Gå til innhold

Supergira hannhund 8mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har en sheltie på 8 mnd som jeg syns virker såå gira hele tiden 😂 hvis han ikke sover er det full fart og vil leke hele tiden. Blir fort utålmodig, og har never ending energi. 

Normalt? Håper egentlig bare på å høre dette er normalt og går over 😂 har ikke hatt hund tidligere 

Anonymkode: 69b05...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Du må øve på rotrening. Har valp på 10 mnd hun har aldri fått leke inne. Å vi har belønnet ro. Valpen blir så du lærer :) 

Gjør trening/miljøtrening osv kort så skal d være ro å lenge til neste aktivitet. Valper trenger sove mye, men når det bli aktivitet hele tiden er det det hen lærer. 

Så all av oppmerksomhet er jo aktivitet. 

• Liker 4
Skrevet

Har du noe tips til rotrening? Har nok skjemt han litt bort med aktivitet her, har vært så viktig for meg at han kan feks være på buss, tog, kloklipp og alt slikt og hatt mye fri så har hatt mye tid. 

Nå øver vi litt på bindetrening og generelt roe tempoet veldig. 

Han er en dilter inne så han får ikke oppmerksomhet inne med mindre han er rolig. 

Hva vil du anbefale av aktivitet daglig når han er i det stadiet han er? :)

Skrevet

Godbitsøk er flott! 

Få han inn i en 'bli'. Gjem en god bit hvor han kan se. Fortell han 'søk'. Repeter noen ganger og gjør det gradvis vanskeligere for han å se hvor du legger godbiten. Til slutt skal du kunne sette han i bli på et annet rom (eller steng han inne) mens du gjemmer godbiter over hele etasjen. Da har han noe å gjøre i 30min 😊

Godbitsøk er flott for stressredusering, og for å slite ut hjernen. 

Du kan gjøre det samme med en leke. Gjem den hvor han ser den og få ham til å løpe bort til den. Om han plukker den opp er det også flott. Så får han en godbit for å ha funnet leken. Gjør det gradvis vanskeligere og vanskeligere.

Gi maten hans i en kong (selges på alle dyrebutikker) istedenfor å la ham spise ut av matfat. Kong er stressreduserende og godt for å roe hjernen. Du kan også smøre peanøttsmør eller leverpostei i kong.

Annet enn det: ikke lek inne. 

Anonymkode: c144e...85f

• Liker 1
Skrevet

Alle hunder er forskjellige. Men jeg trener ikke høy energi leker. Jeg pleier ikke øve så mye som nå skal vi ut å trene. Men hjernetrim for min hund er å hjemme godbiter som søk. Bytte leker. 
Ellers er det korte miljøtrening der man setter seg i et stressfult miljø tilpasset hunden, og da er treningen at hun ikke skal engasjere seg men lære slappe av, ro.

Men det er jo veldig bra at du har hatt hunden med i livet, det er jo veldig bra trening, bare det ikke blir for lenge. 

Ellers får ingen engasjere seg i hunden, ikke hilse på noen fremmede hunder eller mennesker på tur. Så har vi faste lekekamerater. 

Nå er det passeringer vi øver på, hun passerer mennesker nå men ikke hunder. 
Om hunden er litt «høy» bare øv på å være rolig, ikke engasjere seg. Og ros dette, tar ikke lang tid før valpen forstår at det lønner seg, og hunden gjør alltid det som lønner seg.

Så har jeg også forventninger og krever litt av henne. Om jeg sier vi skal gå og inn og det ikke er i en stressende situasjon så forventer jeg at hun kommer, ellers sier jeg ifra. Ikke på noen aggresiv måte bare kort og bestemt, så er det ros for hun hører etter. Har også valp(unghund) så tror det beste er å være rolig å trygg så blir hunden det etterhvert. 

Skrevet

Takk for fine tips 😊 hvor mye av tur bør han gå nå? Både mtp alder og for å roe han litt mer ned. Gjør endel av dette allerede! Men skal absolutt gjøres mer av :)

Han blir fryktelig giret ute når han går foran eller bak hunder eller ekstra interessante folk. Det er nesten umulig å få han med. Går vi foran blir han gående bak og jeg nesten drar han etter, går vi bak blir han gående og dra og innimellom pipe. Gode tips her? Godbiter av alle slags slag er uinteressante. 

Skrevet

Har brukt å sette oss utenfor en butikk for å se på folk og fe gå forbi. Dette har gått fint! Er dette bra? Trenger jeg ha dårlig samvittighet etterpå for at vi ikke gikk en god tur istedet for å få ut energi? Sliter litt med å skjønne selv hva slags aktivitetsnivå nå som passer han. 

Skrevet

Nå har ikke jeg møtt hunden men jeg tar med meg et eple å deler med hunden når hun er rolig der. Mens andre ganger sitter vi bare ser, men da hun var 8 mnd var d en maks 10minutter. Om det er en veldig stressende plass sitter vi bare der helt rolig og kjører hjem.

Tur må man nesten se ann, om hunden blir veldig stresset (koker over) kan man gå litt tilbake. Om det er mye stress stopper jeg opp og venter til sinnstanden er rolig. Ikke når hunden er stille men til du ser hunden er rolig. Om hunden øker stresset gjør dette med en gang, så gi hunden tid til å forstå at det er denne sinnstanden du vil ha. 

Jeg har bare med meg godbiter av og til. Men om d blir veldig mye stress feks noen bak eller motgående hund så ser jeg ann, er hun veldig urolig tar jeg henne på avstand fra situasjonen og ser rolig på avstand. Om jeg gir hunden bånd da så ser jeg at hun ønsker avstanden. Om det er noen på andre siden av gata å hun blir stresset gir jeg henne bånd slik at hun kan se hun kan få avstand men skal komme ved siden av meg. Det gjør hun 9/10 ganger. 

den oppførselen du beskriver ville jeg tolket som hunden blir nervøs, gi hunden tid og mulighet til å løse dette selv. Piper hunden er det for mye, ta et steg bak. 

Ellers mener jeg personlig at en hund ikke trenger «mosjon» før rundt året. 
men dette er mine egne meninger, er ingen ekspert. Men av erfaring er det verste at man lar andre hunder og mennesker engasjere seg. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine tips 😊 hvor mye av tur bør han gå nå? Både mtp alder og for å roe han litt mer ned. Gjør endel av dette allerede! Men skal absolutt gjøres mer av :)

Han blir fryktelig giret ute når han går foran eller bak hunder eller ekstra interessante folk. Det er nesten umulig å få han med. Går vi foran blir han gående bak og jeg nesten drar han etter, går vi bak blir han gående og dra og innimellom pipe. Gode tips her? Godbiter av alle slags slag er uinteressante. 

Du må trene kontaktsøk. Begynn inne: ros og gi godbit når han ser på deg frivillig (uten at du må spørre om det). Han skal oppleve at å gi deg oppmerksomhet alltid fører til noe godt (ros/godbit/oppmerksomhet).

Fortsett treninga i gangen, så utenfor døra. Finn en plass ute hvor det er lite distraksjonen og fortsett treninga der. Når du trener kontaktrening, så kan du trene på sitt, ligg, bli osv også. Poenget er at han skal bli vant til å se og høre deg både ute og inne og i alle slags situasjoner.

På tur så er det en god ide å fokusere på å redusere stress. Ta med frokosten hans ut, og i løpet av turen så kan du stoppe 1 eller 2 ganger, hiv en neve mat i gress og be ham om å søke. Få han gjerne til å søke i 10-20 min. Jo mer vant han er til å være rolig og fokusert på andre ting på tur, jo mer rolig vil han bli på turene, fordi forventningene hans til hva en tur er, vil forandre seg. 

Et godt tips er også å ha en liten treningsrunde ved døra før dere skal på tur. Tren han på å sitte rolig når døra åpner seg. (be ham om å sitt og bli. Åpne døra litt. Løfter han på rumpa, så lukker du døra og får han ned i en sitt og bli igjen. Repeter. Tanken er at han skal forstå at døra lukker seg når han rører på seg. Når han sitter stille med døra helt åpen så kan du ta han med ut. Hold fokuset hans med godbit når du går ut døra. Tren litt utenfor døra også før dere går på tur. 

Sett dere gjerne ned på en benk og slapp av under turen ja. Om han er veldig fokusert på omgivelsene, så kan du trene litt rolig med han mens dere sitter der.

Det er viktig at du ikke blir frustrert under trening. Om du er frustrert vil stressnivået hans gå opp (hunder er energityver). Snakk med fin stemme og ros mye.

Det tar mye jobb, men det er absolutt verdt det. Om du får snu forventningene hans til tur, så vil det også bli lettere å få fokuset hans over på deg når dere møter andre hunder og mennesker. Og som noen andre nevnte: ikke la han få hilse på andre mennesker og hunder når dere går tur. Da vil han forvente det og bli gira når han ser noen komme imot. 

Anonymkode: c144e...85f

Skrevet

Har også en hannhund på 8mnd (Svensk lapphund). Vi har trent mye ro fra starten av, og gir alle måltider i fryst kong, aktivitetsleke, på trening, eller gjennom søksøvelser. Fokuset vårt ligger ikke i å gå mye tur, men at han skal bli en harmonisk og fornøyd hund. I dette legger jeg at han skal jobbe for maten, være med der han kan, bli husren, kan være alene hjemme, takle forskjellige miljøer og bli komfortabel med andre folk og dyr. 

Noen dager legger jeg inn en ''kjedelig dag'', hvor vi ikke gjør noenting. Dette er kjempenyttig dersom man blir syk e.l. Har også satt inn noen barnegrinder/kompostgrinder rundt omkring, slik at han ikke får mulighet til å dilte. Dersom han blir veldig gira og urolig, men har fått alt han trenger. Så begrenser jeg han, og ignorer til han er rolig igjen. Har hatt stort fokus på å være rolig inne, har ikke leker liggende fremme. 

Angående turer, så må du nesten se ann hunden. Om du venner han på mye tur i ung alder, så legger du lista for resten av hundens liv.

Vi går flere tisseturer, men har mer hjernetrim, miljøtrening og rotrening i fokus. Noen ganger blir turene lange, andre ganger blir de korte. Det som er viktig for meg er at turen blir innholdsrik for hunden. En times tid i stallen, kan fks. være mye mer slitsom for han, enn 3 timer i skogen. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet! Vi er også med på lokale hundetreff, hvor vi øver oss på å være rundt andre uten å stresse. Etter disse treffene er han dødssliten og sover i flere timer etterpå, da har vi ofte ikke gått mer enn noen meter heller. Jeg tror selv at en mentalt sliten hund kan ha det minst like bra, om ikke bedre, enn en fysisk sliten hund.  

Anonymkode: 21835...a26

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...