Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Redd for å kontakte lege unødvendig pga. korona, og sikkert mye stress for de. Uansett. Jeg har hatt blærekatarr i fem dager, etter sist jeg hadde sex med mannen min. Svie i urinrøret, vondt nederst i magen og ryggen. Har hatt det før, så kjenner det igjen. To ganger har jeg brukt antibiotika mot det tidligere, men er allergisk, så de siste gangene har jeg blitt kvitt det etter en drøy uke med masse vanninntak og ro. Har følt meg frisk denne gangen, og hatt god allmenntilstand, med unnatak av to "krasjer" de to siste kveldene. Da har jeg følt meg utslitt, dårlig, og måttet legge meg på gulvet litt for å komme meg. Har ikke knyttet dette direkte til UVI. Svien og den hurtige vabnnlatningstrangen har blitt bedre for hver dag, men har hatt litt verking nederst i magen, og første urinering på morgenene har luktet vondt, som buljong gone bad. I femtiden i morges våknet jeg av smerter i ryggen på venstre side av ryggraden, litt overfor midjen. Jeg sto opp og gikk på do, og det luktet ikke godt. Prøvde å sove igjen, men fikk ikke til. Sto opp for å sjekke temperaturen, just in case, men følte ikke at jeg hadde feber. Det hadde jeg ikke heller. Nå har jeg sittet oppe en stund. Føler meg litt dårlig, men ikke fryktelig. Litt uvel, litt kvalm, men mest vondt. Det er uten tvil vondt å banke over området i ryggen. Smerten er helt konstant, på et avgrenset område, og har kanskje blitt litt verre. Jeg har vurdert muskelstrekk, siden jeg trener seks dager i uken, men dette kjennes egentlig ut som en ny type smerte for meg. Trente også beina sist, så en strekk i ryggen er ikke så sannsynlig. Man våkner vel heller ikke av en strekt muskel. Tenkte å bare slappe av, drikke vann, og følge med på tempen. Man kan vel ikke ha nyrebekkenbetennelse uten feber? Er litt usikker på hva jeg bør gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Legevakt Anonymkode: 68bcd...732 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Sikkert nyrebekkenbetennelse. Kontakt legevakt nå! Anonymkode: 8c45a...0db 8
Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Selv uten feber? Tipper de ikke tar det seriøst uten feber 🤔
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 6 minutter siden, PunkCouture skrev: Selv uten feber? Tipper de ikke tar det seriøst uten feber 🤔 Ja. Jeg var også uten feber. Anonymkode: 8c45a...0db
smilo Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Kom deg på legevakta. Dette går ikke over av seg selv. Men be om å få en annen type antibiotika som du ikke reagerer på. 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Ubehandlet uvi kan spre seg lengre opp i urinveiene og føre til nyrebekkenbetennelse, som er både smertefullt og alvorlig. Absolutt innafor å kontakte legevakt i dag ved mistanke om nyrebekkenbetennelse Til en annen gang så bør du ikke gå så lenge som 5 dager uten å kontakte fastlege ved uvi, da unngår du både at tilstanden forverrer seg og du unngår legevakt. Helt greit å se an en uvi, men ikke så lenge som nesten ei uke Anonymkode: 9b0a1...ca6 3
Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Hmm, ok. Tusen takk for svar, dere. Jeg skal prøve å få mot til meg å ringe lege, da.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 Du bør kontakte legevakt for å få time og startet opp med ab-kur. Det finnes mange forskjellige typer, så du må gi beskjed om det er noen du reagerer på. ubehandlet uvi kan føre til nyrebekkenbetennelse og i aller verstefall til urosepsis. Anonymkode: 0710d...554 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 Høres ut som nyrebekkenbetennelse. Ring legevakten, for dette blir ikke bedre av seg selv. Si fra om at du ikke tåler noen typer antibiotika. Hvis du husker navnet på de du har reagert på tidligere, så si det slik at du kan få en annen type. Anonymkode: f3e09...a68 1
Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 Jeg ringte legevakten nå. Hun i telefonen sa det jeg trodde, har du ikke feber, da går det bra. Har du vondt, ta litt paracet. Det var alt. Kommer ikke til å ta paracet, da. Bruker aldri slikt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 Om det ikke blir bedre, ringer du på ny!! Jeg ble innlagt på sykehus med kraftig infeksjon etter samme forløp som deg. Bare flaks det ikke utviklet seg til sepsis!! Anonymkode: 4f33e...bf2 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 2 timer siden, PunkCouture skrev: Jeg ringte legevakten nå. Hun i telefonen sa det jeg trodde, har du ikke feber, da går det bra. Har du vondt, ta litt paracet. Det var alt. Kommer ikke til å ta paracet, da. Bruker aldri slikt. Men du tar ikke antibiotika for UVI heller? Sa du det til legevakten? Anonymkode: f366c...ac9
Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 Jeg dro til legevakten likevel. Det angrer jeg virkelig på. Leverte urinprøve. Gikk inn til legen. Han hørte ikke etter til noe av det jeg sa. Så klemte han meg på hoftekammene mine, og spurte om det gjorde vondt. Det gjorde det ikke. Nyrene ligger heller ikke der han klemte, så vidt jeg vet. Så ble han sur og nedlatende, og sa at det ikke feilte meg noe, men at jeg kanskje var litt støl. Har studert et år sykepleie, og også idrett, så kan litt anatomi, i alle fall. Jeg er ganske sprek, og trener seks dager i uka. Har 3 styrkeøkter og 3 kondisøkter. Ukentlig er jeg støl steder, og jeg tåler det fint. Vet jo hva stølhet er, og hadde aldri oppsøkt lege for det. Det hadde heller ikke vekket meg kl. 5 om morgenen, og gjort vondt og gitt sykdomsfølelse på denne måten. Så kommer sykepleier inn med beskjed om blod og bakterier i urinen. Da sa legen surt: du har tydeligvis UVI, da blir det antibiotika. Jeg forklarte at jeg har allergi mot både penicillin og antibiotika, og om vi kunne prøve noe nytt/tilpasse dette. Legen ble mer sur og irritert. Han foreslo ulike typer AB, jeg sa at jeg hadde prøvd de, ikke tålt de (urticaria og angioødem), og fått beskjed av fastlegen om å aldri ta de typene igjen. Så sur og irritert han ble. Kastet på hendene, og sukket høyt. Legen sa: vil du bli kvitt dette, må du ta AB. Hvis du nekter behandling, får du bare gå hjem, men du må ta AB for å bli kvitt dette greiene. Jeg lurte på om jeg kunne få gå, pg ville heller se det an hjemme, drikke mye og kanskje det ville gå over av seg selv. -Nei det gikk ikke an. - Men jeg har jo gjort det før... Jeg beklaget at jeg hadde kastet bort tiden hans, men at jeg MÅTTE gå. Holdt på å begynne å gråte, så måtte bare ut fortest mulig. Da sa han: "jaja, du nekter å ta det eneste jeg har å gi deg, så da får du gå tomhendt hjem". Så gikk jeg. Ble så lei meg. Hadde jo smerter, var dårlig, og sliten. Synes det var ufordragelig oppførsel av en lege, uansett hva som feilte meg eller ikke. Ingen empati eller respekt. Kun nedlatende og kjeft? Det går jo an å ha litt folkeskikk. Nei, dit drar jeg aldri igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Det er tre ulike antibiotika som er vanlig å bruke mot UVI. Tåler du ingen av de? Anonymkode: f366c...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 Uff det hørtes ut som en kjip opplevelse. Og for en nedlatende oppførsel av legevakten. Se an til i morgen du, så får du heller kontakte fastlegen din i morgen. Det er tydelig at du har en kraftig UVI, og det er er ikke sikkert den går over av seg selv. Dersom du får feber/økende sykdomsfølelse og smerter før den tid, må du kontakte legevakt på nytt. Tok de CRP på legevakten? Anonymkode: 52e06...c6a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 Men legevaktslegen har jo helt rett. Det eneste som hjelper mot UVI er antibiotika, men du nekter å ta det. Hva forventer du da at legen skal gjøre? Han kan ikke svinge tryllestaven sin over deg og på magisk vis gjøre det frisk. Anonymkode: d5efe...0ce 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 Ei jeg kjenner fikk sepsis av det samme forløpet og det var kun minutter unna fatal utgang. Kom deg til legen om du får feber. Anonymkode: c1ce3...563 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men legevaktslegen har jo helt rett. Det eneste som hjelper mot UVI er antibiotika, men du nekter å ta det. Hva forventer du da at legen skal gjøre? Han kan ikke svinge tryllestaven sin over deg og på magisk vis gjøre det frisk. Anonymkode: d5efe...0ce Joda men hvis hun får angioødem av det, da hadde jaggu jeg nektet også. Legen burde være glad til hvis ikke hadde hun muligens kommet tilbake ganske kjapt med angio ødem, mer stressende det for legen enn å finne ut hvilke antibiotika TS tåler. Anonymkode: 5ed53...8f4 1
Gjest PunkCouture Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 Nå har jeg funnet ut av det, jeg har visst nyrestein. Sovnet, og våknet med ekstremt vondt. Dro til en annen legevakt, og fikk ultralyd. Har fått smertestillende sprøyte her nå, deilig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå