Gå til innhold

Tabletter for å stoppe melkeproduksjonen


Thyra

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med tabletter for å stoppe melkeproduksjonen, senere i ammeforløpet, altså ikke rett etter fødsel. 

Hvilket grunnlag fikk dere det på? Hvor godt fungerte det? Opplevde dere bivirkninger? Er det lenge siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du utsette deg for noe slikt? Det er da ikke noe problem å stoppe med amming. 

Anonymkode: 35b57...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er sterkt frarådet pga alvorlige bivirkninger. Jeg snakket med fastlegen om det og han sa at det fikk man ikke med mindre det var umiddelbart etter fødsel, men det var langt ifra anbefalt. Dette var ca 14 dager etter fødsel. Om dette er fakta vet jeg ikke, syns det hørtes litt rart ut.

Om du vil ha tips til og stoppe melkeproduksjonen uten tbl kan jeg si hva jeg gjorde. 

Anonymkode: a6bd8...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg fikk dette Noen måneder ut i ammeforløpet, av medisinske grunner. Det finnes vel to forskjellige, hvorav en ikke anbefales lenger (parlodel). Mine het dostinex. Dette er 4 år siden nå. 
 

Det er nesten ingen leger som er oppdaterte på dette, og er vanvittig mye feilinformasjon ute og går, særlig blant fastleger, som mener at dette må gis rett etter fødsel. 

det er også utrolig provoserende med folk som sier «det er bare å stoppe amming», det er ikke det for alle. Grunnet en hel vanvittig overproduksjon resulterte disse forsøkene for meg i langvarige og smertefulle brystbetennelser og antibiotikakurer. Og jeg forsøkte alt, nedtrapping, stramt bånd rundt brystene, urter, ++. Sykepleier på ammepoliklinikk bare trakk på skuldrene. Til slutt fikk jeg mast meg til at de konfererte med en overlege på fødeklinikk som sa at det er slettes ikke noe problem for deg å få tabletter, og hvorfor har ingen tilbudt deg dette før. 
 

Etter to dager med tabletter stoppet produksjonen. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Stå på ditt :)

Anonymkode: 66173...87f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du utsette deg for noe slikt? Det er da ikke noe problem å stoppe med amming. 

Anonymkode: 35b57...275

Jo, når jeg blir gående med litt fulle bryster, så får jeg stadig tette melkeganger som jeg (bank i bordet) hittil har klart å løse opp forholdsvis raskt. Men dette er et stadig stressmoment og jeg er livredd for å få brystbetennelse og bli skikjelug syk. Nå har ammingen avtatt litt pga mer fast føde, og jeg sliter. Har begynt å bli alvorlig bekymret for hvordan jeg skal få stoppet melkeproduksjonen når den tiden kommer om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse er sterkt frarådet pga alvorlige bivirkninger. Jeg snakket med fastlegen om det og han sa at det fikk man ikke med mindre det var umiddelbart etter fødsel, men det var langt ifra anbefalt. Dette var ca 14 dager etter fødsel. Om dette er fakta vet jeg ikke, syns det hørtes litt rart ut.

Om du vil ha tips til og stoppe melkeproduksjonen uten tbl kan jeg si hva jeg gjorde. 

Anonymkode: a6bd8...c6f

Ja takk til tips. Hvordan stoppe produksjonen uten tette melkeganger og betennelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Thyra skrev:

Ja takk til tips. Hvordan stoppe produksjonen uten tette melkeganger og betennelse? 

Jeg startet med og gå med en ekstremt stram sports-BH som er det jeg ble anbefalt av helsesykepleier. Dette er også et råd du får om du søker på nett. Det skal visst få brystene til og tro at de er fulle slik at det produseres mindre og mindre melk. Dette var for meg svært smertefullt, jeg holdt ut i 1 og 1/2 dag... 

Jeg stoppet og amme på dagen (amming fungerte dårlig så jeg pumpet for det meste). Jeg brukte elektrisk brystpumpe til og ta den verste sprengen. Pumpet ikke lenge om gangen, og pumpet mindre og mindre for hver dag. Jeg tror ikke det er anbefalt og pumpe da det kan stimulere til økt produksjon, men jeg klarte ikke og håndmelke som er anbefalt. Pumpet som sagt bare for og få ut den aller verste sprengen. Jeg var i dusjen minst en gang for dagen for og massere ut klumper fra brystene under varmt, rennende vann. Det var flere ganger jeg tenkte at dette går faktisk ikke, nå får jeg tette melkeganger og brystbetennelse... Men det gikk altså helt fint. Smertefult ja, men det var over ila maks en uke (husker ikke helt nøyaktig). 

Anonymkode: a6bd8...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet med og gå med en ekstremt stram sports-BH som er det jeg ble anbefalt av helsesykepleier. Dette er også et råd du får om du søker på nett. Det skal visst få brystene til og tro at de er fulle slik at det produseres mindre og mindre melk. Dette var for meg svært smertefullt, jeg holdt ut i 1 og 1/2 dag... 

Jeg stoppet og amme på dagen (amming fungerte dårlig så jeg pumpet for det meste). Jeg brukte elektrisk brystpumpe til og ta den verste sprengen. Pumpet ikke lenge om gangen, og pumpet mindre og mindre for hver dag. Jeg tror ikke det er anbefalt og pumpe da det kan stimulere til økt produksjon, men jeg klarte ikke og håndmelke som er anbefalt. Pumpet som sagt bare for og få ut den aller verste sprengen. Jeg var i dusjen minst en gang for dagen for og massere ut klumper fra brystene under varmt, rennende vann. Det var flere ganger jeg tenkte at dette går faktisk ikke, nå får jeg tette melkeganger og brystbetennelse... Men det gikk altså helt fint. Smertefult ja, men det var over ila maks en uke (husker ikke helt nøyaktig). 

Anonymkode: a6bd8...c6f

Klarre du alltid å massere ut klumpene uten å tømme brystet? 

Hvordan masserte du? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan også brukes for å reduserer produksjonen. Da er det en egen "kur" med p-piller. Nasjonal kompetansetjeneste for amming skriver om både p-pillekuren og Dostinex på sine nettsider, så hvis det blir nødvendig å vurdere kan du ta med skriv fra dem til fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Klarre du alltid å massere ut klumpene uten å tømme brystet? 

Hvordan masserte du? 

Jeg klarte det ja. Det kom noen dråper melk, men ikke mye. Jeg masserte med trykk på der jeg kjente kuler. Masserte i sirkler. Under varmt vann. 

Anonymkode: a6bd8...c6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dostinex fungerte supert. Ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 7d6c5...507

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg fikk dette Noen måneder ut i ammeforløpet, av medisinske grunner. Det finnes vel to forskjellige, hvorav en ikke anbefales lenger (parlodel). Mine het dostinex. Dette er 4 år siden nå. 
 

Det er nesten ingen leger som er oppdaterte på dette, og er vanvittig mye feilinformasjon ute og går, særlig blant fastleger, som mener at dette må gis rett etter fødsel. 

det er også utrolig provoserende med folk som sier «det er bare å stoppe amming», det er ikke det for alle. Grunnet en hel vanvittig overproduksjon resulterte disse forsøkene for meg i langvarige og smertefulle brystbetennelser og antibiotikakurer. Og jeg forsøkte alt, nedtrapping, stramt bånd rundt brystene, urter, ++. Sykepleier på ammepoliklinikk bare trakk på skuldrene. Til slutt fikk jeg mast meg til at de konfererte med en overlege på fødeklinikk som sa at det er slettes ikke noe problem for deg å få tabletter, og hvorfor har ingen tilbudt deg dette før. 
 

Etter to dager med tabletter stoppet produksjonen. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Stå på ditt :)

Anonymkode: 66173...87f

Helt utrolig at dere er så uvitende og bare kaster ut farlig informasjon. 

Det er med GOD grunn at de færreste får tilbud om Destinox, det skal GODE medisinske grunner til før man får dette etter fødsel. 

Anonymkode: 35b57...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Helt utrolig at dere er så uvitende og bare kaster ut farlig informasjon. 

Det er med GOD grunn at de færreste får tilbud om Destinox, det skal GODE medisinske grunner til før man får dette etter fødsel. 

Anonymkode: 35b57...275

Nei, det er faktisk ingen grunn til at kvinner som ikke ønsker å amme lenger skal måtte lide seg gjennom oppbinding av brystene (wtf) og smertefull ventetid- gjerne midt i en krevende barselperiode- i 2020. 
 

