Gå til innhold

Hva varer lengst på baderommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp bad i en bolig som vi har kjøpt for å bo i mange mange år fremover og lurer på hva slags baderomsløsninger som varer lengst. Fliser? Vinyl? Noe annet? Vi kommer ikke til å ha noe dusj rett på gulv og vil ha meget klassisk og standard farger og stil. Det viktigste for oss er rett og slett at badet varer.

Anonymkode: 810e3...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er feil å tenke at flis er det viktigste, det er membranen under.

Nybygg er bra fordi da er badene bygd på modul, hvor de støper dusjsonen for å sørge for godt nok fall i en form. Her har de også lagt Vannet går gjennom fugene i flisene, men det ligger en membran bak dem som gjør det tett. Det er denne membranen som er viktig, og som må være tett, for å forhindre skade på konstruksjonen.

Anonymkode: be5f3...faf

Skrevet

Som AB over her sier, så har det ikke så mye å si om det er flis eller vinyl, da det er membranen som teller.

Selv foretrekker jeg vinyl på gulvet og baderomsplater på veggene fordi det er så himla mye enklere å holde rent. Du får mye fine farger i vinylbelegg som passer fint til resten av badet.

• Liker 3
Skrevet

+1 til membran, men på gulvet anbefaler jeg epoksy. Vi har et betonggulv med membran, oppå der er det grov, beige sand, som er låst med et tjukt, men ruglete lag gjennomsiktig epoksy. Det koster omtrent like mye som flislegging, men er 100% tett og har en forventet levealder på 40 år i motsetning til 10 år på fliser. Sistnevnte opererer vår forsikring med.

Anonymkode: ff9d7...ede

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

+1 til membran, men på gulvet anbefaler jeg epoksy. Vi har et betonggulv med membran, oppå der er det grov, beige sand, som er låst med et tjukt, men ruglete lag gjennomsiktig epoksy. Det koster omtrent like mye som flislegging, men er 100% tett og har en forventet levealder på 40 år i motsetning til 10 år på fliser. Sistnevnte opererer vår forsikring med.

Hvordan er gulvet å vaske ? Jeg har hørt at epoxy blir veldig glatt når det er vått.

Skrevet

Det hjelper at overflaten er ruglete; dette gulvet er beregnet for svømmebasseng, er egentlig en profesjonell løsning. Det er vanskelig å vaske med klut, så enten støvsuger vi først og tørker over etterpå, eller vi bruker dusjhodet fra badekaret til å skylle gulvet rent. Men du skal ikke søle neglelakkfjerner eller ren alkohol her. :P Vi har gulvet av tre grunner: Mannen hater fliser, særlig fugene, som han mener er ekle og umulig å vaske. Så synes vi det ble veldig pent, også nå, 12 år etter. Og til sist varer dette jo evig. Forsikringen inspiserer huset annethvert år og de sier alt ser ut som nytt her.

Skrevet

Gulvet heter Flowcrete Peran STB Compact, sier gubben.

Skrevet

Sveisemembran og vinyl holder lengst. Flis på vegg, da baderomsplater ikke er like holdbare. De var mer holdbare før, men noe av materialet som sørget for det er ikke lov å bruke lenger, derfor har nyere plater mindre holdbarhet. Og bruk dusjkabinett, for det sparer badet. 

Anonymkode: edd22...ad1

Skrevet

Takk for tips! Membran skal selvsagt få førstepri. Det ante meg at flis på gulv kanskje ikke er det lengstlevende alternativet. Ikke er det finest eller mest praktisk heller, spør du meg. Hvorfor har alle det? Uansett, takk!

Anonymkode: 810e3...061

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sveisemembran og vinyl holder lengst. Flis på vegg, da baderomsplater ikke er like holdbare. De var mer holdbare før, men noe av materialet som sørget for det er ikke lov å bruke lenger, derfor har nyere plater mindre holdbarhet. Og bruk dusjkabinett, for det sparer badet. 

Vi fikk akkurat et nytt bad på hytta. Der går det i sveisa vinyl og Fibo-Trespo plater på veggen. Da fikk vi beskjed om at disse platene kommer til å vare evig...feil? Dusjer rett på plate og gulv. Vi ville ha dusjkabinett, men dét var det ikke plass til der.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ah, det var ikke jeg klar over, da blir det nok fliser eller til og med vinyltapet på veggene neste gang vi pusser opp 😄

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk akkurat et nytt bad på hytta. Der går det i sveisa vinyl og Fibo-Trespo plater på veggen. Da fikk vi beskjed om at disse platene kommer til å vare evig...feil? Dusjer rett på plate og gulv. Vi ville ha dusjkabinett, men dét var det ikke plass til der.

Har hatt tre befaringer på bad den siste uken og alle sier at plater på vegger ikke anbefales å dusje rett på

Anonymkode: 83608...64e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt tre befaringer på bad den siste uken og alle sier at plater på vegger ikke anbefales å dusje rett på

Anonymkode: 83608...64e

Det var det jeg også tenkte, men stolte liksom på kompetansen til utførende bedrift hos oss. 🤦‍♂️

Skrevet

Hei, har ingenting å komme med, ønsker bare å huske tråden :)

Anonymkode: e40f2...56c

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fibo-trespo har en tid, som alt annet. 15 år er ikke «evig» for meg, men det er mulig det er det for de som leverte badet ditt. ;) 

Men, Ts, det veldig få tenker på er at også membranen har en levetid. Og den kan du ikke inspisere, så når levetiden er «omme» bør du renovere heller enn å avvente fuktskader. Levetiden på en membran er 15-25 år. Altså like lenge som fliser. Så flis eller belegg? Ett fett, faktisk. Det er membranen som ryker først. 

Anonymkode: 544fc...5e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...