Gå til innhold

Arbeidsledig og psykisk helse. Noen flere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har vært arbeidsledig ca 6 mnd. Har hatt jobb før i mange år, men klarer ikke stå i den lengre. Skal «omskoleres» via nav, men korona gjør at det har tatt veldig lang tid før det i hele tatt skjer noe. Er en som bekymrer meg mye og overtenker endel, og har hatt perioder jeg har vært stresset og følt på angst/uro, og hatt endel kroppslige symptomer på det. Men har alltid klart å holde det i sjakk ved å ta litt hensyn til kroppen, og tilpasse jobbmengden. Nå derimot, etter 6 mnd hjemme har jeg fått endel andre problemer. Jeg tenker jo mye, og den beste medisinen for meg er å være rundt andre og okkupere meg med noe. Nå sliter jeg fordi jeg er mye alene. Kjenner på endel uro i kroppen, kjenner mye etter, føler av og til at det «skjer noe» i kroppen slik at jeg blir redd, men så går det alltid over. Ofte hjelpe det at barna kommer hjem eller at jeg ringer noen, eller ser på tv osv. Et annet problem et at selv slike ting jeg et vandt til å gjøre hver dag både før og etter jobb, sånn som å hente/levere i bhg kan gi meg lett uro. Blir stresset lissom. Det å gå på butikken kan også gi stressfølelse og lett angst.. Er det dette som er faren ved å gå hjemme uten mål og menIng, at alt blir vanskelig? Noe andre i min situasjon som føler det slik? Føler livet består av bare å kjøre til barnehagen, handle og stelle hjemme. Og det føles ut som det krever mye av meg. Beundrer virkelig de som jobber hver dag, for det virker nå så vanskelig og slitsomt, selv om jeg hat vært i jobb selv i mange år før. Jeg føler jeg mister meg selv. Merker at i helgene hvis vi skal noe som en familie, feks gå tur/besøk osv så gruer jeg meg og får uro i kroppen på samme måte som nevnt over her, selv om jeg egentlig er en sosial person. 
begynner å bli skikkelig stresset for om jeg i hele tatt kan jobbe vanlig igjen, siden bare en tur på butikken er vanskelig psykisk og fysisk. 

noen andre som har erfart lignende? 

Anonymkode: 83d71...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er viktig er å ikke sitte innedørs hjemme å gnage, kom deg ut hver dag. Om det bare er en gåtur på 10min, alt hjelper.

Ta deg tur ut flere ganger om dagen.

Anonymkode: cfbe0...c78

Skrevet

Det er slik du reagerer på mye alene tid. Ikke alle reagerer sånn. I bunn og grunn et sunnhetstegn i form av at kroppen din sier at du trenger andre mennesker og noe å gjøre. 

Anonymkode: 37c56...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...