Gå til innhold

Dere som er bipolare

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjenner ei dame..  kollegaer. Hun har vært ekstremt langt nede, og hatt alvorlig depresjon. Selvmordstanker osv. på jobb kan hun være helt oppi skyene og roper mår hun prater og ler høyt. Er veldig positiv og veldig smiskete med enkelte. Superwoman og skal være fink og vise seg fram. Blir sliten av henne da hun er slik, og spesielt den høylytte tonen. 
tenker.. dette, samtidig som hun har perioder hun er alvorlig deprimert med selvmordstanker.. 

har lest her inne om de som er bipolar.. 

mer det slik dere som er bipolar er? 

hvordan klarer folk å være så høye og høylytte og le høyt hele tiden, samtidig som de er alvorlig deprimert? 
legger til at hun går i behandling hos psykolog. 

Anonymkode: 740a2...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som søstra mi😒

Anonymkode: 564e5...a72

Skrevet

Humørsvingninger er en del av det å være bipolare da. Ting har et mye større perspektiv enn glad og trist. Det går fint ann å ha flere stemninger iløpet av døgnet. Og det er når man sitter stille tankene kommer. Mange bruker også humor og humør for å holde tankene på avstand. 

Anonymkode: bb9f8...61a

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som søstra mi😒

Anonymkode: 564e5...a72

Er hun bipolar ? 

Anonymkode: 740a2...05d

Skrevet

Det er uvanlig å være alvorlig deprimert og «høyt oppe», energisk, høylytt og glad på samme tid. Når jeg er deprimert så er jeg deprimert også blant andre. Jeg prøver å skjule det, men jeg er aldri unormalt glad og høylytt. Bipolar lidelse er perioder med depresjon og perioder med mani eller hypomani. Når jeg er hypoman så ler jeg veldig mye, snakker mye, høyt og fort. Masse energi, helt oppi skyene. Så hvis hun har perioder hvor hun er deprimert, og perioder hvor hun er slik så kan det være bipolar lidelse. Man kan være slitsom å være rundt når man er hypoman eller manisk. 

Anonymkode: 19a0c...170

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Humørsvingninger er en del av det å være bipolare da. Ting har et mye større perspektiv enn glad og trist. Det går fint ann å ha flere stemninger iløpet av døgnet. Og det er når man sitter stille tankene kommer. Mange bruker også humor og humør for å holde tankene på avstand. 

Anonymkode: bb9f8...61a

Der er uvanlig å svinge i humør flere ganger i døgnet. Hos bipolare skjer dette kun i avgrensede perioder som er blendende episoder, altså at man er deprimert og manisk på samme tid. Hvis man normalt sett svinger flere ganger i døgnet så er det ikke bipolar lidelse, men hvis det skjer i perioder så kan det være der. 

Skrevet

Jeg ER ikke bipolar. Jeg HAR bipolar lidelse, takk! 

Anonymkode: 8a39d...2f5

Skrevet

Går utmerket. Jeg kan veksle fra en time til en annen, blir trigget av stress, og er en som skal hjelpe alle, og får så vidt tid til alt. Da blir jeg hypoman på jobb og hjemme deprimert, sover mindre og mindre også går det en lang stund før jeg havner helt i bunn av brønnen. 

Anonymkode: 42267...db2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der er uvanlig å svinge i humør flere ganger i døgnet. Hos bipolare skjer dette kun i avgrensede perioder som er blendende episoder, altså at man er deprimert og manisk på samme tid. Hvis man normalt sett svinger flere ganger i døgnet så er det ikke bipolar lidelse, men hvis det skjer i perioder så kan det være der. 

Man kan veksle. Og det er også bipolar lidelse. Her er det ofte slik 6-12 mnd før jeg mister alt av livslyst og ikke orker mer. Da går jeg inn i en lengre depressiv periode.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan veksle. Og det er også bipolar lidelse. Her er det ofte slik 6-12 mnd før jeg mister alt av livslyst og ikke orker mer. Da går jeg inn i en lengre depressiv periode.

Som sagt, hvis man veksler daglig i perioder så kan det være en form for blandet episode. Svinger du virkelig mellom depresjon og mani flere ganger om dagen? 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel hypomanier på flere dagers varighet også?

Skrevet

Som sagt, hvis man veksler daglig i perioder så kan det være en form for blandet episode. Svinger du virkelig mellom depresjon og mani flere ganger om dagen? 

Ja. Men hypomani, ikke mani. Er nok mange ting som spiller inn her. Jeg sover lite til 0 i de periodene.

Skrevet

Du har vel hypomanier på flere dagers varighet også?

Det kommer etterhvert ja. Begynner med vekslende lenge, sover mindre og mindre, blir mer og mer manisk også går det til kroppen kollapser før jeg går helt ned i depresjonen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men hypomani, ikke mani. Er nok mange ting som spiller inn her. Jeg sover lite til 0 i de periodene.

Ja, da er det vel en form for blandet episode? Høres utrolig slitsomt ut å ha så intense svingninger daglig. Jeg har hatt blendende episoder hvor jeg har vekslet mellom depresjon og hypomani flere ganger daglig, og det er helt grusomt. Jeg kan ha null energi og føle meg skikkelig deprimert, så plutselig får jeg masse energi, tenker og snakker nesten uforståelig raskt, alle sanser blir forsterket, jeg blir euforisk og mye mer, så plutselig blir jeg skikkelig nedfor og umotivert igjen. Ganske merkelig. Er det slik for deg også når du har de lange periodene? 

Gjest Lisa Rowe
Skrevet

For det første så er man ikke bipolar, på samme måte som man ikke er kreft. Man har bipolar. 

Mennesker med bipolar lidelse har perioder med mani/hypomani, perioder med depresjon og ofte perioder uten noen av delene. Disse periodene varer vanligvis fra noen dager, uker eller måneder - det svinger altså ikke fra time til time, slik som mange antar. Om jeg ikke tar helt feil så tror jeg dog at det er en subtype av bipolar (vet ikke om denne finnes i ICD-10?) hvor man kan få svingninger mellom mani og depresjon på bare noen få timer, men dette er ikke veldig vanlig.  

Dette kan like så greit være humørsvingninger, og det sees ved utallige lidelser. Om du er bekymret for henne kan du kanskje ta en prat med arbeidsgiver, men ellers ser jeg ikke hvorfor det er noe å henge seg opp i. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer etterhvert ja. Begynner med vekslende lenge, sover mindre og mindre, blir mer og mer manisk også går det til kroppen kollapser før jeg går helt ned i depresjonen. 

Kjenner meg igjen i akkuart det, jeg veksler også på vei inn i hypomani, men det varer ikke så lenge. Humørsvingningene blir mer og mer intense så blir jeg skikkelig hypoman, så krasjer jeg rett i depresjon jeg også. I begynnelsen er ikke humørsvingningene alltid skikkelig depresjon og mani, men det blir mer og mer intenst. 

Skrevet

Jeg husker særdeles lite av hva som foregår ettertid følelsesmessig. Synes jo ikke det er slitsomt når det foregår, da jeg ikke er tilstede i egen kropp. Føles ut som jeg er i dvale og DET tar over. Er gang nummer 2 nå med det forløpet ( på vei opp fra depresjon nå). Så vanligvis er det jo kun kortere episoder. Den her begynte i sept 2018 og jeg falt sammen i februar 2020. Så en lang periode jeg husker veldig lite av. Jobbet og gikk vidreutdanning frem til februar.

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er bipolar. Når jeg har mye angst og er langt nede, så kan jeg av og til oppføre meg som kollegaen din. Det er fordi jeg vil skjule at jeg har det jævlig, og går inn i en rolle som veldig glad og positiv. Noen ganger for min egen del også, for å komme meg igjennom dagen. 

Anonymkode: a647d...ca8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...