Gjest Lei Skrevet 2. august 2005 #1 Skrevet 2. august 2005 Saken er som følger: I dag kom naboen som bor under oss opp til oss. Hun påstår at jeg tramper hardt på gulvet når jeg går og at jeg har holdt henne våken 3 netter på rad. Hun påstod at jeg var oppe og trampet til kl 03:30 i natt, noe som ikke er sant. Jeg og mannen min gikk og la oss samtidig i går og den eneste gangen jeg stod opp, var litt etter 03:00, for da måtte jeg på do og jeg så til ungene samtidig. Hun har klaget et par ganger på dette. Hun sa også at den ene sønnen sin ikke våknet for kl 11:30 i dag pga meg. Jeg har liten tro på dette. Jeg har liten tro på at jeg tramper så hardt. Videre så var det unormalt og sitte oppe til kl 03:30. Vel, ikke for meg ( min mor kan sitte oppe til kl 05:00 hun. Det er vel unormalt det og da, kanskje? ). Men neida, jeg måtte gå til legen for å få sovepiller sa hun siden jeg satt så lenge oppe. For da har jeg store problemer. Og så er jeg ditt og så er jeg datt...... Jeg har ikke søvnproblemer, jeg liker bare å sitte lenge oppe og dulle med ting ( som å brette sammen klær, surfe på internett, glo på tv o.l. og da sitter jeg med rompen plantet i sofaen ). Med andre ord, jeg bråker ikke. Men i følge hun så får jeg ikke lov til å sitte lenge oppe og jeg får ikke lov til å gå på gulvet. Hun skal nå få noen fra borettslaget til å sove hos seg sånn pga meg. Jeg gjør ikke dette med vilje. Jeg går på nåler når kvelden nærmer seg nettopp pga dette, men jeg har lov til å være så lenge oppe som jeg vil og gå på gulvet i mitt eget hjem. Så lenge jeg ikke driver på med banking, borring, hopping o.l. så kan ikke hun si det. Men nok er nok ( vi begynner å bli en del lei av dette og ). Jeg er ikke vondt menneske som gjør dette med vilje. Jeg viser hensyn så mye som mulig. I dag har jeg vært og kjøpt tøfler og håper at dette isåfall demper lyden fra gåingen min. Men det jeg egentlig lurer på er om naboen kan be noen fra borettslaget om å overnatte hos seg pga dette? Går det an? Hun sa at hun ikke skulle sende inn klage, men dette skulle hun gjøre, men i mine øyne så er dette det samme som å klage til borettslaget på oss. Vi har aldri fått klager på oss før vi flyttet inn her. Hvis ting ikke blir bedre selv med tølfer på beina nå, så er det rett og slett ikke mer vi kan gjøre. Men jeg må få lov til å gå på gulvet, hvordan skal jeg ellers komme med rundt om i leiligheten da?
Gjest Violetta Skrevet 2. august 2005 #2 Skrevet 2. august 2005 Naboen din kan vel ha så mye liggebesøk hun vil hun, men jeg tviler sterkt på at voksne mennesker ser nødvendigheten av å overnatte for å høre hvor lytt det er opp til deg. Naboen har ingenting med hvor lenge du er oppe om nettene. Om det er lytt i leiligheten kan jeg være enig i at det er et borettslagsproblem, men da går det på lydisolering mellom leilighetene og ikke pålegg om påbudte leggetider. Jeg beklager at jeg ler, men jeg synes hele uttalelsen til naboen din høres latterlig ut. Jeg synes du har gjort det du kan, og at du bør avvente borettslagets uttalelser uten å være for nervøs for hva de kan pålegge deg.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. august 2005 #3 Skrevet 2. august 2005 Virker mer som det er naboen som har problemer og ikke du.
