Gå til innhold

Dyre blandingsvalper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor blandingsvalper har blitt så dyre? 

Har sett blandinger opp til 32 000,- 

Vet det er populære raser og at det går på etterspørsel.. 

Jeg bare lurer, har dere kjøpt slike dyre blandingshunder? Og hvorfor?

Anonymkode: 14476...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har for mye penger og for lite vett.

Anonymkode: a2695...61d

• Liker 16
Skrevet

Det er som du sier, populære raser.. 

Jeg har en blandingshund, hun kostet bare et par tusen og er ingen av de populære rasene. At folk kjøper blandingshund til det dobbelte av hva enkelte rasehunder koster kan jeg ikke fatte. Det er vel fordi det ser fint ut på Instagram...  

Anonymkode: 6227d...d27

• Liker 4
Skrevet

Kan det være fordi blandingsraser ofte har nedre helse enn mange rene raser? Eller at man ikke ønsker å støtte en uetisk oppdrettsmodell hvor utseendet trumfer helse og gemytt?

*hilsen kvinne med renraset hund, i tilfelle noen lurte

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Fordi blandingshunder har et utseende og gemytt man ønsker, vil jeg tro. I tillegg er man kanskje litt lei av alle de gærningene som avler hunder i stykker. 

Skrevet
11 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Fordi blandingshunder har et utseende og gemytt man ønsker, vil jeg tro. I tillegg er man kanskje litt lei av alle de gærningene som avler hunder i stykker. 

Men mange avler jo disse blandingene i stykker også kun for at det skal være eksotisk 

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, Krakilsk skrev:

Kan det være fordi blandingsraser ofte har nedre helse enn mange rene raser? Eller at man ikke ønsker å støtte en uetisk oppdrettsmodell hvor utseendet trumfer helse og gemytt?

Men doodlevalpefabrikk à la Drøbak Hundehotell er jo ikke akkurat etisk hundeavl da.

Og at de har bedre helse er ikke svart/hvitt. Hybrid vigour er en greie, ja. Men slik uvettig doodleavl som mange driver med så har de jo ikke kontroll på hva som ligger i slekta. De kan like fort arve genetiske sykdommer fra hvilken som helst av rasene de er blanding av.

Anonymkode: a536a...852

• Liker 7
Skrevet

Fordi folk er dumme å betaler... at blandingsraser har bedre helse er tull, det kommer helt an på hva valpen arver fra mor og far, om valpen får det verste fra begge verdener så kan man jo tenke seg utfallet. 

Anonymkode: 58546...4a8

• Liker 8
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor blandingsvalper har blitt så dyre? 

Har sett blandinger opp til 32 000,- 

Vet det er populære raser og at det går på etterspørsel.. 

Jeg bare lurer, har dere kjøpt slike dyre blandingshunder? Og hvorfor?

Maltipoo er jo eksempel på en veldig dyr blanding. Den vinner nok på at den er så ufattelig søt, og at valpene enda ikke er så utbredt. Mulig det endrer seg med tiden, at de blir mer tilgjengelige og dermed går prisen ned..

Det er jo en ny trend med å blande små hunder nå. Markedet er jo alltid slik at med lite tilgang går prisene opp. Se på boligpolitikken i Oslo. Godt eks på det 

Anonymkode: 7f588...4ef

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men doodlevalpefabrikk à la Drøbak Hundehotell er jo ikke akkurat etisk hundeavl da.

Og at de har bedre helse er ikke svart/hvitt. Hybrid vigour er en greie, ja. Men slik uvettig doodleavl som mange driver med så har de jo ikke kontroll på hva som ligger i slekta. De kan like fort arve genetiske sykdommer fra hvilken som helst av rasene de er blanding av.

Ja, det var derfor jeg presiserte at de ofte har, og ikke skrev at de alltid har.  Kjenner ikke til hverken den valpefabrikken eller at visse blandingshunder er trendy, jeg bare uttalte meg helt generelt med de argumentene som jeg oftest hører når det gjelder blandingsraser, for å besvare hi. 

Men allikevel, jeg er generelt for blanding, men sterkt imot valpefabrikker, ukritisk avl, at man baserer valg av rase på trender, og at man velger raser med store helseskader relatert til avl.

Sagt på en annen måte er jeg altså for sunne, friske hunder med godt gemytt uavhengig av rase.

Og som nevnt har jeg en renraset hund selv, men valgte her å snakke for de med blandingshund da jeg opplever at (mange i) hundemiljøet er for prinsipielt opptatt av å beholde rene raser og flinke til å fremme de fordelene det har over blandingsoppdrett på tross av visse raser hvor avlingen burde vært stoppet for leeeenge siden. 

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk er dumme å betaler... at blandingsraser har bedre helse er tull, det kommer helt an på hva valpen arver fra mor og far, om valpen får det verste fra begge verdener så kan man jo tenke seg utfallet. 

Men i visse raser er forekomsten av helseproblemer så utbredt at man nærmest er garantert at det uønskede arvestoffet videreføres. 

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, Krakilsk skrev:

Ja, det var derfor jeg presiserte at de ofte har, og ikke skrev at de alltid har.  Kjenner ikke til hverken den valpefabrikken eller at visse blandingshunder er trendy, jeg bare uttalte meg helt generelt med de argumentene som jeg oftest hører når det gjelder blandingsraser, for å besvare hi. 

Men allikevel, jeg er generelt for blanding, men sterkt imot valpefabrikker, ukritisk avl, at man baserer valg av rase på trender, og at man velger raser med store helseskader relatert til avl.

Sagt på en annen måte er jeg altså for sunne, friske hunder med godt gemytt uavhengig av rase.

Og som nevnt har jeg en renraset hund selv, men valgte her å snakke for de med blandingshund da jeg opplever at (mange i) hundemiljøet er for prinsipielt opptatt av å beholde rene raser og flinke til å fremme de fordelene det har over blandingsoppdrett på tross av visse raser hvor avlingen burde vært stoppet for leeeenge siden. 

Er mange raser som er langt ute på vidda ja, som tviholder på usunne rasestandarder og dermed bidrar til mye lidelse :/ Har trua på at langt flere raseklubber burde satt i gang store og velorganiserte krysningsprosjekt slik som på norsk lundehund, irsk rød og hvit setter, harehund, osv. Har selv blandingshund fra ett av disse prosjektene :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mange ukritisk tror på «oppdretter» av blandingshunder som reklamerer for at hundene får bare det beste av gemyttet fra begge/alle rasene som er innblandet. For eksempel hunder som hverken røyter eller krever pelsstell. Høres fantastisk ut, og folk betaler gjerne for det, men det er jo fysisk umulig.

Anonymkode: fb047...28a

• Liker 4
Skrevet

Helt horribelt at folk skal ta seg godt betalt for det vi kaller uhell. Har selv en skikkelig gatemix av en hund, men betalte ikke noe for hunden, og klart man kunne tatt 1000kr for jobben av å ta vare på valpen, men når det ikke følger med vaksiner, kastrering og helsesjekk, ja da er man bare en uvitende grisk person. Må sier jeg ikke at al oppdrett er grei heller, det å tjene penger på kjæledyr er for meg så feil. Sikkert kjempefin hobby der man kan ta betalt for det man legger ut, men mer enn 5000kr pr hund er å tjene stort på det.

Anonymkode: 287ca...348

Skrevet
57 minutter siden, Krakilsk skrev:

Men i visse raser er forekomsten av helseproblemer så utbredt at man nærmest er garantert at det uønskede arvestoffet videreføres. 

Ja, å da kan det like gjerne føres videre til en blandingsvalp 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Krakilsk skrev:

Nei. Ofte blir det vanskeligere å holde styr på genene hos foreldre, besteforeldre osv. Med renrasede, så går avlen etter nkk's retningslinjer. Alt av tester må bli utført før en parring blir godkjent. Man har da muligheten til å gå langt tilbake i familietreet og se akkurat hva man får.

Med blandingshunder er det ikke så enkelt. Parrer man to av forskjellige raser, så betyr det ikke at valpene får superhelse. De kan arve øyeproblemene fra mor, hofteproblemer fra bestefar osv.

Når eksperter snakker om å blande hunder for å gjøre en rase bedre, så er det snakk om nøye, detaljert arbeid for hvordan man skal gå frem over tid. F.eks flat-snutede raser ville hatt godt av å bli blandet med en annen rase, men da må det skje over tid for å forandre selve rasen, og individer for parring må bli valgt ut i fra gemytt, gener, sykdomshistorie over flere generasjoner osv. For eksempel, man vil kanskje forandre fysikken til en flat-snutede rase, men ikke gemyttet. Da blir det ekstra vanskeligere. 

Anonymkode: 87ece...e1b

• Liker 5
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ofte blir det vanskeligere å holde styr på genene hos foreldre, besteforeldre osv. Med renrasede, så går avlen etter nkk's retningslinjer. Alt av tester må bli utført før en parring blir godkjent. Man har da muligheten til å gå langt tilbake i familietreet og se akkurat hva man får.

Med blandingshunder er det ikke så enkelt. Parrer man to av forskjellige raser, så betyr det ikke at valpene får superhelse. De kan arve øyeproblemene fra mor, hofteproblemer fra bestefar osv.

Når eksperter snakker om å blande hunder for å gjøre en rase bedre, så er det snakk om nøye, detaljert arbeid for hvordan man skal gå frem over tid. F.eks flat-snutede raser ville hatt godt av å bli blandet med en annen rase, men da må det skje over tid for å forandre selve rasen, og individer for parring må bli valgt ut i fra gemytt, gener, sykdomshistorie over flere generasjoner osv. For eksempel, man vil kanskje forandre fysikken til en flat-snutede rase, men ikke gemyttet. Da blir det ekstra vanskeligere. 

Ja, og det er det siste der jeg tenker på når jeg skriver om blandingsvalper. Jeg skjønner jo nå at jeg er naiv, og at det som diskuteres her er noe annet enn godt begrunnet og kontrollert avl 🙈

Skrevet
1 minutt siden, Krakilsk skrev:

Ja, og det er det siste der jeg tenker på når jeg skriver om blandingsvalper. Jeg skjønner jo nå at jeg er naiv, og at det som diskuteres her er noe annet enn godt begrunnet og kontrollert avl 🙈

Før jeg leste meg litt opp på det, så tenkte jeg også at "blandingsvalper har bedre helse", for det blir gjentatt og repetert overalt. 

• Liker 3
Skrevet

Tilbud og etterspørsel sånn som resten av markedet antar jeg??

Anonymkode: d44f3...7fb

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Hele raseindustrien er jo litt Hitler gon wrong opplegg, med hunder som ikke får puste, øyne som stikker ut og HD over en lav kam. Ikke rart folk tenker at en ekte blandingshund er bedre. Sannsynligheten for at den både puster og har øynene på plass er jo tilstedet, og det er jo noe folk flest foretrekker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...