Gå til innhold

Samlivsbrudd og hjemme alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Åh. Nå ble det samlivsbrudd og hunden min er 8 måneder. Jeg jobber turnus og vil for all del ikke engang tenke på omplassering. 

Jeg jobber fulltid men i turnus altså. Er borte 7-8 timer til normalen, men innimellom på natta er jeg borte fra 22-07 eller 23-09. Ti timer. Denne tiden sover han bare uansett så satser på at det går greit. Til gjengjeld har jeg mye mer fri enn de fleste andre i fulltidsjobb. 

Han er veldig flink til å være alene hjemme og har fått masse god trening. Jeg tror den biten skal gå bra. 

Men åh. Dårlig samvittighet. Kan dette gå bra? Jeg har flere jeg kan ringe som kan passe og komme innom og lufte hvis det er krise... 

Anonymkode: acaa1...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går nok fint

Anonymkode: 8e076...c7d

• Liker 2
Skrevet

Klarer han seg uten å måtte tisse på såpass mange timer på dagtid? 

Anonymkode: 11ab3...258

• Liker 2
Skrevet

En valp på 8 måneder klarer IKKE å holde seg så lenge. Stakkars. En eldre hund kan ha trent opp blæra til å klare det men denne er for liten. Du må få noen til å lufte han.

Anonymkode: cbb79...de0

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer han seg uten å måtte tisse på såpass mange timer på dagtid? 

Ja virker som han har stålblære. Kan holde seg kjempelenge, selvom han ikke må det da selvfølgelig. Må han på do sier han fra, og det skjer ytterst sjeldent at han må så mye 🤔

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En valp på 8 måneder klarer IKKE å holde seg så lenge. Stakkars. En eldre hund kan ha trent opp blæra til å klare det men denne er for liten. Du må få noen til å lufte han.

Da vår retriever var 8mnd klarte hun å holde seg i 8 timer i hvertfall. Ts kanskje noen naboer kan ta en siste lufting ved 00/23 tiden, evt ved 6/7 tiden?

Anonymkode: 4bd12...899

Skrevet

Jeg har også hatt hund alene og jobbet turnus, og kjente SKIKKELIG på samvittigheten på de lengste vaktene. Og noen ganger skjedde det noe ekstraordinært så det ble litt overtid i tillegg, og jeg fikk helt vondt inni meg av hunden som var alene. 

Men det gikk helt fint. Gjorde aldri fra seg inne, og naboene kunne meddele at den aldri bråkte. Jeg hadde en avtale med en student som jeg kunne ringe for lufting av og til, om det var helt krise.

Og så hadde jeg jo mer fritid hjemme med hunden enn jeg ellers ville hatt, som vi brukte til kos og lange turer i skogen  :) 

Anonymkode: 76095...5b5

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Stakkars" er å ta litt hardt i når du ikke kjenner hunden. Hunden vår er 6 mnd og det er helt vanlig for henne at hun holder seg fra kl. 22-07 på natten - det er lenge siden det var et problem. Hun har heller ingen problem med å holde seg 7-8 timer på dagtid, selv hun akkurat nå slipper dette fordi jeg har hjemmekontor. 

Jeg tror dette skal gå helt fint TS, i hvert fall med tanke på at du sier du har folk som kan komme innom å lufte om det skulle være behov. 

Anonymkode: 2e1a2...c2e

• Liker 3
Skrevet (endret)

det verste her er vel ikke at han må tisse, men at han kommer til å bli utrolig ensom og eventuelt redd og aggressiv. 
Syntes du skal tenke på omplassering, iom at det er en valp så har ikke dere knyttet dere så mye over flere år.. Jeg ville tenkt meg nøye om, hvem her er det som har det godt? Du eller dyret? 

Hvis du bor i Oslo så er det en hundebarnehage på Løkka.

Valper skal faktisk ikke være alene hjemme i over flere timer, jeg syntes det er bekymringsverdig at flere her tenker at det er helt greit. Det er det altså ikke!

Endret av flygefisk1
Skrevet
1 time siden, flygefisk1 skrev:

det verste her er vel ikke at han må tisse, men at han kommer til å bli utrolig ensom og eventuelt redd og aggressiv. 
Syntes du skal tenke på omplassering, iom at det er en valp så har ikke dere knyttet dere så mye over flere år.. Jeg ville tenkt meg nøye om, hvem her er det som har det godt? Du eller dyret? 

Hvis du bor i Oslo så er det en hundebarnehage på Løkka.

Valper skal faktisk ikke være alene hjemme i over flere timer, jeg syntes det er bekymringsverdig at flere her tenker at det er helt greit. Det er det altså ikke!

Ja fordi omplassering er det jo ingen risikoer ved? Tror du ikke man er knyttet til hunden og omvendt når den er 8 måneder? Så klart er man det. Hunder er ikke til bruk og kast, og omplassering skal aldri være en så enkel løsing som du skisserer her.

I utgangspunktet er det null problem for en hund å være alene hjemme i de periodene TS nevner. I en liten periode fremover ville jeg nok alliert meg med noen som kan hjelpe med lufting. Men så snart hunden er fullvoksen tenker jeg det er null problem. 

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar ❤️ kjente meg med en gang litt roligere.. Har snakket med flere som har fått ekstranøkkel og skal lufte litt når det kniper til. Prøver puste med magen og tenke at dette går fint. Prøver å gjøre det mest mulig koselig for han når han er hjemme alene, tv på, leker og snacks osv.. Virker som det har gått greit. Er litt livredd for at han skal begynne å hyle/bjeffe når han er alene, dette har han ikke drevet med før, men nabohunden er innimellom hjemme alene og den går i ett sett.. Men. Puster med magen og tar en dag av gangen. Så er vel dette noe vi må venne oss til begge to. 

Han har vært svært lite alene tidligere i forhold til hunder flest, og blitt vant til at det skjer noe hele tia, så tenker kanskje dette kan være bra for han også, vi holder mye på med rotrening om dagen og at det ikke skjer så mye alltid. 

• Liker 2
Skrevet

Det går bra. Ikke gi opp hunden din fordi noen her sier det. Du har jo mer fri på dagtid fordi du jobber turnus. Nå fram til hunden er ca 10 år, kan du jo spørre om noen kan lufte den litt når du jobber de lengste vaktene. Hunder lærer seg til å slappe av hjemme på egen hånd. Bare tenk på alle "arbeidsdyr" som sover hele dagen og ikke er med menneskene sine: Trekkhunder, jakthunder, o.l. Hunder klarer det de er vant til og når de føler seg trygg. Å være hjemme hos seg selv på dagtid er trygt og godt for de fleste hunder, og de ligger og sover hele dagen.

Anonymkode: e7ac4...a88

Skrevet
På 12.11.2020 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Vår valp på 7 mnd holder seg lett 8-9-10 timer gjennom natta. Jeg som vekker han på morgenen 

• Liker 1
Skrevet
På 13.11.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange fine svar ❤️ kjente meg med en gang litt roligere.. Har snakket med flere som har fått ekstranøkkel og skal lufte litt når det kniper til. Prøver puste med magen og tenke at dette går fint. Prøver å gjøre det mest mulig koselig for han når han er hjemme alene, tv på, leker og snacks osv.. Virker som det har gått greit. Er litt livredd for at han skal begynne å hyle/bjeffe når han er alene, dette har han ikke drevet med før, men nabohunden er innimellom hjemme alene og den går i ett sett.. Men. Puster med magen og tar en dag av gangen. Så er vel dette noe vi må venne oss til begge to. 

Han har vært svært lite alene tidligere i forhold til hunder flest, og blitt vant til at det skjer noe hele tia, så tenker kanskje dette kan være bra for han også, vi holder mye på med rotrening om dagen og at det ikke skjer så mye alltid. 

Hva med å kjøpe et kamera hvor du kan sjekke på hunden innimellom om det går fint mtp utolighet og lyd? Finnes billige kameraer man kan sette opp via Internett så man kan se via telefonen uansett hvor du befinner deg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det vil gå helt fint så lenge den får nok mosjon og stimuli. En hund på 8 mnd kan holde seg lenge uten å tisse, og hvis du i tillegg har noen venner som kan stikke innom på de lengste vaktene ville jeg ikke bekymret meg for mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...