Gå til innhold

Småhunder som markerer inne

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Så kjønnsdrift og territorie opprettholdelse finnes ikke i dagens hunder?

Til TS, tisper markere også i forbindelse med løpetid. Hunder som bevist markere innendørs har dårlig oppdragelse, enkelt og greit.

Kjønnsdrift finnes selvsagt. Og hunder tisser for å kommunisere med hverandre. Men det er diskutabelt om de markerer for å opprettholde et territorie. Argumenter mot dette er at

a) hunder er ikke rene flokkdyr, dvs at hvis det ikke er nødvendig pga felling av store dyr, så vil (ville) hunder ofte danne løse sosiale grupper, ikke en flokkstruktur. De har dermed ikke et territorie å forsvare.

b) hunder tisser på alle mulige steder på samme måte. Hvis man går tur med hunden flere mil hjemmefra, så vil mange hunder fortsatt løfte beine og småtisse mange steder på den turen. Det gir ikke mening at dette er territoriemarkeirng, da dette ikke er deres territorie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Tabris said:

Det kan jeg ikke vite utfra bare den informansjonen du skriver her. Men noen hunder vil ha lettere for å tisse hos andre. At en hund er husren hjemme betyr ikke automatisk at den er det hos andre.

Han kan tisse hos dine venner som har tisper fordi han får høyere stressnivå. Enten fordi han er anspent og ikke helt trygg hos andre, eller fordi det å være nær tisper gjør at han stresser seg opp (om han er intakt). Evt også at han vil kommunisere til tispene at "Jeg er her!"

Da tror jeg det er sistnevnte. Han elsker å komme dit for å leke. Stort sett har de verandadøren åpen så de springer ut og inn og leker, og han markerer mest ute. Tisser aldri inne hos andre. Så jo, jeg vil si han er husrein.

Anonymkode: aa394...021

Skrevet
7 hours ago, Tabris said:

Kjønnsdrift finnes selvsagt. Og hunder tisser for å kommunisere med hverandre. Men det er diskutabelt om de markerer for å opprettholde et territorie. Argumenter mot dette er at

a) hunder er ikke rene flokkdyr, dvs at hvis det ikke er nødvendig pga felling av store dyr, så vil (ville) hunder ofte danne løse sosiale grupper, ikke en flokkstruktur. De har dermed ikke et territorie å forsvare.

b) hunder tisser på alle mulige steder på samme måte. Hvis man går tur med hunden flere mil hjemmefra, så vil mange hunder fortsatt løfte beine og småtisse mange steder på den turen. Det gir ikke mening at dette er territoriemarkeirng, da dette ikke er deres territorie.

Hunder har fremdeles områder dem anser som sine. Trenger ingen flokk for å ha et territorium. Viljen til å forsvare seg og sitt hos noen raser tilsier også at man ikke trenger en flokk.

Jeg har 6 hannhunder i trenings gruppa mi som motsier deg. Dem er alle helt sikker på at den bana er en del av dems territorium. Og det markeres over hverandre uavhengig rekkefølgen dem går rundt banen på. 

Har du ikke sett så veldig mange hannhunder? Det er veldig stor forskjell på måten dem later vannet på. Min egen hannhund løfter knapt på bakbeinet om vi bare er baki skogen på luftetur. Om vi er på trenings banen eller andre steder hvor det evt kunne være og eller er rivaler så skal det markeres så høyt som det går, da løftes beinet så høyt det går og han står på tå på det andre beinet.

Man kan jo tross alt utvide et territorium :)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Hunder har fremdeles områder dem anser som sine. Trenger ingen flokk for å ha et territorium. Viljen til å forsvare seg og sitt hos noen raser tilsier også at man ikke trenger en flokk.

Jeg har 6 hannhunder i trenings gruppa mi som motsier deg. Dem er alle helt sikker på at den bana er en del av dems territorium. Og det markeres over hverandre uavhengig rekkefølgen dem går rundt banen på. 

Har du ikke sett så veldig mange hannhunder? Det er veldig stor forskjell på måten dem later vannet på. Min egen hannhund løfter knapt på bakbeinet om vi bare er baki skogen på luftetur. Om vi er på trenings banen eller andre steder hvor det evt kunne være og eller er rivaler så skal det markeres så høyt som det går, da løftes beinet så høyt det går og han står på tå på det andre beinet.

Man kan jo tross alt utvide et territorium :)

Vi kan observere det samme men tolke det forskjellig alt utfra hvilken forståelse og hvilket verdensbilde vi tolker det vi ser gjennom. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes territorie. Jeg sier det er diskutabelt, fordi det er elementer som motsier det. F.eks det å forsvare seg selv trenger man ikke territorie for å gjøre. Det å forsvare eiendeler er ressursforsvar, og det har heller ingenting med territorie å gjøre.

Det å løfte beinet og tisse handler om å komme høyere opp slik at det blir mer lukt og lettere for andre hunder å lese. Dvs at den type tissing handler om kommunikasjon. Men nøyaktiv hva hundene kommuniserer er det ingen som vet, fordi vi vet ikke hva slags informasjon de får når de lukter på hverandres urin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en liten hannhund som er husren, men tisser inne. Det er ikke sånn at han gjør fra seg inne, men skvetter/markerer. Han får lange og mange turer, men er han alene hjemme så tisser han på ett eller annet. Han er ti år nå og alltid gjort det. Han gjør det aldri når vi er hjemme, så er veldig vanskelig å endre på adferden ettersom vi rett og slett ikke er der når han gjør det. Har prøvd bleie når vi er borte, men han får den alltid av seg 🙈

Anonymkode: ebf82...405

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten hannhund som er husren, men tisser inne. Det er ikke sånn at han gjør fra seg inne, men skvetter/markerer. Han får lange og mange turer, men er han alene hjemme så tisser han på ett eller annet. Han er ti år nå og alltid gjort det. Han gjør det aldri når vi er hjemme, så er veldig vanskelig å endre på adferden ettersom vi rett og slett ikke er der når han gjør det. Har prøvd bleie når vi er borte, men han får den alltid av seg 🙈

Høres ut som om han blir stressa når dere drar. Tissing er veldig vanlig for hunder med separasjonsangst. Om han ikke viser andre tegn til separasjonsangst (bjeffing/uling, ødelegging av møbler etc), så kan det være mild separasjonsangst. Godt mulig det kan trenes bort ved bruk av kong. 

Anonymkode: 90d46...616

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om han blir stressa når dere drar. Tissing er veldig vanlig for hunder med separasjonsangst. Om han ikke viser andre tegn til separasjonsangst (bjeffing/uling, ødelegging av møbler etc), så kan det være mild separasjonsangst. Godt mulig det kan trenes bort ved bruk av kong. 

Ja, tror han har litt separasjonsangst. Vanskelig å gjøre noe med, har vært lite borte fra ham og trent mye på det. 

Hva er kong? Skrev du feil eller er det noe jeg ikke har hørt om? 😅

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, tror han har litt separasjonsangst. Vanskelig å gjøre noe med, har vært lite borte fra ham og trent mye på det. 

Dette er en kong.

Nå er vel egentlig kong et merke, men dette er det folk tenker på og mener når dem sier kong,

Skrevet
1 minutt siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Dette er en kong.

Nå er vel egentlig kong et merke, men dette er det folk tenker på og mener når dem sier kong,

Ah! Takk. Nå liker ikke hunden min godbiter hvis jeg er borte (pleier å gi ham noe, de blir liggende til jeg er tilbake), men hos andre, mer "normale" hunder er det sikkert en super løsning 😃

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at han tisser inne og ikke vil spise noe når du er borte kan tyde på at han ikke er komfortabel med å være hjemme alene. Så vil absolutt anbefale å trene på det. Dvs gå helt tilbake til start, som om han var en liten valp. Gå ut døren, lukk den og gå inn igjen med en gang. Gjenta gjerne 10-15 ganger om dagen, slik at det at du går ut døren ikke betyr noe. Så øker du svært gradvis tiden du er ute, sekunder om gangen. 

I perioden hvor du trener på dette så ha han med deg i bilen, ha ham på Doggy Day Care eller få noen til å passe ham mens du er på jobb eller andre tilfeller hvor du ikke kan ha ham med. Hvis du har ham alene igjen inne så ramler du tilbake i treningen. :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ah! Takk. Nå liker ikke hunden min godbiter hvis jeg er borte (pleier å gi ham noe, de blir liggende til jeg er tilbake), men hos andre, mer "normale" hunder er det sikkert en super løsning 😃

Liker han leverpostei eller peanøttsmør? 🙂 Sånt kan smøres inn i kongen. Det er en digg snacks, pluss slikking er stressreduserende for hunder. Hunden min får all maten fra kong. Da har hun noe å jobbe med 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...