Gå til innhold

"Drittunge"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til TS: det du leser på kvinneguiden er ikke representativt for hvordan de fleste bruker norsk språk. Det har vel å gjøre med at her er man anonym, så det er mye styggere språkbruk her enn ellers. Bare et tips:)

Anonymkode: 6fdbe...639

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje vi skal innføre begrepet drittvoksen? Drittmenneske? Mest relevant for de som kaller barn for drittunger, tenker jeg.

Anonymkode: 16c65...917

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til TS: det du leser på kvinneguiden er ikke representativt for hvordan de fleste bruker norsk språk. Det har vel å gjøre med at her er man anonym, så det er mye styggere språkbruk her enn ellers. Bare et tips:)

Anonymkode: 6fdbe...639

Jeg har også hørt folk bruke det ordet. Men man ser det her på nett mye oftere. Det er trist at å skrive anonymt for mange betyr en god sjanse å oppføre seg dårlig på nett.

Anonymkode: de506...9f1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi skal innføre begrepet drittvoksen? Drittmenneske? Mest relevant for de som kaller barn for drittunger, tenker jeg.

Anonymkode: 16c65...917

Vi har jo drittkjerring og drittgubbe. 

Anonymkode: 1f537...b4e

• Liker 3
Skrevet

Drittunge er mest sansynligvis noe som er kommet til språket etter at rakker-yrket sluttet å eksistere.

Rakkerunge= barn av en rakker. En rakker tømte utedoer og latriner bla.   

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også reagert på det ordet, eller den utbredte bruken av ordet, i det siste. Og jeg er norsk. 

Jeg kan vel finne på å tenke det om noen barn, men da er det alvorlig. Typ eldre barn/ungdommer som bedriver alvorlig mobbing. 

Jeg har flere ganger opplevd at jeg for eksempel forteller noen om en vanskelig episode med barnet mitt, der barnet slår seg helt vrang, og den andre responderer med "herregud for en drittunge". Det føles ikke greit, for barnets oppførsel er jo et resultat av vansker med å regulere følelser og atferd, og at jeg ikke har greid å respondere riktig på disse vanskene i situasjonen. Det gjør ikke meg til en drittmamma, og barnet er ikke en drittunge. Men greit, folk som kaller barnet mitt en drittunge er på en helt annen planet enn meg når det lommer til barn, og da er det best at vi ikke snakker om barn, og hvertfall ikke møtes med barn tilstede. Tar det ikke så tungt men tenker at vedkommende har en uheldig holdning til barn. Greit nok! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at folk ofte bruker uttrykket "drittunge" her på forum, og jeg har noen ganger hørt folk faktisk si det også. Jeg er selv utenlandsk og bodd i Norge i kun noen få år, så jeg forstår ikke helt, og jeg lurer litt på hva eksakt menes med "drittunge". Altså, er ikke dette ordet ekstremt nedlatende og stygt?

"drittunge" er mest sannsynligvis en oppdatert versjon av  "rakkerunge".  Rakker var et lavstatusyrket hvor man bla. tømte doer og latriner. Dette ble brukt mot faktiske rakkerunger og som nedsettende mot unger enkelte mente oppførte seg galt.

" You son of a low status profession"

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at folk ofte bruker uttrykket "drittunge" her på forum, og jeg har noen ganger hørt folk faktisk si det også. Jeg er selv utenlandsk og bodd i Norge i kun noen få år, så jeg forstår ikke helt, og jeg lurer litt på hva eksakt menes med "drittunge". Altså, er ikke dette ordet ekstremt nedlatende og stygt? Hvordan kan så mange voksne mennesker bruke dette uttrykket for barn? Skal ikke Norge være et barnevennlig land? For meg personlig er det vanskelig å skjønne hvordan man kan si så stygt om barn, og at det er en vanlig måte å snakke om barn på. "Naboens drittunge" osv. Kan noen forklare dette litt da jeg er litt forvirret?

Jeg er også utenlandsk. Jeg bruker ordet ''drittunge'' slik nordmenn har forklart til meg at ordet skal brukes. For barn som er såpass gamle at de burde vite bedre og oppføre seg annerledes, men oppfører seg istedet som småbarn eller mangler elementær oppdragelse. Jeg bruker ikke ordet for små barn, men 10 år og eldre. Altså mellom 10 og 18. 

• Liker 2
Skrevet

Det er vel et ord som ofte brukes i affekt, og svært sjeldent til den det gjelder. 

Anonymkode: 0ca9f...49b

• Liker 5
Skrevet

Det er mest for tull, men hvis man skal bruke uttrykket må man være sikker på at den du sier det til vet at det er tull og at du ikke faktisk mener det. Foreldre bruker det også på barnas bekjente det kan f.eks være på et barn som er frekke mot barnet deres eller som oppfører seg rett og slett som en "drittunge".

Skrevet
8 minutter siden, Drizzt said:

Jeg er også utenlandsk. Jeg bruker ordet ''drittunge'' slik nordmenn har forklart til meg at ordet skal brukes. For barn som er såpass gamle at de burde vite bedre og oppføre seg annerledes, men oppfører seg istedet som småbarn eller mangler elementær oppdragelse. Jeg bruker ikke ordet for små barn, men 10 år og eldre. Altså mellom 10 og 18. 

Godt mulig noen har forklart det sånn til deg, men min erfaring er at det brukes mest om småbarn (barnehagebarn). 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke drittunger. Bare drittvoksne

Anonymkode: 7983f...34a

Det finnes dessverre mange drittunger.

Anonymkode: 60e78...738

• Liker 6
Skrevet

I mine ører er ikke drittunge så forferdelig å si. Hvis jeg skal omtale oppførselen til en unge som dårlig så kan jeg finne på å bruke det ordet. Og jeg er uenig i at ingen unger er drittunger for det er de. Men jeg kan ikke huske å ha sagt det direkte til et barn, kun til andre når jeg skal fortelle om en ja... Drittunge. Men jeg innser at det i de aller fleste er resultat av elendig oppdragelse, men noen unger er bare så ufordragelige at det går utover dem (til andre voksne i en samtale). Syns ikke du skal tolke ordet så direkte. For meg er drittunge som brat, snørrunge osv.

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Drizzt skrev:

Helt uhørt da også! Hilsen norsk dame.

Det finnes ikke dårlige barn, bare barn som HAR problemer

Anonymkode: 8a3ba...11e

Skrevet
6 hours ago, Chomsky89 said:

Drittunge er mest sansynligvis noe som er kommet til språket etter at rakker-yrket sluttet å eksistere.

Rakkerunge= barn av en rakker. En rakker tømte utedoer og latriner bla.   

Det er mulig, men jeg ser for meg at det kan dreie seg om skitne barn, altså barn av fattige, eller rett og slett barn som leker og blir skitne. Dritt = skitt. For meg er det et synonym til rampunge, altså et barn som oppfører seg rampete (og altså ikke en parallell til drittsekk, som brukes om voksne).

Jeg registrerer at ordboka ikke er enig, og det er vel den som har rett:

https://naob.no/ordbok/drittunge

Anonymkode: ea525...a61

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo drittkjerring og drittgubbe. 

Anonymkode: 1f537...b4e

Datteren min ble kalt drittunge av stemoren sin og da hun kom gråtende hjem fordi hun ikke hadde fått støtte av faren sin pr melding så sendte jeg melding til faren om at han får fortelle kona si at det er uakseptabelt at hun kaller unger for drittunger, og hvis det skjer igjen så skulle jeg lære datteren vår at hun kan ta tilbake og si at stemoren er en drittkjerring. 

Jeg syns det er helt uhørt å kalle noen for dritt. I det hele tatt. Man kan bli både sint og opprørt og føler seg hjelpesløs eller hva som helst, men å kalle noen for dritt syns jeg ikke hører hjemme noe sted. 

Anonymkode: 33071...aec

Skrevet

På min dialekt kan det referere til barn helt enkelt. 
«da vi var små drittunger» er ikke fælt å si på noen måte. Refererer litt til at en var ute på rampestreker, men ikke nødvendigvis det heller.

Ellers kommer det jo an på konteksten hva man mener. Vanligst for etter min oppfatning er vel unger som ikke oppfører seg. Ofte ikke veldig dårlig, men plagsomt.

F.eks. nabobarna som vil leke med vår bittelille, foreløpig veldig skeptiske valp, og ikke tar et nei for et nei, og ringer på dag etter dag pg argumenterer når de får nei. De vil jeg absolutt si er noen skikkelige drittunger. Mulig de ellerser greie unger, men ang. dette plager de meg, så i denne sammenhengen er de drittunger..

Anonymkode: a2f37...834

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drittunge er det man kaller barn som ikke oppfører seg pent, enten de er bortskjemte, ufordragelige, frekke etc... Rett og slett barn som har en oppførsel voksne eller andre barn ikke liker. 

Det er ikke pent, men noen ganger liker man rett og slett ikke personer, enten de er barn eller voksne. Vi kaller jo også voksne vi ikke liker med div ukvemsord som jævla idiot etc... 

Anonymkode: b3298...b02

Tull! man kaller ikke barn for drittunger hvis man er en normalt oppegående voksen så ser man at barn ER ikke vanskelig, de HAR det vanskelig. Drittunger kan de være selv. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, cattleya skrev:

Tull! man kaller ikke barn for drittunger hvis man er en normalt oppegående voksen så ser man at barn ER ikke vanskelig, de HAR det vanskelig. Drittunger kan de være selv. 

Herrlighet så politisk korrekt da. Mange barn med ufordragelig oppførsel. Hva skal man si da om unger som oppfører seg som drittunger..? Atferdsmessig utfordret? Offer for ikke fordelaktige arv- og miljøfaktorer?

Anonymkode: a2f37...834

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at hvis man bor i ett land så kan man ikke lure på ting og at man bare må akseptere alt som er typisk i det landet? Skal jeg også akseptere at selvmord er en veldig grei løsning hvis man har personlige problemer? Er det ingenting du selv mener er negativ som er typisk norsk? Eller er det kun utlendinger som ikke skal kritisere eller lure på ting?

Er selvmord en vanlig måte å løse problemer på i Norge mener du?

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri hørt i livet mitt, og jeg har bodd i USA. Må i så fall være skikkelig white trash for å bruke slike ord om sine barn.

det brukes vel oftest om andres barn...

Men bestevenninnen min har en gutt som ofte er en drittunge. Da kan hun ringe meg og si at «i dag var Håkon en skikkelig drittunge!» Men hun sier det jo ikke til ham, og jeg sier meg aldri enig (selv om jeg er enig), for jeg tror ikke hun egentlig hadde likt at JEG kalte ham en drittunge. 

Anonymkode: 71b9f...b09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...