Gå til innhold

Hulromsanker. Hvordan funker ?


fjærestein

Anbefalte innlegg

Heisann. jeg er like handy som en polvott. Men kan google da. Hjelper litt. Jeg skal henge opp noen hylleknekter på gips. Vet ikke hvor mange lag gips. Får noe motstand med spiker og så gips ytterst på tuppen etter noen cm.  Hylle skal holde opptil 10 kg. Har knekter som tåler dette og mer. Google sier: lurt med hulromsanker eller rosettplugg. Mitt spørsmål er som følger:

Det er 4,5 mm hull skruehull i knektene. Jeg antar det ikke finnes så smale hulromsankere eller rosettplugger. Tar jeg feil ? Og Kan en ta skruen ut av anker eller plugg etter innsetting i vegg og så skru den inn igjen med knekten i mellom ? Lest ved rosettplugg så er det mulig at en kan dette, og at rosetten blir værende i vegg, stemmer det ? Eller hvordan gjør en det ? Må hele anker/plugg gjennom hullet på 4.5 mm

Om ikke dette er mulig, kan en univeralplugg holde ? Knekten ha 2 ganger 2 festepunkter (to opp mot hylle, 2 i vegg) og det er to knekter på ca 60cm hylle. Eller må jeg skaffe meg knekter med større skruehull ?

Veldig takknemlig for svar🌸

Endret av fjærestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig heller ikke peiling, men har kløna mye med hyller og gipsvegger, så siden ingen andre har svart ...

Måtte google for å finne ut hva hulromsanker og rosettplugg er, jeg trodde alt bare het gipsanker. Rosettplugg har jeg ikke vært borti. 

Jeg har prøvd hulromsanker av denne typen: https://www.clasohlson.com/no/Hulromsanker-M5-enkel/p/40-9276-2

Og jeg har brukt denne typen gipsplugg: https://www.clasohlson.com/no/Gipsplugg-med-skrue/p/40-9228

 

Mulig jeg misforstår hva du spør om, men du skal ta skruen ut av ankeret før du fester knekten. Du skal ikke stikke hele ankeret gjennom knekten. Først skrur du ankeret inn i veggen, så tar du ut skruen, så ankeret sitter igjen som et "metallhull" i veggen. Så setter du hylleknekten utenpå og skrur skruen gjennom den og inn i hullet. 

Jeg tror hulromsanker er mer solid/trygt, men jeg synes de er vanskelige å bruke, må ha hjelp av pappa 😐

Så når jeg skal fikse ting selv, bruker jeg sånne gipsplugger. Jeg har opplevd at noen hyller ble for tunge og vippa framover, og dro med seg gipsankrene ut etter hvert. Så nå henger jeg heller hyller opp med to hylleknekter under, og så fester jeg en "møbelvinkel" eller to (https://www.clasohlson.com/no/Møbelvinkel/p/21-1333-1) på oversiden av hylla i tillegg, for ekstra støtte. Det har funka kjempebra hos meg. 

 

TIPS: Jeg syns det er veldig styrete med gipsanker, så jeg prøver heller å feste tunge ting i stenderne om jeg kan. Jeg har stendere i tre, tror gipsplatene er festa i dem med skruer. Jeg har noen små supermagneter som jeg drar over veggen - de "fester seg" i skruehodene, så da skjønner jeg hvor stenderne er og kan heller skru hyller o.l. fast der. 

 

Anonymkode: 3e8db...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh ja. (Ja angående å ta ut skruen. ;)) Tusen takk for at du tok deg tiden og for langt, ut fyldene og forståelig svar. 

Og joda, du skjønte nøyaktig hva jeg lurte på. Lettet over at ikke hele gipsankere skal gjennom hullet i knekt. :) :)  

 

Nå ble jeg skikkelig glad. Og det er bra en med litt peiling kan hjelpe en med null peiling.

Da blir det hyller på meg og godt feste. :)

🌷:blomst:🌷:blomst:🌷

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har borret hullet i gipsen bør du forsøke å finne ut om det faktisk er et hulrom bak gipsen. Du kan bruke et bor for å se hvor tykk gipsen er og så måle hvor mye mer plass det er bakom.

Jeg bodde i en leilighet med så tynne stendere at man ikke kunne feste noe bakom gipsen. Stenderne var selvfølgelig for tynne til å holde vekt. Da brukte jeg ( pappa) et slagbor til å borre i betongen bak gipsen, festet passende plugger og brukte ekstra lange skruer. Mange middelaldrende menn har pent brukte slagbor liggende, som de enten kan låne bort eller bruke for deg.

Anonymkode: afb5d...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk for svar til deg også. :blomst::blomst::blomst:Jeg endte med å leie inn en proff jeg he he. Så får jeg suge til meg kunnskapen her og når hun kommer og se om jeg neste gang er litt mer tøff og handy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...