Gå til innhold

Tilleggsstipend Lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå søkt om tilleggsstipend (x-skjema) fra lånekassen, men vet at det er utrooolig lang ventetid for dette, og at jeg risikerer å ikke få dette behandlet før til neste år en gang. Jeg har søkt for både høst- og vårsemesteret. Disse pengene trenger jeg sårt da jeg søker av en grunn, jeg har ikke kapasitet til å jobbe i tillegg til studier med min helse og de grunnene jeg har basert på søknaden.

Jeg har hatt en vikarstilling i en jobb over lengre tid (ringehjelp) som jeg har hatt når jeg ikke studerer, og nå trenger jeg penger så sårt at det ser ut som jeg er nødt til å ta vakter her til tross for at dette vil gå hardt utover min studieprogresjon. Med tilleggstipend er det jo ikke lov å ha jobb, som er hele poenget med dette stipendet, men i og med at saken min er under behandling og ikke (eventuelt) godkjennes før om lenge, vil det da være lovlig å jobbe under denne perioden? For avtalen gjelder vel ikke før jeg har sendt inn underskrift etter eventuell godkjennelse? Eller vil jeg da automatisk få denne søknaden ikke-godkjent, ettersom jeg jobber? 

Anonymkode: e1a36...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har nå søkt om tilleggsstipend (x-skjema) fra lånekassen, men vet at det er utrooolig lang ventetid for dette, og at jeg risikerer å ikke få dette behandlet før til neste år en gang. Jeg har søkt for både høst- og vårsemesteret. Disse pengene trenger jeg sårt da jeg søker av en grunn, jeg har ikke kapasitet til å jobbe i tillegg til studier med min helse og de grunnene jeg har basert på søknaden.

Jeg har hatt en vikarstilling i en jobb over lengre tid (ringehjelp) som jeg har hatt når jeg ikke studerer, og nå trenger jeg penger så sårt at det ser ut som jeg er nødt til å ta vakter her til tross for at dette vil gå hardt utover min studieprogresjon. Med tilleggstipend er det jo ikke lov å ha jobb, som er hele poenget med dette stipendet, men i og med at saken min er under behandling og ikke (eventuelt) godkjennes før om lenge, vil det da være lovlig å jobbe under denne perioden? For avtalen gjelder vel ikke før jeg har sendt inn underskrift etter eventuell godkjennelse? Eller vil jeg da automatisk få denne søknaden ikke-godkjent, ettersom jeg jobber? 

Anonymkode: e1a36...e21

Du trenger ikke forklare til Lånekassen hvorfor du er syk. Det holder med en underskrift fra enten legen eller psykolog. Det er tross alt legen eller psykologen som vurderer om grunnen er god nok før de skriver under, så da trenger du ikke forklare noe selv.

Så vidt jeg vet så søker du nå for midten av august 2020 frem til sånn ca 14.januar 2021 - det vil si dette semesteret her. 15 november er vel frist for å sende inn og du har sendt skjemaet inn før fristen. Da får du betalt alt fra og med midten av august og alt du skal ha, whenever de er ferdige med å behandle søknaden. 

Når det gjelder spm om du får avslag på søknaden hvis du tar noen vakter, så er jeg litt usikker. For stipendet er behovsprøvd, noe som betyr at den blir uansett gjort om til lån hvis du har tjent for mye. Men samtidig skal du ikke jobbe mens du mottar den. Så min tolkning er at du helst ikke skal jobbe, og det er best å forholde seg til det. 

Anonymkode: d8d39...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er syk student og søkte vanlig lån og ekstralån i LK i august. fikk avslag, og sendte klage. har dok fra lege om forsinkelse pga helseproblem. har ringt lånekassen utallige ganger, siden jeg nå bruker kredittkort til å handle mat. fikk beskjed om at jeg sikkert får svar i november...utrolig stressende og vanskelig situasjon

Anonymkode: b957b...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er syk student og søkte vanlig lån og ekstralån i LK i august. fikk avslag, og sendte klage. har dok fra lege om forsinkelse pga helseproblem. har ringt lånekassen utallige ganger, siden jeg nå bruker kredittkort til å handle mat. fikk beskjed om at jeg sikkert får svar i november...utrolig stressende og vanskelig situasjon

Anonymkode: b957b...3f5

Du skal ikke sende noe som helst av dokumenter hvis du har søkt vanlig. Mulig at du måtte sende ekstra dokumenter hvis du er over 60 studiepoeng forsinket og samtidig vil fortsatt ha lån fra Lånekassen. Men er du ikke forsinket mer enn 60 studiepoeng, så skal det gå automatisk. Det trengs bare underskrift fra enten lege eller psykolog. Behandlingstiden tar tid, ja, men de som har søkt uten å være forsinket får det godkjent i opp mot 100% av tilfellene.

Til TS: Så nå at det står på skjemaet at du ikke kan jobbe - det står på skjemaet at man ikke skal ha lønnet arbeid mellom 16.august 2020 - 15.januar 2021, så det var det jeg tenkte. Siden du har søkt frem til ca 15.juni 2021, så betyr det at du ikke skal jobbe i det tidsrommet. 

 

Anonymkode: d8d39...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke sende noe som helst av dokumenter hvis du har søkt vanlig. Mulig at du måtte sende ekstra dokumenter hvis du er over 60 studiepoeng forsinket og samtidig vil fortsatt ha lån fra Lånekassen. Men er du ikke forsinket mer enn 60 studiepoeng, så skal det gå automatisk. Det trengs bare underskrift fra enten lege eller psykolog. Behandlingstiden tar tid, ja, men de som har søkt uten å være forsinket får det godkjent i opp mot 100% av tilfellene.

Til TS: Så nå at det står på skjemaet at du ikke kan jobbe - det står på skjemaet at man ikke skal ha lønnet arbeid mellom 16.august 2020 - 15.januar 2021, så det var det jeg tenkte. Siden du har søkt frem til ca 15.juni 2021, så betyr det at du ikke skal jobbe i det tidsrommet. 

 

Anonymkode: d8d39...b59

jeg var 80 sp forsinket. og valgte å sende dokumentasjon fra lege(på nytt) sammen med klagen. tror du jeg får innvilget? det er sånn at jeg sitter og teller på knappene om jeg skal bruke min kapasitet på å heller jobbe. studiene er tunge, og siden jeg pådrar meg dyr kredittkort gjeld vet jeg ikke om jeg bør studere mer. 

er dessverre for syk til full jobb eller fullt studie, men vil jo klare å tjene noe i stedet for å pådra meg dyr gjeld🙈

Anonymkode: b957b...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...