Gjest Madeline Skrevet 2. august 2005 #4 Skrevet 2. august 2005 Jeg må nesten bare le av dette selv om jeg skjønner at det ikke er morsomt for deg. Brl. har ikke noe med hvor lenge du skal sitte oppe. At det er lytt er ikke din skyld. Da får brl. heller lydisolere mellom leilighetene. Siden naboen under deg tydeligvis er veldig følsom overfor lyder, kunne du jo få tak i "sov i ro" til å ha i ørene til henne og sønnen. Da kan de sove og du kan sitte oppe så lenge du vil uten å bekymre deg . :kgblunk:
Gjest Lei Skrevet 2. august 2005 #5 Skrevet 2. august 2005 Jeg må nesten bare le av dette selv om jeg skjønner at det ikke er morsomt for deg. Brl. har ikke noe med hvor lenge du skal sitte oppe. At det er lytt er ikke din skyld. Da får brl. heller lydisolere mellom leilighetene. Siden naboen under deg tydeligvis er veldig følsom overfor lyder, kunne du jo få tak i "sov i ro" til å ha i ørene til henne og sønnen. Da kan de sove og du kan sitte oppe så lenge du vil uten å bekymre deg . :kgblunk: ← Vi har sagt det til henne før. Og nå. Men hvorfor skulle hun måtte rette seg etter naboene? sier hun. Hvis hun er så veldig var for lyder, så er det hun som må gjøre noe. Nå har jeg gjort det jeg kan. Blir ikke hun fornøyd nå, så gidder ikke jeg å diskutere dette en gang til med henne. Men altså, får hun noen til å overnatte hos seg og den personen kommer og snakker med oss etterpå, så kommer jeg til å si det som det er. Jeg har nå gjort hva jeg kan, mer jeg kan jeg ikke gjøre. Da får hun se og gjøre noe. Nå har jeg møtt henne på halvveien. Ugh.......skulle aldri ha flyttet inn her. Da hadde jeg sluppet alt dette tullet
Gjest lurven Skrevet 2. august 2005 #6 Skrevet 2. august 2005 Noen mennesker har ikke noe liv, og elsker å klage på andre, jeg har også en nabo som pleide å klage på alt mulig, men hun har sluttet etter at jeg sa klart fra hva jeg mente
moka Skrevet 2. august 2005 #7 Skrevet 2. august 2005 (endret) nei for hun mener tydeligvis at det er du som skal rette deg etter naboene, rettere sagt hun..... for noe tull. hadde hun bare prøvd like hardt som deg for å få en løsning..... enkelte folk går det ikke an å blidgjøre uansett hva.... lykke til Endret 2. august 2005 av moka
Gjest Madeline Skrevet 2. august 2005 #8 Skrevet 2. august 2005 Så lenge du ikke driver med bråk i leiligheten din men helt normale aktiviteter, så har du ditt på det tørre. Du har ingen ting å frykte hvis noen skulle komme på døren din. Folk må da få lov til å gå rundt i sin egen leilighet når som helst på døgnet, så sant en da ikke tramper rundt kun for å lage bråk. Bor en så tett så må en gjøre regning med å høre naboen. Tåler en ikke det så har personen to valg slik jeg ser det: 1. Flytte 2. Få brl til å lydisolere Lev normalt du og prøv å ikke irritere deg for mye over denne naboen. Enkelte skal klage på alt uansett. Jeg må si at jeg har medfølelse med deg.
Gjest Lei Skrevet 2. august 2005 #9 Skrevet 2. august 2005 Noen mennesker har ikke noe liv, og elsker å klage på andre, jeg har også en nabo som pleide å klage på alt mulig, men hun har sluttet etter at jeg sa klart fra hva jeg mente ← Vel, hun her slutter ikke. For hun har retten på sin side sier hun fordi det skal være stille etter kl 23:00. Det er greit det, men hvis det er så veldig lytt mellom leilghetene så får hun ta det opp med borettslaget hvis det fremdeles bråker selv med tøfler. Jeg har ikke tenkt å rive opp gulvet i min leilighet for å ligge lydisolering. Det har ikke vi råd til en gang. Hun gnager sånn på dette. Jeg har gjort hva jeg kan, ferdig med det. Men at jeg ikke skal få lov til å gå på gulvet, det er bare vås.
Gjest Violetta Skrevet 2. august 2005 #10 Skrevet 2. august 2005 (endret) Jeg har hatt lignende nabo i borettslag selv, og innsett at det alltid finnes noen slike om mener de "eier" borettslaget og alltid har rett. Du har rett og slett vært uheldig og havnet rett over vedkommende. Om du er redd for hva styret kan komme til å si, så kan du jo skrive en redegjørelse fra ditt ståsted, for å informere om hva som er sagt og gjort. Om du gjør det bør du legge vekt på fakta og ikke person. Lykke til fra en som håper hun ikke skal bo i borettslag mer noensinne. Endret 2. august 2005 av Violetta
pusesen Skrevet 2. august 2005 #11 Skrevet 2. august 2005 Videre så var det unormalt og sitte oppe til kl 03:30. Vel, ikke for meg ( min mor kan sitte oppe til kl 05:00 hun. Det er vel unormalt det og da, kanskje? ). Men neida, jeg måtte gå til legen for å få sovepiller sa hun siden jeg satt så lenge oppe. For da har jeg store problemer. Og så er jeg ditt og så er jeg datt...... Det virker som at det er hun som har problemer og trenger sovemedisin, jeg har det akkurat som deg. Hun har da ingen rett ilt å fortelle deg hva som er normalt og ikke!?! Neste gang hun kommer og klager må du bare prøve å gi henne en kald skulder. Veit du hvorfor de som bodde i din leilighet før flyttet? Var det pga naboen under kanskje? Lykke til!!
Gjest Lei Skrevet 2. august 2005 #12 Skrevet 2. august 2005 De som bodde her før, flyttet fordi de skulle flytte tilbake til haugesund. Men hun klaget på de og. Nei, klager hun på samme saken en gang til, så kommer jeg til å si at nå har jeg gjort hva jeg kan. Mer kan jeg ikke gjøre. Da får hun klage til styret på isoleringen i blokken.
Gjest Madeline Skrevet 2. august 2005 #13 Skrevet 2. august 2005 Det med at det skal være stille etter kl 23 betyr ikke at folk må være i seng til da (sikkert mange som ville bo i brl da, ja ). Men høy musikk, snekring ol skal det ikke være etter den tid. At du ikke skal få lov til å gå over gulvet etter den tid er jo bare tragikomisk. Jeg hadde nok hatt lyst til å trampe rundt bare på trass . Uansett så har ikke du noe å frykte i forhold til reaksjoner fra brl.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #14 Skrevet 2. august 2005 Om du er redd for hva styret kan komme til å si, så kan du jo skrive en redegjørelse fra ditt ståsted, for å informere om hva som er sagt og gjort. Om du gjør det bør du legge vekt på fakta og ikke person. ← Dette er faktisk det lureste å gjøre i ditt tilfelle: du kommer naboen din i forkjøpet når det gjelder å kontakte styret. Du får lagt fram saken for dem først, og du slipper å bli stilt til veggs og forklare deg slik situasjonen kanskje hadde blitt hvis naboen hadde klaget først. Dessuten får du da en nøytral part som avgjør saken (i ditt tilfelle til din favør vil jeg tro), og du slipper å diskutere med naboen. Selv fikk jeg klage fra nabo ang hva jeg hadde av ting ute på balkongen min. Jeg ringte forretningsfører og hun anbefalte meg å sende redgjørelse til styret. Jeg sendte avgårde et dokument på 6-7 sider med bilder og det hele som nå er under behandling. Naboen min hadde nok ikke regnet med at jeg skulle trekke styret inn, han ville simpelthen ha litt krangling, bare meg og han. Virker som din nabo også er av det slaget: hun vil bestemme over hvordan du lever livet ditt, hun vil ikke at styret skal bestemme dette. I mitt tilfellet har det gått bra, for etter jeg kontaktet styret synes naboen min den opprinnelige saken er uinteressant, siden han ikke fikk noen krangel ut av det. Han har nok i praksis trukket tilbake klagen som han ga meg via en lapp Synes også naboen din har en dårlig sak. Men dette er det altså opp til styret å avgjøre. Unngå for enhver pris å diskutere med naboen din mens saken behandler saken. Et annet råd er jo å prøve å bli medlem av styret selv ved neste generalforsamling, så kommer hun iallefall ikke lenger med klagene sine.
Dagoberta Skrevet 2. august 2005 #15 Skrevet 2. august 2005 Alle stedene jeg har bodd hvor jeg har hatt naboer i etasjen over, har jeg hørt det når de har gått over gulvene - det vil være umulig å unngå å lage litt lyd når man bor så tett innpå hverandre. Skal man ha det helt stille rundt seg, får man unngå å flytte inn på et sted med mange lyder Som Hannen sier, så gjelder 'etter 23-regelen' bråk som musikk, hamring osv. Naboen din har misforstått lovgivningen, og kan heldigvis ikke få deg kastet ut eller noe sånt for å bevege deg rundt i ditt eget hjem, bare fordi hun er overfølsom for lyder. Jeg synes du har strakt deg langt når du lister deg rundt, og til og med har kjøpt tøfler for å unngå å plage henne
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #16 Skrevet 2. august 2005 Jeg hadde nok trampet litt ekstra når jeg går over gulvet bare på trass, hehe! Hun dummer seg ut om hun klager til borettslaget om dette. Jeg hører selv naboen som bor over meg om nettene men det er helt vanlig når man bor i blokk, en kan ikke irritere seg over alt mulig. man velger jo selv å bo i blokk, så da må man jo ta det som kommer med også
Alterna Skrevet 2. august 2005 #17 Skrevet 2. august 2005 det var meg her over, visste ikke at jeg var logget ut
Ambi Skrevet 2. august 2005 #18 Skrevet 2. august 2005 Ikke greit! Men jeg forstår begge parter. For mange år siden klaget naboen under oss (gammel bygård) over at han kunne høre at bikkja mi tasset over gulvet ;-) Nå har jeg selv en nabo over meg som går som en flodhest - men jeg kan da ikke si noe på det? Ikke fester hun, ikke spiller hun høy musikk eller hamrer&banker midt på natta - så et kan jeg ikke legge meg i. Men at det er irriterende: ja. Det er da så pass at jeg våkner av det om natta dersom hun er oppe. Hadde familie på overnatting for noen uker siden, de kommenterte "flodhesten" og hadde aldri hørt på maken. Men jeg innser at det er mitt problem - hun har ikke gjort noe galt! nabodama er forresten bitteliten, men folk har tydeligvis forskjellig ganglag... Ambi
Gjest gjest :-) Skrevet 2. august 2005 #19 Skrevet 2. august 2005 For noen år siden bodde vi i blokk. Naboene over var en familie med 3 barn, men det hadde vi og, så det var ikke noe problem. Damen i den familien veide 50 kg, og når hun gikk over gulvet, så hørtes det ut som om en elefant gikk i leiligheten. Mannen veide sikkert 90 kg, men han hørte vi ikke. Det kommer av ganglaget det der, og slett ikke noe man kan noe for. Klagde vi? Aldri i verden om jeg ville klagd på naboen for noe slikt! Det får da være grenser!! Jeg nevte det en gang, hvor det naturlig kom opp i en samtale, og forsikret samtidig naboen vår om at det ikke var til plage for oss. Når man bor i en blokk så MÅ man tåle både det ene og det andre, syns jeg. Gjør ikke naboen din det, er det hennes problem og ikke ditt
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #20 Skrevet 3. august 2005 Jeg hadde seriøst vurdert å klage til borettslaget på denne urimelige naboen under. Hun plager deg uten grunn, siden du har ikke gjort noe galt. Når det er sagt, litt om lydisolering av etasjeskillere. Slik lydisolering foregår underifra, så dette er noe naboen kan gjøre helt uten hjelp fra deg. Ikke finn deg i slik behandling!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå