Gå til innhold

Er insulin datovare?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Katten min har hatt diabetes med remisjon i tre år nå. I natt har hun ligget i samme stilling helt siden i går kveld. Veldig slapp katt. Jeg skal måle blodsukkeret i dag, og har funnet fram utstyret som vi brukte. Svineinsulin på penn. Det står 09/ 2019. Kan jeg bruke denne? Hun skal til dyrlegen neste uke, så da får vi ordnet med ny insulin uansett.

Finnes det noen farmasøyter som har peiling på holdbarheten på slik insulin? Den har stått oppbevart i kjøleskap i tre år.

Endret av Olaug Olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Datomerking på insulin skal følges.

Anonymkode: 0c084...300

• Liker 1
Skrevet

Eneste som skjer er at insulin blir en liten prosentvis "svakere". Har diabetes selv..

• Liker 2
Skrevet

Man skal ikke bruke insulin, eller andre legemidler, som er utgått på dato.

Anonymkode: 2ad68...2b6

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Servicetekniker skrev:

Eneste som skjer er at insulin blir en liten prosentvis "svakere". Har diabetes selv..

Tenkte meg igrunnen det.  Det var akkurat noe slikt jeg trengte. Råd fra en diabetiker er gull verdt for meg akkurat nå. Katten har altså vært i remisjon i tre år, men har en dårlig dag i dag. Jeg har fått henne til å spise, og skal måle blodsukkeret fram til time hos dyrlegen, som er på onsdag. Hun har vært oppe og vandret rundt, men dro rett under sengen igjen etter hun hadde spist. Hun er mer sky enn vanlig.

Endret av Olaug Olsen
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Da venter du ikke til onsdag med timen, da fremskynder du den. 

Skrevet
2 timer siden, Kirsebæra skrev:

Da venter du ikke til onsdag med timen, da fremskynder du den. 

Jeg tar målinger fram til onsdagen og skriver i et skjema. Ex- diabetikere kan også ha en enkeltstående dårlig dag. Pus har sikkert bare spist en dårlig mus.

Skrevet
3 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg tar målinger fram til onsdagen og skriver i et skjema. Ex- diabetikere kan også ha en enkeltstående dårlig dag. Pus har sikkert bare spist en dårlig mus.

Ville aldri latt en diabetisk katt gå ute. Du vet ikke hva den får i seg og du kan risikere at den dør av føling.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri latt en diabetisk katt gå ute. Du vet ikke hva den får i seg og du kan risikere at den dør av føling.

Neivel. Da er det bra at hun bor hos meg:

Fysisk aktivitet ved diabetes type 1
Sterk anbefaling

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/levevaner-ved-diabetes-og-behandling-av-overvekt-og-fedme/fysisk-aktivitet-ved-diabetes-type-1

Skrevet

Til de som skriver over at man ikke kan bruke insulin som har gått ut på dato, det er delevis korrekt.

Insulin fungerer selv om det har gått ut på dato, dersom det har vært oppbevart kjølig. Men effekten blir dårligere jo lengre over datoen tiden går, som betyr at man må bruke større dose insulin for lik effekt. 

Insulin som derimot er gått ut på dato, og har vært eksponert i romtemeratur eller varme kan ikke brukes, det må kastes.

Så for å svare på spørsmålet, kan insulin som har gått ut på dato brukes, så er svaret «ja, med visse forutsetninger». Insulin som har vært lagret i kjøleskap kan det brukes selv om datoen har gått ut, men man må da bruke større doser».

Hilsen diabetiker ;) 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Neivel. Da er det bra at hun bor hos meg:

Fysisk aktivitet ved diabetes type 1
Sterk anbefaling

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/levevaner-ved-diabetes-og-behandling-av-overvekt-og-fedme/fysisk-aktivitet-ved-diabetes-type-1

Jeg har vært diabetiker i 50 år. Katten din kan få føling og hvis blodsukkeret blir for lavt, kan den dø.

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært diabetiker i 50 år. Katten din kan få føling og hvis blodsukkeret blir for lavt, kan den dø.

Takk for tips. Katten er i remisjon. Det er tilbakefall jeg er redd for, ikke føling. Hun er tatt av insulin for to år siden. Dette betyr at hun kan behandles som en frisk katt. Man skal være forsiktig med å sammenligne katter og mennesker. Remisjon kommer lettere hos unge individer, og lettere hos katter enn f.eks hos mennesker eller hunder. Det fins forskning på remisjon hos mennesker, og det kan være oppnåelig for de som har type 2 diabetes. Slik jeg har forstått det, er det ikke oppnåelig for de som har type 1. Det er heller ikke noe man bør satse på som diabetiker. Men, katten min var ung da hun ble diagnostisert, og med god behandling fra oss, gikk sykdommen i remisjon. Hun var ung, og remisjonen kom innen ett år etter behandlingsstart med insulin. Et såkalt "window of opportunity". Jeg er veldig glad for at dette skjedde, og så nærmest på det som et slags under. Hun får to måltider for dagen, med rått kjøtt. Hun har fri tilgang på tørrfor hele dagen, og spiser dette selv ved behov. Slik jeg ser det, trenger hun også daglig mosjon, for å holde seg frisk.

Endret av Olaug Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...