AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #41 Skrevet 7. november 2020 18 minutter siden, Lyckeliten skrev: Kommer veldig an på høyde på barnet. Det beste er jo å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Britax MaxWay plus varer jo ofte til 6 år ++, min 6 åring på 22 kg og 120 cm sitter i den enda. Dersom du skal ha en forovervendt beltestol er det viktig at barnet ikke sovner og sitter stille i bilen slik at selen sitter riktig på barnet. Ofte sier man at de ikke er helt mentalt klare før de er 5 år, men det kommer jo an på barnet. Ville ikke valgt en kombistol. De gir ofte dårlig belteføring og veier veldig mye dersom dere krasjer og bruker 5-punktssele forovervendt. Britax Kidfix 2 er den smaleste beltestoler som passer til flest små barn. Takk, skriver den på lista og sjekker opp Han er ganske smal, så jeg tenker litt på det også. Kanskje denne kan være noe. 👌 Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #42 Skrevet 7. november 2020 17 minutter siden, Lyckeliten skrev: Kan jeg spørre hvorfor det ikke går? Vår 6 åring kastet opp mye da hun satt i en lav isofix stol, men med Max way plus gikk det over. Venninnen min sitt barn kastet opp mer i beltestol fordi hun så mindre (ofte mer sikt for dem når de kommer høyt opp bakovervendt). Edit: Så nå at barnet har CP. Klarer hen da å sitte stille i beltestol? Det er viktig for riktig belteføring. Har du prøvd Britax Two way i forsetet med avslått airbag? Han klarer å sitte stille, han er ikke spastisk, men mer tilsvarende lam. Blir altså veldig tung å løfte på, ender med å falle litt forover, og derfor må vi ha litt «tette» og brede seler. Kjøpte TwoWay og har den som reisesete i taxi o.l. men synes ikke den er god nok for lengre turer. Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #43 Skrevet 7. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: På cybexsetet vi har kan hodestøtten vippes slik at hodet heller bakover og ikke faller frem. Mine barn falt oftere frem når de sovnet i maxway enn når de sovner i cybex. Da heller hodet bakover og hviler mot hodestøtten på siden (som kan justeres i høyden slik at det sitter perfekt for alle alderstrinn). Anonymkode: cb262...bc0 Den høres fin ut! 👌 Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #44 Skrevet 7. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du bør kontakte kommunens ergoterapeut, det finnes spesialseter man får via hjelpemiddelsentralen. Dette bør ergoterapeut kunne mye mer om enn legfolk på et forum. Jeg tipper du kan få bedre hjelp der til løsninger som best mulig ivaretar trafikksikkerhet for barnet og som samtidig fungerer i deres hverdag. For det er helt klart stor forskjell på en gjennomsnittlig fireåring som klatrer inn og ut selv, og en fireåring som må løftes og posisjoneres. Anonymkode: c0c2e...ea3 Vi har veldig tett oppfølging, men har bare fått en spesialstol innvilget fra NAV hjelpemiddelsentral dessverre. Trenger i bil nr 2 og besteforeldrebil også. Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #45 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, Lyckeliten skrev: Det er jo derfor jeg spør om barnet klarer å sitte stille. Dette er jo verre enn bilstolforumet på Facebook jo, her er det bare bestemt at barnet skal sitte sånn og sånn og da skjønner jeg ikke hvorfor man spør. Har en venn med et barn med CP og de klarer det fint og siden barnet ikke kan sitte stille i beltestol har de valgt å kjøpe den største bakovervendte stolen så de slipper det problemet på noen år. Til TS: - Ikke velg kombistol til å brukes forovervendt. Disse gir dårlig belteføring og dersom man bruker de med 5-punktssele forovervendt blir de veldig tunge ved krasj. Velg evt en ren forovervendt stol med 5 punktssele, disse går dessverre stort sett bare til 18 kg. - Ved valg av beltestol må barnet få 90 graders knekk i knærne når de sitter helt inntil seteryggen. Det skal være 55 cm fra nesetipp til seteryggen foran. Viktig at beltet ligger over hoften og ikke magen. Britax kidfix 2 passer best til små barn. Viktig at barna kan sitte stille i stolen slik at beltet ligger riktig. Snakk gjerne med både butikkpersonalet og leger, men husk at de ofte ikke kan disse detaljene, så ha det i bakhodet selv. Dette barnet har nok en annen type CP enn barnet vårt, det finnes mange typer. Jeg sliter veldig med å løfte ut nå, og min rimelig sterke mann begynner også å synes det er trøblete. Han sitter helt musestille, så det er ikke noe problem. Eneste er at han sklir framover, så selene må være tett inntil skuldrene og gjerne gi litt støtte. Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #46 Skrevet 7. november 2020 9 minutter siden, Lyckeliten skrev: Det er jo derfor jeg spør om barnet klarer å sitte stille. Dette er jo verre enn bilstolforumet på Facebook jo, her er det bare bestemt at barnet skal sitte sånn og sånn og da skjønner jeg ikke hvorfor man spør. Har en venn med et barn med CP og de klarer det fint og siden barnet ikke kan sitte stille i beltestol har de valgt å kjøpe den største bakovervendte stolen så de slipper det problemet på noen år. Til TS: - Ikke velg kombistol til å brukes forovervendt. Disse gir dårlig belteføring og dersom man bruker de med 5-punktssele forovervendt blir de veldig tunge ved krasj. Velg evt en ren forovervendt stol med 5 punktssele, disse går dessverre stort sett bare til 18 kg. - Ved valg av beltestol må barnet få 90 graders knekk i knærne når de sitter helt inntil seteryggen. Det skal være 55 cm fra nesetipp til seteryggen foran. Viktig at beltet ligger over hoften og ikke magen. Britax kidfix 2 passer best til små barn. Viktig at barna kan sitte stille i stolen slik at beltet ligger riktig. Snakk gjerne med både butikkpersonalet og leger, men husk at de ofte ikke kan disse detaljene, så ha det i bakhodet selv. Siden du virker å ha greie på det, hva tenker du om dette setet? Er det vi har i «hovedbilen», som vi har fått innvilget. https://bardum.no/butikk/hverdagsliv/bilseter-og-bilsikring/ipai-nxt-bilsete/ Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #47 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det går dessverre ikke. Anonymkode: 4beae...9d8 Hvorfor? Anonymkode: 87a95...712
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #48 Skrevet 7. november 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har veldig tett oppfølging, men har bare fått en spesialstol innvilget fra NAV hjelpemiddelsentral dessverre. Trenger i bil nr 2 og besteforeldrebil også. Anonymkode: 4beae...9d8 Hva med bskovervendt som kan roteres, så dere har han vendt ut av bilen når han skal ut og inn? De varer vel sikkert bare til 18 kg, men det kan jo godt hende det holder 1-2 år til. Anonymkode: 90948...73e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #49 Skrevet 7. november 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Anonymkode: 87a95...712 Det falt deg ikke inn å lese hele tråden, i tilfelle TS allerede har svart på dette? Anonymkode: 5bc46...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #50 Skrevet 7. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med bskovervendt som kan roteres, så dere har han vendt ut av bilen når han skal ut og inn? De varer vel sikkert bare til 18 kg, men det kan jo godt hende det holder 1-2 år til. Anonymkode: 90948...73e Vi har det nå, og det er den han nå vokser ut av (opp til 105 cm). Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #51 Skrevet 7. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du snu så kjøp beltestol. Ikke anbefalt med 5-punktsele fremovervendt da hodet henger løst og nakken kan knekke i en evt kollisjon. Anbefaler deg å dra i en butikk å prøve sete i bilen slik at du får et sete som passer både bilen og barnet. Anonymkode: afe91...e4c Et så lite barn er ikke stor nok til beltestol og 3 punktssele, skal man da snu er 5punktssele det beste av to onder. Om man ønsker å holde barnet på plass i stolen ved kollisjon/utforkjøring, i allefall, og da må man punge ut med ny stol (beltestol) så fort barnet er stort nok igjen. Bakovervendt er rett og slett det beste alternativet. Et 15kgs barn er neppe lengre enn rundt 100cm og har enda mange år i bakovervendt sete, så det er ikke bortkastede penger. Om man likevel vil bytte så snart barnet kan sitte trygt i beltestol så er det lett å selge Max Way Plus og Klippan Century brukt, spesielt om de kun er brukt 1 år eller 2. Anonymkode: 232cd...af4
Gjest adinterim Skrevet 7. november 2020 #52 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjørte du med en 7åring bakovervendt? Det er det lengste jeg har hørt om noen gang. Det er anbefalt til 4 år og gjerne lengre, men en 7åring? Hva sier skolekameratene om det? Anonymkode: cb262...bc0 Haha, hva sier skolekameratene om det? Er du 15 år?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #53 Skrevet 7. november 2020 Meg nr to over her, jeg leste ikke hele tråden før jeg svarte. Skjønner det slik at barnet har alvorlige utfordringer som gjør det vanskelig å bruke bakovervendt stol. Jeg står fortsatt på mitt om at 5 punktssele er det beste når han er så liten. Det er få til ingen beltestoler som passer så små barn, og de MÅ prøves før kjøp for å se om de passer det aktuelle barnet. Om stolen er for stol vil barnet risikere å gli under eller over selen ved kollisjon/utforkjøring, rett og slett ikke bli holdt på plass. Ja, 5 punktssele er livsfarlig på eget vis, men som nevnt over - det er det beste av to onder. Ingen av delene er tryggest for en (liten) 4 åring, men har man ikke noe valg så har man ikke noe valg. Dette ville du fått beskjed om i bilstol gruppene på facebook og, om du hadde lagt frem situasjonen deres. Det kan sendes inn spørsmål anonym også, via admin, og de som oppriktig er gode på dette svarer på det du spør om - og så har du noen know it alls som likevel, tross i bakhistorien og null kunnskap om tilsvarende, som må pisse i buksa. Anonymkode: 232cd...af4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #54 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, adinterim skrev: Haha, hva sier skolekameratene om det? Er du 15 år? Nei, jeg har en 9-åring. Hans venner er store nok til å sitte uten pute. Hadde han sittet krøllet sammen bakovervendt skal jeg love deg at han hadde blitt ertet herfra til evigheten 🙄 En 7-åring går på skolen - det er samkjøring til aktiviteter konstant og andre foreldre har IKKE bakovervendte seter i bilen sin. Faktisk må barna ofte sitte på pute, og så fort de er store nok sitter de bare i setet. Du har vist ikke litt større barn tror jeg! Anonymkode: cb262...bc0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #55 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Meg nr to over her, jeg leste ikke hele tråden før jeg svarte. Skjønner det slik at barnet har alvorlige utfordringer som gjør det vanskelig å bruke bakovervendt stol. Jeg står fortsatt på mitt om at 5 punktssele er det beste når han er så liten. Det er få til ingen beltestoler som passer så små barn, og de MÅ prøves før kjøp for å se om de passer det aktuelle barnet. Om stolen er for stol vil barnet risikere å gli under eller over selen ved kollisjon/utforkjøring, rett og slett ikke bli holdt på plass. Ja, 5 punktssele er livsfarlig på eget vis, men som nevnt over - det er det beste av to onder. Ingen av delene er tryggest for en (liten) 4 åring, men har man ikke noe valg så har man ikke noe valg. Dette ville du fått beskjed om i bilstol gruppene på facebook og, om du hadde lagt frem situasjonen deres. Det kan sendes inn spørsmål anonym også, via admin, og de som oppriktig er gode på dette svarer på det du spør om - og så har du noen know it alls som likevel, tross i bakhistorien og null kunnskap om tilsvarende, som må pisse i buksa. Anonymkode: 232cd...af4 Jeg har fortsatt ikke opplevd at det er noen saklige tråder der når det er snakk om forovervendt, ikke engang når det har blitt sagt at det gjelder barn med ulike behov. Har fått mange gode tips her i denne tråden, og masse jeg kan sjekke ut. Tusen takk til alle som har svart 😊 Anonymkode: 4beae...9d8 1
Gjest adinterim Skrevet 7. november 2020 #56 Skrevet 7. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har en 9-åring. Hans venner er store nok til å sitte uten pute. Hadde han sittet krøllet sammen bakovervendt skal jeg love deg at han hadde blitt ertet herfra til evigheten 🙄 En 7-åring går på skolen - det er samkjøring til aktiviteter konstant og andre foreldre har IKKE bakovervendte seter i bilen sin. Faktisk må barna ofte sitte på pute, og så fort de er store nok sitter de bare i setet. Du har vist ikke litt større barn tror jeg! Anonymkode: cb262...bc0 Og ved bruk av ordet erting ift bilsikkerhet vil jeg igjen spørre hvor gammel du er. Hvem bryr seg hva kameratene sier? Lærer du barnet å hoppe hvis kompisene sier det er kult også? Ift det praktiske: gjennomsnittshøyden til en 7 åring 123 cm. Man sitter ikke mye krøket sammen i en god, bakovervendt bilstol som 123 cm. Det er også fullstendig normalt å ha en ekstrastol å bruke ved kjøring med besteforeldre og kompiser, selv om man bruker bakovervendt bilstol i bilen man kjører mest. Men nei, det er ikke veldig vanlig å ha en 7åring i bakovervendt stol lengre, men å godta erting som begrunnelse til å velge noe mindre sikkert er ganske kort.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #57 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fortsatt ikke opplevd at det er noen saklige tråder der når det er snakk om forovervendt, ikke engang når det har blitt sagt at det gjelder barn med ulike behov. Har fått mange gode tips her i denne tråden, og masse jeg kan sjekke ut. Tusen takk til alle som har svart 😊 Anonymkode: 4beae...9d8 Det er sjeldent man har god grunn til å snu tidlig, de fleste vet bare ikke bedre. Så ja, det er nok en god del med "bakovervendt er sikrere", det er jeg enig i. Anonymkode: 232cd...af4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #58 Skrevet 7. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går dessverre ikke. Anonymkode: 4beae...9d8 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er grensen for når man kan snu? Vi har en 3 åring som begynner å vokse ut av bakovervendt i min lille Peugeot e-208. Han får fint plass bakovervendt i familiebilen, men i «konebilen» begynner det å bli for trangt. Anonymkode: 12c62...a7c 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men at bilstolen passer, betyr jo ikke at det er plass. Hvis bilen er liten, så hjelper det ikke at bilstolen er romslig. Anonymkode: 12c62...a7c Hvis bilen er liten er det neppe plass til forovervendt heller, mtp anbefalt avstand fra nese til forsete på 55cm. Da er det bedre bakovervendt med mindre helning og lite benplass. Jeg har to barn bakovervendt i en e-up, tviler på din bil er særlig mindre enn den. Anonymkode: 7d3a8...301
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #59 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, adinterim skrev: Og ved bruk av ordet erting ift bilsikkerhet vil jeg igjen spørre hvor gammel du er. Hvem bryr seg hva kameratene sier? Lærer du barnet å hoppe hvis kompisene sier det er kult også? Ift det praktiske: gjennomsnittshøyden til en 7 åring 123 cm. Man sitter ikke mye krøket sammen i en god, bakovervendt bilstol som 123 cm. Det er også fullstendig normalt å ha en ekstrastol å bruke ved kjøring med besteforeldre og kompiser, selv om man bruker bakovervendt bilstol i bilen man kjører mest. Men nei, det er ikke veldig vanlig å ha en 7åring i bakovervendt stol lengre, men å godta erting som begrunnelse til å velge noe mindre sikkert er ganske kort. Jeg er enig med deg i at erting ikke er et godt argument ift sikkerhet. Men skolebarn kan sitte fremovervendt, det er velt innafor. Barnehagebarn kan jeg skjønne man har bakovervendt lengre enn anbefalt. Forøvrig, hvis du skal være så fokusert på sikkerhet er det sikkert lurt å ta toget og ikke kjøre bil tenker jeg. Eller bakovervendt sete på bussen om du skal langt (bus med sele så klart)? Anonymkode: cb262...bc0 1
Gjest Albbas Skrevet 8. november 2020 #60 Skrevet 8. november 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er enig med deg i at erting ikke er et godt argument ift sikkerhet. Men skolebarn kan sitte fremovervendt, det er velt innafor. Barnehagebarn kan jeg skjønne man har bakovervendt lengre enn anbefalt. Forøvrig, hvis du skal være så fokusert på sikkerhet er det sikkert lurt å ta toget og ikke kjøre bil tenker jeg. Eller bakovervendt sete på bussen om du skal langt (bus med sele så klart)? Anonymkode: cb262...bc0 Det er da strengt tatt de som IKKE er fokusert på sikkerhet som bør ta toget. De som er gode på bilsikring kan jo tryggere kjøre bil enn de som sikrer dårlig. Argumentet ditt er helt bakvendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå