Gå til innhold

Briller, NAV og nye regler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått nye briller etter de nye reglene? Stemmer det at man kun får dekket 1200 av alt?

Anonymkode: 78226...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva slags synsproblemer barnet ditt har. Sats 1 er 1200kr. Det dekker «vanlige» briller. Vi har sats 2 som er 2400kr. Da er det styrke over 5 og skjeling. Det er mulig å søke om individuelt beløp hvis barnet har komplekse synsproblemer. 
Det er styr, man kan ikke velge de beste brillene hvis man ikke har god nok økonomi til å dekke kostnaden selv. Det tar også veldig lang tid å få tilbake pengene fra nav. (Man må legge ut for brillene før man får pengene tilbake). Jeg har venta i 2 mnd de to gangene jeg måtte legge ut, og ser mange på facebookgruppen venter i mange uker før pengene kommer på konto. Det kan jo potensielt skape uro i økonomien. 😕

Skrevet

Men har disse reglene blitt satt i gang? Var det ikke bare et forslag i statsbudsjettet?

Anonymkode: 67040...a9c

Skrevet

Er helt hårreisende de nye reglene. Vi har to barn med komplekse synsfeil. Bare den ene har over 5 i synsforstyrrelse og får tak to. Andre barnet får tak en tiltross for rådsyre glass som virkelig trengs. 

Skrevet
2 minutter siden, atropos skrev:

Det kommer an på hva slags synsproblemer barnet ditt har. Sats 1 er 1200kr. Det dekker «vanlige» briller. Vi har sats 2 som er 2400kr. Da er det styrke over 5 og skjeling. Det er mulig å søke om individuelt beløp hvis barnet har komplekse synsproblemer. 
Det er styr, man kan ikke velge de beste brillene hvis man ikke har god nok økonomi til å dekke kostnaden selv. Det tar også veldig lang tid å få tilbake pengene fra nav. (Man må legge ut for brillene før man får pengene tilbake). Jeg har venta i 2 mnd de to gangene jeg måtte legge ut, og ser mange på facebookgruppen venter i mange uker før pengene kommer på konto. Det kan jo potensielt skape uro i økonomien. 😕

Er jo helt tåpelig. Er det flere ganger pr år da? med tanke på barn og ders behandling av briller. Flere ganger jeg fant mitt barns briller i sandkassa, og hadde det ikke vært for de dyreste glassene, ja så måtte barnet hatt nye. 

Anonymkode: b9015...f9d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har disse reglene blitt satt i gang? Var det ikke bare et forslag i statsbudsjettet?

Anonymkode: 67040...a9c

De ble satt i kraft 1.mars 2020, så har vart en stund.

Skrevet
4 minutter siden, atropos skrev:

Det sier seg jo selv at man ikke kan velge de beste brillene når det er dekket av NAV. De dekker briller som gjør jobben sin, ikke luksus, den får man ta på egen kappe.

Anonymkode: 5b9a0...e93

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo helt tåpelig. Er det flere ganger pr år da? med tanke på barn og ders behandling av briller. Flere ganger jeg fant mitt barns briller i sandkassa, og hadde det ikke vært for de dyreste glassene, ja så måtte barnet hatt nye. 

Ja, det er ingen grense for hvor mange ganger man kan få tilbake. Vi har en treåring selv, så kjenner godt til sandkasseproblemet🙈 Flere ganger har brillene blitt gravd ned, og personale har hatt redningsaksjon for å finne de igjen🙄 Vi har gode glass og er nødt til å ha tynnere glass på ene siden for at de ikke skal bli sidetunge, så bare reparasjonen kom på 1600kr forrige gang🙈

Skrevet

Det sier seg jo selv at man ikke kan velge de beste brillene når det er dekket av NAV. De dekker briller som gjør jobben sin, ikke luksus, den får man ta på egen kappe.

Beste glass, ikke beste briller. Infatningen har vi alltid måtte betalt. Men ripefri og så og si uknuselige bør glassene til barn være. De leker. Og blir dyrere hvis det skal dekkes flere ganger pr år. Eller så kan jo barn av foreldre som ikke har 5000kr til overs, la barna ikke få fikset synsfeil. For hos barn er det mulig å korrigere syn.

• Liker 1
Skrevet

Når du er tre år fortjener du å få briller som sitter godt på nesa og henger på under lek. Det er briller til barn dette her, ikke lesebriller til PC-bruk.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, atropos skrev:

Når du er tre år fortjener du å få briller som sitter godt på nesa og henger på under lek. Det er briller til barn dette her, ikke lesebriller til PC-bruk.

Joda, men da får foreldre ta den regningen. Du kan ikke forvente at NAV skal ta regningen for svindyre briller fordi foreldrene vil ha akkurat dem, istedenfor de man får dekket.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

Ja, det er ingen grense for hvor mange ganger man kan få tilbake. Vi har en treåring selv, så kjenner godt til sandkasseproblemet🙈 Flere ganger har brillene blitt gravd ned, og personale har hatt redningsaksjon for å finne de igjen🙄 Vi har gode glass og er nødt til å ha tynnere glass på ene siden for at de ikke skal bli sidetunge, så bare reparasjonen kom på 1600kr forrige gang🙈

Så da taper NAV på dette da. Med den aktive gutten jeg hadde som ung, mptte han hatt nye glass minst hver 3dje mnd. Måtte bytte infattning titt og ofte, men det måtte vi jo koste på selv, og i og for seg greit nok da de kan være veldig billige også.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke med de du siterte, men jeg har ikke råd til å betale 12000 flere ganger i året for at jenta min skal få glassene hun trenger for å se dybde. Uten vil hun miste dybde både på kort og lang sikt. Det er ikke luksus, men medisinsk. Hun får bare dekket 1200kr ettersom hun har mindre enn 5 i synsforstyrrelser. 

Endret av -venter-
Skrevet

Joda, men da får foreldre ta den regningen. Du kan ikke forvente at NAV skal ta regningen for svindyre briller fordi foreldrene vil ha akkurat dem, istedenfor de man får dekket.

Hos lavinntektsfamilier ender dette da med colabunnbriller og funksjonshemming hos barnet. Det synes jeg er trist.

Skrevet

Er snakk om glassene. Innfattningen er jo en annen sak, og der er jeg enig i at det bør være et tak. Men ikke på glassene. Ingen barn trenger Boss innfatning, men de skal ha de beste glassene.

Skrevet

Hvorfor dekker NAV briller? Dekker de kun briller til de som har store synsvansker, eller dekker de helt vanlige briller for nærsynte med skjeve hornhinner og sånt? 
Jeg har alltid betalt brillene mine selv. Regner med dette med NAV er en ny ordning? Det fantes hvertfall ikke da jeg var barn og måtte jobbe deltid etter skolen for å betale ned regningen hos optiker. 

Anonymkode: 76b56...155

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV dekker ca. 500 kr av innfatningen, og det gjorde de også med de gamle reglene. Før ble glassene dekket i sin helhet for oss, mens vi nå må betale noe selv. Barnet vårt vipper mellom sats 2 og 3 med styrke 6+ og skjeling. 

Anonymkode: 086fa...d1b

Skrevet

Jeg tenker ofte på hvor mange barn som går uten briller og ødelegger synet sitt pga dei nye reglene. Vi må ut med over 6000,- om brillene blir mistet, ødelagt, vokst ut av dei. 
Det er mye penger for dei aller fleste !! 

Anonymkode: 8641c...627

Skrevet

Hvorfor dekker NAV briller? Dekker de kun briller til de som har store synsvansker, eller dekker de helt vanlige briller for nærsynte med skjeve hornhinner og sånt? 
Jeg har alltid betalt brillene mine selv. Regner med dette med NAV er en ny ordning? Det fantes hvertfall ikke da jeg var barn og måtte jobbe deltid etter skolen for å betale ned regningen hos optiker. 

NAV dekker brilleglass til en gruppe med sterk synshemming og/eller synslidelser/øyesykdom. 

Anonymkode: 086fa...d1b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på mitt barn nå er 2 år unna 30, så har ordningen vart lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...