidig er det for lett å skylde på at man åpnet opp grensene. Norge ble til en viss grad presset til det. Det var ikke tiden for å havne på kant med EU. Vi kunne endt uten en vaksine, men istedenfor er vi innenfor deres avtaler, og viktigheten av det kan neppe underslås.

Kapasiteten i helsevesenet er én ting. Vi er fortsatt langt unna å nå den kritiske grensen der. Faren ligger i videre eksplosiv økning av smittetilfeller. Det ser ikke ut til at den trenden har fortsatt denne uken, og da har vi ikke enda merket effekten de siste tiltakene.

Så akkurat nå bør man roe seg ned, puste litt med magen og være litt tålmodig. Det er absolutt ingenting med utviklingen denne uken som er negativt.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Det kunne man gjort, særlig i høst. Samtidig er det for lett å skylde på at man åpnet opp grensene. Norge ble til en viss grad presset til det. Det var ikke tiden for å havne på kant med EU. Vi kunne endt uten en vaksine, men istedenfor er vi innenfor deres avtaler, og viktigheten av det kan neppe underslås.

Kapasiteten i helsevesenet er én ting. Vi er fortsatt langt unna å nå den kritiske grensen der. Faren ligger i videre eksplosiv økning av smittetilfeller. Det ser ikke ut til at den trenden har fortsatt denne uken, og da har vi ikke enda merket effekten de siste tiltakene.

Så akkurat nå bør man roe seg ned, puste litt med magen og være litt tålmodig. Det er absolutt ingenting med utviklingen denne uken som er negativt.

Ja vi måtte nok åpne opp. Men kunne åpnet opp med systemet på plass. En stor feil... Så lenge sykepleier forbundet er bekymret så er jeg det også. Men jeg håper selvfølgelig og krysser fingrer for at nåværende tiltak hjelper. Har jeg helt tro ...? Nei dessverre. Det kan godt hende det flater ut litt men julefeiring vil gi ny vekst igjen. Vi må huske på at de finner kun 40 % av tilfellene, så det er mange smittebærere rundt omkring. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Hjertedilla skrev:

Nei, det er ikke alt vi kan gjøre. Ny lockdown er desverre det eneste fornuftig nå.... men at kjæresten kan få komme og at man kan være mer utendørs (fysik trening!) enn vi turte i mars....

For dere som har kjæreste.. vi som har ingen havner snart innelåst ett sted 

Skrevet

Hvorfor tester de bare ikke alle som England skal??

når det tar så lang tid som 1-2 dager å svar på tester er d nytteløst. Man har krysset mange på de to dagene ... den tiden må drastisk ned til ett par timer

• Opprett ny...