Gå til innhold

Kanin

AnonymBruker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en kanin (Hermelin) som vi fikk da han var 4 mnd. Nå er han 2 år. Han er løs inne hele døgnet. Hopper inn og ut buret som han vil. Men nå føler jeg vi må gi han bort da han er kansje ensom. Vi hr ikke mulighet for å ha flere kaniner heller. Hva burde vi gjøre? Er veldig gla i han så det er hjerteskjærende å gi han bort🥺 

Anonymkode: 07321...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker dere på ensomhet fordi han får mindre kos av menneskene eller er han ensom fordi han burde hatt en kanin venn?

En så «gammel» kanin kan være vanskelige å få til å leve harmonisert med enda en kanin nå. Så det løpet kan være kjørt, og at han har det bedre som alene kanin.

Om det dere tenker den er ensom fordi dere ikke lenger kan gi han kos, så mø du også huske at kaninen deres går løs og kan velge selv når han vil oppsøke dere og ikke. Det liker kaniner best. Og han er ikke avhengig av kos, er nok for en kanin å bare ligge et sted på stua i samme rom som dere, et klapp på hodet når han får mat. Da er han nok ikke ensom. Han lever da med dere som at dere skulle vært en kaninflokk. 

Om dere rett og slett ikke har tid eller fortsatt ønsker omplassere kaninen, så råder jeg dere å gi han bort til en familie som kommer til å ha han akkurat slik som dere har gjort. Blir stusselig for den kaninen å nå plutselig måtte leve i et bur, om han er vandt til å strekke på bena og løpe rundt som han vil. Så dere må gi han bort til et hjem hvor han kan gå fri. Dere burde heller ikke gi han bort til noen som har kanin fra før av, for voksne kaniner går sjelden bra sammen. De vil prøve drepe hverandre. Og dere må også heller ikke gi bort kaninen til noen med andre dyr, om kaninen ikke er vandt til hund eller katt. 

Anonymkode: 5b478...fbb

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Tenkte han er ensom uten kaninvenn. Vi har 4 barn så han er ikke ensom pga oss mennesker hjemme ivertfall. Han er ikke kosete. Han kan komme litt bort til bena og dytte med nesa hvis noen sitter i sofaen. Thats it. Men han løper som sagt rundt fritt hele døgnet. Og ikke vant til å være innsperret i det hele tatt. Men noen ganger når han ligger med hodet slapt så ser han så trist og ensom ut syns jeg🥺

Anonymkode: 07321...34c

Skrevet

Dere bør enten skaffe en kaninvenn eller omplassere. selv om han er to år kan han fint kunne gå sammen med en annen kanin, det beste er da en jente. Å han er kastrert vel? Det er så trist med alle kaninene som ikke har en kaninvenn, man vil aldri klare å erstatte det en kaninvenn kan gi dessverre. 

Anonymkode: 1968b...6b1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Tenkte han er ensom uten kaninvenn. Vi har 4 barn så han er ikke ensom pga oss mennesker hjemme ivertfall. Han er ikke kosete. Han kan komme litt bort til bena og dytte med nesa hvis noen sitter i sofaen. Thats it. Men han løper som sagt rundt fritt hele døgnet. Og ikke vant til å være innsperret i det hele tatt. Men noen ganger når han ligger med hodet slapt så ser han så trist og ensom ut syns jeg🥺

Anonymkode: 07321...34

Kan du ikke få en venn til ham på samme alder? 2 kaniner tar ikke mye mer plass enn en og krever mindre tid da de har hverandre. Men det koster selvsagt litt. 

Skrevet

Dere bør enten skaffe en kaninvenn eller omplassere. selv om han er to år kan han fint kunne gå sammen med en annen kanin, det beste er da en jente. Å han er kastrert vel? Det er så trist med alle kaninene som ikke har en kaninvenn, man vil aldri klare å erstatte det en kaninvenn kan gi dessverre. 

Uten sterilisering er sjansen stor for at de skader hverandre.  Då absolutt ikke trist. Skal man få e  kanin til krevet dr både plass, rom, tid og ikke minst penger

Anonymkode: 46424...a90

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten sterilisering er sjansen stor for at de skader hverandre.  Då absolutt ikke trist. Skal man få e  kanin til krevet dr både plass, rom, tid og ikke minst penger

Kastrering er en kostnad som følger med når man skaffer seg et dyr, samme som at man må regne med utgifter til dyrlege. Men har man to kastrerte dyr har de stort sett stor glede av hverandre. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tvist skrev:

Kastrering er en kostnad som følger med når man skaffer seg et dyr, samme som at man må regne med utgifter til dyrlege. Men har man to kastrerte dyr har de stort sett stor glede av hverandre. 

Hermelinkaniner er ganske små. Små kaniner har ofte lett for å dø under narkose. Så at jeg kastrerer min hund og min katt er en ting, sterilisere en kanin noe annet. Det bør tenkes godt igjennom.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hermelinkaniner er ganske små. Små kaniner har ofte lett for å dø under narkose. Så at jeg kastrerer min hund og min katt er en ting, sterilisere en kanin noe annet. Det bør tenkes godt igjennom.

Det skjer selvsagt, men en moderne dyrlege bør fikse det med liten risiko, de kastrerer jo også kattunger i 12 ukers alderen. 

Skrevet

Å ha dyr krever penger, burde ikke komme som et sjokk. kaniner har det best når de er kastrert, å en kaninkyndig dyrlege kan fint kastrere hermeliner. Det er såvisst trist at de går alene jo. 

• Liker 1
Skrevet

Kaniner er såkalte «selektive flokkdyr», og trives godt i eget selskap. De er ikke avhengig av en annen kaninen, og særlig ikke hvis den har vokst opp alene. Det kan skape mer disharmoni enn harmoni. 
Hilsen veterinær som brant seg på dette da hun var 11 år. Maste meg til en kanin nummer to, og ødela fullstendig for den første kaninen som da var 3 år, som hadde det mye bedre som eneste kanin i huset. Hun ble veldig sur og gretten, og begge måtte steriliseres/kastreres (andre vi fikk var en hann) da de kjønnsmarkerte overalt. Begge var hermelinkaniner. 

Anonymkode: dc978...36c

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaniner er såkalte «selektive flokkdyr», og trives godt i eget selskap. De er ikke avhengig av en annen kaninen, og særlig ikke hvis den har vokst opp alene. Det kan skape mer disharmoni enn harmoni. 
Hilsen veterinær som brant seg på dette da hun var 11 år. Maste meg til en kanin nummer to, og ødela fullstendig for den første kaninen som da var 3 år, som hadde det mye bedre som eneste kanin i huset. Hun ble veldig sur og gretten, og begge måtte steriliseres/kastreres (andre vi fikk var en hann) da de kjønnsmarkerte overalt. Begge var hermelinkaniner. 

De trives så absolutt ikke i eget selskap, det er få unntak, de er ikke flokkdyr, men kolonidyr. Jeg har sett flust av kaniner som bare sitter for seg selv, å som begynner å sprette rundt når de får en kaninvenn. 
å så klart måtte du kastrere begge, du som er vetrinær veit jo hvor frustrerte kaniner blir når de ikke er kastrerte. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke sette ukastrerte kaniner sammen, klart det går galt. Men du var 11, og visste ikke bedre, foreldrene dine burde sjekket det, men det er kok mye mer informasjon om det nå. Nå vet man at begge må ha vært kastrerte en god stund, at de bør introdusereset nytt sted for begge og at de godt kan tas med på en biltur i forkant i samme bur, da søker de trøst hos hverandre i en skremmende situasjon, det er virksomt. Det finnes mange tips og triks som 11 årige deg ikke visste om. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da undersøker man hva slags anestesi som brukes. Men som de fleste kanineiere, er de opptatt av pris og ikke kvalitet. 

Anonymkode: 051f1...ff2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...