AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Jeg har ADHD, uoppmerksom type som før het, eller noen i dag kaller "ADD". Jeg går på Ritalin. Men det jeg lurer på er om jeg har CPTSD og ikke ADD. Jeg vil gjerne fjerne ADD disgnosen om den er feil. Jeg kan jo ha begge, men ønsker selvfølgelig å ha riktig diagnose/diagnoser. Kan jeg finne dette ut selv? Jeg blir våken, får energi og konsentrasjon av ritalin. Jeg får ikke sove om jeg tar det for sent. Jeg blir ikke rolig av dem. Bare mer fokusert og våken. Mye konsentrasjon. Er dette normalt eller burde jeg blitt roligere? ADD er ikke hyper i seg da. Er det andre måter jeg kan finne ut om jeg har CPTSD istedenfor ADD? Hva er forkjellen mellom dem? Er der noe forkjell egentlig? Anonymkode: 1c39f...e07
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Hva er en traumelidelse? Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.” (Diagnosesystemet ICD-10). Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier: Type I traume Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade. Type II traume Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer. Kjennetegnene for type II traumer er: • Gjentatt traumatisering over tid, ofte i ung alder. Eksempelvis seksuelle overgrep i oppvekst, mishandling, alvorlig omsorgssvikt/tiknytningssvikt. Bredere spekter av symptomer: I tillegg til PTSD-symptomer(se nedenfor), kommer gjerne relasjonsvansker, vansker med følelsesregulering, selvfølelsesproblemer, manglende/dårlig kroppskontakt, dissosiasjon, angst/depressive symptomer, vansker med mat og søvn. Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) Diagnosen PTSD, posttraumatisk stresslidelse, ble først introdusert i 1980 og var i stor grad basert på det man observerte av psykiske senvirkninger hos krigsveteraner. Etter hvert fant man at tilsvarende symptomer også kunne sees hos andre som har opplevd traumatiske hendelser. De fleste traumepasienter fyller kriteriene for PTSD, noe som innebærer følgende: Har vært utsatt for livshendelse(r) eller situasjon(er) av usedvanlig truende eller katastrofal art Traumatiske hendelser blir gjenopplevd gang på gang i påtrengende minner (”flashbacks”), drømmer eller mareritt Unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet Forhøyet alarmberedskap og vaktsomhet, økt skvettenhetsreaksjon og søvnløshet Kompleks PTSD I tillegg vil de aller fleste traumepasienter oppleve å ha problemer på flere livsområder. Disse fenomenene ble observert sammen og navngitt først av en amerikansk psykolog, Judith Herman. Hun kalte dette symptombildet for kompleks PTSD, noe som var spesielt uttalt for mennesker som har vært utsatt for alvorlige relasjonstraumer som barn. Kompleks PTSD er ikke en diagnose i dagens ICD-10, men det er fremmet forslag om å ta dette inn i neste versjon av diagnosesystemet (ICD-11). Diagnosen kompleks PTSD inkluderer problemer på følgende områder: Vanskeligheter med å tolerere og regulere følelser Problemer med oppmerksomhet og bevissthet (inkludert dissosiative symptomer, se under) Endringer/problemer med selvopplevelse (typisk at man opplever seg selv som skitten, verdiløs, ødelagt etc) Problemer med relasjoner til andre(vansker med mistillit, regulering av nærhet/avstand, selvhevdelse) Fysiske symptomer (somatisering og medisinske problemer) Endringer i egne menings- og trossystemer https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/#:~:text= De fleste traumepasienter fyller kriteriene for PTSD%2C,og situasjoner som minner om traumet More
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Omsorgssvikt kan gi CPTSD, og AD(H)D kan i tilfeller forveksles. For å finne ut om du er feildiagnostisert eller har traumelidelse så bør du ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog som kan utrede deg. Du kan ikke diagnostisere deg selv.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 9 minutter siden, Uatskillelig skrev: Omsorgssvikt kan gi CPTSD, og AD(H)D kan i tilfeller forveksles. For å finne ut om du er feildiagnostisert eller har traumelidelse så bør du ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog som kan utrede deg. Du kan ikke diagnostisere deg selv. Det vet jeg. Men ønsker å være litt forbredt og forstå litt selv først. Ønsker å vite om hva forkjellene er, om noen vet? Anonymkode: 1c39f...e07
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg. Men ønsker å være litt forbredt og forstå litt selv først. Ønsker å vite om hva forkjellene er, om noen vet? Anonymkode: 1c39f...e07 PTSD gir flashbacks/mareritt, unngåelse og økt alarmberedskap, K-en gir problemer med følelsesregulering, grenser og selvbildet i grove trekk. ADD gir uoppmerksomhet og konsentrasjonsvansker, noe PTSD også kan gi. PTSD kan gi symptomer på ADD, men ADD gir ikke symptomer som f.eks., flashbacks, unngåelsesatferd eller skvettenhet som er typisk for PTSD. PTSD har altså flere symptomer. Endret 5. november 2020 av Uatskillelig 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Har du flashbacks? Altså forferdelige situasjoner som spiller i hodet ditt som om det skjer nå. Du blir livredd og skjønner ikke hvor du er? Har du opplevd noe traumatisk som du liksom ikke klarer å forholde deg til/er redd for å tenke på? Unngår du konkrete steder for å ikke trigge traumeminner? Er du skvetten og på vakt? Dissosierer du? Kompleks ptsd er en svært alvorlig og invalidiserende lidelse. Det lille du forteller høres ikke ut som en traumelidelse hvertfall. Fokuset ditt burde være om add diagnosen er riktig eller ikke. Og den bekymringen bør du ta opp med lege dersom du sliter i livet ditt nå, og ikke føler du har den hjelpen du trenger. Ikke sett diagnoser på deg selv, hvertfall ikke en slik kompleks lidelse som cptsd. Anonymkode: c94b1...fda
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Jeg begynte på utredning for adhd, men viste seg å være kptsd. 🙂 Mulig jeg har adhd også, men det er traumene som skaper mest uro i hverdagen for min del. Før håndterte jeg denne uroen med å jobbe med i hjel/trene masse, og holdt på sånn helt til jeg sluknet for kvelden. Fikk ikke sove uten å være helt fysisk utslitt. Jeg får ikke «flashbacks» i form av minner, men kroppslige reaksjoner og frykt/ubehag. Har begynt med emdr terapi og leser «Tilbake til nåtiden» fra Modum bad. Ville tatt opp dette med psykologen din om du føler at diagnosen add ikke føles riktig. Du kan be om ny utredning 🙂 Anonymkode: 92081...7aa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå