Gå til innhold

Jeg overspiser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig kunnskapsrik om kosthold og sunne vaner men jeg får det ikke til i praksis. Jeg ønsker å ha en sunnere kropp og et sunt forhold til mat, men det er som jeg har mistet det jeg hadde av selvbeherskelse og selvdisiplin. Jeg synes det hele er veldig flaut. Jeg tenker på mat store deler av døgnet. Matforbruket sprenger studentbudsjettet. Selv når jeg handler inn sunn og "vanlig" mat ender det med at jeg i neste øyeblikk handler like mye usunt og "drittmat" som får meg til å føle meg elendig.

Det hemmer meg i hverdagen. Når jeg vet at det beste for meg og helsen er å holde meg unna det som ikke gjør meg godt, blir jeg fortvilet når jeg likevel jobber mot meg selv. Etter hver gang blir jeg lei meg, men så går det kort tid før jeg gjør det samme igjen. Gang på gang.

Jeg må skjerpe meg og ta meg sammen. Men hvordan?

Anonymkode: 38307...94d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tror at kunnskap, selvdisiplin og "sunne vaner" er det samme som et sunt forhold til mat. 

Vi spiser for veldig mange andre grunner utenom bare det å få i oss næring. 

Et greit sted å begynne er å slutte å dele inn mat i sunn og usunn, og isteden lage et system der du ikke trenger å stole på at du har nok selvbeherskelse til å motstå enhver fristelse. 

Anonymkode: 1d54b...3ef

Skrevet

Slutt å handle inn den usunne maten sånn at den er tilgjengelig for deg. Tenk heller på alternativer du kan bruke. F.eks lag en smoothie eller noe sånt som også smaker godt. 

Anonymkode: 9caad...0e9

• Liker 1
Skrevet

Finn ut hvorfor du overspiser. Kjeder du deg, spiser du følelsene dine/bruker det som trøst? Finner du kilden og kan gjøre noe med den, så forsvinner overspisingen. 

Skrevet

Det sies forresten at bakterier i kroppene våre styrer mange av cravingene vi får. Så om du får sukkersug så er det bakteriene som vil bli mata f.eks. og da føler du deg som dritt etterpå fordi da koser de seg og formerer seg. 🧟‍♀️

Anonymkode: 9caad...0e9

Skrevet

Hvilken BMI har du sånn cirka og varierer vekten mye? Trener du?

Anonymkode: 85ca9...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...