Gå til innhold

Herpes 1- for tusende gang...

Fremhevede innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jepp, i dag våknet jeg opp med den forhatte blemma på underleppen :sur: . Jeg bruker alltid lang tid på at den bli borte, så jeg satte meg ned for å lese kg-herpes-råd gjennom tidene. Det ble i hvert fall forvirrende, for alle har jo forskjellige råd!

-Noen mener at man bare skal la såret være helt i fred uten å pirke eller smøre, for da går det fortest bort

-Andre stikker hull på blemma til det blør

-Noen smører med Zovirax med en gang

-Andre mener Zovirax ikke har noen virkning

-Mange tørker ut med tannkrem og lignende, for da går det raskere bort

-Andre mener såret ikke bør tørke ut, for da sprekker det, blør og bruker lenger tid på å forsvinne

-Noen mener det er feil å smøre med Bacimicyn, vaselin eller mentholatum, for det opprettholder fuktigheten i såret

:forvirret: Hva mener du?? Jeg vil ha bort blemma mi!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg hatt herpes 1 så og si siden jeg ble født :sur:

Vaselin og slike ting hjelper ikke mot såret.

Zovirax bør smøres på så fort du kjenner antydninger til munnsår.

Når såret begynner å tørke ut kan du smøre på fucidin.

Tidligere var fucidin alt de skrev ut på resept og såret brukte en evighet på å forsvinne.

Ikke pirk, men bruk Zovirax så mange ganger i døgnet som det står at du kan.

Smør på før du legger deg, da virker det hele natten.

Skift ut tannkost, leppepomade o.l. etter et utbrudd

Hold deg unna nøtter, sukker og kjøtt ( så godt det lar seg gjøre) mens du har utbrudd, er en hel del andre ting og som skal forverre tilstanden, men kommer ikke på dem i farten.

Vær spesielt påpasselig med nøtter.

Dette er hva jeg har funnet ut er mest effektivt. Kan hende det er individuelt, men burde ikke være så stor forskjell.

Skrevet

Jeg har faktisk veldig god erfaring med å smøre såret med solhattdråper. Begynner med en gang jeg merker at det klør (forvarsel!) og smører på OFTE! Hjelper like godt som Zovirax for min del og er, innbiller jeg meg, mindre skadelig...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har 96% sprit paa en pipette (er det det det kalles?) flaske, og drypper draaper paa blemma helt til den er torket ut!

Ikke noe som slaar det:)

xx!

Endret av Skittlejente
Skrevet

Jeg har hatt stor suksess med å smøre på litt honning. Men dette bør gjøres før den bryter ut, altså når det "klør" på leppa.

Skrevet
Jeg har faktisk veldig god erfaring med å smøre såret med solhattdråper. Begynner med en gang jeg merker at det klør (forvarsel!) og smører på OFTE! Hjelper like godt som Zovirax for min del og er, innbiller jeg meg, mindre skadelig...

Jeg og bruker solhatt...

Skrevet

Når du stikker hull på blemma (noe jeg har en uvane til å gjøre), den væsken som er i blemma gjør at det oppstår flere herpes, den virker spm smittekilde. Sist jeg hadde den, så var HELE munnen min full av herpes og under nesa. Jeg holdt på å grine da jeg så det.

Det bar av til legen min for å få resept på Vectavir 1% (dette pleier jeg vanligvis å bruke), og da var herpesene borte i løpet av fire dager fra leppene, men den under nesa brukte lenger tid på å gro.

Skrevet
Når du stikker hull på blemma (noe jeg har en uvane til å gjøre), den væsken som er i blemma gjør at det oppstår flere herpes, den virker spm smittekilde. Sist jeg hadde den, så var HELE munnen min full av herpes og under nesa. Jeg holdt på å grine da jeg så det.

Det bar av til legen min for å få resept på Vectavir 1% (dette pleier jeg vanligvis å bruke), og da var herpesene borte i løpet av fire dager fra leppene, men den under nesa brukte lenger tid på å gro.

Jeg stikker hull på blemmene og tørker over med solhatt med en gang... Påfører deretter solhatt ofte. Alkoholen i solhatt renser og tørker ut blemmene..

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har dessverre ikke noe svar, men tar meg den frihet å snike inn et spørsmål: Er det noen som vet hvor lenge man skal plages med herpesutbrudd? For man har det vel ikke gjennom hele livet, håper jeg?

Skrevet

Jo det har man gjennom hele livet dessverre.

Det ligger vel latent i kroppen og om man først får et utbrudd er det bare å leve med det.

Skrevet

Avant garden. Etter at jeg begyndte å bruke det har jeg så å si ikke hatt utbrudd :)

• 2 måneder senere...
Skrevet
Kan man bruke solhatt på herpes nedentil også?

LOKALANTIBIOTIKA ER UT UT UUUUUUUT. Til alle dere som bruker bacitracin, fusidinsyre, etc. FY!! Gjør som xx, bruk etanol eller klorhexidinsalve. Om sår har jeg fått med meg to ting: a) et tørt sår er et dødt sår. b) du skal holde sår unna fuktighet (ikke vaske opp med en sydd finger f.eks- FOR DA KOMMER BAKTERIER LETTERE TIL OG LAGER BØLL) Videre har jeg hørt (utrolig hva jeg hører) at Zovirax kun hjelper på smertevarigheten, ikke på tid til herpesdriten leger seg. Yes baby, over og ut. Solhatt er GENIALT, jeg skal kjøpe aksjer i selskapet som markedsfører echinacin purpura- null bivirkning og null virkning. Men pengene strømmer inn i mine lommer. Hehe.

Skrevet
LOKALANTIBIOTIKA ER UT UT UUUUUUUT. Til alle dere som bruker bacitracin, fusidinsyre, etc. FY!! Gjør som xx, bruk etanol eller klorhexidinsalve. Om sår har jeg fått med meg to ting: a) et tørt sår er et dødt sår. b) du skal holde sår unna fuktighet (ikke vaske opp med en sydd finger f.eks- FOR DA KOMMER BAKTERIER LETTERE TIL OG LAGER BØLL) Videre har jeg hørt (utrolig hva jeg hører) at Zovirax kun hjelper på smertevarigheten, ikke på tid til herpesdriten leger seg. Yes baby, over og ut. Solhatt er GENIALT, jeg skal kjøpe aksjer i selskapet som markedsfører echinacin purpura- null bivirkning og null virkning. Men pengene strømmer inn i mine lommer. Hehe.

Kan jeg ta en q-tips og dyppe den i klorhexidin (brukes til å skylle munnen pgs infeksjon) også ta det på nedentil?

Skrevet

Jeg har det hver gang jeg får problemer.

Stress etc kan være grunnen også.

Skrevet
Er det noen som vet hvor lenge man skal plages med herpesutbrudd? For man har det vel ikke gjennom hele livet, håper jeg?

Jeg har det hver gang jeg får problemer.

Stress etc kan være grunnen også.

Jo, herpesviruset vil ligge latent i kroppen i årevis, men det kan være fredelig og ikke bryte ut, så da merker du ikke at det er der. Ofte bryter det ut når man er syk på andre måter eller skikkelig sliten eller nedfor. Så beste måten å unngå utbrudd er å sørge for å ha det bra ellers.. Men det er jo ikke alltid like enkelt, da..

Selv har jeg brukt bacimysin, da er det borte etter to dager. Hvis du klemmer og herjer sprer du bare gørra utover og da kommer det nye blemmer. La det være ifred.

LOKALANTIBIOTIKA ER UT UT UUUUUUUT.

Synes dere som ikke har kunnskaper om sårbehandling skal la være å svare så bastant på ting dere tydeligvis ikke har kunnskaper om. Lokal antibiotika er ikke ut, men man må vite hva man gjør.

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har herpes på nesa tror jeg...får sånne gule sår og fylte blemmer ca hver 3.måned...og da er jeg alltid forkjølet et par dager...noen som har lignende erfaringer? Jeg prøver å tørke ut det fryktelige store såret jeg har på nesa (i insvingningen til kinnet) med japansk olje, da min bestefar mener dette har hjulpet på sårtilheling opp igjennom hans liv...noen som vet noe??

Skrevet

Det finnes et middel som er reseptfritt på apoteket som er beregnet til herpes sår. Husker ikke hva den heter, men det er en rød, liten tube. Dyr som fy og stinker py, men den virker :)

• Liker 1
Skrevet

Herpes simplex er et VIRUS og ikke noe antibakterielt vil virke (feks fucidin, bacimycin osv). MEN de kan hjelpe mot sekundærinfeksjoner av såret, så det er ikke helt på jordet å bruke det mot slutten.

Det eneste som er bevist at hjelper mot herpesviruset er antivirale midler, og mot herpessår rundt munnen brukes vanligvis salvene Vectavir eller Zovirax. Antix er den reseptfrie varianten, men inneholder nøyaktig det samme og koster dobbelt så mye som de du får på resept.

Uansett vil ingen behandling stoppe herpesutbruddet, men kan gjøre utbruddet vesentlig kortere om man starter behandlingen i prodormalfasen (dvs begynnelsen når man ofte kjenner "prikking", vanligvis dagen før blemmen kommer).

Om man smører på tannkrem som inneholder Natriumlaurylsulfat (dvs alle vanlige tannkremer utenom Zendium hvor dette er fjernet) vil leppehuden bli mer "åpen" (permeabel). Tannkremen skal virke i 10 min, før man tørker den bort og så påfører en antiviral salve som da skal bare få virke til den er "borte". Dette skal gjøres 5 x daglig (står på pakken) for best mulig effekt, til såret er borte. Det lønner seg også å bare berøre såret med feks en q-tip, dvs ikke smøre på noen ting med fingertuppene. Da hindrer man også reinfisering av såret.

Det er liten vits å i bytte ut tannbørste osv etter utbruddet, da man allerede har viruset i kroppen og man ikke kan reinfisere seg i munnen igjen med det samme viruset. Viruset vil ligge latent i kroppen hele livet (i Norge har faktisk 90 % av befolkningen over 30 år viruset, men bare noen få får utbrudd!), og gi utbrudd nå og da, særlig når man er syk, har blitt solbrent, har mensen eller er stresset.

Jeg syns også det er behagelig å bruke Compeeds herpesplaster, da det hindrer at jeg "biter" i såret osv.

Skrevet

Jeg pleier å ise ned området med isbit så fort jeg kjenner den prikkende følelsen,(altså før selve utbruddet er kommet).Dette gjør jeg gjentatte ganger,helt til den prikkende følelsen er borte.Det pleier å slå utbruddet tilbake nesten hver gang.Funker sikkert ikke for alle,men det er det beste rådet jeg har..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...