AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Jeg har vært syk i 3 uker. Er såå tett. Har brukt nesespray hele veien, men nå må jeg slutte, redd jeg blir avhengig. Noen som har brukt nesespray så lenge eller lenger, uten å bli avhengige? Anonymkode: 92a5b...fa6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Ja, har brukt nesespray i flere uker uten å bli avhengig. Vil likevel anbefale å bruke saltvannsspray, jeg synes det fungerer godt. Anonymkode: 11a33...a75
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Det var slik det startet for meg, med otrivin. Var så avhengig i fire-fem år, sluttet 5 desember ifjor. Først nå har jeg begynt å kunne puste hele natta. Skumle greier. Anonymkode: be3fc...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Jeg dro til legen etter at jeg ble avhengig av nesespray i 3 mnd. Han sa det var kjempe bra at jeg kom så tidlig som jeg gjorde (?😂) og sa at det beste var å behandle det fortest mulig for da var det lettere av avvenne seg det Råder deg å dra til legen med en gang! Vi lagde av avvennings plan med saltvanns spray, og jeg fikk også en legemiddel nesespray som virkelig hjalp meg mye! Det finnes legemidler for dette her som gjør at nesen til slutt blir normal og veskedannelsen i nesen normaliserer seg igjen, slik at man ikke trenger nesespray lenger snakk med legen din, de er veldig vandt til å håndtere slike situasjoner, veldig vanlig problem Anonymkode: af151...9f9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 Det som er dritt er at jeg fortsatt er syk. Så vet jo ikke om jeg er avhengig enda... Noen som har prøvd å avvende ett nesebor av gangen? Anonymkode: 92a5b...fa6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Bare slutt nå. Jeg brukte aldri nesespray før jeg var 25, og har overlevd alle forkjølelser. Stopper etter anbefalte dager nå uansett om jeg er tett eller ikke. Anonymkode: 01777...117
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det som er dritt er at jeg fortsatt er syk. Så vet jo ikke om jeg er avhengig enda... Noen som har prøvd å avvende ett nesebor av gangen? Anonymkode: 92a5b...fa6 Det er også en veldig god grunn å ta opp med legen, slik at du får andre nesesprayer å bruke slik at du ikke blir avhengig Anonymkode: af151...9f9
Kenelz Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 (endret) Har brukt det langt over 3 uker da jeg var syk og har ikke blitt avhengig 😊 Gikk over av seg selv, men det betyr ikke at det gjør det for alle edit: mens jeg var syk prøvde jeg flere ganger saltvannsspray - funket ikke. Ble like tett igjen 2 min senere. Endret 8. november 2020 av Kenelz
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 Jeg har en gammel nasonex her. Kanskje jeg skal prøve den... Anonymkode: 92a5b...fa6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er dritt er at jeg fortsatt er syk. Så vet jo ikke om jeg er avhengig enda... Noen som har prøvd å avvende ett nesebor av gangen? Anonymkode: 92a5b...fa6 Jeg blir alltid småavhengig hver gang jeg er forkjøla og må bruke nesespray. Synes å bare spraye et nesebor fungerer veldig bra når jeg skal avslutte bruken, bare et par dager så føler jeg ikke behovet lengre. Anonymkode: 8f8e0...b11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Hva med å prøve trappe ned med nesespray for barn? Eller er det bare saltvann? Anonymkode: af151...9f9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 Og forresten, ekkelt spørsmål, du tenger ikke svare, men er nesesnørret ditt rennende eller helt trykt? Da jeg har vært syk med heeelt tett nese, har der hjulpet med slimtynnende tabletter eller medisin fra apoteket Anonymkode: af151...9f9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Hvor ofte bruker du sprayen i døgnet? Anonymkode: 96354...573
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 Aldri bruk annet enn saltvannspray! Otricare er den beste for den fungerer faktisk og du blir ikke avhengig. Anonymkode: 8bc4f...0a6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Jeg har for det meste brukt en spray eller maks to i døgnet. De tre siste dagene har jeg kanskje vært oppe i 3 spray i det ene neseboret, derfor jeg ble litt skeptisk. Jeg har hatt et opphold på 2 dager midt i der, da jeg begynte å bli bedre. Men så utviklet det seg brått til lungebetennelse, så det har vært tøft å være sengeliggende med tett nese. Har vært så dårlig så har ikke orket å ha tett nese i tillegg. Nå har jeg ikke sprayet det ene neseborene siden klokken 2 i natt og det andre siden klokken 5 ca. Er bare tett i ett nesebor nå. Anonymkode: 92a5b...fa6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har for det meste brukt en spray eller maks to i døgnet. De tre siste dagene har jeg kanskje vært oppe i 3 spray i det ene neseboret, derfor jeg ble litt skeptisk. Jeg har hatt et opphold på 2 dager midt i der, da jeg begynte å bli bedre. Men så utviklet det seg brått til lungebetennelse, så det har vært tøft å være sengeliggende med tett nese. Har vært så dårlig så har ikke orket å ha tett nese i tillegg. Nå har jeg ikke sprayet det ene neseborene siden klokken 2 i natt og det andre siden klokken 5 ca. Er bare tett i ett nesebor nå. Anonymkode: 92a5b...fa6 Det høres ikke ut som om du misbruker sprayen her. Tror det går fint så lenge du bruker med måte. Anonymkode: 96354...573
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 Det var en periode jeg brukte nesespray ofte. Gjerne før søvn osv, langt over tre uker. Har ikke blitt avhengig.. Men! Følg pakningsvedlegget også stopper du. Det finnes gode alternativer til nesespray, og har du ingenting for hånden, anbefaler jeg å presse (ikke veldig hardt, men trykke) en eller to fingre mellom øyebryna, såvidt over nesebroa, i ca 5 sekunder, så vil bihulene åpne seg litt. Anonymkode: 44762...bba
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var slik det startet for meg, med otrivin. Var så avhengig i fire-fem år, sluttet 5 desember ifjor. Først nå har jeg begynt å kunne puste hele natta. Skumle greier. Anonymkode: be3fc...5a7 Oi. Jeg har vært nykter ca 7 mnd nå, og det går greit nok, men plages likevel en del. Godt å høre at det er håp om at det vil bli bedre også etter lengre tid! (Vet ikke om det er pga otrivinslutt/tidligere avhengighet jeg er tett nå, ØNH lege mener nesen ser fin ut), men det er kanskje en slags subjektiv opplevelse? Anonymkode: 140b8...d31
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 Prøver meg på nesespray i ett nesebor ved legging før jeg slutter tvert. La meg og sprayet 22. Da var det så greit at om jeg tiltet hodet mot den siden som var sprayet, så åpnet det andre seg også. Våknet 0430, potte tett i det usprayede neseboret, og har ikke fått sove siden. Det som fikk en dusj ved legging er fortsatt åpent, så jeg heller mot at jeg ikke nødvendigvis er avhengig enda, da jeg tenker det ville blitt tett i løpet av natta da. Prøver fortsatt å kutte nå. En natt eller to til med spray i ett nesebor før jeg stopper... Anonymkode: 92a5b...fa6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå