Gå til innhold

Bipolar -diagnose - medisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har fått eller kjenner norn som har fått diagnose som voksen ? Hvordan gikk du/de frem ? Hvordan ble livet  etter medisinering ? 

Anonymkode: 9df96...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dro til fastlegen pga depresjon og ble henvist til psykolog. Til tross for behandlingen ble jeg bare verre, og jeg ble innlagt mange ganger. Så ble jeg utredet på nytt, og fikk diagnosen. Psykologen så meg i både depresjon og hypomani, slik at diagnosen ble bekreftet. Man må vanligvis ha «vitner» som kan bekrefte hypomani eller mani som venner, familiemedlemmer eller lignende for å få diagnosen. Hvis du mistenker at du har bipolar lidelse så bør du dra til fastlegen å be om henvising til psykolog/psykiater/DPS. Der vil du bli utredet og eventuelt få behandling. Livet er lettere med medisiner, episodene er kortere og vanligvis mindre alvorligere enn før. Jeg har likevel store plager, og medisiner fungerer langt ifra godt nok. 

Anonymkode: 3790d...a78

• Liker 1
Skrevet

Diagnose bipolar 2, 19år, nå 30 årene. medisiner har fungert godt frem til for 2 år siden. Dobbel dose med  stemningsstabiliserende nå + medisin mot psykose og sovemedisin. Har en alvorlig depresjon nå, og er vanskelig å stabilisere meg denne gangen :( 

Anonymkode: 13c3e...7e5

Skrevet

Medisinen er å endre livet sitt, ta grep. Ikke en pilleboks.

Anonymkode: c6c4c...61e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisinen er å endre livet sitt, ta grep. Ikke en pilleboks.

Det er ikke slik det fungere med bipolar. Det er ikke på grunn av ytre faktorer at man er bipolar, det er kjemisk ubalanse i hjernen, så jo, man må ta piller for å endre livet. Depresjon, angst osv kan man ta grep for å bli kvitt, men ikke bipolar lidelse. 

Skrevet
21 timer siden, deedee_ skrev:

Det er ikke slik det fungere med bipolar. Det er ikke på grunn av ytre faktorer at man er bipolar, det er kjemisk ubalanse i hjernen, så jo, man må ta piller for å endre livet. Depresjon, angst osv kan man ta grep for å bli kvitt, men ikke bipolar lidelse. 

Det stemmer ikke, er denne løgnen industrien av legemidler lever på. Dette gjelder alle medikamenter for psykiske lidelser.

Trist å se hvor mange som tror på dette enda, men nå har flere våknet opp heldigvis.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, er denne løgnen industrien av legemidler lever på. Dette gjelder alle medikamenter for psykiske lidelser.

Trist å se hvor mange som tror på dette enda, men nå har flere våknet opp heldigvis.

Du er klar over at bipolar lidelse i de aller fleste tilfeller ikke kan kureres av terapi? Det har vist seg å være mer effektivt med mestringskurs og medisiner enn psykoterapi. Mestringskurs går altså ut på å lære hvordan kan forhindre og bremse nye sykdomsperioder ved hjelp av kosthold, døgnrytme etc, i tillegg til medisiner. Bipolar lidelse er også i stor grad arvelig, og det er uvanlig å ha bipolar lidelse uten å ha noen familiemedlemmer med lidelsen. Så bipolar lidelse er også en biologisk sykdom, og den er mer biologisk enn f.eks depresjon, angst etc. Det er en grunn til at mennesker med bipolar lidelse kan bli friske ved hjelp av antiepileptika. Bipolar lidelse er ikke «bare» en psykisk lidelse. 

All forsking som blir gjort på bipolar lidelse har ikke som hensikt å gjøre legemiddelindustrien rikere. 

Anonymkode: 3790d...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...