AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #21 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går dessverre ikke. Anonymkode: 4beae...9d8 Hvorfor ikke? Barnet er garantert ikke for stort for bakovervendt stol. Gutten min var 7 år, 135 cm og fikk fremdeles plass bakover, selv i en liten bil. Skal du snu han forover, bør han være MINST 18 kilo, og 110cm. Stolen dere velger må passe i bilen. Knærne må komme over kanten slik at han får 90 grader knekk i knærne (stolen må ikke være for dyp), beltet skal ligge tett opp mot halsen, og beltet skal ligge over hoftene og ikke over magen. Det er ikke lett å få dette til om han er kortere enn 110 cm. Hvis barnet ikke oppfyller kravene som nevnt, vil han i verste fall skli under beltet i en kræsj, eller beltet sklir opp på magen eller av skulderen og dette skaper store skader. Han må også være mentalt moden, slik at han vet at han må sitte helt stille, ikke lene seg til siden eller forover. Dere hadde gjort det mye enklere for dere selv om dere hadde hatt han bakover. Når det er sagt, så må dere prøve stolen i bilen med barnet oppi. Nytter ikke spørre andre hva de mener er gode stoler, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: 93358...d9a 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #22 Skrevet 7. november 2020 Hva er grensen for når man kan snu? Vi har en 3 åring som begynner å vokse ut av bakovervendt i min lille Peugeot e-208. Han får fint plass bakovervendt i familiebilen, men i «konebilen» begynner det å bli for trangt. Anonymkode: 12c62...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #23 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Barnet er garantert ikke for stort for bakovervendt stol. Gutten min var 7 år, 135 cm og fikk fremdeles plass bakover, selv i en liten bil. Skal du snu han forover, bør han være MINST 18 kilo, og 110cm. Stolen dere velger må passe i bilen. Knærne må komme over kanten slik at han får 90 grader knekk i knærne (stolen må ikke være for dyp), beltet skal ligge tett opp mot halsen, og beltet skal ligge over hoftene og ikke over magen. Det er ikke lett å få dette til om han er kortere enn 110 cm. Hvis barnet ikke oppfyller kravene som nevnt, vil han i verste fall skli under beltet i en kræsj, eller beltet sklir opp på magen eller av skulderen og dette skaper store skader. Han må også være mentalt moden, slik at han vet at han må sitte helt stille, ikke lene seg til siden eller forover. Dere hadde gjort det mye enklere for dere selv om dere hadde hatt han bakover. Når det er sagt, så må dere prøve stolen i bilen med barnet oppi. Nytter ikke spørre andre hva de mener er gode stoler, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: 93358...d9a Hvor liten da? Min 3 åring får font plass i setet, men ikke i bilen (Peugeot e 208). Vi har axkid Minikid som må plasseres heeeelt innpå setet fordi bilen er liten. Vi har i 6 måneder nå måtte ta av sko for å få plass. Han er 105 cm. Og må ha beina opp rett opp mot nakkestøtten. Anonymkode: 12c62...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #24 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, Icedcoffee skrev: Men, når det er sagt, ville jeg ikke anbefalt forovervendt i fempunktssele. Enten bakover i fempunkt eller forover med bilbelte. Velger du en beltestol med isofix sitter setet fast i bilen også, i motsetning til hvis man bruker multi tech forover med bilbelte😊 hvis det var forståelig🤔 men ta med barnet til en butikk og prøv barnet i setet og setet i bilen. Et sete er ikke like sikkert dersom det ikke passer til bilen det skal stå i😊 jeg ville forresten anbefalt beltestol fra enten cybex eller Besafe. Gode stoler som begge har fått gode resultater i mange år😊 Takk, har sett litt på en fra Cybex, men synes denne bilstolverdenen er utrolig forvirrende. Anonymkode: 4beae...9d8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #25 Skrevet 7. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Barnet er garantert ikke for stort for bakovervendt stol. Gutten min var 7 år, 135 cm og fikk fremdeles plass bakover, selv i en liten bil. Skal du snu han forover, bør han være MINST 18 kilo, og 110cm. Stolen dere velger må passe i bilen. Knærne må komme over kanten slik at han får 90 grader knekk i knærne (stolen må ikke være for dyp), beltet skal ligge tett opp mot halsen, og beltet skal ligge over hoftene og ikke over magen. Det er ikke lett å få dette til om han er kortere enn 110 cm. Hvis barnet ikke oppfyller kravene som nevnt, vil han i verste fall skli under beltet i en kræsj, eller beltet sklir opp på magen eller av skulderen og dette skaper store skader. Han må også være mentalt moden, slik at han vet at han må sitte helt stille, ikke lene seg til siden eller forover. Dere hadde gjort det mye enklere for dere selv om dere hadde hatt han bakover. Når det er sagt, så må dere prøve stolen i bilen med barnet oppi. Nytter ikke spørre andre hva de mener er gode stoler, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: 93358...d9a Jeg forstår ikke helt hva andre har med årsakene å gjøre? Det er derfor jeg ikke vil spørre i bilstolforumet også. Synes det er direkte frekt hvordan folk holder på, og man har ikke nødvendigvis lyst til å forklare årsaken. Men her er jeg anonym, så jeg kan si at han har alvorlig CP og jeg ikke greier å løfte ham ut av bakovervendte bilstoler lenger. Vi må gå over til forovervendt, men jeg ønsker jo virkelig et så sikkert sete for barnet mitt, og blir bekymret av at vi må ha ham forovervendt når jeg leser så mye fælt om det. Vi har prøvd å ha ham med på butikk hvor de selger bilstoler, men jeg synes ikke vi får så mye ut av det. Ser først hvordan han sitter når han får sittet i det en stund. Anonymkode: 4beae...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #26 Skrevet 7. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Barnet er garantert ikke for stort for bakovervendt stol. Gutten min var 7 år, 135 cm og fikk fremdeles plass bakover, selv i en liten bil. Skal du snu han forover, bør han være MINST 18 kilo, og 110cm. Stolen dere velger må passe i bilen. Knærne må komme over kanten slik at han får 90 grader knekk i knærne (stolen må ikke være for dyp), beltet skal ligge tett opp mot halsen, og beltet skal ligge over hoftene og ikke over magen. Det er ikke lett å få dette til om han er kortere enn 110 cm. Hvis barnet ikke oppfyller kravene som nevnt, vil han i verste fall skli under beltet i en kræsj, eller beltet sklir opp på magen eller av skulderen og dette skaper store skader. Han må også være mentalt moden, slik at han vet at han må sitte helt stille, ikke lene seg til siden eller forover. Dere hadde gjort det mye enklere for dere selv om dere hadde hatt han bakover. Når det er sagt, så må dere prøve stolen i bilen med barnet oppi. Nytter ikke spørre andre hva de mener er gode stoler, da dette er veldig individuelt. Anonymkode: 93358...d9a Kjørte du med en 7åring bakovervendt? Det er det lengste jeg har hørt om noen gang. Det er anbefalt til 4 år og gjerne lengre, men en 7åring? Hva sier skolekameratene om det? Anonymkode: cb262...bc0 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #27 Skrevet 7. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjørte du med en 7åring bakovervendt? Det er det lengste jeg har hørt om noen gang. Det er anbefalt til 4 år og gjerne lengre, men en 7åring? Hva sier skolekameratene om det? Anonymkode: cb262...bc0 Hehe, har du vært i bilstolgruppen på fb? Der er det 11 åringer bakovervendt. Anonymkode: 12c62...a7c 1
Icedcoffee Skrevet 7. november 2020 #28 Skrevet 7. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva andre har med årsakene å gjøre? Det er derfor jeg ikke vil spørre i bilstolforumet også. Synes det er direkte frekt hvordan folk holder på, og man har ikke nødvendigvis lyst til å forklare årsaken. Men her er jeg anonym, så jeg kan si at han har alvorlig CP og jeg ikke greier å løfte ham ut av bakovervendte bilstoler lenger. Vi må gå over til forovervendt, men jeg ønsker jo virkelig et så sikkert sete for barnet mitt, og blir bekymret av at vi må ha ham forovervendt når jeg leser så mye fælt om det. Vi har prøvd å ha ham med på butikk hvor de selger bilstoler, men jeg synes ikke vi får så mye ut av det. Ser først hvordan han sitter når han får sittet i det en stund. Anonymkode: 4beae...9d8 Send meg gjerne en pm dersom du vil ha mer info😊
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #29 Skrevet 7. november 2020 Kommer veldig an på høyde på barnet. Det beste er jo å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Britax MaxWay plus varer jo ofte til 6 år ++, min 6 åring på 22 kg og 120 cm sitter i den enda. Dersom du skal ha en forovervendt beltestol er det viktig at barnet ikke sovner og sitter stille i bilen slik at selen sitter riktig på barnet. Ofte sier man at de ikke er helt mentalt klare før de er 5 år, men det kommer jo an på barnet. Ville ikke valgt en kombistol. De gir ofte dårlig belteføring og veier veldig mye dersom dere krasjer og bruker 5-punktssele forovervendt. Britax Kidfix 2 er den smaleste beltestoler som passer til flest små barn.
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #30 Skrevet 7. november 2020 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går dessverre ikke. Anonymkode: 4beae...9d8 Kan jeg spørre hvorfor det ikke går? Vår 6 åring kastet opp mye da hun satt i en lav isofix stol, men med Max way plus gikk det over. Venninnen min sitt barn kastet opp mer i beltestol fordi hun så mindre (ofte mer sikt for dem når de kommer høyt opp bakovervendt). Edit: Så nå at barnet har CP. Klarer hen da å sitte stille i beltestol? Det er viktig for riktig belteføring. Har du prøvd Britax Two way i forsetet med avslått airbag? Endret 7. november 2020 av Lyckeliten
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #31 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Lyckeliten skrev: Kommer veldig an på høyde på barnet. Det beste er jo å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Britax MaxWay plus varer jo ofte til 6 år ++, min 6 åring på 22 kg og 120 cm sitter i den enda. Dersom du skal ha en forovervendt beltestol er det viktig at barnet ikke sovner og sitter stille i bilen slik at selen sitter riktig på barnet. Ofte sier man at de ikke er helt mentalt klare før de er 5 år, men det kommer jo an på barnet. Ville ikke valgt en kombistol. De gir ofte dårlig belteføring og veier veldig mye dersom dere krasjer og bruker 5-punktssele forovervendt. Britax Kidfix 2 er den smaleste beltestoler som passer til flest små barn. Men at bilstolen passer, betyr jo ikke at det er plass. Hvis bilen er liten, så hjelper det ikke at bilstolen er romslig. Anonymkode: 12c62...a7c 3
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #32 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men at bilstolen passer, betyr jo ikke at det er plass. Hvis bilen er liten, så hjelper det ikke at bilstolen er romslig. Anonymkode: 12c62...a7c Men da er det ofte mindre plass til forovervendt stol. Med beltestol skal det være 55 cm klarering fra nesetipp til forsetet. I vår bil tar dette mer plass enn en bakovervendt Max way plus. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #33 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, Lyckeliten skrev: Men da er det ofte mindre plass til forovervendt stol. Med beltestol skal det være 55 cm klarering fra nesetipp til forsetet. I vår bil tar dette mer plass enn en bakovervendt Max way plus. Klaring mellom knær og sete da? Det ville ikke vært et problem i vår bil. Anonymkode: 12c62...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #34 Skrevet 7. november 2020 3 minutter siden, Lyckeliten skrev: Kommer veldig an på høyde på barnet. Det beste er jo å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Britax MaxWay plus varer jo ofte til 6 år ++, min 6 åring på 22 kg og 120 cm sitter i den enda. Dersom du skal ha en forovervendt beltestol er det viktig at barnet ikke sovner og sitter stille i bilen slik at selen sitter riktig på barnet. Ofte sier man at de ikke er helt mentalt klare før de er 5 år, men det kommer jo an på barnet. Ville ikke valgt en kombistol. De gir ofte dårlig belteføring og veier veldig mye dersom dere krasjer og bruker 5-punktssele forovervendt. Britax Kidfix 2 er den smaleste beltestoler som passer til flest små barn. På cybexsetet vi har kan hodestøtten vippes slik at hodet heller bakover og ikke faller frem. Mine barn falt oftere frem når de sovnet i maxway enn når de sovner i cybex. Da heller hodet bakover og hviler mot hodestøtten på siden (som kan justeres i høyden slik at det sitter perfekt for alle alderstrinn). Anonymkode: cb262...bc0
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #35 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva andre har med årsakene å gjøre? Det er derfor jeg ikke vil spørre i bilstolforumet også. Synes det er direkte frekt hvordan folk holder på, og man har ikke nødvendigvis lyst til å forklare årsaken. Men her er jeg anonym, så jeg kan si at han har alvorlig CP og jeg ikke greier å løfte ham ut av bakovervendte bilstoler lenger. Vi må gå over til forovervendt, men jeg ønsker jo virkelig et så sikkert sete for barnet mitt, og blir bekymret av at vi må ha ham forovervendt når jeg leser så mye fælt om det. Vi har prøvd å ha ham med på butikk hvor de selger bilstoler, men jeg synes ikke vi får så mye ut av det. Ser først hvordan han sitter når han får sittet i det en stund. Anonymkode: 4beae...9d8 Jeg tenker du bør kontakte kommunens ergoterapeut, det finnes spesialseter man får via hjelpemiddelsentralen. Dette bør ergoterapeut kunne mye mer om enn legfolk på et forum. Jeg tipper du kan få bedre hjelp der til løsninger som best mulig ivaretar trafikksikkerhet for barnet og som samtidig fungerer i deres hverdag. For det er helt klart stor forskjell på en gjennomsnittlig fireåring som klatrer inn og ut selv, og en fireåring som må løftes og posisjoneres. Anonymkode: c0c2e...ea3 7
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #36 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På cybexsetet vi har kan hodestøtten vippes slik at hodet heller bakover og ikke faller frem. Mine barn falt oftere frem når de sovnet i maxway enn når de sovner i cybex. Da heller hodet bakover og hviler mot hodestøtten på siden (som kan justeres i høyden slik at det sitter perfekt for alle alderstrinn). Anonymkode: cb262...bc0 Men ryggen på beltestoler skal jo gå i linje med bilen sitt sete, så skjønner ikke helt hvordan dette skal funke. Men leste nå at barnet har CP og lurer da på om barnet klarer å sitte stille når det er våknet. Hvis det er mer enn god nok plass til å ha 55 cm fra nesetipp til forsetet så skjønner jeg helt problemet å montere MWP lenger ut på kanten for mer plass heller.
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #37 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du bør kontakte kommunens ergoterapeut, det finnes spesialseter man får via hjelpemiddelsentralen. Dette bør ergoterapeut kunne mye mer om enn legfolk på et forum. Jeg tipper du kan få bedre hjelp der til løsninger som best mulig ivaretar trafikksikkerhet for barnet og som samtidig fungerer i deres hverdag. For det er helt klart stor forskjell på en gjennomsnittlig fireåring som klatrer inn og ut selv, og en fireåring som må løftes og posisjoneres. Anonymkode: c0c2e...ea3 Ofte vet ikke leger nok om bilsikkerhet, ikke butikker som selger det heller dessverre. Ingen på barnashus kunne fortelle meg hvordan barnet skulle sitte i beltestolen🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #38 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, Lyckeliten skrev: Ofte vet ikke leger nok om bilsikkerhet, ikke butikker som selger det heller dessverre. Ingen på barnashus kunne fortelle meg hvordan barnet skulle sitte i beltestolen🤷🏼♀️ Hvor mye vet du om de ergonomiske utfordringene som kommer ved å løfte en fireåring med cp inn og ut av bilstol, posisjonering for komfort og å unngå uheldig belastning for barn og hjelper, og hvordan man veier dette opp mot risiko med tanke på trafikksikkerhet? Anonymkode: c0c2e...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #39 Skrevet 7. november 2020 5 minutter siden, Lyckeliten skrev: Men ryggen på beltestoler skal jo gå i linje med bilen sitt sete, så skjønner ikke helt hvordan dette skal funke. Men leste nå at barnet har CP og lurer da på om barnet klarer å sitte stille når det er våknet. Hvis det er mer enn god nok plass til å ha 55 cm fra nesetipp til forsetet så skjønner jeg helt problemet å montere MWP lenger ut på kanten for mer plass heller. Det er ikke ryggen, men utformingen av nakkestøtten som gjør at hodet hviler bakover. Barnet sitter rett opp og ned. Anonymkode: cb262...bc0
Lyckeliten Skrevet 7. november 2020 #40 Skrevet 7. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mye vet du om de ergonomiske utfordringene som kommer ved å løfte en fireåring med cp inn og ut av bilstol, posisjonering for komfort og å unngå uheldig belastning for barn og hjelper, og hvordan man veier dette opp mot risiko med tanke på trafikksikkerhet? Anonymkode: c0c2e...ea3 Det er jo derfor jeg spør om barnet klarer å sitte stille. Dette er jo verre enn bilstolforumet på Facebook jo, her er det bare bestemt at barnet skal sitte sånn og sånn og da skjønner jeg ikke hvorfor man spør. Har en venn med et barn med CP og de klarer det fint og siden barnet ikke kan sitte stille i beltestol har de valgt å kjøpe den største bakovervendte stolen så de slipper det problemet på noen år. Til TS: - Ikke velg kombistol til å brukes forovervendt. Disse gir dårlig belteføring og dersom man bruker de med 5-punktssele forovervendt blir de veldig tunge ved krasj. Velg evt en ren forovervendt stol med 5 punktssele, disse går dessverre stort sett bare til 18 kg. - Ved valg av beltestol må barnet få 90 graders knekk i knærne når de sitter helt inntil seteryggen. Det skal være 55 cm fra nesetipp til seteryggen foran. Viktig at beltet ligger over hoften og ikke magen. Britax kidfix 2 passer best til små barn. Viktig at barna kan sitte stille i stolen slik at beltet ligger riktig. Snakk gjerne med både butikkpersonalet og leger, men husk at de ofte ikke kan disse detaljene, så ha det i bakhodet selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå