Gå til innhold

Konsekvenser av langtidsbruk av nesespray

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er egentlig konsekvensene av langtidsbruk av nesespray? Jeg har brukt nesespray i snart 10 år, daglig. Om natten MÅ jeg bruke det, om ikke får jeg ikke sove. Jeg bruker nesespray ca. 2 ganger i løpet av en dag, noen ganger bare 1 gang, men jeg må ta før jeg legger meg og jeg våkner også i løpet av natten fordi jeg blir potte tett. 

Jeg har hatt mange avhengigheter i livet og jeg har sluttet med alt annet. Nesesprayen er bortimot umulig å legge fra seg. Jeg hater følelsen av å være tett, og jeg blir så pottetett at jeg sliter med å puste. Det blir tett fra neseborene og langt bak i halsen. Og om jeg ikke bruker nesespray så letter det ikke opp, uansett hva jeg gjør (prøvd å skylle, bruke saltvann, har prøvd menthol og diverse andre kjerringråd). Lengste jeg har gått med tett neste er 8 timer og da klarer jeg ikke mer. Får så klart hodeverk og blir helt idiot om jeg må gå tett i flere timer. 

Økonomisk sett er det ikke verdens største last, sånn sett bryr jeg meg da ikke. Men hva kan skje ellers? :P 

Anonymkode: d3976...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger denne da jeg har deg nøyaktig likt. Eller ikke helt, for jeg har klart å være uten i noen måneder. Det går greit, men samtidig så tenker jeg på det hver eneste dag, og plages med å være tett slik du beskriver, helt bak i halsen innimellom kg blir tung i hodet fordi føler ikke får nok luft.

ikkenoe annet hjelper, saltvann, kortison...nei..

Anonymkode: dc3b7...979

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig konsekvensene av langtidsbruk av nesespray? Jeg har brukt nesespray i snart 10 år, daglig. Om natten MÅ jeg bruke det, om ikke får jeg ikke sove. Jeg bruker nesespray ca. 2 ganger i løpet av en dag, noen ganger bare 1 gang, men jeg må ta før jeg legger meg og jeg våkner også i løpet av natten fordi jeg blir potte tett. 

Jeg har hatt mange avhengigheter i livet og jeg har sluttet med alt annet. Nesesprayen er bortimot umulig å legge fra seg. Jeg hater følelsen av å være tett, og jeg blir så pottetett at jeg sliter med å puste. Det blir tett fra neseborene og langt bak i halsen. Og om jeg ikke bruker nesespray så letter det ikke opp, uansett hva jeg gjør (prøvd å skylle, bruke saltvann, har prøvd menthol og diverse andre kjerringråd). Lengste jeg har gått med tett neste er 8 timer og da klarer jeg ikke mer. Får så klart hodeverk og blir helt idiot om jeg må gå tett i flere timer. 

Økonomisk sett er det ikke verdens største last, sånn sett bryr jeg meg da ikke. Men hva kan skje ellers? :P 

Anonymkode: d3976...4b6

La meg gjette, otrivin menthol?

Skrevet

Konsekvensene er kronisk tett nese og økt følsomhet for allergener.

Anonymkode: f45e9...2c3

Skrevet

Jeg var nesesprayavhengig. Løsningen var å bare spray ett nesebor i en uke, og la den andre være fri. Det funker, og man får sove om natten. Man må bare takle ett nesebor som er tett i en liten periode på noen uker. Man får helt fint puste. Skader ikke prøve.

Anonymkode: 09759...7aa

• Liker 4
Skrevet

Det er som med alle avhengigheter, du gir kroppen et behov som i utgangspunktet ikke er der. Og som med andre avhengigheter; skal du bli kvitt det må du ha det ubehagelig en liten stund. 

Ved langvarig bruk blir årene i nesa betente og hovner opp. Det er dette du kjenner som gjør at du føler du må spraye mer for å puste skikkelig. Uten å stoppe bruken vil dette aldri gå over.

Du ødelegger også hårene inni nesa og luktesansen.

Les mer her:

https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-sovn/slik-blir-du-kvitt-nesespray-avhengigheten/393580

Anonymkode: 3f247...f9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt otrivin i sikkert 15år. Bruker sprayen som er beregnet på barn, kanskje en gang i løpet av dagen og 1-2 ganger i løpet av natten. Mer ved forkjølelse selvsagt. Jeg syns egentlig det er null stress, og har ingen grunn til å slutte. Jeg trenger at nesa er helt åpen.

Anonymkode: d8215...cff

Skrevet

Jeg var også avhengig en stund, ikke på langt nær så lenge. Men lenge nok til at jeg følte meg tett hele tiden uten spray.

Fikk skrevet ut en nesespray, avamys, for dette problemet. Å den gjorde at jeg klarte slutte.

Anonymkode: c815c...233

Skrevet

Problemet var fra starten av at du hadde tett nese og det har ikke forsvunnet med bruk av nesespray. Så jeg tenker det er lurt at du tar en sjekk hos lege på ørenesehals-avdeling om hva som er den egentlige årsaken til tettheten. Det kan f.eks være allergi, en rinitt, som behandles med kortisonspray.

Anonymkode: 5d157...cc1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var fra starten av at du hadde tett nese og det har ikke forsvunnet med bruk av nesespray. Så jeg tenker det er lurt at du tar en sjekk hos lege på ørenesehals-avdeling om hva som er den egentlige årsaken til tettheten. Det kan f.eks være allergi, en rinitt, som behandles med kortisonspray.

Anonymkode: 5d157...cc1

Tett nese blir gjerne kronisk ved langtidsbruk av nesespray. 

Skrevet

Det kalles rebound-effekt og er en slags betennelse som skyldes toleranseutvikling mot disse stoffene som virker sammentrekkende på blodkar i neseslimhinnen. 

Konsekvenser? Vel, kronisk tett nese vil selvsagt redusere livskvaliteten til de fleste. Når man våkner av det om natten er det jo ille etter min mening. Og man kan få nedsatt lukte- og smakssans. Bortsett fra disse ulempene skjer det jo ikke noe annet dramatisk, akkurat. Men jeg vil anbefale å snakke med lege. Det går an å bruke for eksempel nesespray med kortison til avvenning. Legen kan gi deg resept på det, eventuelt finne en annen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...