AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #21 Skrevet 11. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi man ikke skal eliminere på egenhånd hvis det kan være cøliaki. Cøliaki er ikke en allergi men en tarmsykdom med alvorlige konsekvenser hvis en ikke behandler dem rett. Så hvis HI ikke har tatt test eller tatt test under rett forhold, må hun gjøre det først. Man kan bli syk av havregryn ved cøliaki, men havregryn alene er ikke alltid nok for at det skal slå ut på tester. Det betyr derimot ikke at det ikke er skadelig for kroppen for det. Anonymkode: e25dc...b62 Som sagt ts har allerde sagt at hun er testet for cøliaki flere ganger, så det har ikke noe fro seg fortsette mase om det Anonymkode: 8b8b6...fe9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #22 Skrevet 11. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skriver ts at hun ikke har eliminert før, så jeg skjønner ikke hvorfor dere fortsetter mase om dette. Hun lurer på hvordan eliminere og hvor lenge fordi hun ikke har gjort det før Anonymkode: 8b8b6...fe9 du skal ikke eliminere før du er sjekket for cøliaki. Det blir et helvete for henne om hun kutter nå, faktisk reagerer på gluten, og må gjenintrodusere det for å sjekke seg for det. Vi snakker potensielt å kaste opp daglig og ha diare og sterke magesmerter i flere måneder. Selvsagt med påfølgende sykemelding. Ville du ha tatt sjansen? Anonymkode: 97c5c...b61 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #23 Skrevet 11. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som sagt ts har allerde sagt at hun er testet for cøliaki flere ganger, så det har ikke noe fro seg fortsette mase om det Anonymkode: 8b8b6...fe9 Så lenge hun ikke har tatt gentest så er det ikke sikkert prøvene hun har tatt gir rett resultat mtp at hun så og si ikke spiser gluten. *masmas* Anonymkode: d3a61...b47
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #24 Skrevet 11. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt ts har allerde sagt at hun er testet for cøliaki flere ganger, så det har ikke noe fro seg fortsette mase om det Anonymkode: 8b8b6...fe9 Hun har testet etter å ha spist havregryn. Havregryn er ikke nok, det inneholder ikke nok gluten til å slå ut på tester. Anonymkode: e25dc...b62
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #25 Skrevet 11. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen tok en prøve for å se om jeg har gen som disponerer for cøliaki. Jeg hadde ikke de to spesifikke genene, og da får man ikke cøliaki. Som sagt: les om fodmap og fruktaner. Jeg fikk endelig orden på magen etter jeg satte meg inn i dette, etter anbefaling fra legen min. Anonymkode: 541fb...fd5 Vet du om noen gode nettsider jeg kan lese om det?😊 hva har du måttet kutte ut, hvilke plager hadde du og hvordan er det nå? Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #26 Skrevet 11. november 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om noen gode nettsider jeg kan lese om det?😊 hva har du måttet kutte ut, hvilke plager hadde du og hvordan er det nå? Anonymkode: 07194...547 Og dere som har hatt effekt av dette, har dere måttet kutte ut alt av fodmap eller bare fruktaner? Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #27 Skrevet 11. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har stort sett lest at magesmerter er et typisk symptom hvis man reagerer på fodmap, og det har jeg aldri. Bare forferdelig ekkel mage Hva mener du med "ekkel" mage? Hva er symptomene dine? Hvor lenge har du hatt det slik, og når oppsto plagene? Anonymkode: 19881...482
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #28 Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med "ekkel" mage? Hva er symptomene dine? Hvor lenge har du hatt det slik, og når oppsto plagene? Anonymkode: 19881...482 Som i klissete, bløt avføring og ufullstendig tømming så jeg må tørke meg i evigheter og fortsatt ikke få alt bort.. Det er stort sett bare konsistensen på avføringen og ufullstendig tømming som er problemet, i tillegg til et ubehag i tarmene som om det svømmer nedi der Anonymkode: 07194...547
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #29 Skrevet 11. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som i klissete, bløt avføring og ufullstendig tømming så jeg må tørke meg i evigheter og fortsatt ikke få alt bort.. Det er stort sett bare konsistensen på avføringen og ufullstendig tømming som er problemet, i tillegg til et ubehag i tarmene som om det svømmer nedi der Anonymkode: 07194...547 Du kan jo spør fastlegen din om å levere inn en avføringsprøve (sjekke om du har betennelsessykdom i tarmen, blod etc). Evnt ta flere allergiprøver? Jeg ville ikke bare godtatt å ha klissete bløt avføring der du ikke føler du får tømt deg skikkelig. Det er jo en grunn til at du har det slik, og det er ikke normalt avføringsmønster. Anonymkode: d3a61...b47
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #30 Skrevet 17. november 2020 Om man ikke har cøliaki så er det vel bare eventuelt spor av gluten i havregryn og det burde vel ikke være nok til å skape problemer? Anonymkode: 07194...547
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå