Gå til innhold

Vinterdepresjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flere som føler seg nedstemt nå når det er så mørkt hele tiden? Jeg mister energi og blir lei meg, syns mørket er tungt, økt søvnbehov, føler meg deppa. 

Hva gjør dere for å få bedre dager og mer energi? :) 

Anonymkode: 0c65e...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette med vinterdepresjon er ofte forbundet med forventning.

"Å nei, nå blir det vinter, mørkt og kaldt".

"Det er helt vanlig å få vinterdepresjon".

"Jeg blir alltid trøtt og sliten på høsten og vinteren".

Slike kommentarer og tanker bidrar ikke akkurat til den gode stemingen. At vi har mindre sollys hjelper jo heller ikke spesielt på energinivået. Men én ting er sikkert og visst. Ta kontrollen!

- Finn deg en døgnrytme og hold deg til den. Legg til 22 og stå opp 6. Ikke utfordre den hvis du har problemer med energi og sinnsstemning. 
- Tren! Vær aktiv. Har du ikke tid å tren, så tren i hvert fall 20 minutter om dagen. Det har absolutt alle tid til. 
- Spis sunt, variert og jevnlig. 
- Få i deg det lyset vi har. Ikke sov til langt ut på dag. Ikke sitt inne når det er lyst. Kom deg ut!
Gjør lysbetonte ting. Gjør det du liker. Ikke sitt inne og syns synd på deg selv fordi du er trøtt og sliten. Da blir du bare enda er sliten. 
- Kjøp deg kunstig lys. Ikke solarium, men sånn lyslampe. 

Serotonin er et hormon som du kan øke naturlig. Du er ikke bare avhengig av solllys. Mat, trening, massasje, kostilskudd, positiv holdning, god søvn, kunstig lys. 

Melatonin er et annet hormon som øker, og gjerne bidrar til depresjon. Du kan undertrykke melatonin ved å eksponere deg for lys. 

Så alt dette gjør jeg. Jeg er ikke alltid glad i vinteren, men jeg ser det positive med mørketiden. Og det er helt uaktuelt å være deprimert i flere måneder i løpet av vinteren på grunn av mindre sollys. Så nei, hos meg er det ingen sammenheng med vinter og nedstemthet. 

Endret av Hemoglobin
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...