Gå til innhold

søvnvansker etter incest.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har slitt med store søvnvansker i 6 år.😪. Så jeg har glemt hvordan det er å være trøtt. Det er helt forferdelig. Jeg savner at jeg kjennet at jeg er trøtt også går jeg å legge meg. Jeg kan døgne veldig lett fordi jeg føle meg kjempe opplagt. Så når jeg har døgnet så kan jeg føle meg små trøtt, men ikke mye. Og jeg blir ikke trøtt til kvelden selvom jeg har døgnet. Vist jeg sovner 06 og skal opp 08 så klare jeg å stå opp veldig lett. Før så vist jeg la meg 2300 og opp 0600 så slet jeg å stå opp for var trøtt, men ikke nå lengre. Blir så deprimerte av dette at dere aner ikke. Noen ganger pleie jeg å døgne fordi da blir jeg litt trøtt utover dagen og at jeg savner å føle på trøtthet. Er ikke mye trøtthet jeg kjenner etter døgning, men litt.

Jeg fikk søvnvansker 3 måneder etter jeg anmeldte min far for voldtekt og overgrep. Jeg ble utsatt for overgrep i min en seng.

Går til psykolog. Psykolog måtte få råd hos kollegar for mitt problem , men kollegaene viste så mye de heller. Jeg er ikke redde når jeg er i sengen , tenker på overgriperen eller slite med mareritt. Så psykologen så da måtte psykologen ha råd .

Andre som har et likt søvn problem?

Endret av sørlands-jenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaa, jeg har en del søvnvansker. Måten jeg løste det på var å dra til legen å si at jeg slet med å sove. Da spurte han meg på hvilken måte osv, noe som mest var uro før jeg la meg og tanker som ikke ville slutte. Da fikk jeg resept på innsovningstabletter, som jeg blir bedt om å ta når jeg sliter med å få sove. Sååå jaaa... Anbefaler at du snakker med legen, og hører på han :)

Anonymkode: 343ad...2d5

Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet

Melatonin er nå reseptfritt. Har du prøvd det? Jeg liker den som selges i flytende form på Tights.no - funker like godt som resepten jeg hadde på det før.

Høres helt forferdelig ut å ha det sånn. Ikke sunt å sove så lite. Jeg håper det bedrer seg for deg ASAP ❤️

Skrevet
3 minutter siden, 24/7SylviaPlath skrev:

Melatonin er nå reseptfritt. Har du prøvd det? Jeg liker den som selges i flytende form på Tights.no - funker like godt som resepten jeg hadde på det før.

Høres helt forferdelig ut å ha det sånn. Ikke sunt å sove så lite. Jeg håper det bedrer seg for deg ASAP ❤️

har prøvd det , men funker ikke på meg.har prøvd den flytende som selges på sunkost. har prøvd forskellige type sovemedisin. , men ingen gjør meg trøtt

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, jeg har en del søvnvansker. Måten jeg løste det på var å dra til legen å si at jeg slet med å sove. Da spurte han meg på hvilken måte osv, noe som mest var uro før jeg la meg og tanker som ikke ville slutte. Da fikk jeg resept på innsovningstabletter, som jeg blir bedt om å ta når jeg sliter med å få sove. Sååå jaaa... Anbefaler at du snakker med legen, og hører på han :)

Anonymkode: 343ad...2d5

Har vært hos en søvn lege og går hos psykolog , men ingen av psykolgene der hadde så mye råd. jeg tenker ikke mye på kvelden. Jeg er ikke redd når jeg legger meg eller sliter med mareritt .

Skrevet

Har psykologen lært deg om toleransevinduet? 💕

Det høres ut som om du er overaktivert siden du ikke klarer å kjenne deg trøtt, og heller ikke får sove. 

Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Har psykologen lært deg om toleransevinduet? 💕

Det høres ut som om du er overaktivert siden du ikke klarer å kjenne deg trøtt, og heller ikke får sove. 

toleransevindu hva er det?

Skrevet

Har slitt hele livet med innsovningsvansker og kronisk mangel på søvn, og av de samme grunnene som deg. Pluss en del andre opplevelser. Lenge var minnene helt blokkert, men for noen år siden begynte jeg å huske alt sammen. I den perioden sov jeg minimalt, det var fælt.

Men jeg forsto etterhvert at det jeg hadde blitt utsatt for, hadde gitt meg angst for å legge meg til å sove. Jeg oppdaget bl.a. at jeg også var mørkredd, så i en periode måtte jeg ha på litt lys om natta. Det som har hjulpet meg er å vite at her jeg bor nå er jeg ganske trygg, og det gjør at jeg får til å slappe litt mer av slik at jeg kan sovne. Men det tar tid, og det blir langt på natt/tidlig morgen før jeg sovner. Innsovningsmedisiner hjelper meg bare en liten stund, det har vært bedre for meg ihvertfall å vite hvorfor er søvnløs, at det er fordi jeg er redd.

Jeg bor alene, og må nok alltid gjøre det. Det er som om jeg aldri kan falle til ro hvis det er andre mennesker i rommet eller boligen. Skal ikke påstå at dette stemmer for alle andre, men det er sånn for meg; noe jeg må leve med.

Anonymkode: 8e2fc...4b6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har slitt hele livet med innsovningsvansker og kronisk mangel på søvn, og av de samme grunnene som deg. Pluss en del andre opplevelser. Lenge var minnene helt blokkert, men for noen år siden begynte jeg å huske alt sammen. I den perioden sov jeg minimalt, det var fælt.

Men jeg forsto etterhvert at det jeg hadde blitt utsatt for, hadde gitt meg angst for å legge meg til å sove. Jeg oppdaget bl.a. at jeg også var mørkredd, så i en periode måtte jeg ha på litt lys om natta. Det som har hjulpet meg er å vite at her jeg bor nå er jeg ganske trygg, og det gjør at jeg får til å slappe litt mer av slik at jeg kan sovne. Men det tar tid, og det blir langt på natt/tidlig morgen før jeg sovner. Innsovningsmedisiner hjelper meg bare en liten stund, det har vært bedre for meg ihvertfall å vite hvorfor er søvnløs, at det er fordi jeg er redd.

Jeg bor alene, og må nok alltid gjøre det. Det er som om jeg aldri kan falle til ro hvis det er andre mennesker i rommet eller boligen. Skal ikke påstå at dette stemmer for alle andre, men det er sånn for meg; noe jeg må leve med.

klem til deg ❤️ trist å høre. har prøvd å si jeg er trygg , men det går ikke :( 

Skrevet
På 9.11.2020 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Leit å høre du har slitt så lenge😪

Skrevet
På 9.11.2020 den 13.39, sørlands-jenta skrev:

toleransevindu hva er det?

Med traumehistorikk ville du hatt nytte av å kjenne til det. For søvnproblemer er jeg ikke sikker på at det er dette som er mest essensielt for du skal hverken være full av stress, helt påkoblet eller psykologisk nummen når du skal falle i naturlig søvn. Det ideelle er å være trøtt. Den parasympatiske delen (under toleransevindu) omhandler er psykologisk forsvar der du blir avkoblet - for å si det kort og enkelt. Da er hjernen i overlevelsesmodus og stresset, enda den kobler ut. Det er mulig du sovner av det, men det er ikke et mål å bli underskrivert pga høy angst for å få sove. Du kan dessuten ikke fremprovosere dette - dette er automatiske responser fra hjernen. 

får vondt av deg, ts! Håper du finner ut av det snart❤️

Anonymkode: fbb9a...b43

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med traumehistorikk ville du hatt nytte av å kjenne til det. For søvnproblemer er jeg ikke sikker på at det er dette som er mest essensielt for du skal hverken være full av stress, helt påkoblet eller psykologisk nummen når du skal falle i naturlig søvn. Det ideelle er å være trøtt. Den parasympatiske delen (under toleransevindu) omhandler er psykologisk forsvar der du blir avkoblet - for å si det kort og enkelt. Da er hjernen i overlevelsesmodus og stresset, enda den kobler ut. Det er mulig du sovner av det, men det er ikke et mål å bli underskrivert pga høy angst for å få sove. Du kan dessuten ikke fremprovosere dette - dette er automatiske responser fra hjernen. 

får vondt av deg, ts! Håper du finner ut av det snart❤️

Anonymkode: fbb9a...b43

❤️  jeg også orker snart ikke mer av dette,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...