Gå til innhold

Kattedoproblematikk 😅

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en kastrert hunnkatt på 12 år (vanlig huskatt) som alltid har digget kattedøra si, men som plutselig bare vil være inne. I følge veterinæren er hun frisk og rask, og hun virker generelt fornøyd. 
Så nå har vi skaffet oss kattedo. Vi har en liten leilighet og et knøttlite bad så doen må stå på gjesterommet... Lurer på hvilke rutiner dere har på ting. Hvordan/hvor oppbevarer dere til enhver tid spaden som dere plukker opp bæsjen med? Og hvordan frakter dere avføringen ut av huset, bærer dere hele doen med ut? 😅 Spyler dere det ned i do, eller hva gjør dere? Sorry teite spørsmål, men jeg synes det er ganske ekkelt og vil samtidig gjøre det som er greiest for både henne og oss. 

Anonymkode: 04389...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattedoen her står bak en åpen dør i enden av gangen. Spade og utstyr står også der. Har det jeg tar fra doen over i en plastpose, som jeg knyter og har i søppeldunken som vanlig avfall. Tror ikke du bør ha det du fjerner fra kattedoen i toalettet. Kattesanden kan tette rørene. 

Pusen min er ganske kresen og vil ikke bruke doen hvis den er for skitten, så jeg fjerner bæsj og våt sand noen ganger om dagen.

Anonymkode: 6bc7d...121

• Liker 2
Skrevet

Spaden er i en egen pose

avføring og klumper med tiss (vi bruker klumpsand) blir kastet i søpla, det skal ALDRI i do. 
vi bruker nedbrytbare hundebæsjposer og renser ut der doen står. Vi tar hele doen ut når vi skal bytte all sand da det støver noe jævlig. 

Anonymkode: 166f5...0b8

Skrevet

Jeg har to små hus til kattedoene og inni en av dem legger jeg spaden :) Fjerner avføring og tiss én gang om dagen og fjerner all sand ca. Annenhver måned.

• Liker 1
Skrevet

Vi har kattedo med «tak», og i det taket er det egen festemekanisme for tilhørende spade. Veldig praktisk! Taket gjør også at det ikke støver så mye når vi renser den.

Tar ut klumpene og kaster det i hundeposer, som deretter går i vanlig avfall.

Anonymkode: 2c659...4dd

Skrevet

https://www.zooplus.no/shop/katt/kattesand/klumpsand/catsbest/393028     Med denne kattesanda tror jeg du kan kaste klumpene i do.

Anonymkode: 6e227...6af

Skrevet

Her står den i stua, har egen hylle til Katherine ved siden av, der ligger også spaden. Bruker klumpesand så skylder spaden bare med litt zalo etter bruk. Så avføring og urin legger jeg i en frysepose når jeg fjerner den fra doen og kaster deretter i vanlig søppel.

Anonymkode: 7a19e...fbb

Skrevet

Jeg renser kattedoen en gang pr dag med spaden og legger klumpene i hundepose som jeg kaster i søppel. Kattesanden skifter jeg sjelden, men jeg etterfyller etterhvert som det minker. Hvis man har en god klumpesand og renser kassen hver dag så trenger man ikke å skifte ut hele sanden så ofte. Jeg bruker Everclean. Hver 3.mnd tar jeg ut  sanden og vasker doen. 

Pass på å ha nok sand i kassen for å forhindre lukt. Det er vel så viktig som hvilken type sand du velger. Heller for mye enn for lite 🙂 

Anonymkode: de685...fd7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker EverClean kattesand.

- Spader opp klumper og drit hver dag, legger det inn i bæsjeposer ment for hunder og kaster det i søppelen.

- Kjøpte en egen holder for kattespade 

- renser/tømmer alt av kattedo/sand 1 gang i ca 2 måned (kommer an på hvor mange katter som bruker doen). 

- Kattedoen befinner seg i en kott på vaskerommet, men lengst mulig unna vaskemaskin/tørketrommel da katter ikke liker støy 

Endret av Kenelz
Skrevet

Brukte dyr sand før jeg fant rusta sin klumpesand. Like god som de dyre, så lenge man bruker nok sand. Sparer noen 100lapper

Anonymkode: 7a19e...fbb

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kastrert hunnkatt på 12 år (vanlig huskatt) som alltid har digget kattedøra si, men som plutselig bare vil være inne. I følge veterinæren er hun frisk og rask, og hun virker generelt fornøyd. 
Så nå har vi skaffet oss kattedo. Vi har en liten leilighet og et knøttlite bad så doen må stå på gjesterommet... Lurer på hvilke rutiner dere har på ting. Hvordan/hvor oppbevarer dere til enhver tid spaden som dere plukker opp bæsjen med? Og hvordan frakter dere avføringen ut av huset, bærer dere hele doen med ut? 😅 Spyler dere det ned i do, eller hva gjør dere? Sorry teite spørsmål, men jeg synes det er ganske ekkelt og vil samtidig gjøre det som er greiest for både henne og oss. 

Jeg har et skap med litt mat og andre katteting som spaden. Spaden har jeg oppi en beholder som kun er ment som en «spade-holder», en gammel OMO boks.

Jeg har to katter som ikke er kjempe kresne på doen, og jeg kan fint la det gå noen dager mellom hver rensk. Gjerne når jeg fyller opp med ny sand, så er det luktfritt ganske lenge, så da må jeg ikke ut med bosset hver dag (men noen katter protesterer bare det ligger en klump og to i kassen).

Jeg bruker vanlig plastikk poser/matbutikkposer, fyller opp med klumpene og kaster det. Sanden som er igjen er fin til å brukes videre. For alt i verden, ikke kast sand ned i do. Den er designet for å trekke til seg fuktighet og kan tette rørene 😅 ut i bosset.

Når jeg bodde et annet sted en nå (eier leilighet nå), så hadde jeg en utslagsvask, der jeg ~en gang annen hver mnd. vasket selve kassen. Det tærer på plastikken etter hvert. Men det frister ikke å vaske dokassen i kjøkkenvask eller dusj, så gjør ikke det lengre 😅 Nå kjøper jeg heller ny do når de er slitne.

Jeg har 2 stk kasser. Regelen sier 1 do pr katt + 1, så jeg følger den ikke selv, men jeg har en 50kvm leilighet, det er ikke nødvendig med mer enn 2 stk.

Jeg liker sand best, disse kulene som trekker til seg tiss, gjorde at mine katters poter stinket tiss når de kom i fanget.

Jeg har og langhåret katter, så bruker en sand med større steiner: https://www.musti.no/compact-care-less-track-10-kg?62141

Veldig fornøyd med den. Super på lukt. God klumpeevne. Kattene liker den.

Jeg har og lokk på mine to kasser, jeg har to hannkatter som «tisser høyt», det kommer noe oppover veggen. Uten lokk hadde det havnet på gulvet 😅

Anonymkode: 8f0a3...cc0

Skrevet

Ts her, 

tusen takk for så mange gode tips!!

Jeg har allerede kjøpt sånn klumpsand, faktisk. Så da er jeg iallfall «inne på noe» sandmessig 😅

Skal finne en egen boks/beholder til spaden og skylle den i varmt vann og zalo etter bruk. Har et skap jeg kan sette den i. 

Skal definitivt kjøpe hundeposer! Har ikke kasta noe i do hittil altså, men da skal jeg iallfall ikke gjøre det 🙈 Og er så prippen at jeg kjøpte sånne store plastposer til å ha i selve doen som man heller kattesanden oppi.... bare for å slippe mest mulig gris i selve doen. Tror jeg skal fylle på mer sand for å unngå lukt og basere meg på å fjerne klumper hver dag og skifte sanden sjeldnere. 

Skrevet

Har gått over fra klumpesand til fantastiske Magic clean fra Vitakraft. Klumpesanden støver og kattene sparker klumpene i stykker.  Har kattekassen på et skobrett fra IKEA, som står ved siden av kattematen som står på tilsvarende brett. Spaden ligger på brettet, og en rull med hundeposer i en liten kurv på veggen. Fjerner all bæsj med det samme og skifter resten av sanden hver 14. dag. Den skal kunne vare i 4 uker med èn katt, men har kattunger nå, så det er fem stykker som bruker sanden, så da skifter jeg oftere. Absolutt ingen lukt. Men kattene får bare tørrfor. Det påvirker skiten veldig om de spiser våtfor. Når kattungene er borte, så går nok de store over til å streife igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...