Gå til innhold

Slipper man 10 dagers karantene hvis man tar en test??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min venninne som er norsk statsborger er i hjemlandet og skal tilbake til Norge på fredag. Hun er klar over 10 dagers karantene. Men hun ønsker å slippe den og mener at hun kan ta corona test med en gang hun har kommet til Norge. Er den negativ så kan hun gå på jobb fra og med mandag.

Jeg er ikke enig med henne. Jeg tror man MÅÅÅ ta karantene uansett hva. 

Har venninna mi rett eller ikke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei- hun MÅ i karantene hvis hun kommer fra et rødt land og være der hele 10 dager UANSETT om hun tester negativt. Det skal bare mangle.  

• Liker 10
Skrevet

Må hun ikke ta med negativ test ved innreise også?

Skrevet

Uansett var det dumskap at hun reiste nå i det hele tatt, og da kan hun ta straffen med tålmodighet lik alle andre som velger å reise nå. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, RoNo said:

Må hun ikke ta med negativ test ved innreise også?

Om krav til negativ covid-19-test for innreise til Norge:
Kravet gjelder ikke for norske borgere og utlendinger som bor i Norge, men vil gjelde for de fleste utlendinger som ikke er bosatt her.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun må uansett i karantene 10 dager. Hun kan ikke slippe unna. Be henne ta ansvar. Hvis hun er så dum å reise nå, må hun ta konsekvensene og være i karantene i 10 dager. Hvis hun går på jobb, anmeld henne til politiet.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

Om krav til negativ covid-19-test for innreise til Norge:
Kravet gjelder ikke for norske borgere og utlendinger som bor i Norge, men vil gjelde for de fleste utlendinger som ikke er bosatt her.

Får håpe hun tar den uansett da. Det hadde jeg gjort.

Skrevet

Jeg fatter ikke at ikke flere husker ordet inkubasjonstid fra grunnskolen. 

Om hun er smittet ved innreise kan testen likevel være negativ. Det har vært sagt og skrevet i ørten avisartikler i flere måneder nå. Derfor skal man holde 10 dagers karantene selv om man har en negativ test.

• Liker 4
Skrevet

Smitten har inkubasjonstid på flere dager, så en evt negativ første test trenger ikke bety at man er frisk.
En i Trumps omgangskrets satt seg i karantene etter Trumps positive test og testet seg hver dag før han på femte dagen fikk en positiv test.
Derfor skal man være i karantene i 10 dager, i tillfelle man er utsatt for smitte rett før man drar fra det røde landet.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Outlander said:

Uansett var det dumskap at hun reiste nå i det hele tatt, og da kan hun ta straffen med tålmodighet lik alle andre som velger å reise nå. 

Nå er det jo en mulighet at hun har vært i utlendighet i ett år, og altså ikke kunne forutse korona med tilhørende restriksjoner. Men folk får forholde seg til reglene. Altså overholde dem.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, RoNo said:

Om hun setter spørsmålstegn på egen karantene, regner jeg med at hun bryr seg fint lite i å teste seg før hun reiser.  Mange som synes verden overreagerer og det er "fake virus" lol

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, T-Rex said:

Nå er det jo en mulighet at hun har vært i utlendighet i ett år, og altså ikke kunne forutse korona med tilhørende restriksjoner. Men folk får forholde seg til reglene. Altså overholde dem.

Tja, alvorligheten har vi skjønt siden mars og folk har fått en liten åpning for å komme seg hjem før den ny nedstengingen nå.  Så, bryr meg fint lite. Hun får sitte i karantene lik alle andre som reiser hit. 

Endret av Outlander
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan skjønne at du kan ha problemer med å anmelde en venninne til politiet, men tenk over følgende: Hvis hun har blitt smittet kan hun spre smitten til andre. En av disse, eller kanskje noen som disse smitter igjen, kan få alvorlig sykdomsforløp og få senskader eller dø. 

Da er det bedre at det blir dårlig stemning mellom dere fordi du anmelder henne. 

Men først må du selvsagt prøver å overbevise henne om at hun må gå i karantene, forhåpentligvis skjønner hun det selv etterhvert. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, RoNo skrev:

Spiller jo ingen rolle når man uansett skal 10 dager i karantene

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Ayesh skrev:

Hei

Min venninne som er norsk statsborger er i hjemlandet og skal tilbake til Norge på fredag. Hun er klar over 10 dagers karantene. Men hun ønsker å slippe den og mener at hun kan ta corona test med en gang hun har kommet til Norge. Er den negativ så kan hun gå på jobb fra og med mandag.

Jeg er ikke enig med henne. Jeg tror man MÅÅÅ ta karantene uansett hva. 

Har venninna mi rett eller ikke??

Hun har feil, man kan ikke teste seg ut av karantene. Test før ankomst gjelder utenlandske statsborgere og folk som ikke har boste i Norge.

Hvis hun kan lese så er dette ganske enkelt

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Spiller jo ingen rolle når man uansett skal 10 dager i karantene

Ja, men hun kan i det minste droppe å komme om hun tester positivt. Men karantene er viktigst. Helt enig i den.

Skrevet
1 minutt siden, RoNo skrev:

Ja, men hun kan i det minste droppe å komme om hun tester positivt. Men karantene er viktigst. Helt enig i den.

Vi kan nesten ikke nekte statsborgere adgang til landet sitt

Skrevet (endret)

Informasjon ved innreise Norge hentet fra Helsedirektoratet (oppdatert 9 nov)

Her står det svart på hvit: Hele karantenen på 10 døgn må gjennomføres, selv om du tester negativt. 

Endret av Poledra
  • Liker 2
Skrevet

Det er egentlig lite poeng i å ta testen ved innreise, når inkubasjonstiden er en ukes tid. En skal, som andre sier, uansett i karantene. 

Har en ikke symptomer, ber smittevernansvarlig her i kommunen om at en ikke tar test før ca 5-8 dager ut i karantenen. (Ved lokal smitte).

En kan være smittet ved innreise, men ikke slå ut på tester før sykdommen bryter ut. Som jo nettopp er poenget med den 10 dagers karantene.

Skrevet
2 minutter siden, Loff77 skrev:

Vi kan nesten ikke nekte statsborgere adgang til landet sitt

Jeg snakker ikke om å nekte noen å komme hjem. Men av samvittighet utsette hjemreise til man er frisk. Man skal faktisk ikke blande seg med andre når man er syk, å ta en test er ikke så brutalt. Er hun smitteførende kan hun smitte mange på sin reise. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det og hadde vært flau om jeg gjorde noe uansvarlig nå.

• Opprett ny...