Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2005 #21 Skrevet 6. august 2005 (endret) Synes Norum er litt på jordet når det gjelder fruktose. Greit nok at det kanskje ikke gir en like bra metthetsfølelse som sukrose, men ærlig talt..hvem spiser sukker fordi de er sultne Og hvem har ikke overspist seg på godteri og oppdaget hvor lett det er å overstyre metthetsfølelsen man får av sukrose. Stabilt blodsukker er definitivt å anbefale.. Ja til fruktose (selv om jeg personlig ikke har funnet noen bruksområder for det. Fungerte ikke i bakst synes jeg) Endret 6. august 2005 av susanne
Sjiraffen Skrevet 6. august 2005 #22 Skrevet 6. august 2005 Forskningen som er gjort angående dette er mangelfull, og derav får man trekke den konklusjonen man vil selv. Ingen har mer rett enn andre, i hvert fall ikke siden ekspertene strides så voldsomt som dette (er jo ikke unormalt at de lærde strides da... ) Jeg tenker følgende (er nevnt tidligere): - det er like mange kalorier i fruktose som i glukose (fakta) - poenget er at fruktose er mange ganger søtere og derav skal man spise mindre - noe som er bra. Men det som skjer i praksis er at man "tar en teskje "sukker" i teen" likevel.. - jeg har lest vitenskapelige artikler om dette, og det nevnes mange ganger dette med lagring av fett og omdanning av fett i levra osv i forhold til fruktose - men det er ikke utført så veldig mange store forskningsprosjekt, og alle som er utført har vært på forskjellige folk (mann, kvinne, ung, gammel, med og uten sykdommer osv) - og det har ikke vært noen konsekvens i resultatene. Alle resultatene har altså vært forskjellige. Så man kan ikke trekke noen konklusjon ennå! Man vet rett og slett for lite om dette! Dessuten så har resultater som har vist seg å være skremmede hos rotter og mus, ikke vært så skremmede hos mennesker! Jeg har en normal kroppsvekt i forhold til høyden min, og på mine vegne kan jeg ikke se at det skal være nødvending med alle denne stressinga rundt fruktose! Kan man ikke bare roe ned sukkerinntaket, spise sunnere og bevege seg mer? Hvis man spiser normale mengder sukker så kan det umulig ha så mye å si om det er sukker (glukose + fruktose) eller bare fruktose!
Mathias Skrevet 7. august 2005 #23 Skrevet 7. august 2005 Fedon Lindberg taler varmt for fruktose fordi det ikke får blodsukkeret til å svinge på samme måte som vanlig sukker, mens Norum bruker nøyaktig samme argument for å advare mot fruktose. ← Ut fra det du skrev sist her så er dette feil altså? At Norum ikke er enig i fruktose = jevnere blodsukker..
Gjest Diana Skrevet 8. august 2005 #24 Skrevet 8. august 2005 Om du sakl kjøpe fruktose; ikke kjøp Dr. Lindbergs fruktose. Det er 3 ganger så dyrt som for eks Coop og han taler varmt om det kun for å tjene penger!!Selvfølgelig er det bra også... Selv bruker jeg diasukker(til diabetikere) selv om jeg ikke har diabetes. Det er dyrere,men inneholder veldig mye mindre kalorier enn vanlig sukker. Det går helt fint å bruke det i kaker, på grøten, i syltetøy osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå