Anocopy Skrevet 11. november 2020 #21 Skrevet 11. november 2020 20 minutter siden, NorthernLight said: Dette gjelder i Bergen: "Påbud om munnbind på kollektivtransport og innendørs på offentlig sted (butikker, kjøpesentre, serveringssteder og restauranter), der man ikke kan opprettholde minst 1 meter avstand." og folk har noe med hvis man driter i smittevern feks og ikke bruker munnbind der det er påbudt. Det skjer aldri at jeg ikke kan opprettholde 1 meter avstand, likevel får jeg blikk av bymennesker som ikke har sett en meterstokk på årevis. 2
Gjest KvinneguidenBruker Skrevet 11. november 2020 #22 Skrevet 11. november 2020 2 timer siden, Anocopy skrev: Det skjer aldri at jeg ikke kan opprettholde 1 meter avstand, likevel får jeg blikk av bymennesker som ikke har sett en meterstokk på årevis. Her har du en gjeng som ikke syns "hold minst 1 meter" "max 5 mennesker på sammenkomster", og "begrens sosial kontakt", og "politiet kan bøtelegge deg er spesielt viktig.
Drizzt Skrevet 11. november 2020 #23 Skrevet 11. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Smittetallene i Oslo økte markant etter påbudet om munnbind. Anonymkode: cd8ae...c84 Det skjedde ikke på grunn av påbudet om munnbind. Kunne du tenkt deg andre årsaker at tallene gikk opp? 2
Honey Dew Skrevet 11. november 2020 #24 Skrevet 11. november 2020 Nei, men så bruker jeg munnbind når jeg er ute blant folk.
Gjest Villfisker Skrevet 11. november 2020 #25 Skrevet 11. november 2020 19 timer siden, Crema skrev: Jeg jobber i kaffebar og sliter med å ikke være munnbindpoliti samtidig som jeg ønsker sterkt at alle tar på seg munnbind når de kommer inn. Tiltakene har vært vanskelige, har følt mye på at jeg må"passe på" gjester, minne dem på avstand osv. Ikke noe poeng i å ta dem på når man kommer inn. Det må være gjort før. Ellers vil de jo ta seg i ansiktet. Besøker ikke sånne plasser i disse dager. Veldig lei av at det ikke skal gå an å kjøpe seg en kaffe engang, men tar ikke den risikoen.
haakonp Skrevet 11. november 2020 #26 Skrevet 11. november 2020 (endret) Jeg var på lagunen storsenter tidligere idag. Ble positivt overrasket . Ca 80% av de jeg så hadde på seg munnbind. De som var dårligst på det var jo ikke overraskende nok skoleungdom. Som da også ikke overholdt dette med 1 meter og ga f. Jeg la også merke til at noen av de skoleungdommene tittet mye på både meg og andre. Det er jo de som skiller seg ut nå, så skjønner ikke hvorfor de skal glane så rart på vi som faktisk bruker hodet. Endret 11. november 2020 av haakonp 6
youcancallmejune Skrevet 11. november 2020 #27 Skrevet 11. november 2020 Jeg har ikke møtt noen, men jeg vurderer å bli en selv. Når ungdommer sitter på fulle tog og busser uten munnbind og snakker, ler, hoster og harker er det ikke rart at smitten øker. Ungdommer som ellers fester vilt i helgene, klemmer og lever akkurat som før, de setter seg altså på fulle tog uten munnbind. Det bryr seg virkelig ikke, så mye har jeg skjønt. 1
Fru Uperfekt Skrevet 11. november 2020 #28 Skrevet 11. november 2020 15 timer siden, NorthernLight skrev: Dette gjelder i Bergen: "Påbud om munnbind på kollektivtransport og innendørs på offentlig sted (butikker, kjøpesentre, serveringssteder og restauranter), der man ikke kan opprettholde minst 1 meter avstand." og folk har noe med hvis man driter i smittevern feks og ikke bruker munnbind der det er påbudt. Problemet er at det ikke engang blir overholdt på sjukehuset her. Sykt men sant.
Krantz95 Skrevet 11. november 2020 #29 Skrevet 11. november 2020 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du opplevd å bli irettesatt av andre når det gjelder munnbindbruk, eller har du sett andre bli det? Anonymkode: f835e...eb1 Tar tog/T-bane/buss til og fra Oslo 3-4 ganger pr mnd, og foreløpig har jeg ikke opplevd kommentarer på at jeg ikke bruker munnbind. Har faktisk enda ikke kjøpt munnbind, og har spart mye på det. Blir spennende å se om jeg får munnbindbot snart? En innrammet munnbindbot hadde tatt seg godt ut som et pandemi-minne på hjemmekontorveggen her 🙂 Endret 11. november 2020 av Krantz95 3
Honey Dew Skrevet 11. november 2020 #30 Skrevet 11. november 2020 1 time siden, haakonp skrev: Jeg var på lagunen storsenter tidligere idag. Ble positivt overrasket . Ca 80% av de jeg så hadde på seg munnbind. De som var dårligst på det var jo ikke overraskende nok skoleungdom. Som da også ikke overholdt dette med 1 meter og ga f. Jeg la også merke til at noen av de skoleungdommene tittet mye på både meg og andre. Det er jo de som skiller seg ut nå, så skjønner ikke hvorfor de skal glane så rart på vi som faktisk bruker hodet. Problemet med disse ungdommene er at de mener at de tåler viruset og at det er kun de gamle og syke som dør av det. De klarer ikke å tenke lengre. Jeg vil også anta at munnbind er ukuuuuult blant ungdommen. Det hjelper ikke hva vi voksne sier, ungdommen hører kun på seg selv. 1
AmandaVI Skrevet 11. november 2020 #31 Skrevet 11. november 2020 Nei. Men det fins ikke smitte her og jeg er for det meste alene. 1
LeneXCII Skrevet 11. november 2020 #32 Skrevet 11. november 2020 23 timer siden, Callisto83 skrev: Eller kom påbudet om munnbind fordi smitten økte markant? Det finnes vel ikke et generelt påbud, selv ikke i Oslo, må kun brukes dersom det er trengsel og du ikke kan opprettholde en meters avstand (gjelder ikke raske forbipasseringer). https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/ 2
nattsvermer Skrevet 11. november 2020 #33 Skrevet 11. november 2020 8 minutter siden, LeneXCII skrev: Det finnes vel ikke et generelt påbud, selv ikke i Oslo, må kun brukes dersom det er trengsel og du ikke kan opprettholde en meters avstand (gjelder ikke raske forbipasseringer). https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/ Vi har faktisk fått generelt påbud i Bærum. Står ikke noe om 1 m her som jeg klarer å se https://www.baerum.kommune.no/korona/rad-og-regler/munnbind/ Tipper de følte de måtte ta litt ekstra i siden de var så treige med å stenge treningssentrene og skjenkingen. 🤷♀️
LeneXCII Skrevet 11. november 2020 #34 Skrevet 11. november 2020 29 minutter siden, nattsvermer skrev: Vi har faktisk fått generelt påbud i Bærum. Står ikke noe om 1 m her som jeg klarer å se https://www.baerum.kommune.no/korona/rad-og-regler/munnbind/ Tipper de følte de måtte ta litt ekstra i siden de var så treige med å stenge treningssentrene og skjenkingen. 🤷♀️ Kan se ut som de har sitert sin egen forskriftsendring feil, her er hva forskriften sier! (Vedtatt 11.11.20) Tredje ledd skal lyde slik: Plikten til å bruke munnbind gjelder for følgende personer i følgende situasjoner: a. Når det ikke er mulig å holde en meters avstand til medreisende, skal reisende i kollektivtransporten bruke munnbind. Dette gjelder også på innendørs stasjonsområder. b. Sjåfør og passasjerer i taxi skal bruke munnbind under hele turen. Det samme gjelder sjåfør og elever i bil som brukes i kjøreopplæring. c. Når det ikke er mulig å holde en meters avstand ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter. Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for de som trener eller utøver tilsvarende fysisk aktivitet. Plikten til å bruke munnbind gjelder for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde en meters avstand til besøkende. Den gjelder likevel ikke for ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for ansatte som bruk av visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger. https://www.baerum.kommune.no/globalassets/korona/forskriftstekst---vedtatt-av-fsk-111120.pdf 1
Fremhevede innlegg