Gå til innhold

Ordforråd barn 20 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange ord deres unger på ca 20 mnd har? Fikk tilbakemelding fra bhg at ungen vår prater mindre enn forventet. Hun babler lite. Har ca 10 ord som hun bruker aktivt + kan ca 20 ord og dyrelyder til. Virker som en smart og oppegående unge ellers. Forstår masse av det vi sier til henne. Er det grunn til bekymring?

Anonymkode: b146a...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen prater når de er ett, andre når de er tre, sånt er helt individuelt. 

For å svare på spørsmålet så pratet vårt barn mer enn 100 ord når hun var 18 mnd. Da snakket hun med lengre setninger. Og ja jeg husker jeg talte ordene hennes, derfor jeg vet. 

Ei venninne av meg har tre barn, ingen av de pratet noe særlig før de var tre. 

Kanskje barnet ditt er inne i en periode med mye fysisk utvikling nå og i så verbal akkurat nå. Jeg tenker det ikke er stor gunn til bekymring. 

Anonymkode: e1dd7...324

• Liker 4
Skrevet

Synes 30 ord var mye jeg.. min på 19 mnd har ikke så mange enda..

Anonymkode: 47067...2ec

• Liker 4
Skrevet

Mitt barn på 21 mnd snakker nå setninger. Okke alle ord som er like tydelige for alle som ikke kjenner han så godt, og han har egne varianter på en del ord. Men han kan f.eks. si "mamma hente den bilen". Har inntrykk av at han er relativt tidlig ute da, og han snakker bedre enn mange av  2,5 åringene på avd i bhg. Kan jo være greit å ta opp med helsesøster på toårskontrollen? Men mener å ha hørt/lest at normalområdet er veldig stort (som med alt annet med barn), og at mange som stsrter sent å prate, da plutselig snakker klart og tydelig og på et vis har "øvd inni seg" hele tiden. Tenker også det er positivt at hun forstår det dere sier. 

Anonymkode: 802f4...b14

• Liker 5
Skrevet

Broren hennes snakket i korte setninger ved samme alder. Mens hun her hovedsaklig sier mamma, pappa, hei, hadet, nei, oj, der, au, pupp, opp. Det virker ikke som hun har noe dårlig hørsel, eller utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Men ble litt bekymret da jeg begynte å google og fant tall på hvor mange ord de skal si, og at under 25 ord var grunn til bekymring... 

Skrevet

Albert Einstein, kjent av mange som verdens smarteste, pratet ikke før han ble 3 år. Så ja, det er grunn til bekymring, hans oppdagelser om naturen ble nemlig viktig for oppfinnelsen av atombomben.

Skrevet
6 minutter siden, Charlie Amberson skrev:

Albert Einstein, kjent av mange som verdens smarteste, pratet ikke før han ble 3 år. Så ja, det er grunn til bekymring, hans oppdagelser om naturen ble nemlig viktig for oppfinnelsen av atombomben.

Han hadde autisme. Barn med autisme snakker senere.

Anonymkode: ac6c1...665

• Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Så lenge dere foreldre ikke er bekymret, er det antagelig ikke grunn til bekymring. Er gjerne foreldre som merker det først. Vi har en som var sen. Han bablet lite, og sa vel stort sett bare mamma og pappa før han ble et par år. Ble satt i gang språktiltak, og nå har han et rikt språk med fulle setninger og gode «fyllord». Men vi var bekymret selv. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn på 21 mnd snakker nå setninger. Okke alle ord som er like tydelige for alle som ikke kjenner han så godt, og han har egne varianter på en del ord. Men han kan f.eks. si "mamma hente den bilen". Har inntrykk av at han er relativt tidlig ute da, og han snakker bedre enn mange av  2,5 åringene på avd i bhg. Kan jo være greit å ta opp med helsesøster på toårskontrollen? Men mener å ha hørt/lest at normalområdet er veldig stort (som med alt annet med barn), og at mange som stsrter sent å prate, da plutselig snakker klart og tydelig og på et vis har "øvd inni seg" hele tiden. Tenker også det er positivt at hun forstår det dere sier. 

Anonymkode: 802f4...b14

Standard svar fra mor😂 «mitt barn prater liiitt bedre enn andre»😂😘. Og når msn møter de ungene, forstår man ikke et ord av hva de sier. 

Anonymkode: 0ac2f...2fd

• Liker 13
Skrevet

Mitt barn hadde rundt 5 ord i den alderen. Nå er han 2 og det har løsnet veldig de siste ukene :) Har ikke lenger telling, han prøver å si så mange forskjellige ord! De er fortsatt litt uklare i uttalen, men han hermer og prøver mye mer enn for 4 mnd siden. 

Anonymkode: 6a8b5...ed7

Skrevet

Det var nettop en episode om dette med språkutvikling i de forskjellige aldrende på Foreldrerådet sin podcast. Språkutvikling og forstyrrelser. Den var veldig interessant! Anbefaler at du lytter til den om du er bekymret 😊 

Det kan altså være flere grunner til at barnet ikke sier flere enn 10 ord, men slikt er veldig individuelt, og kanskje ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: 82b56...f06

Skrevet

Min eldste hadde lite ordforråd da han var 2, men han ble etterhvert ei snakkemaskin! Og, da han begynte å prate, så var alt veldig klart. Mens min yngste, kombinerte to ord allerede på 13 måneder, men snakket ikke klart før mye senere, enn eldste. Så tenker du kan ta livet rolig enda en stund. Kanskje din bare bruker litt mer tid enn flertallet.

• Liker 1
Skrevet

Så rart, mi. Er 22mnd,og hadde nettopp foreldresamtale i barnehagen. Spurte om han var lmye lenger bak de andre jevngamle ift ordforråd. De sa det ikke var grunn til bekymring og at han gjorde seg forstått, skjønte en helt masse og oppsøkte voksne for hjelp ved å vise. 

Han sier dyrelyder og ti ord. Også nikker og rister han på hodet. Jeg er ikke spesielt bekymret. 

Men rart at de har så forskjellige grenser for hva som er bekymringsfullt i barnehagene. Burde vel være en felles forståelse? 

Anonymkode: a4941...b6c

• Liker 2
Skrevet

Min er 21 måneder, og sier under 10 ord. Kun vi foreldrene som forstår disse ordene. Barnehagen er IKKE bekymret, men jeg skal bestille for å snakke med helsestasjonen....

Anonymkode: 372fa...f82

Skrevet

Eg synes ikkje 30 ord er lite. Jenta mi hadde vel omtrent ti korte ord ved 20 månaders alder, dyrelydar inkludert.  Eg googla og grubla for mykje. Sjølv om helsesjukepleiar sa det var ingen grunn til bekymring så lenge ordforståinga var bra.

Jenta starta i barnehage like før toårsdagen, og på den tida var ordspurten med eitt i gang. Det var litt av ein overgang frå å observere tallerkenen sin utan å seie noko til å komme med kommentaren "banan ødlagt" om ei halv banan. 😄 Gjett om eg var letta og glad da. 🙂

Jenta er 4 år no, og pratsom. Skil seg ikkje frå dei andre fireåringane i barnehagen.

Eg ville ikkje ha bekymra meg for dette. 🙂

Anonymkode: 6d2f6...710

• Liker 2
Skrevet

Yngste her forstår tydelig veldig mye av det som blir sagt. Babbler mye, men lite tydlige ord. Er vel storsett: æsj, bæsj, mamma, pappa, nei, jada, ja, hei og hadet som alle skjønner. Ellers er det noen andre ord som jeg skjønner, men som andre som ikke skjønner barnet ikke hadde klart å tyde. 

jeg stresser ikke, mine har vært tidlig ute (ifølge helsesykepleiere) med en del ting motorisk, men har det ikke like travelt med å snakke. Men så lenge barnet ser ut til å forstå ting, og uttrykker seg på en eller annen måte, så hadde jeg ikke  vært så bekymret.

Skrevet

Min kar på 23 mnd snakker også lite, ca 15 ord, men klarer fortsatt ikke å sette ord sammen. Han babler til tider, øver lite på ord før han plutselig kan de. 

Har spurt barnehagen hva de tenker, de virker ikke bekymret. Prøver selv å ikke tenke så mye på det, men vanskelig å ikke sammenligne med jevnaldrende. 

Skrevet

Min gutt er straks 21 måneder og kan veldig få ord. Og vi fikk nettopp høre på foreldresamtale at han ikke hang etter med pratingen. Han babler mye og jeg ser han prøver å fortelle oss noe med sitt eget språk, men det kommer ikke så mye fornuftig. Men det dukker stadig opp nye ord. Tror ikke jeg blir bekymret før jeg får høre noe fra fagfolk.

Anonymkode: 718b8...78f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Standard svar fra mor😂 «mitt barn prater liiitt bedre enn andre»😂😘. Og når msn møter de ungene, forstår man ikke et ord av hva de sier. 

Anonymkode: 0ac2f...2fd

Det er jo helt normalt at et så lite barn ikke har uttalen på plass, selv om de kan ha mange ord de bruker. Da må du nesten kjenne barnet godt for å forstå. 

Det er vel mer riktrig å snakke om hvor mange ord barnet bruker.

De fleste barn går gjennom en ordspurt på et tidspunkt mellom 1,5 og 2 år, der de plutselig begynner å bruke mange nye ord på kort tid. Derfor kan det være veldig stor variasjon på språket til barn på 20 måneder. Jeg ville venta noen måneder til med å bekymre meg, om det kun er antall ord barnehagen har reagert på.

Anonymkode: ad814...7a6

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mange ord deres unger på ca 20 mnd har? Fikk tilbakemelding fra bhg at ungen vår prater mindre enn forventet. Hun babler lite. Har ca 10 ord som hun bruker aktivt + kan ca 20 ord og dyrelyder til. Virker som en smart og oppegående unge ellers. Forstår masse av det vi sier til henne. Er det grunn til bekymring?

Merkelig. Jeg spurte vår barnehage om dette i sommer da barnet var rundt 19-20 mnd, og de sa at de ikke forventer mye av barn før de er over 2 år. Mitt hadde svært lite språk, tilnærmet ingen, på den tiden. Mamma og pappa, nei og "mm-m" som i nei, pip pip til fugl osv. 

Anonymkode: 017e0...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...