Gå til innhold

Hva er høye felleskostnader?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser etter leilighet, og ser det er ekstreme forskjeller på felleskostnader. I Oslo ser jeg mye ligger på rundt 3000 kr/mnd, men med stor variasjon både langt under og over dette. Hva er «akseptabel»/vanlig, og når bør man styre unna?

Anonymkode: 5b5bf...8c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo veldig hva som er inkludert i felleskostnadene.. Jeg betaler 1200 kroner i mnd for forsikring, vann/avløp, renovasjon og brøyting. Her i området ligger det rundt der. 

Anonymkode: 9b41b...a36

Skrevet

Er felleskostnader inkl oppvarming og varmtvann sparer man jo på strømregningen. Hos oss er det 4500 og da er det inkl kabel og Internett, fellesgjeld der nettopp nedbetalt, men husleien blir ikke satt ned da de vil prøve å få litt penger på bok.Leiligheten min kostet 1.9 mill.  Husleien er egentlig litt i overkant synes jeg, men nå har de nylig byttet både vinduer og dører uten økning.

Enkelte nye brl har lavt innskudd og høy fellesgjeld. Så man må ut med 8-9000 i mnd  tillegg til lån. I noen brl må de til med omfattende vedlikehold og fornying, husleien øker med flere tusen i mnd, de får nye rør og nytt bad og en større balkong for en halv mill i økt fellesgjeld og må selge....

Anonymkode: 96f84...ff9

Skrevet

Kommer helt an på hva felleskostnadene dekker. 

Mange dekker faste kostnader som oppvarming, TV, internett, trappevask, snømåking, vedlikehold av bygningsmasse, servicekostnader til brannalarmanlegg, sprinkleranlegg, heis, nedbetaling av lån og styrehonorar. 

Andre igjen dekker veldig lite, og man må betale slikt selv. 

Man skal ikke se seg helt blind på felleskostnader alene, for veldig mange bygårder har et enormt etterslep på vedlikehold. Hjelper lite med 1800kr i felleskostnader når du kjøper, og plutselig bestemmer styret at vinduer skal byttes, fasade rehabiliteres, soilrør oppgraderes og tak tettes. Eller enda verre; velger å utsette vedlikeholdet siden det er dyrt...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...