Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_~Bilbao~_*
Skrevet

Hei

Hvor mye ekstra utdanning (pedagogikk etc.) trenger du for å kunne undervise på ungdomsskole/videregående når du har god faglig bakgrunn, men ingen lærer eller pedagogisk bakgrunn. Jeg har en lang utdanning innen naturfag, men ingen lærerutdanning. Har arbeidet innenfor naturfag/teknologi i snart 7 år og merker at jeg har litt lyst til å hoppe av karrrierejaget og for eksempel over til et type arbeid i nærmere kontakt med mennesker og som ikke preges av bonuser og masse overtid og prestisjejobbing. Hva vil kreves for en slik en som meg for å kunne komme inn i skolen og for eksempel jobbe som naturfag eller mattelærer?

Jeg elsker fagområdet mitt, men ønsker en ny måte å bruke det på.

Noen som kan hjelpe meg?

Hilsen en ikke innlogget Bilbao

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha et år pedagogikk ja.

Men jeg tror du må ha flere fag for å bli lærer på ungdomsskolen. Kravet er vel egentlig 2 grunnfag og 1 hovedfag + pedagogikk.

Ring skolekontoret der du bor, eller hia eller universitetet i oslo

Skrevet

Hvis du har lang innen utdanning innen ditt fagområdet, kan du vel kanskje undervise på høgskole...?

Det er i hvert fall det min venninde planlegger. Foreløpig har hun fått seg et vikariat på videregående.

Gjest Gjesta
Skrevet
Du må ha et år pedagogikk ja.

Men jeg tror du må ha flere fag for å bli lærer på ungdomsskolen. Kravet er vel egentlig 2 grunnfag og 1 hovedfag + pedagogikk.

Ring skolekontoret der du bor, eller hia eller universitetet i oslo

Du må ikke ha hovedfag (dagens master) for å undervise i grunnskolen, heller ikke på videregående er dette et krav. Mange har det allikevel.

Skrevet

Pedagogikk må nok bli førstepri. for deg. Da kan du nok jobbe helt opp til videregående skole (hvis du har mer fagpoeng enn det som tilsvarer mellomfag), kanskje også på høgskolenivå - det kjenner jeg ikke riktig til.

Skrevet

Hei!

Du må ha minst 180 studiepoeng fra før- og kan da velge noe som heter PPU. Praktisk pedagogisk utdanning. Vet flere høgskoler tilbyr det. Kan etter endt studium inkl. 12 ukers praksis undervise i videregående skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...