Gjest KATTAstrofe Skrevet 7. august 2005 #21 Skrevet 7. august 2005 Med mange 5'ere og noen 6'ere samt realfagspoeng og fordypningspoeng kommer en enkelt inn på primærvitnemålskvotene. Er bare å jobbe litt
Gjest Revenka Skrevet 10. august 2005 #22 Skrevet 10. august 2005 Både svigerfar og svigeronkel er patologer. Sistnevnte arbeider på rettsmedisinsk. Han var også i thailand for å identifisere omkomne etter tsunamien. Tjente visst veldig mye peng!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #23 Skrevet 10. august 2005 Selvfølgelig tjener man penger. Leger tjener jo godt i seg selv, har du i tillegg en slik jobb (+ å bi i Thailand og utføre noe mange ville sett på som helt grusomt arbeid) er det klart du tjener penger... Men etterhvert som jeg har blitt eldre tror jeg ikke allverdens penger hadde fått meg til Thailand for å identifisere ofrene... Flott at noen gjør det, men jeg tror ikke lønningene er det viktigste
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. april 2008 #24 Skrevet 2. april 2008 Og da skal du ha 1,5års turnus og videreutdanning til spesialist i ca 5år etterpå, avhengig av hvilken spesialistutdannelse du tar. Når man har tatt en master er man høyt utdannet innenfor faget, mens med medisin har man bare grunnutdanning etter 6+1,5år. Videreutdanning når du er ferdig lege er en betalt stilling der man faktisk lærer nye ting i et spesielt felt man har interesse for, som vel kan være vel så moro som å være ferdig utdannet og jobbe som fastlege og skrive ut antibiotika hver dag... Turnus er også enten praksis i de 6 årene eller betalt arbeid som lege, så hva er problemet? Hvis det er det man vil så gjør man vel det? Er mange morsomme spesialfelter innen medisin. Stå på!
lunina Skrevet 2. april 2008 #25 Skrevet 2. april 2008 Kremen av leger kan bli patologer. Sa læreren min.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2008 #26 Skrevet 2. april 2008 Hei! Jeg er patolog. Arbeidsmarkedet er godt, og kommer til å bli bedre, ettersom mange av dagens patologer kommer til å pensjonere seg etterhvert. Arbeidsmarkedet er generelt godt for patologer også utenfor Norge. Yrket er høyt spesialisert og utviklingen er rask. Det er derfor sannsynlig at det vil bli større etterspørsel etter våre tjenester, og dermed behov for enda flere patologer. Ulempen er lønn: den er lav. Til gjengjeld har vi den fordelen at vi jobber mindre enn andre sykehusansatte legekolleger. Vi har stort sett fri i helgene og fri kveld/natt. Vanlig arbeidsuke er 40 timer. Det er gode muligheter for overtidsavtaler hvis du vil jobbe mer/trenger å tjene ekstra. Jobben er kjempespennende, men tempoet er høyt og du må beregne å bruke deler av fritiden for å holde deg oppdatert, hvis du ønsker å bli flink i faget. Lykke til!!
NinjaTurtle Skrevet 2. april 2008 #27 Skrevet 2. april 2008 (endret) Slik jeg har forstått det, så jobber du enten på et universitetssykehus eller på et perifert sykehus som patolog, og kanskje har du en lab ved siden av som andre leger kan sende inn prøver til for evaluering. En som jobber på et perifert sykehus tror jeg vurderer mye vevsprøver under mikroskop, og ellers så gjør de ikke så voldsomt mye spesialundersøkelser fordi antistoffer og andre ting er så dyrt og forskningen heller foregår på universitetssykehus. På univ sykehus så vet jeg ikke helt hva ansvarsområdet til patologer er, men det fins forskjellige typer patologer, bl.a nevropatologer og de jobber da ikke med levende pasienter etter hva jeg har skjønt, men de forsker på deler av død hjerne og resten av nervesystemet. Men så har du de som ikke er nevropatologer som allikevel bruker mesteparten av tiden sin i lab og forsker. Så det er litt uoversiktlig synes jeg. Jeg ville stilt spm på forums.studentdoctor.com Der har de til og med et eget forum som heter physician scientist. EDIT: Så at en skikkelig patolog hadde svart i mellomtiden. Da kan du jo se bort ifra alt jeg skrev som var tull. Endret 2. april 2008 av NinjaTurtle
Gjest patolog_gjest Skrevet 5. april 2008 #28 Skrevet 5. april 2008 Jeg har også en drøm om å bli patolog, og regner med å starte på medisinstudiet i Tsjekkia til høsten. Patologi er jo grunnlaget for all medisinsk kunnskap, og det patologer driver mest med er jo nettopp beskjære/besvare biopsier, operasjonspreparater, og cytologiske prøver - og det er heller få obduksjoner. Lykke til - kanskje vi ses
Gjest Journalisthøgskolen Skrevet 9. september 2008 #29 Skrevet 9. september 2008 Hei, vi er to studenter fra Journalisthøgskolen som leter etter en patolog til en tv-reportasje. Hvis noen kjenner til en patolog (eller er en selv) som er villig til å stille opp og bli fulgt rundt på arbeidet og på fritiden, så send en mail til: [email protected]
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #30 Skrevet 9. september 2008 [email protected] Forbered dere på spam.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 15. september 2009 #31 Skrevet 15. september 2009 Hallo Jeg vil bli patolog. Jeg går i 10 klasse på ungdomskolen. Men hvilken linje må jeg gå på vdg. ??
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 15. september 2009 #32 Skrevet 15. september 2009 Hallo Jeg vil bli patolog. Jeg går i 10 klasse på ungdomskolen. Men hvilken linje må jeg gå på vdg. ?? Det enkleste er å velge en linje som gir direkte studiekompetanse, f.eks.allmennfag + ta de nødvendige realfagene (matte,kjemi,osv). Etterpå må du ta medisinstudiet.For en patolog er jo en lege med videreutdanning innen patologi. Alternativt kan du bli bioingeniør, man kan jobbe med patologi da også, men tittelen patolog får kun en med 6-årig medisinsk embetseksamen og videreutdanning i patologi.
Gjest Gjest_Cornelia_* Skrevet 20. september 2009 #33 Skrevet 20. september 2009 Ok. Du nevnte at du tjente lite. Hvor mye tjener du ?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #34 Skrevet 21. september 2009 Leger i spesialisering og overleger (ferdige spesialister) i patologi går ikke vakter, og har dermed kun grunnlønn. For leger som ikke går vakter er arbeidstid 40 t per uke. Grunnlønn, for 40 t uke, er: For leger i spesialisering: kategori A (0-2 år av gjennomført spesialisering) : 411 000 kat. B (2-4 år): 446 500 kat. C ( > 4 år): 482 000 Overleger: 520 000 Dette er etter årets lønnsoppgjør.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #35 Skrevet 21. september 2009 Leger i spesialisering og overleger (ferdige spesialister) i patologi går ikke vakter, og har dermed kun grunnlønn. For leger som ikke går vakter er arbeidstid 40 t per uke. Grunnlønn, for 40 t uke, er: For leger i spesialisering: kategori A (0-2 år av gjennomført spesialisering) : 411 000 kat. B (2-4 år): 446 500 kat. C ( > 4 år): 482 000 Overleger: 520 000 Dette er etter årets lønnsoppgjør. I tillegg kommer tilleggene, for eksempel i finnmark, men der er det jo heller ikke patologer:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. september 2009 #36 Skrevet 21. september 2009 Det er en skam at spesialister i patologi tjener så lite sett i forhold til utdanningslengde og ansvar. Den som tror at man blir lege for å bli rik tar ihvertfall feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå