Gå til innhold

Mildertidig lønnstilskudd fra NAV

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er akkurat nå arbeidsledig og har vært det i et par måneder. Ser etter jobb overalt men har ikke hatt flaks ennå. CVen min er ikke veldig imponerende for å si det mildt. Så jeg har sett på lønnstilskudd.

Lurer på hvordan det fungerer egentlig. Kontakter jeg en bedrift selv eller gjør NAV det for meg? Får jeg vanlig lønn som andre ansatte? Hvor stor er sjansen for at jeg blir ansatt etter noen måneder om jeg viser meg effektiv og produktiv?

Anonymkode: 30fbf...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ansettes på vanlig måte og får vanlig lønn fra arbeidsgiver. Det er arbeidsgiver som søker NAV om midlertidig lønnstilskudd. Så pengene går rett til arbeidsgiver for å dekke en viss prosent av lønnen din. Det er lurt å snakke med veilederen din først, men NAV kontorene er blitt bedt om å bruke tiltaket mer, da det er et veldig effektivt tiltak. Så i de aller fleste tilfellene så får arbeidsgiver det innvilget. 

Så i et intervju så tar du opp at dette er en mulighet for dem. Og alle arbeidsgivere vil jo spare penger. ;) 

Anonymkode: 9cb86...1db

• Liker 3
Skrevet

ville hørt med nav om det er tidsbegrensning. antar hvis en arbeidsgiver får lønnstilskudd i prøvetiden(stort sett 6 mnd), er det lettere å senere få fast ansettelse, om man gjør en god jobb.

mange arbeidsgivere kvier seg for opplæringskostnader, særlig når de ikke aner om hvorvidt vedkommende fungerer.

Anonymkode: 5f83b...550

• Liker 2
Skrevet

Så man får full lønn, og det som er vanlig i den type stilling og jobb?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man får full lønn, og det som er vanlig i den type stilling og jobb?

ja, alt er som vanlig. men arbeidsgiver får dekket noe av lønnen fra nav. men det er avtale mellom nav og arbeidsgiver, og berører ikke den ansatte.

Anonymkode: 5f83b...550

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat nå arbeidsledig og har vært det i et par måneder. Ser etter jobb overalt men har ikke hatt flaks ennå. CVen min er ikke veldig imponerende for å si det mildt. Så jeg har sett på lønnstilskudd.

Lurer på hvordan det fungerer egentlig. Kontakter jeg en bedrift selv eller gjør NAV det for meg? Får jeg vanlig lønn som andre ansatte? Hvor stor er sjansen for at jeg blir ansatt etter noen måneder om jeg viser meg effektiv og produktiv?

det er ikke slik at du bare kan få lønnstilskudd bare fordi du er arbeidsledig. her må du snakke med nav og jeg tviler på du får lønnstilskudd under det kriteriet at du ikke får tak i jobb

Anonymkode: 4e49e...a0d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke slik at du bare kan få lønnstilskudd bare fordi du er arbeidsledig. her må du snakke med nav og jeg tviler på du får lønnstilskudd under det kriteriet at du ikke får tak i jobb

Da tar du feil. Midlertidig lønnstilskudd gis til de som sliter med å få jobb og på den måten lettere kommer inn på arbeidsmarkedet igjen. For denne gruppen så er det maks i ett år arbeidsgiver kan få lønnstilskuddet.

Så har du de med nedsatt arbeidsevne og skal ut i jobb igjen, men kanskje ikke er 100% produktive. Der kan arbeidsgiver søke om lønnstilskudd. De kan få for to år. De har også en litt høyere prosent del enn den første gruppen.

Det er veileder som avgjør det, det er de som behandler søknaden. Men det er veldig sjelden man får avslag om man er registrert som arbeidssøker og har vært det i noen mnd +. Men man må som sagt være ordinært ansatt.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil. Midlertidig lønnstilskudd gis til de som sliter med å få jobb og på den måten lettere kommer inn på arbeidsmarkedet igjen. For denne gruppen så er det maks i ett år arbeidsgiver kan få lønnstilskuddet.

Så har du de med nedsatt arbeidsevne og skal ut i jobb igjen, men kanskje ikke er 100% produktive. Der kan arbeidsgiver søke om lønnstilskudd. De kan få for to år. De har også en litt høyere prosent del enn den første gruppen.

Det er veileder som avgjør det, det er de som behandler søknaden. Men det er veldig sjelden man får avslag om man er registrert som arbeidssøker og har vært det i noen mnd +. Men man må som sagt være ordinært ansatt.

dette vet jeg, jeg har selv fått lønnstilskudd da jeg var under AAP. men ts har aldri sagt noe om nedsatt arbeidsevne eller noe annet av det du nevner. det er ikke slik at nav kaster lønnstilskudd etter deg bare fordi du har vært uten jobb i et par måneder

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/tiltak-for-a-komme-i-jobb/tilskudd-til-lonnsutgifter/tidsbegrenset-lonnstilskudd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dette vet jeg, jeg har selv fått lønnstilskudd da jeg var under AAP. men ts har aldri sagt noe om nedsatt arbeidsevne eller noe annet av det du nevner. det er ikke slik at nav kaster lønnstilskudd etter deg bare fordi du har vært uten jobb i et par måneder

https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/tiltak-for-a-komme-i-jobb/tilskudd-til-lonnsutgifter/tidsbegrenset-lonnstilskudd

Et par mnd er nok litt lite ja, men når man nærmer 6 mnd så er det absolutt mulig, Man må absolutt ikke ha nedsatt arbeidsevne for å få lønnstilskudd hvis det er for en ny jobb. I en jobb man allerede har og ønsker å beholde, men det er vanskelig pga sykdom/skade så må man ha AAP eller være i "spesielt tilpasset" innsatsgruppe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...