Gå til innhold

Huseier eller leiers ansvar myggel og sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heg bor i en kjeller leilighet hvor det har vært sopp problemer før. Leiligheten er under bakken og «soppen/myggelen» ble fikset da leiligheten ble totalrenovert... mn nå er d mugg og/eller sopp her. Er både i bod som går inn mot kjeller og hele siden av leiligheten som er ut mot utsiden av huset. I boden så vasket jeg bort alt en gang og da kom det en slags sky etter, nå er det tilbake og ikkje gått 1 uke engang. Er vann bak sofa og seng, mugg/sopp hele undermadrass og sider på over madrass. Så hele seng må kjøpes ny. Er dette mitt eller huseiers ansvar.? 

Anonymkode: 7bb4f...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseiers. Det blir ditt ansvar hvis du for eksempel tørker klær i et uventilert rom og det blir mugg på grunn av det. Sånn du beskriver det mangler det eller er dårlig drenering, hvis det kommer vann inn i leiligheten. Anbefaler deg å flytte, muggsopp lan gi store helseplager. 

Anonymkode: e79a5...bf0

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseiers. Det blir ditt ansvar hvis du for eksempel tørker klær i et uventilert rom og det blir mugg på grunn av det. Sånn du beskriver det mangler det eller er dårlig drenering, hvis det kommer vann inn i leiligheten. Anbefaler deg å flytte, muggsopp lan gi store helseplager. 

Anonymkode: e79a5...bf0

Enig i dette.  Det er huseiers ansvar.  Du bør flytte. 

Skrevet

Det er huseier som har ansvaret. Når det blir vann viser det tydelig at leiligheten har flere problemer enn bare mugg. Vasking fjerner kanskje det overfladiske, men dett skjuler bare problemet og er ikke noe løsning i lengden. Bodde selv i en leilighet der huseier forsøkte å skylde på meg, men etter mye styr endte tilslutt opp med at jeg slapp å betale siste husleie. Ville sett meg etter noe annet😊

• Liker 1
Skrevet

Huseiers ansvar. 

Når det er så mye mugg i leiligheten betyr det at alle eiendelene dine er fulle av muggsporer, og alle klærne dine og alt du flytter med deg fra denne leiligheten vil kunne gi deg muggproblemer i neste leilighet. Ideelt sett burde alt brennes. 

Anonymkode: b9382...f69

• Liker 1
Skrevet

Huseiers ansvar, men du har også et ansvar for egen helse, så du bør finne et nytt sted å bo snarest.
Har noe av ditt inbo blitt vannskadet, er det din egen innboforsikring som gjelder, selv om huseier strengt talt har/burde hatt et moralsk ansvar for å erstatte det, hvis vannskaden kommer av for dårlig renovering eller grunnarbeid utenfor huset.
Det hjelper ingenting å totalrenovere innvendig hvis dreneringen er for dårlig og det siver vann inn gjennom muren.
Dessverre så forhold deg heller til hva din egen innboforsikring sier.
Ikke behold noen ting som har porøse overflater som tre og stoff. Alt det må kastes, da muggsporer kan snike seg inn i de minste sprekker og formerer seg godt på fuktskadede møbler. Du kan beholde ting og møbler av glass, metall, lakkert treverk som er lakkert med vannfast lakk og polert stein, det kan vaskes med salmiakk eller sprit.
Klærne dine kan reddes hvis de tåler kokvask og sterke vaskemidler.

Har du ikke innboforsikring, er det i praksis din egen feil og du vil ikke få noe erstatning for dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...