AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Hei kvinneguiden. Vi har et barn som nylig har fått påvist gjennom blodprøver og gentest. Vi har fått grønt signal til å legge om kostholdet og det har vi gjort. Merker bedring allerede etter to uker. Fortsatt er det naturligvis mye vi lurer på. Skal på kurs på sykehuset etterhvert, men usikkert når på grunn av korona. Så: del dine beste tips og oppskrifter med oss☺️ Vi setter stor pris på det. vennlig hilsen ny i gamet. Anonymkode: 1048a...1c5
Pås Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Jeg anbefaler "pappa uten gluten", han legger ut utrolig mange bra oppskrifter, han har også gitt ut en kokebok. Ellers anbefaler jeg at dere har fokus på hva barnet faktisk KAN spise, og ikke hva det ikke kan spise! Prøv en positiv tilnærming til et liv uten gluten, det går faktisk veldig bra! 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Jeg var femten år da jeg fikk diagnosen og det som var vanskeligst for meg var å lære seg å planlegge og alltid ha med matpakke. Jeg var vant til stor frihet og kunne spontant bli med venner hjem etter skolen, men etter at jeg måtte slutte med gluten måtte jeg lære meg til å alltid ha med en ekstra matpakke i tilfelle jeg skulle på besøk til venner. Dette er femten år siden og den gangen var ikke cøliaki/gluten like kjent som det er i dag, så jeg innbiller meg at det er enklere i dag enn det var den gang. For jeg slet hvertfall en del med å forsøke å forklare venners foreldre at det var snilt av dem å tilby meg knekkebrød når jeg sa at jeg ikke kunne spise brød, men at jeg dessverre heller ikke kunne spise det. Det var ingen rundt meg som skjønte hva gluten var. Men nå er det mye mer bevissthet rundt det, og tilbudet i dagligvarebutikkene er jo blitt kjempegodt så nå er det mulig å bare svippe innom en butikk og raske med seg et mellommåltid e.l. Anonymkode: 32f33...41c 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 TS her Takk til dere begge for svar. Vi er positive☺️ På mange måter var dette en lettelse å finne ut, for nå slipper jo barnet vårt å ha så mye vondt. Barnet får prøve de fleste brød og kjeksvarianter som er GF bare for å sjekke hva som faller i smak. Det er stor stas. Middager går greit, de var jo stort sett GF allerede. Frokost går lett, utfordringen er matpakker. Lapper, grove vafler og pannekaker er en hit så langt. Eggerøre og frukt også. Hva liker dere som mellommåltid? Anonymkode: 1048a...1c5
nattsvermer Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 (endret) https://glutenfrihet.no/ Kanelbollene fra denne siden smaker omtrent like godt som de vanlige. Har også veldig troa på julekakene, men har ikke fått testet noen enda. Tåler barnet melk? I følge allergikeren her i huset er ost (og særlig på pizza) det eneste han savner. Han har nesten glemt hvordan "vanlig" mat smaker, og utvalget og smak på glutenfrie varer har blitt så mye bedre de siste årene 🙂 Endret 9. november 2020 av nattsvermer Skrivefeil 4
nattsvermer Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 (endret) Når vi lager middagsmat bruker vi forresten stort sett vanlige oppskrifter typ matprat.no og lignende og bare endrer meltypen. Det fungerer som regel veldig bra. Endret 9. november 2020 av nattsvermer 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Mattermos med middagsrester eller noe pasta/ris. Frossen brød i skiver som smøres frossent, tiner akkurat til lunsj. Pizzasnurrer laget fra ferdig Peppes-deig, fryses og bare å ta opp to og to rett i matpakke. Anonymkode: d8da2...052 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Jeg har hatt diagnose siden jeg var ca 12-13, og husker ikke helt hvordan ting var før det. Jeg ser litt på det som en styrke, jeg må alltid sjekke hva jeg spiser – noe som gjør meg mer bevisst rundt hva jeg spiser. Har også blitt god til å lage mat Det jeg savner mest er faktisk skikkelig gode kanelboller, selv om den oppskriften som det linkes til over her er bra. Noen tips: - Baker Hansen har det beste tilbudet av ferdigbakte brød og kaker som er glutenfritt. Kommer sikkert litt an på hvor dere bor, om dere har en i nærheten, men er mange i Oslo-området hvertfall. Pepperkakedeigen deres og også kjempegod! - Rema 1000 har best utvalg av glutenfrie produkter av lavprisbutikkene - Hatting sine glutenfrie havrerundstykker er innmari gode, om enn skikkelig dyre. Fint til helg og 17. mai frokoster. - Alle restauranter tilpasser her i Norge, men det kan lønne seg å si fra når man bestiller bord. - Glutenfrihet har de beste brødoppskriftene! De blir alltid vellykkede, og man sparer en del penger på det. Super-enkle å lage. https://glutenfrihet.no/2019/04/10/glutenfritt-grytebrod-eltefritt/ - Den glutenfrie varianten av dette brødet blir også bra! (bare scroll nedover) https://greenbonanza.com/2020/09/17/bonanzabrod-100-eltefritt-og-fool-proof/ - Polarbrød av havre og søtpotet er perfekt i matpakka, lager også disse til min datter som ikke har cøliaki https://www.godt.no/oppskrift/9245/sunne-hjemmebakte-polarbroed - Til 17. mai og annen fest lager jeg alltid pavlova, naturlig glutenfri og en festvinner uansett - Knekkebrød av frø og havre er veldig enkelt å lage selv, og smaker godt. Kanskje ikke noe alle barn liker, men kan jo prøve 🙂https://fettogforstand.no/norsk/bakst/knekkerbrod/froknekkebrod-i-ovn-eller-mikro-lavkarbo-glutenfri/ - Vi lager müsli selv, av frø, kjerner og havregryn. Godt å lage granola av nøtter, havre og honning også. Finnes masse oppskrifter! Vi spiser en del yoghurt med musli, og det er fryktelig dyrt med de ferdige glutenfrie variantene. - Vi lager også mye bananlapper til frokost, det er enkelt og godt. Jeg spiser mye egg, frukt, yoghurt, stekte grønnsaker til frokost, det ble en vane fordi det ikke pleide å være så mye godt brød. Nå kan jeg jo i grunn spise brød på lik linje med resten av familien Masse lykke til! Det kommer nok til å gå så fint, folk har blitt veldig flinke til å tilrettelegge og inkludere. Men husk å si fra når dere skal noe, spør om dere skal ta med selv eller om de vil ordne – det er ingenting som er så kjipt som å sitte og ikke kunne spise noe når man er et sted og alltid føle seg til bry. Man må bli god på å spørre i forkant for å unngå å sitte sulten i bursdager, middagsbesøk, møter, konferanser osv. Men det blir fort en vane! Anonymkode: 4197b...1bb 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 Hei alle sammen. Tusen takk for oppmuntringer og gode råd. Det betyr mye❤️ Har vært innom hver eneste link og funnet massevis av gode oppskrifter. Gleder meg til å bli tryggere på dette. Barnet kan drikke og spise melk og melkeprodukter, men må holde seg unna laktose noen måneder for det tåles visst ikke så godt når man er såpass preget av aktiv cøliaki som barnet er. Dette skal gå bra, vi er alle lettet her hjemme. Det var tross alt ingenting farlig❤️ klem TS Anonymkode: 1048a...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Glutenfrie matmuffins synes jeg er topp til lunsj, glutenfrie grove vafler kan være godt til frokost/kveldsmat. Personlig baker jeg mest selv rett og slett fordi mye av det du får kjøpt ikke er så godt (synes jeg) og alt du får kjøpt er veldig dyrt. Allergikost er en fin nettbutikk for å kjøpe mel i store kvanta, og de har også en del kjeks ol. som ikke de vanlige butikkene har. Jeg vil også anbefale deg å bli med i NCF (Norsk cøliakiforening), de har bakekurs som er helt supre. Og her jeg bor er det hvert fall normalt en julebakesamling hvor medlemmer kommer sammen og baker glutenfrie julekaker. Helt topp for både store og små0! Anonymkode: 6f85d...242 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 "Pappa uten gluten" "cøliaki" på facebook, gruppe. Veldig hjelpsom! Folk er flinke til å svare på diverse ting! Allergikost.no der er det masse godt De første mnd er man som oftest veldig sensitiv til melk/laktose, og muligens også glutenfri havre. Jeg var vartfall det i et års tid sa mamma (jeg fikk diagnosen når jeg var 3 år, er 25 nå) Anonymkode: 47f78...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Svarer fra mobil, så bare en kort kommentar om noe jeg glemte i mitt forrige innlegg. Men vær obs på fiberinnholdet i div. glutenfrie melblandinger eller kjøpebrød. Er mye næringsfattig hvetestivelse i mye av det. Anbefaler å heller bake av havremel, bokhvetemel o.l. selvom smaken da blir annerledes enn vanlige glutenbrød. Anonymkode: 32f33...41c 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Svarer fra mobil, så bare en kort kommentar om noe jeg glemte i mitt forrige innlegg. Men vær obs på fiberinnholdet i div. glutenfrie melblandinger eller kjøpebrød. Er mye næringsfattig hvetestivelse i mye av det. Anbefaler å heller bake av havremel, bokhvetemel o.l. selvom smaken da blir annerledes enn vanlige glutenbrød. Anonymkode: 32f33...41c Kan også bare ha oppi litt fiberhusk! Anonymkode: 47f78...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 Søk på paleo eller primal blueprint! Masse kjempegod og sunn mat, som er helt uten gluten siden det er kornfritt, men også uten de usunne erstatningsproduktene mange med cøliaki spiser. Noen konkrete tips: smoothies: ta en hel avokado, en pose bringebær, et rått egg, litt MTC-olje og litt honning i en food processor tol det blir en tjukk kremete deilig masse. Spis med skei. Kjempegodt og mettende. Omelett-muffins: pisk egg. Riv ost, squash og gulrot med et rivjern, finhakk vårløk eller purreløk, ha oppi eggene. Klipp bacon i tynne strimler, stek sprøtt. Skjær sopp i små biter og stek. Bland alt sammen, hell i muffinsformer og stek til de ser ferdige ut. Gode, sunne og mettende, gode i matpakken, kan fint fryses. Bananpannekaker: Bruk stavmixer, blend 1 banan og 4 egg med 1 ss madelmel og 1 ss kokosmelk, litt kardemomme og salt. Stek pannekaker eller vafler av røren. Rå grønnsaker med avokado-dipp er veldig godt, og å rulle avokado inn i fenalår eller spekeskinke. Faktisk er jo det meste av mat glutenfri 😃 Anonymkode: a09aa...569 1
Ginny Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Toro vaffelmix er faktisk veldig god! Det samme gjelder Peppes glutenfrie pizzabunn. Jeg tror i mange tilfeller at mitt beste tips er å fokusere på det man kan spise, og ikke forvente å finne glutenfrie erstatninger. Mye av den glutenfrie maten er rett og slett ikke god, det er mye tørr og hard mat. Men noen ting funker veldig bra, og vi har valgt å fokusere på det framfor å slite med dårlige erstatninger. Men det er jo samtidig gøy å eksperimentere på kjøkkenet, selv om resultatene ofte er så som så 😛 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 Noen av Toro sine kakemixer er glutenfrie. Husk å bruke eget bestikk, smør, fjøl osv. et tips er å ha egen boks med pålegg i kjøleskapet feks, så ikke det blir noe «forurensning» fra mat med gluten i 😊 Anonymkode: aafbe...b78 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #17 Skrevet 10. november 2020 Vaffler er lett å lage glutenfrie..(og enventuelt melkefrie) Bruker Semper finmiks og havregryn isteden for hvetemel. Bruker å lage stor porsjon, så fryser jeg ned det som blir til overs. Bare å ta opp om morgenen, å smøre på halvtint..blir deilig i matpakken. Baker også mye proteinrundstykker med egg, cottage cheese og havregryn. Veldig lettvindt, holdbart (kan fryses) og smaker kjempegodt. Toro langpanne sjokoladekake er glutenfri, perfekt til barneselskaper. Nøttebunn og sukkerbrød kan også fint lages glutenfritt. Det er mest overveldende i begynnelsen, men så blir man kjent med ulike produkter og vender seg til en annen måte å lage mat på. Lykke til, hilsen mamma med barn som har cøliaki. Anonymkode: e44b2...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #18 Skrevet 10. november 2020 TS her. Enig. Tror vi skal fokusere på det barnet kan spise ja. Så langt har jeg hatt stor suksess med på bruke rester av havregrøt som base for rundstykker, vafler og lapper. Har ikke prøvd å bake brød ennå, men de er jo ganske dyre de som man får kjøpt. Sender dere med muffins/kake når barnet skal i bursdag? eller er folk rundt flinke til å tilpasse. (Ikke mye sånt nå i koronatiden da...) Tusen tusen takk for alle svar❤️ Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #19 Skrevet 10. november 2020 Angående pålegg og slikt, sørg for at barnet gjerne har eget smør slik at ikke alle dipper kniven i brødet sitt og så tilbake i smøret Siden barnet skal ha laktosefritt nå, så er det jo greit med f.eks soft flora spesial, det blå smøret. Jeg tror jeg ville ha sendt med kake/muffins til bursdager i starten, i alle fall hvis du får inntrykk av at foreldrene er usikre på glutenfritt. Men mange er gode på det nå! Det er også viktig at barnet vet at maten de spiser sørger for at de er friske, så fokuser på det positive Støtter også å heller lage f.eks brød fra bunnen i stedet for å bare kjøpe erstatninger. Jeg spiste glutenfritt lenge (sterk intoleranse, ikke cøliaki, kan nå spise gluten igjen), og det eneste jeg kjøpte "erstatning" av var pasta, havregryn, og knekkebrød. Ellers blir det fort en vane å lage glutenfri saus osv Glutenfritt er veldig lett når man blir vant til det. Sørg for at hele familien lærer alt fra starten av, så dere unngår tabber. Når barnet nå begynner å spise glutenfritt, vil det nok merke bedring raskt, og selv en smule er for mye. Barnet kan bli svært kvalm og dårlig av det, viktig å unngå Det er også veldig mye mer glutenfritt nå enn det var når jeg startet med det for 7-8 år siden, masse ferdigmikser av kaker (f.eks Toro), og flere tar hensyn. Noen restauranter har egne glutenfri menyer. Det er en grei tid å ha cøliaki på, selv om det selvsagt er en omstilling Anonymkode: 0699d...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #20 Skrevet 10. november 2020 Meld dere inn i NCF. Hvor gammelt er barnet? Vår spiser et grovt brød som heter "spirebrød", fra meny, frossent og oppskåret. Vår tåler ikke glutenfri hvetestivelse heller, så vi sender med i bursdager. Folk er villige til å tilpasse og lage Toro sjokoladekake for eksempel, men når barnet ikke tåler det en gang blir det vanskelig. Bor dere i Oslo? Baker Hansen har en del ok ting. Ellers er Peppes glutenfrie pizza trygg, og MacDonalds er bedre enn andre. Mexicana street-marked tacolomper bruker vi som lomper. En del feller som kan være fint å vite at man må unngå: Vanlig sprøstekt løk. Saltstenger er ikke glutenfritt. Ikke Pringles potetgull. Ikke Hubba-bubba teip-rull. Kun noen kinderegg-sjokolader, de ser ganske like ut, men noen har gluten i seg. Vær obs på alt av buljong. Finles alt av godteri. Smarties er ikke glutenfrie. Snakk med skole og sfo jevnlig, der skjer det mye glipper. Send med kjeks og glutenfrie pepperkaker nå mot jul, som lærer kan ha på lur. Anonymkode: d8da2...052 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå