AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Jeg har en ridehest på 3 år, har hatt han siden i august og alt har gått på skinner helt til nå. På lørdag skulle jeg leie han entur, og plutselig så fant han ut at han ville hjem, og løp avgående i full galopp 🐴 i dag skjedde det samme igjen. Jeg skulle tømmekjøre han, og når vi var nesten hjemme igjen fra turen så slo han bak ut og løp avgående, noen tips til hva jeg kan gjøre?🤡 Anonymkode: f62ff...6f5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Her kan det være så mange elementer som spiller inn, at det blir vanskelig å svare på. Det kan være alt fra smerter, at hesten så noe som skremte den, at den blir giret fordi den vet at dere skal hjem, utrygg på en situasjon, understimulert, osv osv. Det er viktig at du observerer rundt deg hva som skjer, når dette skjer. Kan det være noe som skremmer hesten? I tillegg kan det være lurt å utelukke smerter eller sykdom som kan forstyrre hesten under aktivitet. Tar du samme ruten hver gang dette skjer? Skjer det på samme plass? Varier i såfall ruta du går. Når du nærmer deg plassen hesten hat løpt ut, snur du, å går vekk fra stallen. Stopp, ros, gi godbit. Slik at den lærer seg at det ikke lønner seg å løpe hjem, på et visst tidspunkt. Det er i alle fall de tipsene jeg kan komme med sånn på farta, uten å ha observert deg og hesten. Anonymkode: c0b25...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan det være så mange elementer som spiller inn, at det blir vanskelig å svare på. Det kan være alt fra smerter, at hesten så noe som skremte den, at den blir giret fordi den vet at dere skal hjem, utrygg på en situasjon, understimulert, osv osv. Det er viktig at du observerer rundt deg hva som skjer, når dette skjer. Kan det være noe som skremmer hesten? I tillegg kan det være lurt å utelukke smerter eller sykdom som kan forstyrre hesten under aktivitet. Tar du samme ruten hver gang dette skjer? Skjer det på samme plass? Varier i såfall ruta du går. Når du nærmer deg plassen hesten hat løpt ut, snur du, å går vekk fra stallen. Stopp, ros, gi godbit. Slik at den lærer seg at det ikke lønner seg å løpe hjem, på et visst tidspunkt. Det er i alle fall de tipsene jeg kan komme med sånn på farta, uten å ha observert deg og hesten. Anonymkode: c0b25...d1f Det har skjedd på to forskjellige steder, jeg tror kanskje han gjør det fordi han har litt mye energi🙈 men vil helst ikke at dette skal bli en uvane. Anonymkode: f62ff...6f5
Troyamin Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Anbefaler Hawk Horsemanship sine videoer. Spesielt serien Metoder for å fjerne uønsket adferd 😊
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Kortere turer, fokuser på trygghet, han føler seg utrygg og vil hjem til stallen når dere går for langt bort. Du kan også ta med en annen hest i begynnelsen. Lei han, gi han gulrøtter, ta koseturer. Alle dyr trenger tid til å bli vant til et nytt sted, og er han litt skvetten trenger han mer tid. Anonymkode: e287e...310 2
Khloe P.T Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Når du tømmekjører kan du kanskje få noen til å gå framme ved hesten. Bruker du hodelag med bitt når dere leier tur - og hesten klarer likevel å rive seg løs? Kan det da være en ide å ha pisken med som en ekstra forsterker?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Khloe P.T skrev: Når du tømmekjører kan du kanskje få noen til å gå framme ved hesten. Bruker du hodelag med bitt når dere leier tur - og hesten klarer likevel å rive seg løs? Kan det da være en ide å ha pisken med som en ekstra forsterker? Det har gått helt fint å tommekjøre han uten noen til å hjelpe frem til nå. Ja, jeg går tur med hodelag men vil ikke pisken gjøre han enda mere stri? Anonymkode: f62ff...6f5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Hesten er 3 år, den er i full utvikling og det er mye som skjer både fysisk og psykisk. Hesten kan være usikker, ha ubehag i kropp eller munn eller føle seg presset av en eller annen grunn og vet ikke hvordan den skal reagere annet enn å løpe avgårde. Har selv en 3 årig hoppe som steiler mye og høyt mens hun slår ut med frembena hvis hun blir "overstimulert" og ikke klarer å regulere seg selv. Det kan være så lite som at hun sklir litt på tur, en fugl letter, det kommer en turgåer eller rett og slett noe jeg selv ikke legger merke til, som gjør at hun bare blir litt engstelig og så kan hun lette skikkelig. Jeg gjør aldri noe ut av dette, leier med longeline så jeg får litt avstand når hun styrer på og så bare går jeg videre når hun har landet og virker rolig. Dette har roet seg veldig nå og de aller fleste leieturer er uten slike hendelser. Jeg har hatt lignende "utfordringer" med andre unghester jeg har hatt, men felles er at dette har gradvis gått over av seg selv. Jeg gjør aldri noe ut av det, med mindre jeg føler hovene kommer faretruende nær meg og etterhvert har slike ting gått over av seg selv når hesten blir eldre og mer trygg på seg selv. Jeg bruker også alltid kjørepisk til både bakkearbeid og leieturer. Jeg lærer inn pisken som en forlengelse av armen min og før vi går ut på tur er jeg sikker på at hesten forstår signalene når jeg tapper på eller peker på deler av hestens kropp med pisken, slik at jeg kan kontrollere fremdrift og brems med pisken. Jeg bruker heller ikke bitt på så unge hester, ettersom de er midt i tannfelling og kan ha ubehag i munnen, som kan gi utslag i "uønsket adferd". Jeg mener også at de har så mye annet som foregår rundt seg og i kroppen at de skal ikke måtte konsentrere seg om et bitt i tillegg. Anonymkode: 3112d...8be 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Hørtes ut som om den er litt grenseprøvende og frekk og fant ut at her er det muligheter... Anonymkode: 9f6a0...a7e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har skjedd på to forskjellige steder, jeg tror kanskje han gjør det fordi han har litt mye energi🙈 men vil helst ikke at dette skal bli en uvane. Anonymkode: f62ff...6f5 Hva har skjedd før han har sprunget hjemover? Hvilke bevegelsesmuligheter har hesten når den ikke blir trent? Har du ridebane eller rundpaddock så du kan få hesten til å springe ut energi i kontrollerte former før du går på tur? Viktig å huske at det er en unghest du har, det er mye som skjer både i kroppen og i hodet. Det er viktig å være trygg selv, og gi hesten kommandoer du vet den kan, så den ikke blir forvirret. Anonymkode: 4e3bf...44c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Jeg ville ha tatt korte turer og belønnet ofte. Så ville jeg svært sakte ha forlenget turene og ventet litt lenger for hver gang før jeg begynte å belønne. Noen ganger gjør de slik, fordi det fungerer for dem og det som fungerer, fortsetter en gjerne med.. Da jeg var sånn 10-12 år, pleide jeg å ri en hest, som innimellom gjorde slik med folk. Jeg slapp heldigvis unna, men var minst tre ganger, vitne til at hun tuslet pent avgårde med rytter, i gatene på det lille tettstedet vi bodde på, for så å kaste seg rundt og galoppere hjem, mens rytteren gjerne ble liggende igjen et sted på veien. Hun gjorde det ikke med meg, men det var ikke fordi jeg var en eksepsjonelt flink rytter, men enten fordi jeg hadde tilbragt så mye tid med henne til stell og kos at hun synes det var greit nok å henge sammen med meg, eller noe annet som jeg ikke var erfaren nok til å skjønne. Uansett, det fungerte kjempegodt for henne å gjøre dette.. det endte ofte med at hun ganske kjapt fikk komme hjem igjen. Jeg har tro på å belønne såpass ofte, at hesten i starten tror at dere driver med tømmekjøring for at han skal få belønning. Anonymkode: c4dcc...70d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå