AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Hei. jeg er i en litt vanskelig somituasjon å aner ikke hva man har rett på osv. Har dere erfaringer? Baby er 7 mnder nå og far skal ut i permisjon om to mnd. Vi går i fra hverandre, å da mener jo keg at det er best at jeg tar over hans permisjon og at baby bor 100% sammen med meg. (Far skal selvfølgelig få se baby når enn han vil, samt feks ha henne på overnatting når han ønsker og bår jeg feks trenger litt alenetid) men jeg tenker det er best at baby bor sammen med EN person og ikke 50/50. Og jeg tenker det er best å naturligst at det blir jeg som aldri har vært borte fra henne i mer enn to timer før. Far jobber mye overtid på jobben i perioder å er mye å hjelper andre med ting de trenger hjelp til å et ute i garasjen osv så jeg blir mye alene med baby i perioder. han er en råflink pappa og leker og koser masse med henne osv. I hvertfall: han mener at baby skal bo hos begge 50/50 og at det ikke er noen grunn til at baby trenger meg 100% da baby tar flaske å spiser godt med fast føde. Han mener at han skal ha sin permisjon som planlagt. ( det vil si at jeg bare ser henne feks annen hver uke evt) å det er faktisk ikke aktuelt fra min side. å være borte fra sin baby i mer enn en vanlig arbeidsdag vet jeg ikke om hverken baby eller jeg er klar for altså. han sier han skal kjempe for å ha henne like mye som meg å at hun skl bo hos begge... dette knuser meg sikkelig da jeg absolutt ikke er klar for å bli revet bort i opptil flere dager fra min lille baby.. hva tenker dere? Anonymkode: 999bc...e0a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Han kommer ikke til å få medhold når barnet er så lite. Men er det ikke best om dere bor under samme tak de første årene av barnets liv selvom dere ikke er sammen? Slik at barnet blir like godt kjent med begge foreldrene, samt at dere får avlastet hverandre. Det er tungt å være alene med baby. Anonymkode: b370c...ccc 40
lillehavfruen Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Jeg tenker at baby på sikt skal bo hos begge 50/50. Det er sårt for deg ja, men det er sårt for ham også! All forskning viser at det beste for et barn et barn etter samlivsbrudd er 50/50 fordeling. Dere for finne en løsning som gjør overgangen lettere for dere alle. Begynne med noen dager av gangen. Han kan jo ha pappa-perm hjemme hos seg f.eks, også henter du baby etter jobb, og lar sover hos deg til pappa-perm er over. Siden baby bare er 7 mnd tenker jeg. Men etter pappa-perm vil en 50/50 fordeling være greit tenker jeg. 16
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, lillehavfruen skrev: Jeg tenker at baby på sikt skal bo hos begge 50/50. Det er sårt for deg ja, men det er sårt for ham også! All forskning viser at det beste for et barn et barn etter samlivsbrudd er 50/50 fordeling. Dere for finne en løsning som gjør overgangen lettere for dere alle. Begynne med noen dager av gangen. Han kan jo ha pappa-perm hjemme hos seg f.eks, også henter du baby etter jobb, og lar sover hos deg til pappa-perm er over. Siden baby bare er 7 mnd tenker jeg. Men etter pappa-perm vil en 50/50 fordeling være greit tenker jeg. 50/50 på et barn på knapt 1 år er ikke å anbefale. Barnet har ikke engang tidsperspektiv. Barnets beste. Jeg har bodd 50/50 og vil ikke anbefale det til noen. Vis meg den voksne som vil flytte annenhver uke i 15/16 år TS: når dere ikke bor sammen får du overta hans permisjon. Ta kontakt med NAV om hvordan du går frem Anonymkode: cacad...cf2 43
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 I utgangspunktet har du rett til å overta hans perm dersom dere flytter. MEN, veldig viktig at du ikke tar med deg baby og flytter uten hans underskrift på flyttemelding. Da er det han som har samme adresse som barnet og ikke du, og han som dermed har hovedomsorg på papiret. Skjønner deg veldig godt. Siden du har hatt perm frem til nå vil du stille sterkest i hvor baby skal bo. 50/50 er uaktuelt for en baby, og barn under tre år. De har ingen forutsetning for å leve i en sånn ordning, de husker knapt noen uker om gangen. Men på sikt vil nok far få 50/50, men som sagt ikke før om noen år. Du vil nok likevel måtte gi han mye dagsamvær, og kanskje han vinner frem med å få ha pappapermisjon mens du er på jobb. Du leverer hos han før du drar på jobb og henter igjen etter jobb Anonymkode: bef28...b69 14
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Jeg ville prøvd å få han til å gå med på å bo sammen en stund til, for barnets beste. Barnet er altfor ungt til å leve i et samlivsbrudd. Med forbehold om at jeg ikke vet årsaken til bruddet Anonymkode: bef28...b69 20
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. jeg er i en litt vanskelig somituasjon å aner ikke hva man har rett på osv. Har dere erfaringer? Baby er 7 mnder nå og far skal ut i permisjon om to mnd. Vi går i fra hverandre, å da mener jo keg at det er best at jeg tar over hans permisjon og at baby bor 100% sammen med meg. (Far skal selvfølgelig få se baby når enn han vil, samt feks ha henne på overnatting når han ønsker og bår jeg feks trenger litt alenetid) men jeg tenker det er best at baby bor sammen med EN person og ikke 50/50. Og jeg tenker det er best å naturligst at det blir jeg som aldri har vært borte fra henne i mer enn to timer før. Far jobber mye overtid på jobben i perioder å er mye å hjelper andre med ting de trenger hjelp til å et ute i garasjen osv så jeg blir mye alene med baby i perioder. han er en råflink pappa og leker og koser masse med henne osv. I hvertfall: han mener at baby skal bo hos begge 50/50 og at det ikke er noen grunn til at baby trenger meg 100% da baby tar flaske å spiser godt med fast føde. Han mener at han skal ha sin permisjon som planlagt. ( det vil si at jeg bare ser henne feks annen hver uke evt) å det er faktisk ikke aktuelt fra min side. å være borte fra sin baby i mer enn en vanlig arbeidsdag vet jeg ikke om hverken baby eller jeg er klar for altså. han sier han skal kjempe for å ha henne like mye som meg å at hun skl bo hos begge... dette knuser meg sikkelig da jeg absolutt ikke er klar for å bli revet bort i opptil flere dager fra min lille baby.. hva tenker dere? Anonymkode: 999bc...e0a Lyser bare egoisme av hele utsagnet ditt. Meg, meg, meg og MEG!!! Dere er foreldre begge to.. Og du skal liksom bli mer knust å ikke være sammen med ditt barn hele tiden... Det må du nesten bare finne deg i når dere velger å gå fra hverandre. Du har ingen førsterett bare fordi du er moren. Bli revet bort syntes jeg nå er å ta i litt. Far har da like mye rett på å være sammen med sitt barn når han vil. Ikke når det passer for deg eller når du må ha denne dyrebare alenetiden din... Dere har begge rett på å ha barnet når dere vil. Mødre har ikke førsterett. Ikke tro at mødre er noe bedre omsorgspersoner enn fedre. Det er en SYK SYK SYK holdning det der... Og far har også rett på å bestemme om ungen skal være hos han i permisjonstiden. Om han vil ha den på natten bør han få det. Unger skal ha begge foreldrene like mye uansett hvor gamle de er. Anonymkode: c023d...4f3 19
Pappi Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 13 minutter siden, lillehavfruen skrev: Jeg tenker at baby på sikt skal bo hos begge 50/50. Det er sårt for deg ja, men det er sårt for ham også! All forskning viser at det beste for et barn et barn etter samlivsbrudd er 50/50 fordeling. Dere for finne en løsning som gjør overgangen lettere for dere alle. Begynne med noen dager av gangen. Han kan jo ha pappa-perm hjemme hos seg f.eks, også henter du baby etter jobb, og lar sover hos deg til pappa-perm er over. Siden baby bare er 7 mnd tenker jeg. Men etter pappa-perm vil en 50/50 fordeling være greit tenker jeg. All forskning?? Det tror jeg faktisk ikke noe på. Det er forskning som viser at en nomadisk tilværelse med å flytte hver uke ikke er det beste for barnet. 18
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lyser bare egoisme av hele utsagnet ditt. Meg, meg, meg og MEG!!! Dere er foreldre begge to.. Og du skal liksom bli mer knust å ikke være sammen med ditt barn hele tiden... Det må du nesten bare finne deg i når dere velger å gå fra hverandre. Du har ingen førsterett bare fordi du er moren. Bli revet bort syntes jeg nå er å ta i litt. Far har da like mye rett på å være sammen med sitt barn når han vil. Ikke når det passer for deg eller når du må ha denne dyrebare alenetiden din... Dere har begge rett på å ha barnet når dere vil. Mødre har ikke førsterett. Ikke tro at mødre er noe bedre omsorgspersoner enn fedre. Det er en SYK SYK SYK holdning det der... Og far har også rett på å bestemme om ungen skal være hos han i permisjonstiden. Om han vil ha den på natten bør han få det. Unger skal ha begge foreldrene like mye uansett hvor gamle de er. Anonymkode: c023d...4f3 Dessverre så har ikke far rett. Barnet har rett på å være med hovedomsorgsgiver og den som har vært hjemme. I dette tilfellet er det mor og hun kan lovlig be om å få overført fars permisjon til seg når de ikke bor sammen. Anonymkode: cacad...cf2 20
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, Pappi said: All forskning?? Det tror jeg faktisk ikke noe på. Det er forskning som viser at en nomadisk tilværelse med å flytte hver uke ikke er det beste for barnet. Nei, det beste er jo å bo fast med alle sine foreldre, men det velger jo de som skiller seg bort. Det nest beste er at de får gode forutsetninger for å opprettholde gode relasjoner til begge foreldre (gitt at de er greie omsorgspersoner). Nomadetilværelsen er prisen barnet må betale for å oppnå et større gode. Å miste en av foreldrene, som ofte skjer med skjevfordelinger, koster mer for barnet. Ser forresten ingen grunn til at ikke pappan skal ha pappaperm? Anonymkode: e30ca...2fc 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det beste er jo å bo fast med alle sine foreldre, men det velger jo de som skiller seg bort. Det nest beste er at de får gode forutsetninger for å opprettholde gode relasjoner til begge foreldre (gitt at de er greie omsorgspersoner). Nomadetilværelsen er prisen barnet må betale for å oppnå et større gode. Å miste en av foreldrene, som ofte skjer med skjevfordelinger, koster mer for barnet. Ser forresten ingen grunn til at ikke pappan skal ha pappaperm? Anonymkode: e30ca...2fc Kvalitet og kvantitet er ikke to sider av samme sak. Jeg har betalt dyrt for min nomadetilværelse. Det er ikke greit. Min livskvalitet var mindre viktig enn voksne sine rettigheter. Tydeligvis Har du bodd 50/50? Anonymkode: cacad...cf2 13
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Datteren min var 1 år da far bestemte seg for å flytte ut. Familievernkontoret sa at det ikke var aktuelt med noen 50/50 ordning, og at de generelt ikke anbefalte dette for barn under 3 år. Klart at en baby på 7 mnd ikke skal bo en uke her og en uke der. Til alle som sverger til 50/50 ordning og refererer til hold i forskning; dette gjelder når foreldrene har et godt forhold og helst bor i samme skolekrets osv. jeg har selv vært 50/50 barn og hatet det. Sier ikke at det gjelder for alle, men det var en kjempestressfaktor for meg, og følte jeg ikke hadde mitt eget sted. Anonymkode: 7d465...99f 30
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Er han klin kokos? En baby på 7 måneder kan ikke bo 50/50 hos foreldrene. På sikt ja, men ikke når hun er så liten. Han kommer aldri til å få medhold i det. Anonymkode: 3af56...d23 22
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 Ta å les litt rundt lovverket ts 50/50 er ikke «lov» frem til barnet blir 3år+ frem til da vi du ha hovedomsorgen Anonymkode: 2ac39...209 14
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet har du rett til å overta hans perm dersom dere flytter. MEN, veldig viktig at du ikke tar med deg baby og flytter uten hans underskrift på flyttemelding. Da er det han som har samme adresse som barnet og ikke du, og han som dermed har hovedomsorg på papiret. Skjønner deg veldig godt. Siden du har hatt perm frem til nå vil du stille sterkest i hvor baby skal bo. 50/50 er uaktuelt for en baby, og barn under tre år. De har ingen forutsetning for å leve i en sånn ordning, de husker knapt noen uker om gangen. Men på sikt vil nok far få 50/50, men som sagt ikke før om noen år. Du vil nok likevel måtte gi han mye dagsamvær, og kanskje han vinner frem med å få ha pappapermisjon mens du er på jobb. Du leverer hos han før du drar på jobb og henter igjen etter jobb Anonymkode: bef28...b69 Dette stemmer ikke. Det er hva som egentlig er i virkeligheten som stemmer. Du må først ringe familivernkontoret og be om mekling. Dette gir en meklingsattest. Denne bruke du for å informere nav at du overtar permisjonen. Far nekta her å skrive under, men det har ikke noe å si. Skattetaten kan etter seks måneder fatte vedtak ang adresse. Du melder flytting på dere begge uansett hva far måtte si. Noen kontorer akseptert vitneunderskrifter. Så langt i barnets liv, har du vært den primære omsorgspersonen da du har vært i permisjon og far jobber til tider også mye. Anbefalt samvær er korte, men hyppige for barn under 1 år. Babyer under 1 år, husker sjeldent andre etter 1 uke. 50/50 funker ikke. Anonymkode: 7f47a...a5f 7
hysjteria Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 Jeg unner ingen barn å bo 50/50. Isåfall KUN hvis barnet alltid bor i samme hus, og foreldrene bytter på å bo der. Jeg var hos min far annenhver helg(torsdag-søndag) fra jeg var 3 til jeg var 16. Han bodde i nabobyen 3t med bil unna. Gikk glipp av masse på skolen, halvparten av alle bursdager til folk i klassen, osvosv. Jeg husker at jeg som 7åring gråt og lagde masse styr nesten hver gang jeg måtte reise, for jeg kunne ikke forstå hvorfor det at de ikke ville være sammen lengre skulle gå ut over meg. Og dette var annenhver helg, barndommen min hadde blitt ødelagt om jeg skulle reist annenhver uke!! 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 Dere skal ikke tenke på hva som er best for mor eller far. Høres ut som dere begge er der. Du vil ikke orke å være borte fra barnet. Dere må se det fra barnets ståsted, hva barnet har behov for. Barnet på 7 mnd har behov for å være med sin primære omsorgsperson daglig. Ved å ha trygg tilknytning der, kan hun utforske verden og skape bånd til flere. Å nekte barnet å være med den viktigste personen i sitt liv, er slemt og vil skape sår. Dere må derfor lete etter løsninger hvor pappaen får tid med barnet ofte, uten å miste deg, så de kan bygge en god relasjon så barnet med tiden kan utvide tiden hos far, overnatte osv. Alt på barnets premisser. Du kan overta pappaperm når dere splitter. Far vil ikke få medhold i 50/50 på så lite barn. Men som mor bør du finne ut hvordan best la barn og far få god tid sammen, det er i barnets interesse å ha et godt forhold til far. Anonymkode: 1f213...c1a 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 At dere ønsker å gjøre dette. Flytte fra hverandre med en så bitteliten unge, heller enn å forsøke å leve sammen under samme tak, i hvert fall en stund, og gi barnet den trygge nærheten til begge foreldre som h*n fortjener. Dere skapte jo dette barnet for kort tid siden, hva har forandret seg så innmari at dere må bryte opp barnets hjem allerede? Tar forbehold om at det ikke er ekstremt graverende ting som har skjedd her. Anonymkode: 96c30...aac 16
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes ikke det er riktig at dere skal ha henne 50/50, men jeg synes ikke det er riktig at du skal ta over hans permisjon heller. Kanskje et alternativ er om babyen bor hos deg fast, men far kommer og henter henne/du leverer hver dag, så får de tiden sin sammen og du kan dra på jobb? Han har jo faktisk like mye rett på å få ha sin permisjon og bruke sin tid på barnet sitt, som det du har? Anonymkode: 83a56...9f5 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er riktig at dere skal ha henne 50/50, men jeg synes ikke det er riktig at du skal ta over hans permisjon heller. Kanskje et alternativ er om babyen bor hos deg fast, men far kommer og henter henne/du leverer hver dag, så får de tiden sin sammen og du kan dra på jobb? Han har jo faktisk like mye rett på å få ha sin permisjon og bruke sin tid på barnet sitt, som det du har? Anonymkode: 83a56...9f5 Enig. Og permisjonen er jo først og fremst et velferdstilbud for babys skyld, at baby skal få knytte bånd og bli trygg på begge sine foreldre. Som mor hadde jeg strukket meg langt for at vi skulle fått gjennomført fars permisjon, selv om bruddet var et faktum. Anonymkode: 96c30...aac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå