Gjest baby-E Skrevet 2. august 2005 #1 Skrevet 2. august 2005 Hei! I går kjøpte jeg dr.Lindbergs fruktose, som en erstatning for sukker. Men hvor mye sunnere er det egentlig? Takker for svar!
Gjest Dilla Skrevet 2. august 2005 #2 Skrevet 2. august 2005 Ettersom jeg har hørt har Fruktose i utgangspunktet like mange kalorier som vanlig sukker, men poenget er at smaken er søtere slik at du bruker mindre Fruktose enn du ville gjort med vanlig sukker.
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2005 #4 Skrevet 2. august 2005 Fruktose er sunnere enn vanlig sukker (sukrose) fordi det frigjøres mer langsomt til blodet, og dermed ikke får blodsukkeret ditt til å gå like mye i bergg- og dalbane.
Fakse Skrevet 2. august 2005 #5 Skrevet 2. august 2005 På helsekost og i enkelte velassorterte matbutikker selger de fruktose som ikke er av dr.Lindberg-merket. Den er like bra og halvparten så dyr som dr.Lindberg sin.
Fakse Skrevet 2. august 2005 #6 Skrevet 2. august 2005 Fikk forresten nettopp denne linken av min kjære. Kanskje han synes fruktose er for dyrt? Har ikke sett noe nærmere på seriøsiteten til de som har utført forskningen, eller på kilden for artikkelen. Vet jo at forskning referert i Dagbladet som regel er noe unøyaktig gjenngitt
Gjest LoisLane Skrevet 2. august 2005 #7 Skrevet 2. august 2005 Har sett at ikke alle er like positive til bruken av fruktose heller. Noen som vet hvorfor?
Gjest piaf Skrevet 2. august 2005 #8 Skrevet 2. august 2005 Det går vel på selve den grunnleggende faglige uenigheten mellom Fedon Lindberg og hans meningsfeller på den ene siden og ernæringsspesialister som Kaare Norum (og offentlige ernæringsmyndigheter) på den andre siden. Dvs. uenighet mht de positive og negative effektene raske karbohydrater, som feks sukker, fine kornprodukter, poteter etc., har på kroppen. Fedon Lindberg taler varmt for fruktose fordi det ikke får blodsukkeret til å svinge på samme måte som vanlig sukker, mens Norum bruker nøyaktig samme argument for å advare mot fruktose.
Luckyme Skrevet 2. august 2005 #9 Skrevet 2. august 2005 Se denne linken... http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/02/439037.html
Gjest gjesten Skrevet 2. august 2005 #10 Skrevet 2. august 2005 Har sett at ikke alle er like positive til bruken av fruktose heller. Noen som vet hvorfor? ← Kan tenke meg en grunn. Fruktose blir markedsført som sunnere enn annet sukker og dette medfører at noen spiser mer av dette (flere kalorier) enn de ville ha gjort dersom det hadde vært vanlig sukker. I grunnen noe av det samme som med sjokolademelk. Siden det er melk i drikken så kjøper flere den enn om det ikke hadde vært det - "for det er jo litt sunt"
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #11 Skrevet 3. august 2005 Kan tenke meg en grunn. Fruktose blir markedsført som sunnere enn annet sukker og dette medfører at noen spiser mer av dette (flere kalorier) enn de ville ha gjort dersom det hadde vært vanlig sukker. ← Hele poenget med å bruke fruktose er jo at man bruker mindre av det. Husker jeg bakte en kake og tok feil av vanlig sukker og fruktose som sto i kjøøkkenskapet. Dere kan bare tenke dere hvor søt denne kaka ble, ingen som orka å spise av den Man må vel redusere mengden med minst en tredjedel er det ikke så?
kula Skrevet 6. august 2005 #12 Skrevet 6. august 2005 Fruktose er sunnere enn vanlig sukker (sukrose) fordi det frigjøres mer langsomt til blodet, og dermed ikke får blodsukkeret ditt til å gå like mye i bergg- og dalbane. Sikker på at det ikke er glukose du mener i stedet for sukrose? Ut av de to sukkertypene (glukose og fruktose), så er det fruktose som finnes (hvis ikke jeg husker feil) naturlig i frukt... det er mye sunnere og som du sier, det blir frigjordt langsommere. Kan tenke meg at det er derfor druesukker blir mye brukt i utholdenhetsidretten
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #13 Skrevet 6. august 2005 (endret) Sikker på at det ikke er glukose du mener i stedet for sukrose? Ut av de to sukkertypene (glukose og fruktose), så er det fruktose som finnes (hvis ikke jeg husker feil) naturlig i frukt... det er mye sunnere og som du sier, det blir frigjordt langsommere. Kan tenke meg at det er derfor druesukker blir mye brukt i utholdenhetsidretten ← Nope, jeg mente sukrose, som i vanlig hvitt sukker. Sukrosemolekylet er et såkalt disakkarid, og består av et glykosemolekyl og et fruktosemolekyl. Endret 6. august 2005 av Elphaba
Mathias Skrevet 6. august 2005 #14 Skrevet 6. august 2005 Diabetikere anbefales å bruke fruktose av legene. Fordi det gir jevnere blodsukker. Forstår ikke at Norum kan si noe annet jeg... (HAR hun motsakt dette?)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #15 Skrevet 6. august 2005 Vil bare anbefale dere å lese artikkelen som LuckyMe linker til. Fruktose får en til å spise mindre, men kroppen blir ikke slankere for det. Les linken!
Mathias Skrevet 6. august 2005 #16 Skrevet 6. august 2005 Vil bare anbefale dere å lese artikkelen som LuckyMe linker til. Fruktose får en til å spise mindre, men kroppen blir ikke slankere for det. Les linken! ← Tja. For det første er dette noe de tror... de vet ikke enda. For det andre så er de kjemiske prosessene i dyr og mennesker ikke like. Dvs at en slik slutning ikke kan tas på lenge enda.
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2005 #17 Skrevet 6. august 2005 Vil bare anbefale dere å lese artikkelen som LuckyMe linker til. Fruktose får en til å spise mindre, men kroppen blir ikke slankere for det. Les linken! ← Nå setter du likhetstegn mellom helseeffekt og slankende, og det er kanskje litt forhastet. Ingen her har egentlig lurt på fruktosens effekt i forbindelse med slanking.
kula Skrevet 6. august 2005 #18 Skrevet 6. august 2005 Nope, jeg mente sukrose, som i vanlig hvitt sukker. Sukrosemolekylet er et såkalt disakkarid, og består av et glykosemolekyl og et fruktosemolekyl. ← Trudde sukrose var en fellesbetegnelse på sukker jeg? :klø: Jaja nå er det en stund siden jeg hadde det på skolen da, har tatt helt sommerferie
Gjest piaf Skrevet 6. august 2005 #19 Skrevet 6. august 2005 (endret) ... Endret 6. september 2007 av Eurydike
Englepus Skrevet 6. august 2005 #20 Skrevet 6. august 2005 Til kakebaking er det ikke så mye vits med fruktose. Da bør man nemlig bruke like mye av det som av vanlig sukker. Prøvde en gang og kaken ble ikke særlig god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå