Gå til innhold

Skravletråd termin juli/august 2021

lizzie88

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ultralyd utvendig 7+0 hos legen før jul. Utvendig og gammelt apparat, så vi så fostersekk og et hjerte som slo. Om ikke legen hadde hatt dette hadde jeg klart å vente noen uker til. 12+0 skal jeg til privat jordmor for UL. Hun er visst meget dyktig og tar 1250 for det. Det inkluderer minnepinne med bilder og video. Følger med som standard 😅 20. Januar føles sååå lenge til...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MiaHI skrev (15 timer siden):

Har lest litt om det og det virker som der er så lite å se før uke 12 uansett, og om det ser bra ut så er det likevel så mye som kan skje innen uke 12. Så vet ikke om en så tidlig vellykket ultralyd hadde beroliget meg noe spesielt... Hva er din erfaring? Hørt at det koster et par tusen kroner, men har ikke funnet ut. Noen som vet ca. ? Må evt. ta det privat, så da tenker jeg rent økonomisk at jeg tar heller en i uke 12 enn nå :)

Jeg bor i et annet europeisk land og her må jeg ikke betale for tidlig ultralyd, det er en del av de ordinære ultralydene. Jeg hadde spontanabort sist så det var utrolig fint å nå se ett hjerte slå i uke 6+4 og jeg er glad jeg får ny undersøkelse ved uke 8 igjen. SA var sist ved 7+4. Men om jeg hadde bodd i Norge hadde jeg også ventet trur jeg siden det er såpass dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fortalt om graviditeten til venner, familie og kollegaer? Hvordan var det? Jeg fortalte det fra første positive test til bestevenninna mi og søstra mi (som er jordmor), men tenker å vente til rundt 12 uker med resten. Har litt lyst til å fortelle det på en kreativ og morsom måte til familien men har ikke kommet på noe lurt enda:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsoo skrev (58 minutter siden):

Har dere fortalt om graviditeten til venner, familie og kollegaer? Hvordan var det? Jeg fortalte det fra første positive test til bestevenninna mi og søstra mi (som er jordmor), men tenker å vente til rundt 12 uker med resten. Har litt lyst til å fortelle det på en kreativ og morsom måte til familien men har ikke kommet på noe lurt enda:rolleyes:

Nei, vi venter til etter TUL. Og da kun til familie hadde jeg tenkt. Men samtidig er det ikke så enkelt å ikke si det til "alle" siden vår fireåring sikkert kommer til å si det til de fleste. Noe annet er om de tror han, for på en foreldresamtale for et års tid siden spurte pedagogisk leder om jeg var gravid da han visstnok sa til alle at mamma hadde baby i magen :fnise: 

Etter TUL stikker jeg innom senteret og kjøper meg mine første gravidbukser, og da tenkte jeg å se på HM om de har en "storebror"-genser. Sist spurte vi familien om de hadde planer til sommeren, for det hadde vi, og så viste vi bildet fra TUL. Vi sa også at vi ble en til til bords i jula og at den personen var her nå :fnise: Tok litt tid før enkelte tok den😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (1 time siden):

Nei, vi venter til etter TUL. Og da kun til familie hadde jeg tenkt. Men samtidig er det ikke så enkelt å ikke si det til "alle" siden vår fireåring sikkert kommer til å si det til de fleste. Noe annet er om de tror han, for på en foreldresamtale for et års tid siden spurte pedagogisk leder om jeg var gravid da han visstnok sa til alle at mamma hadde baby i magen :fnise: 

Etter TUL stikker jeg innom senteret og kjøper meg mine første gravidbukser, og da tenkte jeg å se på HM om de har en "storebror"-genser. Sist spurte vi familien om de hadde planer til sommeren, for det hadde vi, og så viste vi bildet fra TUL. Vi sa også at vi ble en til til bords i jula og at den personen var her nå :fnise: Tok litt tid før enkelte tok den😅

Det var jo kjempelurt med sånn storebror genser! Her er det lockdown så jeg får titte litt på nett om jeg finner en storesøster genser til jenta mi ♡

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2021 at 8:39 AM, Elsoo said:

Er 12+2 og nå vet alle ❤️ 

Vi fortalte tidlig til nærmeste familie og beste venner. Så jevnlig til de vi etterhvert traff (treffer jo ikke folk så ofte for tiden, og ville gjerne si face to face). Vi gjorde det offentlig i julen, og på fellesmøte i dag delte daglige leder det med hele jobben 🥰

Er så ivrig! ville si det til Alle med en gang 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig 10 uker på vei!!! Nå føler jeg det er lite som kan gå galt 🤩 jeg gleder meg så mye til å fortelle det til alle, jeg tror jeg informerer nærmeste sjef og øverste sjef i morgen når jeg har møte i forbindelse med ny jobb 🙊 men bare hvis det blir et tema 😂 fortsatt redd for å miste 🥵 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vret jeg vil også helst bare rope det ut til alle nå med en gang :nori:syns det er skikkelig vanskelig å vente nå men må vel holde ut... var sikkert koselig å gjøre det offentlig i julen ♡

@Håkkimom Herlig med 10 uker! Har du fått ny jobb? Lykke til på møtet i morgen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr ikke. Distanserer meg veldig til sånt inntil det er mer trygt og sikkert å glede seg. Er vel en forsvarsmekanisme... Venter liksom hele tiden på at noe galt skal skje, eller det er noe galt med barnet. Sa det først til nærmeste familie (kommende besteforeldre og onkler) etter uke 14 sist, og så til alle etter OUL i uke 19/20. Om det skjer noe vil jeg heller velge hvem jeg deler det med enn "alle". Og så liker jeg litt å ha denne hemmeligheten alene litt til 😊 men nå skal vi på ordentlig TUL neste uke og om alt ser greit ut da blir jeg nok mye mer betrygget. Da er jeg også over de "magiske" 12 ukene. 

En annen ting... flere som spiser litt oftere? Føler liksom der og da det hjelper å døyve uggenheten. Og så er jeg vel muligens mer sulten enn ellers 🤔 Jeg har også veldig aversjon mot enkelte mattyper og hangups på andre ting. Det har gått mye i omelett med salat til lunsj og yoghurt med musli til frokost og kvelds i det siste 😅 og så har jeg veldig lyst på salt lakris... og begynt å tenke veldig på dundersalt og pulverpadder i det siste. Ååå nå fikk jeg vann i munnen🙈🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjela skrev (37 minutter siden):

Jeg tørr ikke. Distanserer meg veldig til sånt inntil det er mer trygt og sikkert å glede seg. Er vel en forsvarsmekanisme... Venter liksom hele tiden på at noe galt skal skje, eller det er noe galt med barnet. Sa det først til nærmeste familie (kommende besteforeldre og onkler) etter uke 14 sist, og så til alle etter OUL i uke 19/20. Om det skjer noe vil jeg heller velge hvem jeg deler det med enn "alle". Og så liker jeg litt å ha denne hemmeligheten alene litt til 😊 men nå skal vi på ordentlig TUL neste uke og om alt ser greit ut da blir jeg nok mye mer betrygget. Da er jeg også over de "magiske" 12 ukene. 

En annen ting... flere som spiser litt oftere? Føler liksom der og da det hjelper å døyve uggenheten. Og så er jeg vel muligens mer sulten enn ellers 🤔 Jeg har også veldig aversjon mot enkelte mattyper og hangups på andre ting. Det har gått mye i omelett med salat til lunsj og yoghurt med musli til frokost og kvelds i det siste 😅 og så har jeg veldig lyst på salt lakris... og begynt å tenke veldig på dundersalt og pulverpadder i det siste. Ååå nå fikk jeg vann i munnen🙈🤣

Må svare på sistnevnte med en gang, da jeg lo godt 🤣 Ble det butikk tur for å handle pulverpadder?🤭

Jeg har vært og er mye mer sulten enn til vanlig. Jeg spiser hver 3 time, og kanskje noe gulerøtter imellom også🤨🤣 Det er så godt! 

Til det å si det til alle, skjønner veldig godt at du venter. Veldig fort at man tenker at det fortsatt kan skje noe.. Det tenker jeg enda, som er 12+1. Her vet besteforeldre og søsknene våre det. Andre får nok vente litt til 😊 Men, magen er allerede litt stor.. 🙈 Igjen så har vi stort korona utbrudd her jeg bor, så er ikke utav huset lenger 🤣 Så jeg kan vel holde det hemmelig litt til uten at noen ser det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også oftere(og mer) enn før, hvis ikke blir jeg så kvalm! Har også skikkelig søtsug på kveldstid og er redd for å legge på meg mye...:blink: sist la jeg på meg 12-13 kg i svangerskapet og vil ikke gå opp mer i dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også oftere. Men blir også fortere mett, så middagsporsjonene mine for eksempel er mindre enn før. Blir fort mett, og fort sulten igjen....
I julen ble det så utrolig mye mat, godis, kos, brus osv osv... så fra mandag 4. har jeg virkelig jobbet for å holde det til helgene. Nå prøver jeg å kutte opp epler eller annen frukt når jeg blir sugen på noe. Også spiser jeg mye yoghurt. Vet det er endel sukker i det også, men både funker det som et substitutt for verre godsaker, også hjelper det på uggenheten.
Jeg kom meg ikke ned til startvekten før min første graviditet, før jeg nå er gravid igjen. Denne gangen er jeg rimelig sikker på at jeg vil bikke 100kg.... Jeg er veldig høy, så det er ikke krise. Jeg er ikke overvektig, men det virker helt sjukt at jeg skal ha 3 siffer på vekten....... 😣

Jeg trodde uggenheten hadde gitt seg litt nå, sa det tilogmed på kontroll hos legen i går, men så kom den tilbake i går kveld...

Har en litt umotivert periode på jobb.. Så det er litt kjipe dager for tiden.. savner så veldig å dra inn på kontoret. Kommer meg ikke i jobbmodus hjemme lenger.. ååå måtte denne smitten gå ned så kontorene kan åpne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for tidlig å kjenne liv i uke 12? Er 12+3 og vet vel egentlig at det sikkert bare er luft eller noe.. men av og til kjennes det som små dult, som jeg ikke kan forklare med luft..? Tror jeg.

jeg har morkaken foran også, så sjansen er vel egentlig minimal, men gleder meg sååånn 🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsoo skrev (1 time siden):

Jeg spiser også oftere(og mer) enn før, hvis ikke blir jeg så kvalm! Har også skikkelig søtsug på kveldstid og er redd for å legge på meg mye...:blink: sist la jeg på meg 12-13 kg i svangerskapet og vil ikke gå opp mer i dette heller.

12-13 kg er jo ingenting 🙈 Jeg har allerede gått opp 5 kg🤣🤣 (er i uke 12)

Sist jeg gikk gravid la jeg på meg 30 kg..... 🤭 Kjentes ut som en elefant også, i kroppen🤣 Blir vel en hval denne runden🙈 Haha! Det går nok fint skal du se 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at kvalmen gir seg rundt uke 10? Kjenner at jeg er bekymret når jeg mistet det sterkeste symptomet. Eneste som jeg kjenner til er ømme pupper og at jeg brekker meg på kveldene - men utenom det har jeg få symptomer. 

Jeg har vært på to ultralyder, 1 i uke 6 og den andre i uke 7 (5 dager i mellom) for å sjekke om fosteret utviklet seg som det skulle og det gjorde det. Trodde det skulle gi meg en betryggende følelse men kjenner at jeg sliter med angsten hver dag. Har en ultralyd i uke 12+3 men det er fortsatt 2 uker til det og det føles jo ut som en evighet. 

30 minutter siden, 89jenta said:

Kanskje dumt spørsmål. men tar dere folsyre til 12+0 eller ut uke 12, altså 12+6? 😅 

Jeg tror jeg kommer til å ta frem til 12+6! Men usikker på hva som er mest riktig og om det er en fasit i det hele tatt haha :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjente de første bevegelsene sist som små sommerfuglvinger som kilte på innsiden i uke 14 og det fortsatte på samme sted til vi var på oul og de bekreftet at bena hans lå der. Så det er vel mulig? :)

Jeg tar TrioBe som inneholder dobbelt av mengden folsyre i folsyretilskudd og disse tar jeg hver dag. Sist stoppet jeg vel tre måneder inn i graviditeten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya89 skrev (21 timer siden):

12-13 kg er jo ingenting 🙈 Jeg har allerede gått opp 5 kg🤣🤣 (er i uke 12)

Sist jeg gikk gravid la jeg på meg 30 kg..... 🤭 Kjentes ut som en elefant også, i kroppen🤣 Blir vel en hval denne runden🙈 Haha! Det går nok fint skal du se 🤩

Hvor mye hadde du «igjen» av vektøkningen når graviditeten var over?

Jeg må være ærlig å si at jeg er redd for å legge på meg for mye. Jeg forstår og er klar for at kroppen endrer seg og man ikke nødvendigvis blir som man var før, men....Har hørt at man skal se på sin mor for å vite hva slags gener man har for løs hud og strekkmerker. Min mor gikk opp 30 kg med meg, og fikk en totalt ødelagt mage😔 Kan ikke beskrive den som annet enn forferdelig, og langt fra alt annet jeg har sett etter et svangerskap. Senere i livet måtte hun ta mageplastikk pga helseplager. Jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å ikke ende opp sånn, men vet ikke hvor stor kontroll man har på vektøkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Så fint med en sånn tråd! 😄

Jeg er 11 + 1 i dag med termin 6. august (om jeg husker riktig). Var på ultralyd i uke 7 + 0 og så et lite bankende hjerte. Har time hos jordmor neste uke (12 +3) og ultralyd uken etterpå (13 +2). Jeg har hatt lite symptomer, men vært veldig oppblåst med løs mage den siste uken. Heldigvis har det roet seg litt nå (enn så lenge!). Ellers så klarer jeg ikke å roe meg ned og tenke at alt er bra. Er så uendelig redd for at mini har stoppet å vokse :( Så ultralydtimen kan ikke komme fort nok!  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Body Lotion said:

Hei dere! Så fint med en sånn tråd! 😄

Jeg er 11 + 1 i dag med termin 6. august (om jeg husker riktig). Var på ultralyd i uke 7 + 0 og så et lite bankende hjerte. Har time hos jordmor neste uke (12 +3) og ultralyd uken etterpå (13 +2). Jeg har hatt lite symptomer, men vært veldig oppblåst med løs mage den siste uken. Heldigvis har det roet seg litt nå (enn så lenge!). Ellers så klarer jeg ikke å roe meg ned og tenke at alt er bra. Er så uendelig redd for at mini har stoppet å vokse :( Så ultralydtimen kan ikke komme fort nok!  

Velkommen ❤️ 

Tror alle her kan kjenne seg igjen i redselen din! Når jeg får slike tanker prøver jeg å tenke at dette skal gå bra, og at jeg som deg har sett bankende hjerte og liv ❤️ 
Men forstår så godt at du teller ned til UL og en ny bekreftelse :klemmer:

Jeg la deg til på listen på første siden. Si fra om du vil jeg skal legge til alder og om du har barn fra før 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...