Gå til innhold

Hatefulle ytringer mot transpersoner

Fremhevede innlegg

Gjest someone_here
Skrevet

Jeg har nylig lest en artikkel på Stortinget sin nettside om at det snart blir forbudt å utrykke seg negativt om transer. 

Sitat

Stortinget har vedtatt enkelte endringer i straffeprosessloven og straffeloven.

Blant annet blir det strafferettslige diskrimineringsvernet for transpersoner og andre som har en kjønnsidentitet eller et kjønnsuttrykk som bryter med omgivelsenes forventninger styrket, og avvergingsplikten blir utvidet

Men hva regnes som "diskriminering"? Hvis en mann med skjegg som er i 30-årene sier at han er en jente/kvinne og jeg sier at han ikke er en kvinne, regnes det som hatprat eller diskriminering? Ellers hvis jeg sier at jeg er en helicopter/hummer, er dette en psykisk sykdom?

Det at en vil ha et annet kjønn enn en er født som, endrer ikke noe. Heller ikke et operativt inngrep. Hvis en mann er født som mann, har han XY-kromosomer og en operasjon kommer ikke til å endre noe. Det samme gjelder kvinner.

Men la oss sette lys på hovedspørsmål - hva er det som kan defineres som "diskriminerende" og "hatefull" ytring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, someone_here skrev:

hvis jeg sier at jeg er en helicopter/hummer, er dette en psykisk sykdom?

Nei. Hvis du føler på deg at du er et helikopter, så er du det :5:

• Liker 14
Skrevet

Er det så vanskelig å forstå hva loven går ut på da? Hvis dere som har svart i denne tråden til nå, f.eks er på Kiwi og ser en transperson, og kommer med alt det dere har skrevet her i tråden, så må dere stå til rette for det og bære konsekvensene..

• Liker 27
Skrevet
10 timer siden, someone_here skrev:

Jeg har nylig lest en artikkel på Stortinget sin nettside om at det snart blir forbudt å utrykke seg negativt om transer. 

Men hva regnes som "diskriminering"? Hvis en mann med skjegg som er i 30-årene sier at han er en jente/kvinne og jeg sier at han ikke er en kvinne, regnes det som hatprat eller diskriminering? Ellers hvis jeg sier at jeg er en helicopter/hummer, er dette en psykisk sykdom?

Det at en vil ha et annet kjønn enn en er født som, endrer ikke noe. Heller ikke et operativt inngrep. Hvis en mann er født som mann, har han XY-kromosomer og en operasjon kommer ikke til å endre noe. Det samme gjelder kvinner.

Men la oss sette lys på hovedspørsmål - hva er det som kan defineres som "diskriminerende" og "hatefull" ytring?

Det må vel være om man peker og ler eller kaller de stygge ting. Eller oppfører seg trakassere de mot de? 

• Liker 7
Skrevet

Det har jo blitt helt vilt. Bare en bitteliten innvendig mot transideologien får folk til å rope HAT, DISKRIMINERING, TERF!!!! 

• Liker 27
Skrevet
3 minutter siden, parmanoia skrev:

Det har jo blitt helt vilt. Bare en bitteliten innvendig mot transideologien får folk til å rope HAT, DISKRIMINERING, TERF!!!! 

Det handler vel ikke om hva man synes om ideologien, det handler om hvordan man oppfører seg ovenfor transpersoner? Eller tar jeg helt feil?

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, Callisto83 skrev:

Det handler vel ikke om hva man synes om ideologien, det handler om hvordan man oppfører seg ovenfor transpersoner? Eller tar jeg helt feil?

Du tar nok dessverre litt feil. Det er bare å lese litt rundt på internett, så ser du det. 

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet
10 minutter siden, Callisto83 skrev:

Er det så vanskelig å forstå hva loven går ut på da? Hvis dere som har svart i denne tråden til nå, f.eks er på Kiwi og ser en transperson, og kommer med alt det dere har skrevet her i tråden, så må dere stå til rette for det og bære konsekvensene..

Hvis det er en mann som er ikledd kvinnelige klær, har sminke på seg og parykk, men også lett synlig skjegg.  Og jeg sier f.eks. "hva vil du, mann?", men han påpeker "JEG ER KVINNE!!1", og får et svar "Du har skjegg, du er en mann", men han konfronterer igjen "JEG ER EN KVINNE FAEN MEG!!!!! HVORFOR DISKRIMINERER DU MEG??!!"

Så går saken til retten... Så hva egentlig er hatkriminalitet?

Gjest In absentia
Skrevet

Denne er veldig vanskelig. Jeg vil anta, uten å ha satt meg inn i forslaget, at det vil fungere sånn:

•Å la være å ansette noen fordi de er transe i stedet for å fokusere på vedkommendes evne til å gjøre jobben = klassisk tilfelle av diskriminering

•Å ta til orde for at transer burde drepes eller fengsles = hatefull ytring, mye mer straffbart enn diskriminering

•Å bruke feil pronomen på en transe = ikke diskriminering, «bare» frekt. Man vil imidlertid kunne få problemer på jobben/bli forsøkt oppsagt dersom man går rundt og er frekk mot kollegaer. Straffet blir man imidlertid ikke.

•Å påstå at det å være transe er en psykisk lidelse, eller at kjønnsskifte for barn er skadelig = ikke diskriminering, men ytringsfrihet. 

•Å nekte å under noen omstendighet date en transe = ikke diskriminering. Alle står fritt til å velge hvem de er interessert i å date. 

Det blir spennende å se hvordan domstolene i realiteten ender opp med å håndheve dette. Dersom det f.eks. blir straffbart å bruke feil pronomen, eller uttrykke seg kritisk om årsaken til at folk blir transe, da tror jeg vi er på dypt vann. Alle idéer må kunne kritiseres og diskuteres fritt.

Gjest In absentia
Skrevet
6 minutter siden, someone_here skrev:

Hvis det er en mann som er ikledd kvinnelige klær, har sminke på seg og parykk, men også lett synlig skjegg.  Og jeg sier f.eks. "hva vil du, mann?", men han påpeker "JEG ER KVINNE!!1", og får et svar "Du har skjegg, du er en mann", men han konfronterer igjen "JEG ER EN KVINNE FAEN MEG!!!!! HVORFOR DISKRIMINERER DU MEG??!!"

Jeg mener at det er innenfor både ytringsfrihet og trosfrihet å mene at transer aldri kan bli det kjønnet de prøver å bli. Det er et verdispørsmål, og folk kan ha forskjellige meninger om det.

Å tvinge folk til å anerkjenne transkjønn ville blitt litt som å tvinge en muslim til å si at Jesus er Guds sønn. Man har rett og slett forskjellig «tro» og det har man rett til i følge menneskerettighetene.

Skrevet
11 hours ago, someone_here said:

Å gå opp til en fremmed person på gata som ikke har bedt om det for å si "du er ikke kvinne/mann!" ville i hvert fall jeg opplevd som invanderende. Hvorfor blir noen så plaget av at det finnes transpersoner? Det er et fåtall av folk som er det, og de færreste er "kvinner med skjegg" eller benektere av genetisk kjønn slik mange her på KG ser ut til å tro.

• Liker 15
Skrevet

strafferettslige diskrimineringsvernet for transpersoner

Dette tilsier noe om konsekvensen ved et brudd. Det 

Diskriminering vil si at man f.eks ikke får en jobb utelukkende fordi personen er en transperson. Du blir ikke diskriminert om en person mener at en transperson biologisk er en mann. Det er en faglig diskusjon. Dette er ikke en lov som sier at man blir strafferettslig forfulgt dersom man ikke bruker et pronomen som en person ønsker. 

Dersom transpersoner kun blir vel bakt inn i denne loven, så er det ikke så omfattende, men strafferettslig tilsier noe annet. Som du ser så tilhører vi alle allerede et kjønn. Transpersoner får ingen særstilling om de skrives inn her. 

Lov om likestilling og forbud mot diskriminering

Lovens formål er å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold ved en person.

Med likestilling menes likeverd, like muligheter og like rettigheter. Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging.

Dersom det kun er endringer i straffeloven, så er det snakk om noe helt annet. 

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
5 minutter siden, lenebu skrev:

Å gå opp til en fremmed person på gata som ikke har bedt om det for å si "du er ikke kvinne/mann!" ville i hvert fall jeg opplevd som invanderende. Hvorfor blir noen så plaget av at det finnes transpersoner? Det er et fåtall av folk som er det, og de færreste er "kvinner med skjegg" eller benektere av genetisk kjønn slik mange her på KG ser ut til å tro.

Nja, jeg ble faktisk utestengt fra tinder fordi jeg sa til en "kvinne" at jeg kun ute etter kvinner som ble født med mus. Jeg synes at det er innvandrerende å se skeive, homofile og transer når jeg har valgt bare å se kvinner. 

Skrevet
1 minutt siden, someone_here said:

Nja, jeg ble faktisk utestengt fra tinder fordi jeg sa til en "kvinne" at jeg kun ute etter kvinner som ble født med mus. Jeg synes at det er innvandrerende å se skeive, homofile og transer når jeg har valgt bare å se kvinner. 

Kunne du ikke bare sveipet den veien en sveiper for "ikke interresert", uten å komme med sleivspark til vedkommende? Da hadde ikke Tinder utestengt deg, og du kunne fortsatt å prate med de 99,9% av kvinnelige brukerne som faktisk ikke er transkvinner.

Å måtte se personer som ikke er som "alle andre" er ikke "invanderende", enten det er på tv, på en datingapp eller på gata. Hvis du ikke liker det kan du bytte kanal, sveipe vekk eller gå forbi, uten å oppsøke og kontakte vedkommende for å si din mening. Regner med det er derfor disse lovendringene nå må på plass: fordi enkelte bare ikke greier å la være å komme med nedsettende bemerkninger så lenge det ikke finnes en lov mot det.

• Liker 19
Gjest someone_here
Skrevet (endret)

EkhfMs5X0AEGyuv.jpeg.2254c7c34cf2a2672f8b457a3bf5b118.jpeg

37 minutter siden, lenebu skrev:

Kunne du ikke bare sveipet den veien en sveiper for "ikke interresert", uten å komme med sleivspark til vedkommende? Da hadde ikke Tinder utestengt deg, og du kunne fortsatt å prate med de 99,9% av kvinnelige brukerne som faktisk ikke er transkvinner.

Å måtte se personer som ikke er som "alle andre" er ikke "invanderende", enten det er på tv, på en datingapp eller på gata. Hvis du ikke liker det kan du bytte kanal, sveipe vekk eller gå forbi, uten å oppsøke og kontakte vedkommende for å si din mening. Regner med det er derfor disse lovendringene nå må på plass: fordi enkelte bare ikke greier å la være å komme med nedsettende bemerkninger så lenge det ikke finnes en lov mot det.

Nei, det er innvandrerende nettopp fordi jeg valgte å kun se kvinner. Klarer du ikke å forstå at det betyr at jeg vil ikke transer? For min del er det ganske ekkelt å se slike når jeg har valgt å ikke se dem. Hadde jeg valgt å se transer, hadde det vært akseptabelt for meg. 

Endret av someone_here
Skrevet
56 minutter siden, someone_here said:

EkhfMs5X0AEGyuv.jpeg.2254c7c34cf2a2672f8b457a3bf5b118.jpeg

Nei, det er innvandrerende nettopp fordi jeg valgte å kun se kvinner. Klarer du ikke å forstå at det betyr at jeg vil ikke transer? For min del er det ganske ekkelt å se slike når jeg har valgt å ikke se dem. Hadde jeg valgt å se transer, hadde det vært akseptabelt for meg. 

Nei, jeg sliter litt med å forstå det. Mener du da at jeg burde få velge hvorvidt jeg vil se mørkhudede, overvektige eller folk med rødt hår? Og at dersom noen med de karakteristikkene dukker opp når jeg har "valgt å ikke se dem" så står jeg fritt til å hetse dem?

Det er samme greia.

• Liker 20
Skrevet

Helt på sin plass. Mange som bør våkne opp nå. Hatet mot transpersoner her inne er jo helt sykt. Helt greit å ikke skjønne transpersoner og hva de er, men hvorfor være så opphengt i det? 

Anstendighet er viktig uansett.

• Liker 28
Skrevet
2 timer siden, someone_here skrev:

Hvorfor føler du det er opp til deg å krangle på andres identitet? Hvis det går over til at du trakasserer personen med oppførselen din, så ja, er det hatkriminalitet. Kan du ikke bare si: "Ok, bekakger", når noen retter på deg? 

Denne tråden viser etter få svar at en slik endring i loven vil være nyttig. 

• Liker 9
Skrevet
18 minutter siden, Clefable skrev:

når noen retter på deg? 

Uhøflig å rette på folk. Sånn generelt.

• Liker 1
Skrevet

Syns det sier nok om en person om du ønsker å bruke ytringsfrihets argumentet for å snakke ned om noen. Det er jo selvfølgelig innafor å diskutere og ha meninger men tror poenget er å hindre folk i å behandle transseksuelle på en dårlig måte. Hvis du allerede har et behov for å stå å krangle med transseksuelle så er jo det et problem. Jeg er ikke transseksuell og kan absolutt ikke si noe på om dette er ekte saker eller som dere sier "roleplay". Blir som å si at homoseksuelle bare velger å like det samme skjønn for morroskyld. Vanskelig for mange å forstå når man ikke opplever det selv. Tror det er få tallet som syns det er verdt å late som når det finnes så mange hatefulle mennesker her i verden. Mange som gjerne skulle likt å se dem brenne for hvem de er. Jeg hadde i vært fall aldri valgt å være noe hvis jeg viste at ting ble vanskelig. 

At kromosomene ikke endres er jo rett men det er flere variasjoner av kromosom og mennesker som har både livmor og penis men fortsatt kanskje ser mer ut som en enn den andre? Hva kaller man da disse menneskene? Kan de velge å kalle seg kvinne selv om de har mannlig kromosom?? Eller motsatt?? Synes det er helt innenfor å velge å være det man føler seg som. Selvfølgelig finnes det mennesker der ute som misbruker dette, men det gjør det innenfor alt. Uansett hva finner det jævelig mennesker som gjør hva de vil, men flertallet gjør det ikke fordi de syns det er trendy og morsomt å skifte skjønn. 

Mange har ikke råd til å gå igjennom dyre operasjoner og da blir det bare slik. At man velger å ha skjegg skader da ingen. Finnes kvinner som har skjegg som ikke gidder å barbere seg hver dag også for å se ut som samfunnet forventer. Noen har mer testosteron naturlig i kroppen og noen har mindre. 

Så lenge de ikke gjør noe skadelig mot andre burde man jo ikke bry seg så kraftig. At de ble født et skjønn er jo fakta, og at man burde følge visse helseråd i følge skjønnet man ble født som er jo viktig. Men at de ønsker å bli behandlet som alle andre må jo være et greit ønsket det også. 

Ha dine meninger, men du trenger faktisk ikke å ytre disse foran en transseksuell. Det kan naturligvis bli sett som en hatefull ytring når du har et så stort problem med et menneske at du må "krangle" om det. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...