Utdrag fra oppdatert informasjon fra nasjonalt kompetansesenter for amming:

Etter omfattende ammeproblemer uten noen god løsning kan det også være aktuelt å stoppe melkeproduksjonen senere i ammeperioden.

Det nevnes videre både tradisjonell behandling og behandling ned medikamenter som dostinex og p-piller, hvorav sistnevnte ikke lenger anses som en kontraindisert metode. Ulempen med dostinex er at mange ombestemmer seg etterpå, det er derimot ikke heit umulig å få i gang  melkeproduksjon på nytt. 
 

Kan jo være greit å sette seg ordentlig inn i ting før du hoier og roper og uttaler deg om ting du åpenbart ikke har greie på. 

Anonymkode: 66173...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk ingen grunn til at kvinner som ikke ønsker å amme lenger skal måtte lide seg gjennom oppbinding av brystene (wtf) og smertefull ventetid- gjerne midt i en krevende barselperiode- i 2020. 
 

Utdrag fra oppdatert informasjon fra nasjonalt kompetansesenter for amming:

Etter omfattende ammeproblemer uten noen god løsning kan det også være aktuelt å stoppe melkeproduksjonen senere i ammeperioden.

Det nevnes videre både tradisjonell behandling og behandling ned medikamenter som dostinex og p-piller, hvorav sistnevnte ikke lenger anses som en kontraindisert metode. Ulempen med dostinex er at mange ombestemmer seg etterpå, det er derimot ikke heit umulig å få i gang  melkeproduksjon på nytt. 
 

Kan jo være greit å sette seg ordentlig inn i ting før du hoier og roper og uttaler deg om ting du åpenbart ikke har greie på. 

Anonymkode: 66173...87f

Les ordentlig om Destinox. Bivirkningene kan være katastrofale. Dette jobber jeg med, dette kan jeg. 

Anonymkode: 35b57...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les ordentlig om Destinox. Bivirkningene kan være katastrofale. Dette jobber jeg med, dette kan jeg. 

Anonymkode: 35b57...275

Det tviler jeg på at du gjør :) Men klart, du kan jo innbille deg at relis, kompetansesenteret for amming, Ullevål og Rikshospitalets leger alle tar feil. Er jo du som har best greie på dette 😂

Anonymkode: 66173...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg på at du gjør :) Men klart, du kan jo innbille deg at relis, kompetansesenteret for amming, Ullevål og Rikshospitalets leger alle tar feil. Er jo du som har best greie på dette 😂

Anonymkode: 66173...87f

Hva er det du babler om? Hva er det du mener er feil? Det gis ikke ut på fødeavdeling/barsel uten GOD medisinsk grunn. Mener du at det ikke kan være alvorlige bivirkninger knyttet til Dostinex? 

Anonymkode: 35b57...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Les ordentlig om Destinox. Bivirkningene kan være katastrofale. Dette jobber jeg med, dette kan jeg. 

Anonymkode: 35b57...275

Da må du jo klare å redegjøre for det det på en god måte, da. 

Blander du med Parlodel? 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen er en av kildene som angir at kabergolin kan brukes for å hemme laktasjon (3). Tidligere ble gjerne legemidlet bromokriptin brukt for å stanse melkeproduksjonen, men på grunn av risikoen for alvorlige bivirkninger bør bromokriptin ikke brukes (3-5).

 

Kabergolin kan også gi flere bivirkninger (4,5), og er blant annet kontraindisert hos kvinner med preeklampsi og ved risiko for barselpsykose (3). 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-7508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Albbas skrev:

P-piller kan også brukes for å reduserer produksjonen. Da er det en egen "kur" med p-piller. Nasjonal kompetansetjeneste for amming skriver om både p-pillekuren og Dostinex på sine nettsider, så hvis det blir nødvendig å vurdere kan du ta med skriv fra dem til fastlegen. 

Jeg fant ikke det som stod om p-piller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Albbas skrev:

Da må du jo klare å redegjøre for det det på en god måte, da. 

Blander du med Parlodel? 

Selvfølgelig blander jeg ikke. 

Du kan selv lese om Dostinex i felleskatalogen. Det er som sagt en grunn til at disse meget sjeldent gis ut etter fødsel. Eventuelt kan du ta en telefon til din nærmeste fødeavdeling og spørre 😉

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/spesielle-bivirkninger-av-sjeldent-preparat-1.12168361

Anonymkode: 35b57...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...