Gå til innhold

Trafikkfarlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen vil kjøpe en golf fra starten av 90-tallet. Jeg mener det er uaktuelt, da vi har små barn som skal sitte på. Er jeg urimelig om jeg setter ned foten? Trenger argumenter😊

Anonymkode: 19ba6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkerhet først. Om gubben absolutt vil ha en sånn bil, så får barna ikke sitte på. Enkelt og greit

Anonymkode: 4d863...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bil som ble bygget tidlig på 90'tallet enda er på veiene, forteller deg vel at den ikke er trafikkfarlig.

Anonymkode: 7db2a...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen vil kjøpe en golf fra starten av 90-tallet. Jeg mener det er uaktuelt, da vi har små barn som skal sitte på. Er jeg urimelig om jeg setter ned foten? Trenger argumenter😊

Anonymkode: 19ba6...195

Jeg mener det er særdeles uansvarlig, uavhengig om hvorvidt barna skal sitte på i den eller ei. Sjansen for at han blir alvorlig skadet eller i verste fall dør i den bilen er langt større enn dersom han kjøper en bil som er fra 2010 eller senere. Og om det skulle inntreffe vil det påvirke barna hans.

Jeg hadde veldig lyst på veteranbil da jeg var ung, fordi de er veldig kule. Nå som jeg har blitt eldre, verdsetter livet litt mer og har sett hva som ferdes i trafikken, så kommer jeg aldri til å kjøre en så gammel bil igjen. Selv kjører jeg en forholdsvis stor SUV fordi jeg ikke stoler på andre trafikanter.

Du må nesten be mannen din vokse opp og ta det ansvaret som kreves av en forelder.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At en bil som ble bygget tidlig på 90'tallet enda er på veiene, forteller deg vel at den ikke er trafikkfarlig.

Anonymkode: 7db2a...566

Det er veldig enkelt å forstå hva TS egentlig vil frem til, derfor er det unødvendig å oppføre seg som en besserwisser. Spørsmålet hun tar opp er legitimt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkfarlig er den neppe, men man får da 15 år nyere biler til samme pris som en 30 år gammel Golf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal alle kjøre rundt i tanks bare fordi man ikke stoler på sine medtrafikanter? 
Er det budsjettet som gjør at han vil ha en Golf fra 90-tallet eller hva? 
Den har da sikkerhetsbelter og må ikke repareres for 100.000 for en bulk i støtfangeren slik nyere biler pga en dullion sensorer og deformasjonssoner. Og ved å lese trafikken kunne MYE ulykker vært unngått. 

Anonymkode: 04e3a...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er i teknisk bra stand så er den ikke trafikkfarlig, men spørsmålet er vel heller om den kollisjonssikker.

Anonymkode: 413e6...cf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med en nyere bil vil den tåle en kollisjon ganske mye dårligere. 
Kan være vanskeligere å jobbe på for redningspersonell om det skulle være nødvendig ved kollisjon også.

Hvor store er barna? Bruker de fremdeles bilstol? Isofix er vel heller sjelden i eldre biler, så da blir stolen evt festet med base og belte. 
 

Personlig ville jeg ikke hatt en eldre bil pga disse tingene. I hvertfall ikke kjøre den med barna i den. 

Trafikkfarlig er den nok ikke så lenge den er holdt godt ved like. Den er vel EU- godkjent regner jeg med. 

Anonymkode: 13aa9...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal alle kjøre rundt i tanks bare fordi man ikke stoler på sine medtrafikanter? 
Er det budsjettet som gjør at han vil ha en Golf fra 90-tallet eller hva? 
Den har da sikkerhetsbelter og må ikke repareres for 100.000 for en bulk i støtfangeren slik nyere biler pga en dullion sensorer og deformasjonssoner. Og ved å lese trafikken kunne MYE ulykker vært unngått. 

Anonymkode: 04e3a...4a2

Å kjøpe og eie en Golf fra begynnelsen av 90-tallet som er EU-godkjent i dag vil mest sannsynlig være dyrere enn å kjøpe en 10-15 år gammel bil av tilsvarende størrelse.

Du har helt rett at ved å lese trafikken, så kunne mye ulykker vært unngått. Men du kan bare styre din egen bil, du kan ikke styre andres. Derfor er det hensiktsmessig å ha en trygg bil.

Jeg kjører forøvrig ikke tanks, jeg kjører en stor tysk SUV. Om en rusa sjåfør skjener over i min kjørebane så ønsker jeg å overleve. Jeg bryr meg strengt tatt ikke om den andre sjåføren sitt liv da. Vedkommende tok et valg da han kjørte i ruset tilstand. Selv er jeg MEGET streng på kjøring etter å ha konsumert alkohol, om jeg har tatt sterke medisiner eller om jeg har fått lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store er barna? Bruker de fremdeles bilstol? Isofix er vel heller sjelden i eldre biler, så da blir stolen evt festet med base og belte. 
 

Personlig ville jeg ikke hatt en eldre bil pga disse tingene. I hvertfall ikke kjøre den med barna i den.

Anonymkode: 13aa9...cd0

Man kan feste større stoler bakovervendt med belter også, så akkurat den bør ikke ha noe å si. Trenger ikke isofix, da beltemonterte stoler varer lenger bakover. 

Men helt enig i at jeg ville aldri hatt en så gammel bil til å kjøre rundt med barna i. Den har ikke de nyeste sikkerhetsfunksjonene man burde ha i en bil man bruker daglig.

Anonymkode: 0ad20...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Klagenfurt skrev:

Å kjøpe og eie en Golf fra begynnelsen av 90-tallet som er EU-godkjent i dag vil mest sannsynlig være dyrere enn å kjøpe en 10-15 år gammel bil av tilsvarende størrelse.

Du har helt rett at ved å lese trafikken, så kunne mye ulykker vært unngått. Men du kan bare styre din egen bil, du kan ikke styre andres. Derfor er det hensiktsmessig å ha en trygg bil.

Jeg kjører forøvrig ikke tanks, jeg kjører en stor tysk SUV. Om en rusa sjåfør skjener over i min kjørebane så ønsker jeg å overleve. Jeg bryr meg strengt tatt ikke om den andre sjåføren sitt liv da. Vedkommende tok et valg da han kjørte i ruset tilstand. Selv er jeg MEGET streng på kjøring etter å ha konsumert alkohol, om jeg har tatt sterke medisiner eller om jeg har fått lite søvn.

Hjelper ikke med stor tysk SUV om det er det samme eller noe større/tyngre som kommer i mot uansett. «Alle» kjøper jo slike etterhvert, så da er man jo like langt? 
Jeg kjører både veteranbil, mc, lastebil og personbil og jeg føler meg ikke meg mindre sikker på MC-en enn i lastebilen feks. 

Anonymkode: 04e3a...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke med stor tysk SUV om det er det samme eller noe større/tyngre som kommer i mot uansett. «Alle» kjøper jo slike etterhvert, så da er man jo like langt? 
Jeg kjører både veteranbil, mc, lastebil og personbil og jeg føler meg ikke meg mindre sikker på MC-en enn i lastebilen feks. 

Anonymkode: 04e3a...4a2

Vel, når «alle» kjøper stort, så er det hvertfall dumt å kjøre noe lite og utgammelt.

Merkelig risikovurdering å ikke føle seg mindre sikker på MC enn i lastebil, men nå er jo dette typisk for MC-sjåfører da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klagenfurt skrev:

Vel, når «alle» kjøper stort, så er det hvertfall dumt å kjøre noe lite og utgammelt.

Merkelig risikovurdering å ikke føle seg mindre sikker på MC enn i lastebil, men nå er jo dette typisk for MC-sjåfører da.

Jeg er jo ikke dum, jeg vet jo det er vondt å gå i bakken uten å ha prøvd det. Men ved å lese trafikken, tenke fluktrute mtp plassering og å vente det uventede (han der ser meg kanskje ikke) så går det bra :) 

Anonymkode: 04e3a...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 timer siden, Klagenfurt skrev:

Jeg mener det er særdeles uansvarlig, uavhengig om hvorvidt barna skal sitte på i den eller ei. Sjansen for at han blir alvorlig skadet eller i verste fall dør i den bilen er langt større enn dersom han kjøper en bil som er fra 2010 eller senere. Og om det skulle inntreffe vil det påvirke barna hans.

Jeg hadde veldig lyst på veteranbil da jeg var ung, fordi de er veldig kule. Nå som jeg har blitt eldre, verdsetter livet litt mer og har sett hva som ferdes i trafikken, så kommer jeg aldri til å kjøre en så gammel bil igjen. Selv kjører jeg en forholdsvis stor SUV fordi jeg ikke stoler på andre trafikanter.

Du må nesten be mannen din vokse opp og ta det ansvaret som kreves av en forelder.

Det er veldig enkelt å forstå hva TS egentlig vil frem til, derfor er det unødvendig å oppføre seg som en besserwisser. Spørsmålet hun tar opp er legitimt.

Hysteri! Biler på den tiden er da for svingende ikke laget lik en bil fra 50-80 tallet!

 

Ja ting kan skje og golfen fra 90 er ikke like trygg som en ny bil. Men tror du det å kjøre en gammel golf er det farligste her i livet? Så langt der i fra.

Anonymkode: 106ce...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo ikke dum, jeg vet jo det er vondt å gå i bakken uten å ha prøvd det. Men ved å lese trafikken, tenke fluktrute mtp plassering og å vente det uventede (han der ser meg kanskje ikke) så går det bra :) 

Anonymkode: 04e3a...4a2

Og alt det der gjør jeg bak rattet fra min SUV.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hysteri! Biler på den tiden er da for svingende ikke laget lik en bil fra 50-80 tallet!

 

Ja ting kan skje og golfen fra 90 er ikke like trygg som en ny bil. Men tror du det å kjøre en gammel golf er det farligste her i livet? Så langt der i fra.

Anonymkode: 106ce...318

Det er absolutt ikke hysteri. Det er STOR forskjell på en bil fra tidlig 90-tall og en bil fra 2010 når det kommer til sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Klagenfurt skrev:

Og alt det der gjør jeg bak rattet fra min SUV.

Det er absolutt ikke hysteri. Det er STOR forskjell på en bil fra tidlig 90-tall og en bil fra 2010 når det kommer til sikkerhet.

Jo det er hysteri. Jeg sier ikke at det å kjøre bil ikke kan være farlig, for det kan være farlig. Men både med skader og dødsfall utgjør bilulykker bare en liten brøkdel av antall dødsfall og skader ved ulykker generelt. De som lar ungene sine rase ned slalombakkene er for eksempel noe mere uansvarlig en noen som eier golf fra 90 tallet eller som lar barna drive med hest.

 

Nå er ikke jeg noen golf entusiast men uansett så er det likså viktig å ligge under fartsgrensen for å unngå trafikkuhell. En ny bil er mere sikker. Men treffer du en trailer, eller hvis det smeller i 120kmt er det oftest bye bye uansett hvor ny bilen er.

Anonymkode: 106ce...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er hysteri. Jeg sier ikke at det å kjøre bil ikke kan være farlig, for det kan være farlig. Men både med skader og dødsfall utgjør bilulykker bare en liten brøkdel av antall dødsfall og skader ved ulykker generelt. De som lar ungene sine rase ned slalombakkene er for eksempel noe mere uansvarlig en noen som eier golf fra 90 tallet eller som lar barna drive med hest.

 

Nå er ikke jeg noen golf entusiast men uansett så er det likså viktig å ligge under fartsgrensen for å unngå trafikkuhell. En ny bil er mere sikker. Men treffer du en trailer, eller hvis det smeller i 120kmt er det oftest bye bye uansett hvor ny bilen er.

Anonymkode: 106ce...318

Med den logikken kan du vel bare drite i setebelte også?

Jeg tror ikke du forstår hvor nye tryggere en sammenliknbar bil fra 2010 og utover er enn en Golf fra starten av 90-tallet. Golfen har sannsynligvis ikke antispinn eller antiskrens engang. Og meget begrenset med airbager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...