Gå til innhold

Munnbind hos fastlegen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette noe som er innført? Skal på min første legetime i år, og lurer på om jeg bør stille med munnbind på venteværelset eventuelt inne hos legen? Bor i en by med mye smitte. 

Anonymkode: a45df...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok tryggest.

Skrevet

I følge retningslinjene nå, så bør du det, ja. Jeg var hos legen både denne og forrige uke (hurra), og nå denne uken hadde både alle ansatte og alle pasienter munnbind. 

Anonymkode: d6d41...c0f

Skrevet

Om du kan riskere å ikke greie å overholde meteren skal du ha munnbind. Om du legger til at et legekontor kan inneholde både syke og personer i risikogruppen burde svaret være gitt både for din egen og andres del.

Et legekontor er absolutt et sted hvor jeg hadde hatt dette på, så får du heller ta det av dersom det fremgår tydelig at det ikke er nødvendig, men gjør man feil her er det MYE bedre å gjøre feilen å ha munnbind på når man ikke trenger det enn å ikke ha det på når man burde hatt det på.

Kort fortalt: Ja, du bør ha munnbind på. 

• Liker 4
Skrevet

var hos legen i å går. God plass på venterommet, ingen som brukte munnbind der. Legen brukte munnbind, men feil. Det flytta han opp og ned. Han kunne likegjerne latt være.  Bortkasta bruk av medisinsk utstyr. 

Anonymkode: 0838e...09c

• Liker 4
Skrevet

Påbudt for alle ansatte og pasienter på "mitt" legekontor, uavhengig av om det er mulig å holde avstand.

Anonymkode: 8332f...c43

Skrevet

Var hos fastlegen på onsdag. I en kommune med mye smitte. Ingen brukte munnbind, hverken ansatte eller pasienter, heller ikke under blodprøvetaking. Men besøksstolen inne hos fastlegen var flyttet så den stod nesten to meter unna fastlegen. 

Jeg bruker selv ikke munnbind fordi jeg glemmer meg og stadig pirker borti det, og da er det faktisk mindre risiko hvis jeg dropper munnbind.
Var også en tur innom matbutikken og der så jeg en håndfull på 70+ som brukte munnbind, 2-3 på ca. 45 som brukte munnbind, og sikkert 15-20 andre voksne som ikke brukte munnbind. La merke til at de som brukte munnbind brukte mye lenger tid i butikken og tok på flere varer, mens de som ikke brukte munnbind hastet raskt gjennom butikken og prøvde å holde seg unna folk mens de sto i kø. Ingen av de ansatte hadde munnbind. 

Anonymkode: 08575...bf0

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påbudt for alle ansatte og pasienter på "mitt" legekontor, uavhengig av om det er mulig å holde avstand.

Får pasientene beskjed på forhånd om å ha med munnbind, eller får man det på legekontoret? 

Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

Får pasientene beskjed på forhånd om å ha med munnbind, eller får man det på legekontoret? 

Du må jo alltid ha med deg munnbind nå, og så tar du det på ved behov.

Anonymkode: ca22d...695

• Liker 2
Skrevet

Sjekk hjemmesiden til ditt legekontor, der bør det stå hvordan man skal forholde seg der.  Noen steder er venterommet stengt og man må vente utendørs til man blir oppringt og går rett inn til legen, andre steder kan man sitte på venteværelset.  Noen legekontor gir munnbind ved oppmøte, men det er sikkert greit å ha med for sikkerhets skyld.

Jeg var også på matbutikken i dag, i en kommune uten krisestore smittetall.  Langt over halvparten brukte munnbind (kanskje opp mot 80%).  Det var ikke mulig å skille ut en bestemt gruppe som ikke brukte - jeg så både ungdom, voksne, middelaldrende og svært gamle uten.  Absolutt alle ansatte hadde munnbind.  For min del korter munnbindbruken ned tida jeg bruker i butikken, for det er nokså ubehagelig.

Anonymkode: e7706...8c2

Skrevet

Hos oss er det kun påbudt med munnbind når vi skal ta blodprøver, ikke inne hos legen.

Anonymkode: 08bb9...a74

Skrevet (endret)
På 6.11.2020 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Er dette noe som er innført? Skal på min første legetime i år, og lurer på om jeg bør stille med munnbind på venteværelset eventuelt inne hos legen? Bor i en by med mye smitte. 

Anonymkode: a45df...62e

Du bør uten tvil ta på deg munnbind når du er hos legen. Du aner jo ikke om du er bærer av covid-19 med mindre du har nylig testet deg, og dersom fastlegen din skulle bli smittet av deg ved uhell for et eksempel fordi vi har alle forskjellige immunforsvar så kan hele legekontoret bli stengt pga. smitten vil kunne spre seg til både de andre ansatte og folk.

Problemet med covid-19 er at det kan ta flere uker uten symptomer og noen får ikke symptomer i det hele tatt, og kan spre seg til flere. Det er nettopp derfor man bør ta på seg munnbind for å beskytte seg selv og andre. Fastlegen er dessuten ofte altfor nærme til pasienten sin og er dermed i risikogruppa. Jeg oppfører meg som om jeg skulle ha hatt covid-19 til enhver tid og er derfor ekstremt forsiktig.

Endret av Lasox
Skrevet
På 7.11.2020 den 6.41, petterm skrev:

Det står på nettsiden deres, på døren deres, og i appen der man bestemmer time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...