Gå til innhold

Lignende medisin, kvetiapin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har gode erfaringer med andre medisiner som ligner kvetiapin? Bruker 50-75mg på kvelden som beroligende og søvndyssende. Men jeg legger på meg, har mye mareritt og får fryktelig dårlig hukommelse av den, så ønsker noe annet som ikke har de bivirkningene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkohol? 

Beklager, jeg måtte bare. 

Hva med imovane? Det er ren sovemedisin, ikke antipsykotisk som kvetiapin, men kanskje du sover så tungt at du ikke tenker så mye? 

Anonymkode: e8d73...ec6

Skrevet

Jeg brukte quetiapine før, men opplevde flere bivirkninger så har sluttet nå. Bruker Vallergan, som egentlig er en allergimedisin som har søvndyssende effekt. Funker greit. Opplevde at legen min ikke ville gi meg sovemedisin, men skrev gladelig ut antipsykotika med kjipe bivirkninger i hypp og pine. 

Anonymkode: 560ec...bab

Skrevet

Det er jo andre antipsykotika som fungerer som sovemedisiner også, men gir lignende bivirkninger som quetiapin. Truxal f.eks. Vallergan/første generasjonsjons antihistaminer har veldig søvndyssende effekt, men også hangover som bivirkning.

Benzo- og benzolignende medisiner, f.eks imovane og stilnoct, fungerer jo bra, men er veldig avhengighetsskapende og slutter å fungere etterhvert.

Anonymkode: 09b3b...e4e

Skrevet

Jeg står fast på stilnoct i tillegg, men går på beroligende ved siden av da denne ikke gjør nok alene. Truxal og vallergan har jeg prøvd, uten god effekt. 

Skrevet
58 minutter siden, Sevolix skrev:

Hei! Noen som har gode erfaringer med andre medisiner som ligner kvetiapin? Bruker 50-75mg på kvelden som beroligende og søvndyssende. Men jeg legger på meg, har mye mareritt og får fryktelig dårlig hukommelse av den, så ønsker noe annet som ikke har de bivirkningene. 

Opplevd det samme som deg på Tolvon også! Men heldigvis går det over etter noen ukers pause. (Altså redusert hukommelse og økt appetitt)

Anonymkode: 5c59c...108

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo andre antipsykotika som fungerer som sovemedisiner også, men gir lignende bivirkninger som quetiapin. Truxal f.eks. Vallergan/første generasjonsjons antihistaminer har veldig søvndyssende effekt, men også hangover som bivirkning.

Benzo- og benzolignende medisiner, f.eks imovane og stilnoct, fungerer jo bra, men er veldig avhengighetsskapende og slutter å fungere etterhvert.

Anonymkode: 09b3b...e4e

Imovane og stilnoct  er z-hypnotika og ikke benzo.  

Anonymkode: e8d73...ec6

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte quetiapine før, men opplevde flere bivirkninger så har sluttet nå. Bruker Vallergan, som egentlig er en allergimedisin som har søvndyssende effekt. Funker greit. Opplevde at legen min ikke ville gi meg sovemedisin, men skrev gladelig ut antipsykotika med kjipe bivirkninger i hypp og pine. 

Fy f@*! Fatter ikke at de skriver ut sånn med helt horrible bivirkninger uten å bry seg. 

Anonymkode: d71a0...67f

Skrevet

Jeg vet ikke, men har du prøvd Remeron? Eller er det det samme som Quetiapin? 

Anonymkode: 572d0...cb4

Skrevet

Jeg brukt seroquel mye, i doser fra 25mg til 300mg. Har aldri likt trøttheten den gir, jeg blir trøtt på en ubehagelig måte. Får ingen bivirkninger, men misliker seroquel likevel. Jeg foretrekker zyprexa. 

Anonymkode: bb671...11f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg brukt seroquel mye, i doser fra 25mg til 300mg. Har aldri likt trøttheten den gir, jeg blir trøtt på en ubehagelig måte. Får ingen bivirkninger, men misliker seroquel likevel. Jeg foretrekker zyprexa. 

Kan legge til at jeg har brukt vallergan, remeron og zonat også. Vallergan og remeron likte jeg ikke. Zonat er en relativt ny medisin som også er et antihistamin i likhet med vallgergan, men jeg var ganske fornøyd med zonat. 

Skrevet

Trening og søvnhygiene evt. I kombinasjon med z-hypnotika? Spør fastlegen din. Det er egentlig en uting at det skrives ut antipsykotika for søvnvansker

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy f@*! Fatter ikke at de skriver ut sånn med helt horrible bivirkninger uten å bry seg. 

Nei det kan du si.. Synes også at jeg ikke ble tatt alvorlig på de bivirkningene jeg hadde. Null sexlyst og enorm appetitt som førte til usunn vektoppgang er ikke bare, bare og heller ikke noe man skal godta. Måtte til slutt nekte og kreve å få Vallergan. Skulle jo ønske jeg ikke trengte å bruke noe for søvn, men det har vist seg å være nesten umulig å få til. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du si.. Synes også at jeg ikke ble tatt alvorlig på de bivirkningene jeg hadde. Null sexlyst og enorm appetitt som førte til usunn vektoppgang er ikke bare, bare og heller ikke noe man skal godta. Måtte til slutt nekte og kreve å få Vallergan. Skulle jo ønske jeg ikke trengte å bruke noe for søvn, men det har vist seg å være nesten umulig å få til. 

Jeg hadde så horrible bivirkninger at jeg orker ikke tenke ordentlig på det. Helt. Jævlig. Men legene bare: yeeeeey, ikke avhengighetsskapende og du blir døsig.... vi kjøøøøøøører på til alle!!!!  Helvete, de skulle gått på faenskapen selv i minimum et år, så fikk de se. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Quetiapin/seroquel mot søvnproblemer er en uting kun utdaterte leger benytter seg av. Jeg har selv gått på disse da jeg har hatt perioder med vrangforestillinger og lite søvn. Aldri om jeg ville tatt disse ved søvnproblemer. Vallergan gav meg bare hallusinasjoner så kan ikke anbefale det på personlige erfaringer, men utvilsomt ett bedre alternativ enn antipsykotika. 

Det beste er som nevnt tidligere å ha god søvnhygiene. Jeg vil anbefale å høre på avslapningsøvelser eller lydbok om du sliter med innsovning, jeg har helt sluttet med sovemedisin etter jeg begynte med lydbøker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...