mercury_ Skrevet 12. november 2020 #101 Del Skrevet 12. november 2020 58 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg har i dag lest om folk som bor på karantene-hotell i media. Hvorfor i huleste kaller ikke myndighetene dette for ISOLASJON? De er jo kun på hotellrommene sine. Det så virkelig ikke fristende ut! Jeg sjekket nettsidene til det Quality Runway hotellet, rommene ser helt ok ut, men hvorfor er vinduene så små? 😂 om jeg skulle betalt fullpris for det under normale omstendigheter hadde jeg stusset litt. Men å bo der i 10 dager ser så deprimerende ut, knøttlite vindu og mørke vegger. Det får i hvert fall meg til å tenke meg om to ganger før jeg flyr til Norge! 😑 Og så maten da 🤨 Jeg skjønner at det ikke skal være som på ferie, men de folka betaler faktisk 5000kr for å bo der! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katiegirl Skrevet 12. november 2020 #102 Del Skrevet 12. november 2020 Jeg får litt ulik informasjon alt etter hvem jeg spør, og skjønner ikke helt hva som gjelder for meg. Jeg skjønner at jeg må i karantene, men hvor? Jeg bor i et EU-land, og er bosatt her som arbeidstaker etter studiene. Familien min bor i Nord-Norge. Den lokale koronatelefonen i hjemkommunen til familien min sier at de har fullt ansvar for meg fra jeg krysser grensa, og at jeg derfor kan reise helt hjem til hjemkommunen før jeg starter karantene på karantenehotellet kommunen har. Jeg må ta fly til OSL og har bestilt tilslutningsfly videre samme dag på grunn av at kommunen til foreldrene mine sa at jeg kunne komme dit fordi de hadde ansvaret for meg så lenge de var destinasjonen jeg skulle reise til. Men så sier en venninne av meg som er sykepleier at jeg må bo på karantenehotell på Gardermoen, og at jeg ikke kan ta fly videre før jeg er ferdig med karantenen, siden jeg ikke har fast bosted eller eier bolig. Kan dette stemme? Hva er forskjellen på meg og en student fra samme land som tydeligvis kan reise fritt inn og hjem til sin familie, mens jeg må innom karantenehotell (som er forståelig), men i tillegg blir jeg stoppet på OSL, og må være der i stedet for å komme helt frem. Sikkert ikke så lett å reise videre på julaften? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 12. november 2020 #103 Del Skrevet 12. november 2020 (endret) 1 hour ago, Katiegirl said: Jeg får litt ulik informasjon alt etter hvem jeg spør, og skjønner ikke helt hva som gjelder for meg. Jeg skjønner at jeg må i karantene, men hvor? Forskriften sier ikke noe spesifikt om det. Man kan bruke offentlig transport for å reise til karantenehotellet, så siden du har fått beskjed om at du skal på karantenehotell i hjemkommunen ville det være merkelig om ikke du kan fly dit. Hvis du skal være helt sikker må du forsøke å kontakte politiet eller andre som jobber med det på Gardermoen. Forskriftsendingen i forbindelse med karantenehotell: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-11-06-2252 Endret 12. november 2020 av Fakta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeibruk1 Skrevet 24. november 2020 #104 Del Skrevet 24. november 2020 Dersom kjæresten min fra et rødt land kommer til Norge nå, kan jeg bo på karantenehotell frivillig med han da? Har prøvd og finne svar på dette men ser ikke ut som det er noen klar informasjon på det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 24. november 2020 #105 Del Skrevet 24. november 2020 ikkeibruk1 skrev (26 minutter siden): Dersom kjæresten min fra et rødt land kommer til Norge nå, kan jeg bo på karantenehotell frivillig med han da? Har prøvd og finne svar på dette men ser ikke ut som det er noen klar informasjon på det? Nei. Ref Debatten på NRK akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeibruk1 Skrevet 24. november 2020 #106 Del Skrevet 24. november 2020 Missfitness skrev (3 minutter siden): Nei. Ref Debatten på NRK akkurat nå. synes egentlig ikke det gir så mye mening. Jeg velger jo selv og gå i frivillig karantene isolert med en annen person.. En ting er jo at vi ikke kan være alene i en egen leilighet men vi kan ikke engang være isolert sammen? Men uansett tusen takk for svar, får vente noen mnd til å få kjæresten på besøk skjønner jeg haha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 24. november 2020 #107 Del Skrevet 24. november 2020 6 minutter siden, ikkeibruk1 said: synes egentlig ikke det gir så mye mening. Jeg velger jo selv og gå i frivillig karantene isolert med en annen person.. En ting er jo at vi ikke kan være alene i en egen leilighet men vi kan ikke engang være isolert sammen? Men uansett tusen takk for svar, får vente noen mnd til å få kjæresten på besøk skjønner jeg haha Man ønsker ikke flere smittede som kan ta opp plasser på sykehuset, og du utsetter deg for potensiell smitte ved å være i karantene sammen med kjæresten. Så dessverre må dere pr dd enten vente med besøk, eller la den reisende sitte i karantene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeibruk1 Skrevet 24. november 2020 #108 Del Skrevet 24. november 2020 Ulven skrev (9 minutter siden): Man ønsker ikke flere smittede som kan ta opp plasser på sykehuset, og du utsetter deg for potensiell smitte ved å være i karantene sammen med kjæresten. Så dessverre må dere pr dd enten vente med besøk, eller la den reisende sitte i karantene. Det er forståelig. MEN innreisende studenter og arbeidere er unntak og de kan jo også smitte? Skjønner hvorfor det er sånn men samtidig veldig urettferdig ettersom forskjellen mellom de som har unntak og ikke blir så stor når viruset faktisk ikke forandrer seg basert på hvem som blir syke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 24. november 2020 #109 Del Skrevet 24. november 2020 Det var litt av et sammensurium på Debatten idag. Gud så pinlig å se på justisdepartementet og Helsedirektoratet forsvare denne smørjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #110 Del Skrevet 25. november 2020 Ulven skrev (11 timer siden): Man ønsker ikke flere smittede som kan ta opp plasser på sykehuset, og du utsetter deg for potensiell smitte ved å være i karantene sammen med kjæresten. Så dessverre må dere pr dd enten vente med besøk, eller la den reisende sitte i karantene. Kjæreste, venner eller familiemedlemmer kan da gå i karantene sammen. Arbeidsreisende derimot, er noe man har valgt å ikke fange opp likevel. Det er jo en mye større risiko, siden mange utenlandske arbeidstakere ikke nødvendigvis kjenner noen her, og vil derfor lettere ta med seg smitte rundt. Og man vet godt at "dokumentasjonen" for passende karantenested for arbeidstakere kan være så som så. Det er nok ikke akkurat noe som alltid blir etterfulgt av byggebransjen. Dette med karantenehotell blir derfor bare en politisk greie. Enten får det gjelde alle uten unntak eller ingen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 25. november 2020 #111 Del Skrevet 25. november 2020 Ukjent. skrev (11 timer siden): Det var litt av et sammensurium på Debatten idag. Gud så pinlig å se på justisdepartementet og Helsedirektoratet forsvare denne smørjen. Jo men jeg synes faktisk det var noe av det bedre jeg har sett fra Guldvog. Han var klar på at prioritet #1 er å verne om folkehelsen, ikke lage 100% rettferdige systemer. Det er forståelig, sett situasjonen landet er i. Og de har jo oppnådd målet, færre reiser inn i landet => mindre importsmitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #112 Del Skrevet 25. november 2020 Missfitness skrev (6 minutter siden): Jo men jeg synes faktisk det var noe av det bedre jeg har sett fra Guldvog. Han var klar på at prioritet #1 er å verne om folkehelsen, ikke lage 100% rettferdige systemer. Det er forståelig, sett situasjonen landet er i. Og de har jo oppnådd målet, færre reiser inn i landet => mindre importsmitte. Barer sånn bortsett fra at man i praksis slipper inn det meste av arbeidsinnvandring ennå....Meningsløst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 25. november 2020 Forfatter #113 Del Skrevet 25. november 2020 Ukjent. skrev (12 timer siden): Det var litt av et sammensurium på Debatten idag. Gud så pinlig å se på justisdepartementet og Helsedirektoratet forsvare denne smørjen. Enig. Det ble pinlig og de klarer ikke å forsvare de etiske og moralske aspektene ved det. Jeg har ingen problemer med å forstå at de må finne tiltak som fungerer bedre enn det har gjort til nå, men det må da virkelig være noe som er mer gjennomtenkt enn som så. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeibruk1 Skrevet 25. november 2020 #114 Del Skrevet 25. november 2020 Capt. Obvious skrev (2 timer siden): Kjæreste, venner eller familiemedlemmer kan da gå i karantene sammen. Arbeidsreisende derimot, er noe man har valgt å ikke fange opp likevel. Det er jo en mye større risiko, siden mange utenlandske arbeidstakere ikke nødvendigvis kjenner noen her, og vil derfor lettere ta med seg smitte rundt. Og man vet godt at "dokumentasjonen" for passende karantenested for arbeidstakere kan være så som så. Det er nok ikke akkurat noe som alltid blir etterfulgt av byggebransjen. Dette med karantenehotell blir derfor bare en politisk greie. Enten får det gjelde alle uten unntak eller ingen. Veldig enig. dersom min kjæreste skal være med meg gjennom hele hans opphold her er det mindre "farlig" enn arbeidsinnvandrere som møter flere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg