Gå til innhold

Barn som endrer oppførsel helt plutselig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan barn endre væremåte sånn helt ute av det blå?

Greia er at jeg har en profesjonell tilknytning til dette barnet, i form av at jeg jobber på skolen h*n går på. Barnet går siste året på barneskole og er vel da 11-12 år.

Har kjent denne eleven over mange år, omtrent siden h*n startet på skolen. Eleven er normal og over snittet ressurssterk. Eleven har betydd noe ekstra for meg hele tiden, og jeg jobbet et par år i elevens klasse. Jeg var alltid favoritten blant de voksne i h*n sine øyne.

Denne eleven har i alle år møtt meg med smil, fine ord og løpeklemmer omtrent hver eneste dag (helt til coronaen kom). Selv etter dette har h*n vært normalt kontaktsøkende og alltid slått av en prat selv om jeg med årene har sett mindre til klassen og jobbet mer og mer sjeldent med h*n.

I den siste måneden/halvannen føler jeg plutselig eleven har endret seg. H*n går forbi meg i gangene, hilser ikke og får ikke øyekontakt. Eleven kommer heller ikke bort til meg lengre og slår av en prat i friminuttene, og er mer avvisende når jeg prøver å få litt kontakt. For bare noen få uker siden var dette som det alltid har vært.

Jeg merker faktisk at det stikker litt i meg, fordi denne eleven har betydd mye for meg på tunge dager, fordi h*n alltid ga meg positiv energi. I forhold til andre elever virker det som om oppførselen er normal. Hvis noe hadde vært galt der, ville jeg blitt bekymret.

Kan barn virkelig endre væremåte på så kort tid, blitt mer voksen og mindre avhengig av voksne? Det er jo naturlig for den alderen, er jo bare litt rart at det skjedde så fort.

Dette høres sikkert helt teit ut, men jeg kjenner faktisk på en liten sorgfølelse pga dette.

Anonymkode: 1acc7...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert dop...

Anonymkode: a9ed2...9a6

Skrevet

Umulig å si hva det kan være, alt fra hendelser som har skjedd i livet til h*n i det siste, at h*n ikke føler det samme behovet for å ta en prat med deg, flauhet etc. Barn kan vokse fort på kort tid, av erfaringer og forandringer osv som skjer.

Jeg anbefaler deg å la det ligge. Og ikke gruble mer over det. Forstår at eleven betydde noe for deg, men det hjelper ingenting å spørre et forum eller tenke over årsaker. Kanskje er det bare en naturlig forklaring. På KG kan du få mange useriøse svar. Som over her. Den eneste som kan svare deg er denne eleven, evt noen rundt - men det er nok unaturlig å spørre h*n eller de.

Du må nesten bare akseptere at sånn er det. Kanskje så føler eleven ikke behovet for å ta en prat. H*n har gått videre i livet sitt. Mulig du har hatt en for tett relasjon med denne eleven, når det har gått følelsesmessig utover deg på fritiden. Og at du lot h*n gi deg positiv energi.

Ikke bevisst fortsett å ta kontakt med eleven. Bare smil til h*n neste gang, eller bare gå forbi.

Anonymkode: 046a3...089

• Liker 3
Skrevet

Det kan virke som du har hatt en for tett relasjon til eleven. Som lærer/ ansatt i skolen skal man ha en profesjonell distanse til elevene (innen rimelighetens grenser og ved bruk av litt skjønn selvsagt). Det er sikkert en vanskelig balansegang. 

Anonymkode: a8318...6ef

• Liker 9
Skrevet

Orket ikke lese alt, utrolig slitsomt å lese h*n, h*n, h*n, og jeg tror ikke det har noe å si for anonymiteten, heller.

Anonymkode: 7ccd2...834

• Liker 5
Skrevet

Dette er som å lese om meg selv, ikke gi barnet opp eller la det gå. For min del var det vanskelig hjemme, foreldre som krangla å drakk til langt på natt. Lærerne spurte hva det var, jeg sa «ingenting», «det går bra». Skulle ønska de sendte inn bekymringsmelding til barnevernet, eller gjorde mer. Foreldrene sa jo så klart at dette var mellom oss å man snakker ikke om hva som skjer innenfor husets fire vegger til andre.

Forhåpentligvis er det ikke noe så alvorlig, men ikke syv barnet unna, vær dær for hen.

Anonymkode: a14a1...b45

• Liker 3
Skrevet

Ja, så klart kan de det. Han har gjerne kommet i puberteten og har behov for å ta avstand til andre voksne. Han kan også fått tilbakemeldinger fra andre i klassen at han henget for mye med lærerene. 

Du har hatt en for nær relasjon til han/hun, og det er på tide at den brytes mer opp og du holder mer profesjonell avstand.

Anonymkode: b3dc6...d80

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orket ikke lese alt, utrolig slitsomt å lese h*n, h*n, h*n, og jeg tror ikke det har noe å si for anonymiteten, heller.

Anonymkode: 7ccd2...834

Og det var ditt bidrag til tråden? Gratulerer.

• Liker 3
Skrevet

Om du er ufaglært bør du søke veiledning hos en pedagog.

Er du pedagog bør du være kjent med hva som er naturlig utvikling og brytning hos barn i den alderen og hva som er påfallende i den endringen barnet fremviser. 

Anonymkode: 9ca96...e05

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å si hva det kan være, alt fra hendelser som har skjedd i livet til h*n i det siste, at h*n ikke føler det samme behovet for å ta en prat med deg, flauhet etc. Barn kan vokse fort på kort tid, av erfaringer og forandringer osv som skjer.

Jeg anbefaler deg å la det ligge. Og ikke gruble mer over det. Forstår at eleven betydde noe for deg, men det hjelper ingenting å spørre et forum eller tenke over årsaker. Kanskje er det bare en naturlig forklaring. På KG kan du få mange useriøse svar. Som over her. Den eneste som kan svare deg er denne eleven, evt noen rundt - men det er nok unaturlig å spørre h*n eller de.

Du må nesten bare akseptere at sånn er det. Kanskje så føler eleven ikke behovet for å ta en prat. H*n har gått videre i livet sitt. Mulig du har hatt en for tett relasjon med denne eleven, når det har gått følelsesmessig utover deg på fritiden. Og at du lot h*n gi deg positiv energi.

Ikke bevisst fortsett å ta kontakt med eleven. Bare smil til h*n neste gang, eller bare gå forbi.

Anonymkode: 046a3...089

Jeg er den voksne, og det ville vært patetisk av meg å spørre eleven om dette, så klart.  Litt fælt å innrømme, men tror jeg på en måte har blitt litt avhengig av den positive energien eleven har gitt meg.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke som du har hatt en for tett relasjon til eleven. Som lærer/ ansatt i skolen skal man ha en profesjonell distanse til elevene (innen rimelighetens grenser og ved bruk av litt skjønn selvsagt). Det er sikkert en vanskelig balansegang. 

Anonymkode: a8318...6ef

Veldig vanskelig, og jeg har tydeligvis ikke klart det.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er som å lese om meg selv, ikke gi barnet opp eller la det gå. For min del var det vanskelig hjemme, foreldre som krangla å drakk til langt på natt. Lærerne spurte hva det var, jeg sa «ingenting», «det går bra». Skulle ønska de sendte inn bekymringsmelding til barnevernet, eller gjorde mer. Foreldrene sa jo så klart at dette var mellom oss å man snakker ikke om hva som skjer innenfor husets fire vegger til andre.

Forhåpentligvis er det ikke noe så alvorlig, men ikke syv barnet unna, vær dær for hen.

Anonymkode: a14a1...b45

Føler meg trygg på at dette barnet ikke har alvorlige problemer i hjemmet, men man kan jo aldri være sikker. Det kan jo også være en periode nå som er kjip pga et eller annet.

Hadde ikke i min villeste fantasi kunnet skyve et barn unna.

Skrevet

Du må rydde opp i ditt eget liv muligens? Det kan godt hende at barnet har merket at du får energi,støtte, oppblomstring av denne relasjonen. Og det kan være at barnet synes det er ubehagelig. Så jeg tenker at du skal la det ligge. Begynner du å grave og spørre, og det ikke er noe spesielt, kan det være at barnet finner deg svært pågående og gravende og sier ifra til sine foreldre feks?

Anonymkode: 66c1f...390

• Liker 3
Skrevet

Tipper eleven har fått kommentarer av andre som har ertet han for det! Husker jeg fikk gjennomgå i den alderen da jeg hadde et godt forhold til en ansatt. Ble desverre flau over dette og oppførte meg dårlig mot vedkommende etterpå for å tøffe meg og bevise at jeg også var kul. 🙄

Skulle gjerne sendt en hilsen til henne i dag og sagt at jeg satt stor pris på henne og jobben hun gjorde den gangen. Hadde vi møttes i dag hadde vi garantert blitt venninner! ❤️

Tenker du bare må overse det og legge det på listen over dumme ting ungdommer gjør. :)

Anonymkode: b1a7a...713

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du pedagog bør du være kjent med hva som er naturlig utvikling og brytning hos barn i den alderen og hva som er påfallende i den endringen barnet fremviser. 

Dette

Anonymkode: 788f3...29b

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må rydde opp i ditt eget liv muligens? Det kan godt hende at barnet har merket at du får energi,støtte, oppblomstring av denne relasjonen. Og det kan være at barnet synes det er ubehagelig. Så jeg tenker at du skal la det ligge. Begynner du å grave og spørre, og det ikke er noe spesielt, kan det være at barnet finner deg svært pågående og gravende og sier ifra til sine foreldre feks?

Anonymkode: 66c1f...390

Tror du har rett i èn ting; at jeg må rydde opp i eget liv. Strever med sorgfølelse og savn etter å ha barn selv, og at kanskje det savnet er med på å tillate at relasjonen blir nær.

Skrevet

Dette bør du helst diskutere med en kollega og ikke i en tråd på kvinneguiden. Plutselig endring i oppførsel er bekymrede men det er ikke godt å si hva det kommer av. 

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mennesker og ikke roboter! Selvfølgelig vil man bli litt lei seg og lure på grunnen dersom noen som man har hatt en fin kontakt med tar en helomvending, uansett hvor profesjonell man er. 

Skrevet
2 minutter siden, n_97 skrev:

Dette bør du helst diskutere med en kollega og ikke i en tråd på kvinneguiden. Plutselig endring i oppførsel er bekymrede men det er ikke godt å si hva det kommer av. 

Her er jeg anonym, og jeg kunne aldri sagt til en kollega at jeg har fått en for nær relasjon til en elev.

Slik jeg ser det oppfører eleven seg som normalt med sine medelever. Hadde ikke eleven gjort det, hadde jeg blitt bekymret.

Skrevet

Høres rart ut at du merker forskjell fra en uke til en annen omtrent.. Det kan ha skjedd noe i livet hans/hennes som gjør eleven mer innesluttet. Kanskje er det bare en periode, men kan også tenkes at eleven er blitt for stor til å ha nære relasjoner til voksne på skolen. Sånt avtar jo naturlig med årene, selv om det ER litt rart det forandret seg såpass fort.

Mitt råd vil være å ikke bevisst gå inn for kontakt og oppsøke eleven, men samtidig være der for han/henne hvis eleven prøver å ta kontakt.

Anonymkode: 799c2...2f1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tipper eleven har fått kommentarer av andre som har ertet han for det! Husker jeg fikk gjennomgå i den alderen da jeg hadde et godt forhold til en ansatt. Ble desverre flau over dette og oppførte meg dårlig mot vedkommende etterpå for å tøffe meg og bevise at jeg også var kul. 🙄

Skulle gjerne sendt en hilsen til henne i dag og sagt at jeg satt stor pris på henne og jobben hun gjorde den gangen. Hadde vi møttes i dag hadde vi garantert blitt venninner! ❤️

Tenker du bare må overse det og legge det på listen over dumme ting ungdommer gjør. :)

Jeg vil også tippe på noe slikt, gitt at alt annet med den eleven er som vanlig. Er sikkert lite kult å klemme på en lærer i den alderen, særlig hvis man har fått en kommentar på det. 

Anonymkode: 47a93...873

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her er jeg anonym, og jeg kunne aldri sagt til en kollega at jeg har fått en for nær relasjon til en elev.

Slik jeg ser det oppfører eleven seg som normalt med sine medelever. Hadde ikke eleven gjort det, hadde jeg blitt bekymret.

Du trenger ikke å si til kollegaen at du liker eleven. Du kan si at en elev som du har hatt god kontakt med plutselig ikke sier hei og at du lurer på hvordan du skal gå frem. Det kan være du har sagt noe som eleven har oppfattet feil, og du kan få veiledning om hvordan ta det opp med eleven. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...