Gå til innhold

Panikkanfall? "bare angst" og mensen...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, og jeg er på randen av et sammenbrudd.

De siste månedene har jeg hatt store panikkanfall og hatt veldig mye angst rundt mensen, og denne uken har vært katastrofal. 

Jeg var på jobb tidligere i uken, men ble plutselig så utrolig dårlig i magen (og min fobi er å kaste opp/ bli syk i magen...). Jeg hadde spist lite (pga angsten og mensen....) de tidligere dagene, og etter den episoden på jobb har jeg hatt total shutdown hva angår mat. Jeg dro til legen og fortalte at jeg ikke hadde klart å spise på flere dager, fortalte om panikkanfallene og at jeg ikke orker å ha det sånn som dette lenger. Å ha mensen er et helvete, og jeg BLIR så dårlig. Som regel er jeg helt fin de tre andre ukene i syklusen.

Jeg fikk en henvisning til gynekolog (for utredelse av syklus-tullet), men ikke noe mer enn det(jeg har tidligere vært utredet for endometriose, kirurgene fant ingenting under operasjon og ei heller ved biopsien). Jeg har store kloremerker på armene pga det er det eneste jeg får til å gjøre når jeg har så mye angst. Legen brydde seg ikke om den informasjonen, og kommenterte heller ingenting på at jeg ikke har spist på mange dager, og sendte meg hjem igjen(tirsdag)... 

Det gikk litt bedre etter hvert og i går klarte jeg å spise litt, men i dag våknet jeg med mageknip og diare igjen og nå har jeg røket rett tilbake i panikk-land, og matlysten er på ny i shutdown. Jeg får ikke ned en eneste bit, jeg er livredd for å kaste opp. Nå har jeg vært borte fra jobb i en uke snart, for jeg klarer ikke tanken på å være på jobb, dra på butikken eller noe som helst... Føler meg helt låst. Jeg klarer å gå tur med hunden, men alt annet virker uoverkommerlig.

Jeg har tidligere snakket med fastlegen om å dra til psykolog(mtp angsten og depresjon) og hun fortalte at jeg måtte ta kontakt med kommunal psykolog selv. Jeg har prøvd, men de krever henvisning... Jeg har med nøøød og neppe kanskje råd til å gå til privat psykolog, men da har jeg ikke råd til noe annet, og bare et par-fire ganger til behandling. Jeg vil selvfølgelig bli frisk, men å bruke sparepengene mine er ikke bare-bare, i tilfelle bilen ryker osv. Det er bufferen min, og den har jeg brukt en god stund på å bygge opp... 

Jeg orker ikke en ny runde med matvegring og kaos i hodet, alt jeg vil er jo å spise, men enn så lenge når jeg har hatt diare så får jeg det ikke til. Og det nytter ikke si "det er bare å spise", fordi hele kroppen min har gått i total panikk. Og den varer lenge! Jeg kan jo lese selv at diaré er et av symptomene på panikkangst, men i de tidligere år jeg har hatt anfall er det veldig sjeldent at dette er et av symptomene hos meg. Det har forekommet, men IKKE sånn som den uken her. Nå er jeg derfor da redd for at jeg faktisk ER syk, at jeg har spist noe jeg ikke tåler eller liknende... Er diareen bare angst? :( 

Hva skal jeg gjøre? Jeg bor alene i denne byen, med unntak av samboeren min, og min familie bor i en av smitte-episentrene, så det er ikke bare å dra hjem eller liknende. Jeg er kjemperedd og dette går selvfølgelig utover både meg og han, og jeg orker ikke å ha det sånn som dette. 

Er det ingenting annet jeg kan gjøre? :( Må jeg bare akseptere at livet er sånn som dette, og at jeg fra nå av bare klarer å være hjemme og ute på småærender? Jeg som elsker å jobbe og alt... Jeg vil bare gråte... 

Anonymkode: 7a993...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kun rundt mensen? Prøvd prevensjon? Har hatt en grusom angst-uke selv, skal ha mensen om fire dager. En sånn gnagende uro og anfall. Onsdag var verst og i dag er jeg ødelagt. I tillegg til dårlig form og vonde bryster lurer jeg også på om jeg er syk. Har egentlig ingen råd, men tenker selv at det er på tide å prøve prevensjon. Jeg er 37.

Anonymkode: 2c944...585

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det kun rundt mensen? Prøvd prevensjon? Har hatt en grusom angst-uke selv, skal ha mensen om fire dager. En sånn gnagende uro og anfall. Onsdag var verst og i dag er jeg ødelagt. I tillegg til dårlig form og vonde bryster lurer jeg også på om jeg er syk. Har egentlig ingen råd, men tenker selv at det er på tide å prøve prevensjon. Jeg er 37.

Anonymkode: 2c944...585

Har sluttet på prevensjon. Det virker som p-piller har balansert det hele, ja, og mest sannsynlig er det derfor jeg har klart meg tålelig bra i tyveårene. 

før jeg begynte på p-piller hadde jeg de samme problemene.... 

uff, synd å høre du har det sånn! Det er ikke noe bra. ❤️ God bedring! 

Anonymkode: 7a993...e85

Skrevet

Jeg får diare når jeg ikke tygger maten ordentlig, spesielt rå grønnsaker, og det er lett å slurve med tyggingen selv når jeg ikke er engstelig. Jeg må da ta meg sammen og være bevisst på å finfordele hver eneste bit. Det kan forresten også fungere som en mindfulness-øvelse, som kan bidra til å redusere stress og angst.

Anonymkode: 61895...f34

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...